The Study of Sixth-Grade of Primary School Science and Mathematics Teachers’ Guide Books Based on The Eight Elements of Curriculum Development

Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

The purpose of this research was to investigate the effectiveness of the
teachers’ guide books for the sixth-grade science and mathematics courses in
primary schools in Iran, according to the eight elements of curriculum
development. This research was an applied and descriptive survey. The
statistical population included all the educational experts and sixth grade
primary school teachers in state schools in the second educational zone in
Urmia. Of this population, 173 individuals (135 teachers, 38 experts) were
randomly selected as the participants in the study. Data was collected using a
researcher-made questionnaire. Data analysis involved both descriptive
(frequency, frequency percentage and average) and inferential (repeated
measures ANOVA, and t-tests) statistics. The results revealed that both
teachers and experts found the teachers’ guide books not equally effective
with respect to the eight elements of curriculum development; purpose,
content, teaching method, and evaluation method were respectively the first
four significant elements to the participants and “educational materials and
resources”, and “space and educational facilities” were correspondingly the
seventh and eighth important elements. The differences between teachers'
and experts point of views on the efficacy of math teaching guide book was
significant at p ≤ 0.05 level but for the science teaching guidance book it was
not significant.

Keywords


پارسا، عبداله (1386). بررسی نگرش و تمایلات رفتاری معلمان در مورد پیشبرد برنامه­های جدید درسی، فصلنامه مطالعات برنامه درسی، 1(4) : 138-103.
تاجیک، عزیزالله­(1383). «عملکرد معلمان پایة پنجم ابتدایی با توجه به میزان آگاهی آنان از اهداف، روش تدریس، مهارت­های تدریس، کاربرد مواد آموزشی، روش ارزشیابی و کیفیت سؤال­های امتحانی در درس تعلیمات اجتماعی»، تهران، دانشگاه تربیت معلم، رسالة دکتری. بازیابی از سایت: www.Irandoc.ir
زمانی، بی­بی­عشرت؛ عظیمی، سیدامین (1388). چگونگی بهره‌گیری از فناوری در انجام تکالیف درسی علوم دوره ابتدایی کشور انگلستان: بررسی کتاب­های راهنما تدریس معلم، فصلنامه نوآوری های آموزشی،7(27): 35-7.
زمانی، بی­بی­عشرت (1385). بررسی و مقایسه محتوای کتاب­های درسی علوم به لحاظ پرورش روحیه تحقیق، تتبع و علم‌گرایی، طرح پژوهشی ملی وزارت علوم تحقیقات و فناوری: معاونت پژوهشی دانشگاه اصفهان.
زمانی،بی بی عشرت (1384). یاددهی و یادگیری مهارت‌های فن‌آوری اطلاعات در برنامه درسی، فصلنامه کتاب،16 (1):173-185.
سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی(1383). مجموعه راهنماهای تولیدکتاب­های آموزشی: ویژگی­های کتاب­های آموزشی، تهران: انتشارات کمک آموزشی.
فتحی واجارگاه،کوروش(1386). اصول برنامه‌ریزی درسی، تهران؛ ایران زمین.
فتحی واجارگاه، کورش؛ آقازاده، محرم(1386). راهنمای تألیف کتاب های درسی، تهران: آیژ.
محمدی،رضا(1384). راهنمای عملی انجام ارزیابی درونی درنظام آموزش عالی ایران: تجارب ملی وبین المللی، تهران: انتشارات سازمان سنجش وآموزش کشور.
ملایی­نژاد، اعظم (1391). صلاحیت­هاى حرفه‌اى مطلوب دانشجو معلمان دورة آموزش ابتدایى، فصلنامة نوآوری‌هاى آموزشى. سال یازدهم ، شمارة  44 .
ملکی، حسن ­(1383). برنامه­ریزی درسی (راهنمای عمل)، مشهد: پیام اندیشه.
نجفی، ژاله ­(1391). ارزشیابی کیفیت درونی برنامه درسی جدید ریاضی پایه اول ابتدایی از دیدگاه مدیران، معلمان و سرگروه‌های آموزشی در شهرستان ارومیه، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته آموزش ابتدایی، دانشگاه آزاد ارومیه.
نوجوان، سودا (1391). بررسی میزان همخوانی برنامه درسی قصد شده­، اجرا شده و کسب شده ریاضی جدیدالتالیف پایه اول ابتدایی. پایان نامه کارشناسی ارشد برنامه­ریزی درسی، دانشگاه آزاد ارومیه.
 Altbach, P.C. (1995). Textbook, the International Encyclopedia of Education, Vol11, editors – in – chif Troston Husen, T. Nevile Post Lethwait.
Aydin, H) .2010). Pre-service elementary science teachers , teaching efficacy beliefs and their sources . Elementary Education online, 9(2) ,694-704,2010.
Cross, A., and Bowden, A.(2009). Essential Primary Science. England, Maiden head: Mc G raw- Hill/Open University Press.
Kendra,s. , and Vikas, M.(2012). Senior school curriculum. Griffith: Central board of secondary education. Retrieved February9,2013, from http://www.griffith.edu.au/students.
La Velle, L.B., et al., (2003). Knowledge transformation through ICT in science Education: A case study in teacherــdriven curriculum development ــcase study 1. British Journal of Educational Technology, 34 (2), pp. 183-199.
Postholm, M. B. (2004), The teacher's role when pupils work on task using ICT in project work, journal of Computer Assisted Learning, Vol. 20, No.3, pp50-58.
Wallace R. M. (2003). Technology and Science Teaching: A New kind of knowledge. Michigan State University. Aviable in: www. Yahoo. Com.
Webb, Mary. (2005). Affordances of ICT in Science learning: implications for an integrated pedagogy. International Journal of Science Education, Volume 27, Number 6, 16. Pp. 705-735(31).
Westburg , I. (1991).  Text books. The International Encyclopedia of curriculum. York: Pergamon, press.