Phenomenological Study of Experiences and Perceptions of Elementary Teachers from integrated Science Curriculum

Document Type : Research Paper

Authors

1 Ph.D. in curriculum development, assistance professor of education sciences department of Tabriz University (responsible author)

2 Ph.D. in sciences education, professor of education sciences department of Tabriz University

3 Graduated in M.A curriculum development of Tabriz University

Abstract

The present study aimed to investigate the experiences and perceptions of elementary school teachers in Tabriz from the integrated science curriculum. The research method is qualitative and phenomenological type. Participants in this study were all primary school teachers in Tabriz who were selected by targeted sampling and snowball. The sample size was compiled according to the nature of the qualitative research to the theoretical saturation of the data (16) .The data were collected through a semi-structured, deep-seated interview; the method of information analysis was the method of coding the subject and using the Smith method. The validity of the study was internal validity, which was done by two authors in order to rebuild the reality. Then, the data and interpretation were provided to teachers to confirm the accuracy of the data and interpretation of them. To increase reliability, the interviews were conducted with an earlier program in an appropriate atmosphere and adherence to interviewing conditions, away from bias and personal conduct. From the data analysis, 16 sub-themes were extracted and these themes were categorized in five main themes (integration conceptualization, integration training principles, integration learning principles, integration effects in syllabus, integration status). The findings of the research showed that the syllabus of combined science from the viewpoint of teachers has different concepts, principles, works and situations that indicate their perceptions of the integrated curriculum in practice and the quality of its implementation in the educational system.

Keywords


آقازاده، محرم. (1375). ﺑﺮﺭﺳﯽ ﻛﺘﺎﺏ­ﻫﺎی ﻋﻠﻮﻡ ﺗﺠﺮﺑﯽ ﻭ ﺍﺭﺍﺋﻪ ﺍﻟﮕﻮ ﺑﺮﺍی ﺩﺭﻫﻢ ﺗﻨﻴﺪﻥ برنامه درسی دوره ابتدایی، پایان­نامه کارشناسی ارشد، ﺗﻬﺮﺍﻥ: ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺗﺮﺑﻴﺖ ﻣﻌﻠﻢ ﺗﻬﺮﺍﻥ (دانشگاه خوارزمی).
احمدی، پروین. (1380). طراحی الگوی برنامه درسی تلفیقی و مقایسه آن با برنامه درسی موجود دوره ابتدایی در نظام ایران، رساله دکتری برنامه‌ریزی درسی، تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
احمدی، پروین. (1382). الگوی برنامه درسی تلفیقی و جایگاه آن در برنامه درسی ابتدایی ایران،
دوفصلنامه علمی
-  پژوهشی پژوهش­های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار) ، 1 (3). 12-3.
احمدی، پروین. (1388). برنامه درسی میان رشته­ای، فصلنامه پژوهشی مطالعات میان رشته­ای در علوم انسانی، 1 (3) 127-97.
احمدی، پروین؛ سبحانی­نژاد، مهدی و امیری، مهدی. (1394). سازماندهی میان رشته­ای برنامه درسی با تأکید بر اثربخش­سازی محتوای دروس، دو فصلنامه  علمی-  پژوهشی پژوهش­های آموزش و یادگیری (دانشور رفتار) ، 2 (6). 122-97.
امینی، محمد. (1380). طراحیالگویمطلوببرنامه درسیتربیتهنریدورهابتداییومقایسه­یآنبا وضعیتموجود، رساله دکتری برنامه ریزی درسی، تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
بیرمی­پور، علی؛ شریف، مصطفی؛ جعفری، سید ابراهیم و مولوی، حسین. (1390). شناسایی و اولویت­بندی عوامل مؤثر بر اجرای طرح ارزشیابی توصیفی در مدارس دوره ابتدایی کشور،
دوفصلنامه پژوهش­هایبرنامهدرسی،  1 (2). 28-1.
بین، جیمز. (1393). تلفیق برنامه درسی. طرح­ریزی هسته­ی اصلی آموزش­وپرورش آزادمنشانه؛ ترجمه: غلامرضا خویی­نژاد و پروین احمدی، تهران: انتشارات آییژ و انجمن مطالعات برنامه درسی.
پرینگ، ریچارد. (1373). تلفیق و درهم تنیدن برنامه درسی، ترجمه: محمد بهفرشاد، تهران: دفتر برنامه­ریزی و تألیف کتب درسی، نشریه تعلیم و تربیت  8(2) 14-1.
خانی­سنگی، نفیسه. (1394). بررسی محتوای تلفیقی در برنامه­ی درسی ملی و محتوای کتاب ریاضی ششم ابتدایی، پایان­نامه کارشناسی ارشد دانشگاه شهید باهنر کرمان.
دنو، بی‌نا. (1388). طراحی برنامه‌ها مواد آموزشی به شیوه­ی تلفیقی و میان­رشته‌ای، ترجمه: مرتضی خلخالی، فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی در آموزش عالی، شماره 2 (6). 126-101.
رضوی، سیده عصمت. (1395). امکاناجرایبرنامهدرسیبهشیوه­یتلفیقیدرپایه­یدومابتدایی: مطالعهموردی، پایان­نامه کارشناسی ارشد دانشگاه بیرجند.
سیف، علی­اکبر. (1386). روان­شناسی پرورشی نوین، تهران: انتشارات دوران .
شیری رستمی، اسماعیل؛ بهروزی، حسن. (1394). هوشمندسازی مدارس و برنامه درسی تلفیقی در تدریس مفاهیم ریاضی دوره­ی ابتدایی، سومین همایش ملی مدرسه فردا.
صمدی، پروین. (1381). رویکردتلفیقیدر برنامه­هایدرسیدینیباتأکیدبردوره­ی­ متوسطه، دومین همایش سالانه انجمن مطالعات برنامه درسی، کتابچه­ی همایش به کوشش حسن ملکی، تهران : انتشارات انجمن اولیا و مربیان.
علم­الهدی، جمیله. (1381).تبیینتعلیموتربیت اسلامیودلالت­هایآنبرایبرنامهدرسی، رساله دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
فهیم­دوین، حسن. (1381). تلفیقتربیتبدنیبا دیگرموضوعاتدرسیدرسیستمآموزش­وپرورش ابتدایی، دومین همایش سالانه انجمن مطالعات برنامه درسی، کتابچه­ی همایش به کوشش حسن ملکی، تهران :انتشارات انجمن اولیا و مربیان
کوی، لوتان. (1387). آموزش­وپرورش: فرهنگ‌ها و جوامع، ترجمه: محمد یمنی­دوزی سرخابی، تهران: انتشارات شهید بهشتی.
ماهروزاده، طیبه. (2007). العولمه و التربیه و التعلیم، الجامعه، مجله اتحاد جماعات العالم الاسلامی (آیسسکو)، مغرب، رباط. شماره 5. 177-161.
معافی، محمود و ملکی، حسن. ( 1375). گزارش تحقیق چگونگی تلفیق برنامه­های تاریخ، جغرافیا، تعلیمات اجتماعی و ارائه­ی اصول و روش­های مناسب در این خصوص، پژوهشکده تعلیم و تربیت.
مقدس، موسی. (1394). برنامه درسی تلفیقی؛ مفاهیم، ضرورت، الگوها و روش­های اجرای آن، دومین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روان­شناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی.
ملکی، حسن. (1382). رویکردتلفیقیبهبرنامه درسی، تهران: انتشارات انجمن اولیا و مربیان.
مهرمحمدی، محمود. (1381). تلفیق برنامه درسی: تاریخچه، ضرورت، معیارها و اشکال، فصلنامه پژوهشی در مسائل تعلیم و تربیت، 2 (7) 47 – 15.
مهرمحمدی، محمود و احمدی، پروین. (1380). برنامه­های درسی تلفیقی، رویکردی متفاوت با برنامه­های درسی موضوع محوری/ دیسیپلینی (شیوه سنتی )، فصلنامه اندیشه­های نوین تربیتی 1 (3)، ص 218 – 199 .
نورآبادی، سولماز؛ احمدی، پروین؛ دبیری اصفهانی، عذرا و فراستخواه، مقصود. (1393). ضرورت و امکان تغییر برنامه درسی مصوب نظام آموزش عالی ایران به برنامه درسی تلفیقی (مطالعه موردی: گرایش مدیریت آموزشی، دوره کارشناسی). فصلنامه آموزش و ارزشیابی، 7 (25): 122-101.
هاشم­نژاد، طاهره. (1394). اثر تلفیق برنامه درسی بر پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان و اثربخشی مدرسه، پایان­نامه کارشناسی ارشد دانشگاه سیستان و بلوچستان.
هاشمیان­نژاد، فریده. (1381). طراحیبرنامهدرسی بارویکردتلفیقی،باارائه­ییکنمونه، دومین همایش سالانه انجمن مطالعات برنامه درسی، کتابچه­ی همایش به کوشش حسن ملکی، تهران:  انتشارات انجمن اولیا و مربیان.
همایونی بخشایش، نسرین. (1395). ارزشیابی مقایسه‌ای کیفیت برنامه درسی مجزا و تلفیقی پایه­ی ششم ابتدایی، پایان­نامه کارشناسی ارشد دانشگاه شهید مدنی آذربایجان.
یزدان­پناه، علی. (1385). طراحیالگویبرنامه درسیبرایپرورشمنش­هایتفکردانش­آموزان، رساله دکتری برنامه ریزی درسی، تهران:  دانشگاه تربیت مدرس.
Becker, K. & Park, K. (2011). Effects of integrativeapproaches among science, technology, engineering, and mathematics (STEM) subjects on students’ learning: A preliminary meta-analysis. Journal of STEM Education, 12(5), 23-37.
Brewer, T. M. (2002). “Integrated curriculum: what benefit? Arts education policy review. 103. (4) 31-36.
Campbell, C. & Henning, M. (2010). Planning, teaching, and ssessing elementary education interdisciplinary curriculum. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 22(2), 179-186.
Colorado School Mediation Project. (2002).Curriculum Integration, An overview
Costley, K. C. (2015). Research Supporting Integrated Curriculum: Evidence for using this Method of Instruction in Public School Classrooms. Available from https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED552916.pdf.
 Creswell, J. W. (1998). qualitative inquiry and research design: chossing among tradition, thousand oask, CA: sage publication.
Creswell, J. W. & Clark, V. L. (2007). designing and conducting mixed methods research. First edition, thousand oask, sage publication.
Eggebrecht, J. and Others .(2009). Reconnecting the Society. Educational Leadership. Educational Research; 8; 53.
Evers, F. & Wolstenholm, J. (2007). Integrating knowledge, skills and values into the curriculum development process at the University of Guelph- Humber, New directions for teaching & learning, 112, 83-91.
Harrell, P. (2010). Teaching an integrated science curriculum: inking teacher knowledge and teaching assignments. Issues in Teacher Education, 19(1), 145-165.
Hinde, E., Osborn, S. & Dorn, R. (2007). The integration of literacy and geography: The Arizona GeoLiteracy program’s effect on reading comprehension. Theory and Research in Social Education, 35(3), 343-365.
Findly, N. J. (2010). Making Connections: A Case Study of Fifth Grade Learning From Different Organizations of Curriculum Integration. Dissertation Bell Howell Information and learning Company; 23: 27
Jacobs, H. H. (2001). Planning For Curriculum Integration. Educational Leadership; 49, 2; 27; 28.
Halbach, A. (2006). Expectations and realities integration of curriculum in a medical school.
Henry, N. B. (2008). the Integration of Educational Experiences. The fifty seventh earbook of  National Society for study of Education
Kniep, G. O. and Others. (2007). Curriculum Integration: An Expanded View of an Absused Idea.Journal of Curriculum and Supervision; 227: 419
Kontamara, P., Hallinger, P. & Jatiket, M. (2006). Scalling- up educational reform in Thailand: context, collaboration, networks and change. Planning and changing, 37 (1-2), 5-23.
Nikitina, S. (2006). Three strategies for interdisciplinary teaching: Contextualizing, Conceptualizing and Problem- Centring. Journal of curriculum studies, 38 (3), 251-271.
Park, M. (2008). "Implementation curriculum integration the experiences of Korean elementary teachers". Asia pacific education review. 9. (3). P: 308- 19.
Purington, L. (2006). Creating Successful Learning Communities. Thrust For Education Leadership. Oct. vol; 26 pp 4(8).
Ross, J. Todd. (2010). “Curriculum integration, Learning in a changing world”. By ACER Press, an imprint of Australian Council for Educational Research Ltd.
Shriner, M., Schlee, B. & Libler, R. (2010). Teachers’ perceptions, attitudes and beliefs regarding curriculum integration. The Australian Educational Researcher, 37(1), 51-62.
Spotts, H. E. and Others. (2014). Achiving Marketing Curriculum Integration: alive Case Approach. Journal of Marketing Education; 26: 50
Thorburn, M. & Collins, D. (2012). the effects of an Integrated Curriculum model on Student learning and attainment. European Physical Education Review; 12; 31.
Yeung, S. S. & Lam, Ch. (2007). Teacher’s conception of curriculum integration. A problem hindering it’s implemention in Hongkong. Education journal. 35(2), 109-144.
Young, Sh. S Ze. Yin - Chiching. L. (2007). "Teacher conception of curriculum Integration: A problem hindering its implementation in Hong Kong". Educational journal. 35. (2). P: 109-144.
Watkins, D. & Kritsonis, W. (2011). Developing and designing an effective school curriculum: Enhancing student chievement based on an integrated curriculum model and ways of knowing through the realm of meaning. Focus on College, Universities, and Schools, 6(1), 1-15.
Wraga, W. G. (2009). Patterns of Interdisciplinary Curriculum Organization and Profesional Knowledge of the Curriculum Field Journal of Curriculum and Supervision; 12: 98; 117.