Designing A Curriculum Framework for Preschool Teacher Education in the Education System of Islamic Republic of Iran

Document Type : Research Paper

Authors

1 Associate Prof. of Shiraz Uneversity

2 Assistant Prof. of Shiraz Uneversity

3 Ph.D. Scholar of Shiraz Uneversity

Abstract

During the last few years, there have been some changes in the educational system and consequently in the textbooks and teaching materials as well. And these changes are done to involve students more in the teaching and learning process. One of the textbooks being subjected to an enormous change is Arabic textbooks. The present paper is trying to explore the amount of activeness of Arabic textbook in the First grade in guidance school, in the previous system, and the one in the seventh grade in the present system, comparatively. Consequently, this paper, using content analysis technique based on William Romey’s method, analyses these books from the active and inactive perspective. The statistical population for Arabic textbook in First grade in guidance school is 2011-2012 school year and for Arabic textbook in the Seventh grade is 2014-2015 school year. Information collecting tool, is the analysis inventory based on William Romy’s method. The results conveys that the content of Seventh grade Arabic textbook consisting the text, questions and the images, compared to the content of Arabic textbook in first grade in guidance school, are more active, and the changes done to the content of Arabic textbook were completely positive and efficient.

Keywords


براتی دهقی، فرزانه. (1396). بررسی خوانش­پذیری کتاب­های عربی دوره اول متوسطه بر اساس تکنیک خوانایی کلوز. استاد راهنما: مریم جلائی . کاشان، ایران: دانشگاه کاشان.
حبیبی آذر، افسانه؛ حبیبی آذر، بهنام و رضوی، اعظم. (2015م). بررسی میزان فعال و غیرفعال بودن محتوای کتاب علوم تجربی پایه چهارم ابتدایی در سال 1393. International Conference on Modern Approach in Humanities –Kualalumpur- MALAYSIA. 14 December.
حسن مرادی، نرگس. ( 1396). تحلیل محتوای کتاب درسی، چاپ پنجم، تهران، ایران : انتشارات آییژ.
رحمانی، اسحاق و اعظمی­نژاد، وحید. (1396). تحلیل محتوی کتاب اللغة العربیة للصف الثامن فی ایران علی أساس معاییر اختیار و تنظیم المحتوی الدراسی من وجهة نظر المعلمین فی مدینة یاسوج، مجله دراسات فی تعلیم اللغة العربیة و تعلمها، شماره 3، 11-36 .
رسولی، مهستی و امیرآتشانی، زهرا. (1390). تحلیل محتوا با رویکرد کتب درسی، تهران، ایران: انتشارات جامعه­شناسان.
سمیعی، اعظم و افضل­خانی، مریم. (1392). تحلیل محتوای کتاب هدیه­های آسمانی پایه ششم ابتدایی از منظر فعال و غیرفعال بودن بر اساس روش ویلیام رومی در سال تحصیلی 92-1391، مجله پژوهش­های برنامه درسی، شماره دوم، دوره سوم، 119-136.
سیف، علی­اکبر. (1377). روان­شناسی تربیتی، تهران، ایران: انتشارات رشد.
کرمی، زهره؛ اسدبیگی، پژمان و کرمی، مهدی. ( 1392). تحلیل محتوای کتاب ریاضی 1 پایه اول متوسطه بر اساس تکنیک ویلیام رومی و حیطه شناختی بلوم، پژوهش در برنامه­ریزی درسی ، شماره10، (پیاپی 37) ، 167-179.
محمدی، مهدی؛ وحیدزادگان، علیرضا و زینعلی، فاطمه. (1395). مقایسه اهمیت و قابلیت اجرایی دروس دوره کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه­های منتخب داخلی و خارجی از دیدگاه اعضای هیأت علمی و دانشجویان: ارائه برنامه درسی پیشنهادی، مجله پژوهش­های برنامه درسی، دوره ششم، شماره اول، 39-65 . 
مزیدی، محمد و شفیعی، محبوبه. (1395). تحلیل محتوای کتاب­های دین و زندگی دوره متوسطه بر مبنای مقوله­های مفاهیم اساسی هفت­گانه در کتاب راهنمای تدریس و مؤلفه­های بیست و چهارگانه اهداف در قلمرو باورها و گرایش­ها، مجله پژوهش­های برنامه درسی، دوره ششم، شماره اول، 67-99 .
ملکی، حسن. (1379). برنامه­ریزی درسی (راهنمای عمل)، مشهد، ایران: پیام اندیشه.
نیک­نفس، سعید. (1392).  نقش تحلیل محتوا در فرایند آموزش و طراحی کتاب­های درسی، مجله جهانی رسانه، دوره8. شماره 2. 124-150.
یافتیان، نرگس و بشیر، آرزو. (1395). تحلیل فصل جبر و معادله کتاب ریاضی پایه هفتم بر اساس پنج الگوی مختلف، نشریه فناوری آموزش، جلد11، شماره 2، 105-117 .
Berelson, B. (1952). Content Analysis in Communication Research. Glencoe, IL: Free Press.  
Fakhry Ramadhan, A. (2016). A Content Analysis Based on Contextual Learning Materials in Curriculum 2013 Textbook “Talk Active” . An Essay Presented to Faculty of Tarbiyat  and Teachers Traning in Partial Fullfillment of the Requirements for the Degree of S.Pd. in Department of English Education. JAKARTA.
Farajollahi, M., Alagha, F. & Shahmohammadi, N. (2014). The Content Analysis of the Experimental Science Book of Second Grade of Guidance School Based on the Amount of Attention to the Areas of Creativity and Implementing with Guilford’s mental exercise. Procedia- Social and Behavioral Sciences 114. 148-153.
Kimberly, A. N. (2017). The Content  Analysis Guidebook. Second Edition, Cleveland State University, SAGE Publications Ltd.
Mehdi Pour, A., Lajmiri, L. & Ahmadi,GH. (2017) . Content Analysis of Experimental Sciences Book of Fifth-Grade Elementary Based on William Rumi Method. Specialty Journal of Humanities and Cultural Science, Vol, 2 (3): 60-67.
Roger, S. (1990). The Elaboration of School Textbooks, Methodological Guide, (UNESCO).
Romey, D. W. (1968). Inquiry Techniques For Teaching Science. Prentice-Hall, International Inc, Englewood Cliffs, New Jersey. USA.
Sargolzaei Moghadam, S. & Jamali Nasab, I. (2014). The Analysis Enabled First Physics Book of Secondary Education Content by William Romey Method. Science and Engineering Investigations. Vol; 3, issue 27, April, ISSN: 2251- 8843.
Vakili, Kh. &       Mansouri, Z. (2016). A Study on the Analysis of Sosial Studies Textbook of Sixth Grade Elementary School: According to William Roman Technique. The Social Sciences 11 (12).