A Model for comparative Teacher Education Systems

Document Type : Research Paper

Authors

1 a member of faculty at farhangian university

2 Faculty at Educational planning and management department at Islamic Azad University (IAU). south branch. Iran.

3 Associate professor in curriculum, Islamic Azad University of Tehran, North Branch, Iran.

4 Associate Professor in Educational Systems Technology, Allameh Tabatabaee University, Tehran

Abstract

This research was aimed at drawing a model for the comparative of teacher education systems. The method of doing research is Grounded Theory. Data collection tools are interviews, researcher-made checklist, scientific texts such as book, article, thesis and ...In addition to the study population including 20 books, 45 papers and 30 theses, 16 professors, staff and senior officials of Farhangian University were selected by Snowball method, and had the researcher reach the informative saturation. The results of the analysis of the interviews and the study of the background in the teacher education systems led to the conceptual modeling, in which there are 12 categories in 3 dimensions: background factors, internal factors, intermediate factors. Background factors include categories: geographic, historical, political, social, economic and cultural, which has 42 subcategories. Then internal factors include the following: components of the teacher education system, curriculum, student attraction, which has 53 subcategories. Next, the middle factors include the categories: change requirements, modeling, localization, which has 23 subcategories. This model will help comparative researchers in the teacher education system to pay attention to all aspects of the comparative studies.

Keywords


آقازاده، احمد. (1392). آموزش‌وپرورش تطبیقی، انتشارات سمت.
آقازاده، احمد. (1384). نگاهی تحلیلی بر سیر تحولات نظام تربیت‌معلم در ایران، فصلنامه روان‌شناسی تربیتی، 1(1)،144-123.
الماسی، علی‌محمد. ( 1375). آموزش‌وپرورش تطبیقی، انتشارات رشد، 68.
الماسی، علی‌محمد. ( 1382). آموزش‌وپرورش تطبیقی، انتشارات رشد.
الوانی، سید مهدی و واعظی، رضا. (1372). مقدمه‌ای بر مطالعات تطبیقی در مدیریت دولتی، نشریه مطالعات مدیریت و بهبود تحول، 10 و11، 54-37.
امراله، امید و حکیم­زاده، رضوان. (1393). بررسی تطبیقی نظام ارزیابی کیفیت برنامه درسی تربیت‌معلم در کشورهای کره جنوبی انگلستان و ایران، دو فصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، 9، 25-7.
بردی حبیب لی, خالق؛ پورشاهرودی، امیر و علوی فر، مصطفی. (۱۳۹۶) مقایسه تطبیقی سیستم تربیت­معلم ایران، انگلستان، کره­ی جنوبی، فرانسه، ژاپن، مالزی، کنفرانس ملی رویکردهای نوین علوم انسانی در قرن 21، رشت، دانشگاه امام صادق (ع) پردیس خواهران.
پنتیلا، ایوا. (1396). سخنرانی در همایش آشنایی با مدارس فنلاند. مشهد.
جعفری هرندی، رضا؛ میرشاه جعفری، سید ابراهیم و لیاقت­دار، محمدجواد. (1388). بررسی تطبیقی برنامه درسی آموزش علوم در ایران و چند کشور جهان، اندیشه‌های نوین تربیتی، 19، 193-145.
حبیبی، شراره. ( 1384). آموزش‌وپرورش مقایسه‌ای، انتشارات آوای نور، چاپ اول.
خروشی، پوران؛ نصر، احمدرضا؛ میرشاه جعفری، سید ابراهیم و همکاران. (1396). بررسی رویکرد تربیت­معلم شایسته بر اساس اسناد تحولی آموزش­وپرورش جمهوری اسلامی ایران، راهبرد فرهنگ، شماره سی­وهفتم، ص 186-163.
درکی، سیمین. (1384). بررسی تحلیلی ویژگی‌های کنونی نظام تربیت‌معلم ایران و مقایسه وجوه تفاوت و تشابه آن با دو کشور آلمان و ژاپن، فصلنامه تعلیم و تربیت، 84، 152-109.
دهقانی، مرضیه؛ امین­خندقی، مقصود و همکاران. (1390). واکاوی الگوی مفهومی در حوزه برنامه درسی: نقدی بر پژوهش­های انجام شده با رویکرد طراحی الگو در برنامه درسی، پژوهش­نامه مبانی تعلیم وتربیت،1(1)، 126- 99.
سنگری، محمود و آخش، سلمان. (1396). بررسی تطبیقی نحوه جذب و آماده سازی دانشجو در مراکز تربیت­معلم کشورهای ژاپن، استرالیا و ایران، فصلنامه آموزش عالی، دوره جدید، سال دهم، شماره سی­وهفتم، بهار96، ص 32-7.
شعبانی، زهرا. (1383). بررسی تطبیقی برنامه تربیت‌معلم ایران و چند کشور جهان،فصلنامه تعلیم و تربیت، 79، 160-121.
فهیمی، زهره. (1388). مطالعه تطبیقی برنامه درسی تربیت دبیر ریاضی در ایران، ژاپن، سنگاپور، کره جنوبی و آمریکا، پایان‌نامه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی.
فراستخواه، مقصود. ( 1395). روش تحقیق کیفی در علوم اجتماعی با تأکید بر نظریه بر پایه (GTM)، انتشارات آگاه.                          
فرهمندیان، محمد. (1379). نظام تربیت‌معلم در کره جنوبی و چین، رشد معلم، 155، 21-19.                                                       
قشلاقی، باقر و زارع، سمیه. (1392). تحلیل جامعه‌شناختی "الگوی عمومی" تحلیل سیستم­های آموزش‌وپرورش در نظریه لوتان کوی، نشریه علوم اجتماعی،  67 .                                                                                                                                                   
کوی، لوتان. (1981). آموزش­وپرورش تطبیقی، ترجمه: یمنی­دوزی سرخابی، محمد (1393)، تهران، انتشارات سمت، چاپ هفتم. 
معدن­دار آرانی، عباس و عباسی، پروین. (1390). آموزش‌وپرورش تطبیقی رویکرد و روش، تهران، انتشارات آییژ.                               
معدن­دار آرانی، عباس و کاکیا، لیدا. (1394). آموزش‌وپرورش تطبیقی چشم‌اندازهای نوین، تهران، انتشارات آییژ.                               
محمدپور، احمد. (1392). روش تحقیق کیفی ضد روش، تهران، انتشارات جامعه شناسان.
مهرمحمدی، محمود. (1394). معلم و تربیت‌معلم در کره جنوبی و ایران: نقد و ارزیابی در قالب چند نکته، نخستین همایش تربیت‌معلم، پردیس نسیبه.                                                                                                                                           
ناظری، مهرداد. (1388). بررسی تطبیقی آموزش در ژاپن و ایران؛ ژاپن چگونه ژاپن شد؟، نشریه گزارش، 210،ص 35-34.
نیکوکار، حسن. (1388) بررسی تطبیقی گزینش و تربیت معلمان آموزش عمومی در کشورهای ایران آمریکا و فرانسه، پایان­نامه دانشگاه علامه طباطبایی.
موحدیان، مصطفی. (1389). مطالعه تطبیقی میان مبانی نظری سیاست­ها و الگوهای آموزش زبان در ایران چین و سنگاپور، پایان­نامه دکترا، دانشگاه تربیت مدرس.
Adamson, B. (2012). International comparative studies in teaching and Teacher Education. Journal Teaching and Teacher Education, 641-648.
Andere, E. (2015). Are teachers crucial for academic achievement ?Finland educational success in a comparative perspective. Education Policy Analysis Archives,23(39).
Altbach, P. G. & Kelly, G. P. (1986). New Approaches to Comparative Education. University of Chicago Press, 5801 S. Ellis Avenue, Chicago, IL 60637.‏
Aydarova, E. & Marquardt, S. K. (2016). The global Imperative for Teacher Education: Opportunities for comparative and International Education. FIRE for International Research in Education,3(1).
Bereday, G. Z. (1964). Comparative method in education. Holt, Rinehart and Winston.‏
Bickmore, K., Hayhoe, R., Manion, C., Mundy, K. & Read, R. (Eds.). (2017). Comparative and international education: issues for teachers. Canadian Scholars’ Press.‏
Bray, M., Adamson, B. & Mason, M. (2014). Different models, different emphases, different insights. In Comparative Education Research (pp. 417-436). Springer, Cham.‏
Bray, M., Adamson, B. & Mason, M. (2007). Different Models, Different Emphases Different Insights. In Comparative education research (pp. 363-379). Springer, Dordrecht.‏
Erlandson, D. A. (1993). Doing naturalistic inquiry: A guide to methods. Sage.‏
Featherstone, K. & Kazamias, G. (Eds.). (2001). Europeanization and the southern periphery (Vol. 5, No. 2). Taylor & Francis US.‏
Glaser, B. G., Strauss, A. L. & Strutzel, E. (1968). The discovery of grounded theory; strategies for qualitative research. Nursing research, 17(4), 364.‏
Glaser, B. G. (1978). Theoretical sensitivity: Advances in the methodology of grounded theory. Sociology Pr.‏
Glaser, B. G. & Strauss, A. L. (2011). Status passage. Transaction Publishers.‏
Glaser, B. G. & Holton, J. (2007). Remodeling grounded theory. Historical Social Research/Historische Sozialforschung. Supplement, 47-68.‏
Guba, E. G. & Lincoln, Y. S. (1994). Competing paradigms in qualitative research. Handbook of qualitative research, 2(163-194), 105.‏
Hill, J., Philpot, R., Walton-Fisette, J. L., Sutherland, S., Flemons, M., Ovens, A., ... & Flory, S. (2018). Conceptualising social justice and sociocultural issues within physical education teacher education: international perspectives. Physical Education and Sport Pedagogy, 1-15.
Ingersoll, R. (2007). A Comparative Study of Teacher Preparation and Qualification in Six Nations  . Publication Date February 2007, Publisher  CPRE .
Jenset, I. S., Klette, K. & Hammerness, K. (2018). Grounding teacher education in practice around the world: an examination of teacher education coursework in teacher education programs in Finland, Norway, and the United States. Journal of Teacher Education, 69(2), 184-197.‏
Kalmus, J. & Proenca Rebello, M. (2016). A Comparative Analysis of Education Policies for In – Service Teachers In Brazil and Mexico
Khôi, L. T. (1981). L'éducation comparée. Paris: Armand Colin.‏
Lincoln, Y. S. & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry (Vol. 75). Sage.
Lyengar, R., Wiseman, A. W. & Anderson, E. (2014). Comparative perspectives on Teacher Education In South Asia. International Perspective on Education and Society.VOL.25,Emerald Group Publishing Limited, 99-106
King, E. J. (1973). Other schools and ours: Comparative studies for today.‏
Kvale, S. & Brinkmann, S. (2009). Interviews: Learning the craft of qualitative research. California, US: SAGE, 230-43.‏
Mallinson, V. (1975). An introduction to the study of comparative education. London, Heinemann Publishers.
Marshall, A. (2005). From Principles of Economics. In Readings In The Economics Of The Division Of Labor: The Classical Tradition (pp. 195-215).‏
Messo, M. S. & Panhwar, I. A. (2012). A comparative study of teacher education in Japan ,Germany and Pakistan: Discussion of Issue and Literature Review. Asian Journal of Business and Management Science, 1(12), 121-130.
Phillips, D. & Ochs, K. (2003). Processes of policy borrowing in education: Some explanatory and analytical devices. Comparative education, 39(4), 451-461.‏
Pusztai, G. & Engler, A. (2014). Comparative research on Teacher Education.Verbum ISBN 978-80-561-0122-3.
Ramirez carpeno, E. & Mekochi, Y. (2015). Initial Teacher Education In Japan and Spain. A comparative study. Revista Espanola de Education Comparada, DOL:10.5944/reec.25.2015.14786. 101-127
Sahlberg, P. (2011). Finnish lessons. Teachers College Press.‏
Sahin, Y. Y. & Oxford, R. L. (2010). A Comparative Analysis of Teacher Education Faculty Development Models for Technology Integration. Journal of Technology and Teacher Education. 18(4),ISSN 1059-7069.
Schultz, T. W. (1961). Investment in human capital. The American economic review, 51(1), 1-17.‏
Sepúlveda, C. (1987). José Fernando Ramírez, estancia y muerte en Bonn, 1867-1871. Secuencia, (08), 024.‏
Steiner-Khamsi, G. (Eds.). (2004). The global politics of educational borrowing and lending. Teachers College Press.
Swinton, J. & Mowat, H. (2006). Qualitative research and practical theology.‏
Verger, A., Altinyelken, H. K. & Novelli, M. (Eds.). (2018). Global education policy and international development: New agendas, issues and policies. Bloomsbury Publishing.‏
Vibulphol, J., Loima, J., Areesophonpichet, S. & Rukspollmuang, C. (2015). Ready content or Future Skills? A comparative study of Teacher Education in Thailand and Finland, Journal of Education and Learning.4(4), 149-159.
Wiseman, A. W. & Anderson, E. (2014). International Perspectives on Education and Society. Annual Review of Comparative and International Education. Vol. 25, ISBN: 978-1-78350-453-4.