Pathology of Teaching – Learning System in Tehran Technical and Vocational Colleges

Document Type : Research Paper

Authors

Department chairman Shiraz University

Abstract

The current investigation is a pathological study of the teaching–learning system in
Tehran technical and vocational colleges.This is a descriptive study using survey as the
data collection technique. The statistical population included 17437 students in the
stated colleges, of which 376 students were selected as a sample using Cochran’s
formula and systematic random sampling method. Data collection involved employing
the comprehensive teaching–learning system scale, designed based on five-point Likert
scale. It included conceptual, structural, and functional dimensions to examine the
comprehensive system of teaching–learning in the stated institutes. The conceptual
dimension included “subject and content of the teaching-learning, nature of teachinglearning, teaching–learning style and teaching–learning principles"; the structural
dimension comprised “strategic orientation, teaching-learning system design, and
teaching–learning culture”, and the functional dimension encompassed “the
implementation of the teaching–learning process, leadership, management of teaching–
learning process, and evaluation of teaching–learning effectiveness”. Having used
Kolmogorov–Smirnov test to test the normality of the data, one sample t–test was
employed to analyze the data using SPSS. The results demonstrated that such factors as
teaching–learning style and teaching–learning principles (conceptual dimension),
strategic orientation, teaching-learning system design, and teaching–learning culture
(structural dimension), and the implementation of the teaching–learning process,
leadership and management of teaching–learning process, and evaluation of teachinglearning effectiveness (functional dimension) are not in a desirable condition. The
finding accentuates the presence of defects in the aforementioned dimensions. It was
only in the conceptual dimension that the components of "subject and content of the
teaching-learning, and nature of teaching-learning" were in an acceptable condition.
This highlights the presence of deficiencies in the three conceptual, structural and
functional dimensions of the teaching-learning system in Tehran technical and
vocational colleges.

Keywords


ابراهیم­زاده، عیسی. (1382). «فرایند یاددهی- یادگیری و دانشگاه­های باز و از راه دور آینده»، پیک نور، شماره 2، صص 11-3.
آراسته، حمید رضا و فاضلی ماسوله، طاهره. (1390). «رتبه­بندی­ها و ویژگی­های دانشگاه­های برتر جهانی»، فصلنامه آموزش مهندسی ایران، شماره 52، صص 101 - 87.
ترک‌زاده، جعفر و ستوده فر، سلیمه. (1393). «ارائه چارچوبی تبیینی برای بعد شناسی فرایند یاددهی- یادگیری به‌عنوان یک نظام جامع رفتاری»، مطالعات مدیریت بر آموزش انتظامی، شماره 4، صص 111-90.
ترک‌زاده، جعفر. (1388). «رهبری راهبردی در آموزش عالی: رویکردها و چشم اندازهای نو در آموزش عالی»، مجله رویکردها و چشم انداز های نو در آموزش عالی، شماره 12. صص 175-139.
ترک­زاده، جعفر. (1388). «شناسایی و تحلیل چالش­های توسعه مدیریت اسلامی یک الگوی سیستمی»، راهبرد یاس. شماره 19، صص 146-131.
ترک‌زاده، جعفر؛ محمدی، مهدی و ستوده فر، سلیمه. (1393). «تدوین و اعتبار یابی نظام جامع یاددهی- یادگیری در آموزش عالی»، فصلنامه علمی پژوهشی «پژوهش­های برنامه درسی»، دوره چهارم، شماره 2، صص 116-93.
حبیبی، نوید و صمدی، معصومه. (۱۳۹۳). «آسیب‌شناسی مدیریت نظام آموزشی عالی در ایران»، اولین سمپوزیوم بین المللی علوم مدیریت با محوریت توسعه پایدار، تهران، مرکز راهکارهای دستیابی به توسعه پایدار.
خدیوزاده، طلعت؛ سیف، علی اکبر و ولایی، ناصر. (1383).«راهبردهای مطالعه و یادگیری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد و ارتباط آن با ویژگی­های فردی و سوابق تحصیلی آن‌ها»، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، شماره 4، صص 61-53.
سیف، علی اکبر. (1390). «مقدمه­ای بر نظریه­های یادگیری»، تهران: نشر دوران.
صفوی، محبوبه؛ شوشتری­زاده، شهناز؛ محمودی، محمود و یارمحمدیان، محمدحسین. (1389). «آمادگی خود­راهبری در یادگیری و سبک­های یادگیری در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان»، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، شماره 10، صص 36-27.
عبدخدائی، محمدسعید؛ غفاری، ابوالفضل. (1389). «بررسی میزان استفاده دانشجویان از مهارت­های مطالعه و یادگیری و رابطه آن با وضعیت و سوابق تحصیلی آن‌ها»، مطالعاتتربیتیوروانشناسی، شماره 11، صص 226-211.
نجفی، حسین. (1389). «نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در تحول فرایند یاددهی- یادگیری»، پیک نور، شماره 1، صص 59-51.
Boyd, D., Goldhaber, D., Lankford, H., & Wyckoff, J. (2007). The effect of certification and preparation on teacher quality. The Future of children, 45-68.
Boyer, E. L. (1990). Scholarship reconsidered: Priorities of the professoriate, Menlo Park, C A: Carnegie Foundation for the Advancement of Teaching.
Cano, F. (2006). An in-depth analysis of the Learning and Study Strategies Inventory (LASSI). Educational and Psychological Measurement, 66(6), 1023-1038.
Dogini, E. U. (2015). Classroom Learning Assessment Interpretation in Journalism and Mass Communication in Higher Education: A Focus on Andragogy in Radio/Television/Film Production.
Druteikeine, G. & Marclnskas, A. (2010). University image: new approach and perspective theoretical and practical decisions, ISSN 1392-1258. Ekonomika, 2010, vol. 90 (2).
Gebre, E., Saroyan, A., & Aulls, M. W. (2015). Conceptions of Effective Teaching and Perceived Use of Computer Technologies in Active Learning Classrooms. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 27(2), 204-220.
Gentelli, L. (2015). Using industry professionals in undergraduate teaching: Effects on student learning. Journal of University Teaching & Learning Practice, 12(4), 4.
Heaslip, G., Donovan, P., & Cullen, J. G. (2014). Student response systems and learner engagement in large classes. Active Learning in Higher Education, 15(1), 11-24.
Johnson, S., Veitch, S., & Dewiyanti, S. (2015). A Framework to Embed Communication Skills across the Curriculum: A Design-Based Research Approach. Journal of University Teaching and Learning Practice, 12(4), 6.
Kolb, A. Y. (2005). The Kolb learning style inventory-version 3.1 2005 technical specifications. Boston, MA: Hay Resource Direct, 200.
Leung, S. F., Mok, E., & Wong, D. (2008). The impact of assessment methods on the learning of nursing students. Nurse Education Today, 28(6), 711-719.
Mackelo, O. & Druteikeine, C. (2010). The image of a higher education institution, its structure and hierarchical level: the case study of the Vilnius university faculty of economics. ISSN 1392- 1285. Ekonomika, 2010, Vol. 89 (3).
Ramsey, M., Cavallaro, M., Kiselica, M., & Zila, L. (2002). Scholarly productivity redefined in counselor education. Counselor Education and Supervision, 42(1), 40.
Thota, N., & Negreiros, J. G. (2015). Introducing educational technologies to teachers: Experience report. Journal of University Teaching & Learning Practice, 12(1), 5.
Torkzadeh, J & Hadadnia, S. (2016). Requirements of Effective Curriculum in Higher Education from the perspective of Complex Adaptive Systems through a Strategic Approach, International Research Journal of Applied and Basic Sciences, Vol, 10 (6): PP 792-796.
Torkzadeh, J & Nekoomand, S. (2015). Validating the Scale of Universitys Power of Response to Environment, Asian Journal of Research Social Sciences and Humanities, Vol. 5. No. 8. PP 241-252. 
Weinstein, C. E., & Palmer, D. R. (1990). Learning and study strategies inventory–high school version. Clearwater, FL: H & H Publishing.
Weinstein, C. E., & Palmer, D. R. (1990). Learning and study strategies inventory–high school version. Clearwater, FL: H & H Publishing.