Identifying And Prioritizing Literacy Educational Needs Covered By The Literacy Movement In Fars Province: A Mixed-Methods Approach

Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

The purpose of this study was to identify and prioritize the training needs
of the students in the Literacy Movement Organization in Fars province. To this
end, the study used exploratory sequential mixed methods design (QualitativeQuantitative). Participants in the study were 72 individuals selected through
purposive, snowball and/or consensus sampling techniques from adult education
specialists, local reference groups, as well as managers of both the reginal
Literacy Movement Organization, and of the provincial department of
education. The number of participants was decided on considering theoretical
saturation. To identify the needs and interests of literacy learners, various
instruments were used, including an open-ended questionnaire, semi-structured
interview and brainstorming (for qualitative phase) and a researcher-made
questionnaire (for quantitative phase). The questionnaire was developed based
on the findings of the interview and the validity and reliability of the
questionnaire were approved. The qualitative data was analyzed using thematic
analysis and for the quantitative data, various statistical techniques were used,
from descriptive statistics to Kolmogorov-Smirnov, t-test, Friedman, and
ANOVA. The results of thematic analyses revealed three main categories (skill,
knowledge and attitude) and nine subcategories for the students’ needs. For
instance, within the category of skills, learners’ needs could be divided into the
three subcategories of basic life skills, practical skills and learning skills. In the
knowledge domain, four subdivisions were found: socio-cultural, scientific,
spiritual (religion and ethics) and health care needs. In the attitude section,
learners’ needs were of two types, individual and social. The results of the
quantitative analyses also showed that the students’ needs in the order or
priority were respectively in the skills, knowledge, and attitude sections.

Keywords


ایزدی، صمد و محمدزاده، رجبعلی. (1387). بررسی رابطه سبک­های یادگیری، وِیژگی­های شخصیتی و عملکرد تحصیلی در دانش آموزان، مجله دانش و رفتار، شماره27.
شریعتمداری، علی. (1369). روان­شناسی تربیتی، تهران: انتشارات امیر کبیر.
زارع، حسین. (1389). روان­شناسی یادگیری، تهران: انتشارات پیام نور.
زارع، حسین و عبداله زاده، حسن. (1391). مقیاس­های اندازه­گیری در روان­شناسی شناختی. انتشارات آییِژ.
فرج­الهی، مهران، زارع، حسین، هرمزی، محمود، سرمدی، محمدرضا و ظریف صنایعی، ناهید. (1391). یادگیری از دور در عصر اطلاعات و ارتباطات. تهران: انتشارات پیام نور.
سرمدی، محمدرضا و زارع، حسین. (1385). تأثیر سبک­های یادگیری مستقل از زمینه و وابسته به زمینه بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه پیام نور. نشریه پیک نور.
سیلور، هاروی اف، استرانگ، ریچارد و پرینی، ماتهوج. (1980). روش تدریس با استفاده از یکپارچه کردن سبک­های یادگیری و هوش­های چندگانه. ترجمه­ی بهمن سعیدی­پور، کرمانشاه: انتشارات طاق بستان.
اجری دستجه، زهرا. (1394). نیازسنجی آموزشی کتابداران کتابخانه های عمومی شهر شیراز، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگا آزاد اسلامی واحد مرودشت.
ایمان، محمد تقی. (1393). فلسفه روش تحقیق در علوم انسانی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، چاپ دوم.
باقرزاده، علی. (1393). بیست میلیون بیسواد مطلق و کم سواد در ایران؛ سه گروه بیشترین بازماندگان از تحصیل، خبرگزاری تسنیم، ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۳، شناسه خبر: 367595.
باقرزاده، علی.(1393). ده میلیون ایرانی بیسوادند، روزنامه همشهری، شنبه 18 مردادماه، کد مطلب: 268131. http://www.hamshahrionline.ir/details/268131/Society/highereducation
ترک زاده، جعفر. مرزوقی، رحمت الله. محمدی، مهدی. سلیمی، قاسم و کشاورزی، فهیمه. (1395). تدوین چارچوب ارزشیابی اثربخشی برنامه­های درسی آموزش عالی بر اساس رویکرد راهبردی، مجله پژوهش های برنامه درسی، دوره ششم، شماره دوم، 41-64.
تورانی، حیدر. (1395). بررسی نیازها و علائق آموزشی سوادآموزان و بی سوادان گروه سنی 10 تا 49 سال، فصلنامه نوآوری‌های آموزشی، شماره 57، صص 119-142.
حکیمی، عبدالعظیم.(1394). ارزیابی محتوای کتاب‌های درسی زبان و ادبیات فارسی و معارف اسلامی سازمان نهضت سواد آموزی، طرح پژوهشی، چاپ نشده، سازمان نهضت سواد آموزی.
حکیم زاده، رضوان. (1392). بررسی علل عدم استقبال بی‌سوادان از برنامه های سواد آموزی در کشور، گزارش پژوهشی، سازمان نهضت سوادآموزی نیشابور، صص 1-50، منتشر نشده. http://www.lmoiran.ir/fa/mainform.aspx?PageID=26
دهقانی، مرضیه. انصاری، عبدالله و قیصر، اردشیر .(1394). ارزشیابی از اجرای برنامه 5 ساله سوادآموزی در سال‌های 90 تا 93، گزارش پژوهشی، سازمان نهضت سوادآموزی، صص 1-30
رمضانی، یوسف .(1389). بررسی رابطه بین فرآیند مدیریت دانش و شاخص های فرهنگ سازمانی از دیدگاه رابینز، مجله علمی و پژوهشی چشم انداز مدیریت، 1 (3)، 25-46.
زندی، بهمن. موسوی نژاد، روح اله. احمدی قراچه، علی محمد و جمالزاده، محمد. (1392). بررسی نیازهای آموزشی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در راستای ارائه الگوی مناسب آموزشی و بهسازی منابع انسانی، فصلنامه علمی دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، دوره اول، شماره2، صص76-70.
سازمان نهضت سوادآموزی.(1393). اساس‌نامه آموزشی، سنجش و ارزشیابی دوره‌های سازمان نهضت سوادآموزی، تهران، نشر.
صباغیان، زهرا .(1387). روش‌های سوادآموزی بزرگ‌سالان؛ تعلیم مهارت‌های خواندن و نوشتن. مرکز نشر دانشگاهی. تهران.
فضل‌اللهی، سیف اله و ملکی توانا، منصوره.(1390). رویکردی جامع به روش‌ها و تکنیک‌های مهم نیازسنجی آموزشی، فصلنامه روش‌شناسی علوم انسانی، سال17، شماره 68.
متین، نعمت الله .(1395). ارزشیابی مصوبه 833 شورای عالی در موردساختار آموزشی مرحله اول نظام آموزش بزرگسالان (نهضت سواد آموزی)، طرح پژوهشی، سازمان نهضت سوادآموزی.
معتمدی، عبداالله. (1389). شناسایی نیازهای آموزشی زنان نـو سـواد نهضـت سـوادآموزی در ابعـاد فرهنگـی و اجتمـاعی، پـژوهش در نظام‌های آموزشی، دوره 4، شماره9، صص 116-97.
Aksakal, B. Kazu.I. Y. (2015). Comparison of Adult Education Policies in Turkey and European Union, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 177, 235 – 239.
Barakat, B. (2016). Improving Adult Literacy without Improving the Literacy of Adults? A Cross-National Cohort Analysis, World Development, 87, 242–257.
Creswell, J. W. (2014). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. SAGE, 2014 - Social Science - 273 pages.
Dimitrescu, M. Sârbu, L. V. Lacroix, Y. (2015). European Trends for Adults Education in Lifelong Learning Strategy: Modern Methods and Romanian Skills in Training Management, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 180, 1161 – 1169.
Hubackova, S. Semradova, I. (2014). Research Study on Motivation in Adult Education, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 159, 396 – 400.
LA sway, Rest, B.P. (1992). Barriers to participation of New Literate Adults in the Post-Literacy Programmed in Tanzania, Toronto: University of Toronto.
Leach, A. (1993). Reading Interests of Newly Literate Black Adults within the Durban Metropolitan Region, South African Journal of Library and Information Science, 60(1), 47-52.
Nadas, M. Beddenbouh, R. Morse, M. Mcmahon, G. Curry, C. (2015). A Needs and Resource Assessment of Continuing Medical Education in Haiti, Annals of Global Health, 81(2), 248-254.
Neumark, D. Johnson, H. Li, Q. Schiff, E. (2011). An assessment of labor force projections through 2018: will workers have the education needed for the available jobs? Report prepared for the AARP foundation by the Public Policy Institute of California.
Quinn, B. (2016). It's Not Easy’: School Nurse Pain Assessment Practices for Students with Special Needs, Pain Management Nursing, 17(2), 119-131.
Rikku, R. Chakrabarty, N. (2013). Training Needs Analysis: A Case Study of Loco Pilots, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 104, 1105-1111
Terziev, V. (2014). Analysis of Educational Needs Assessment Methodology of Children with Special Educational Needs in Bulgaria, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 146, 47-54.
UNESCO. (1997). what is adult education? Fifth International Conference on Adult Education. Hamburg, July 14-18, 1997. Adult Learning: A Key for the Twenty-First Century, 1-3.