Evaluation of the Professional Ethics of Professors at Shiraz University from Postgraduate Students’ Perspectives and its Training Implications for Curriculum Planning

Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

Abstract
       In line with the investigations on effective factors in the process of teaching and learning, the present study was an attempt to focus on the professional ethics of the professors, as one of the curriculum elements, at Shiraz University from the postgraduate students’ perspectives. A comparison was also made concerning different dimensions of professional ethics from students’ perspectives between the professors from the Schools of Humanities and Sciences. Also, male and female students’ perspectives were compared in this regard. To this end, 216 professors were randomly selected through stratified random sampling. The researcher-made questionnaire for the evaluation of professional ethics (including 5 dimensions of education, research, manner and behavior, human relations, and organizational relations) was filled out by 875 students. The reliability of the questionnaire was checked through Cronbach's Alpha and Split-half method. As for validity, face validity and content validity through item analysis were considered. The data collected was analyzed through one-way repeated measures ANOVA and independent-samples t-test with Bonferroni correction. The results indicated that: 1) There was a significant difference among all the aspects of professional ethics except for human and organizational relations; and 2) There was no significant difference between the male and female students and also between the students of the Schools of Humanities and Sciences concerning their perspectives toward the five dimensions of the professors’ professional ethics.

Keywords


  1. الف. فارسی

    1. اخوان تفتی، مهناز و حاجی موسایی، فاطمه. (1386). بررسی نظرات دانشجویان دانشگاه­های تهران نسبت به ملاک­های ارزشیابی عمل‌کرد استادان. فصل نامه­ی اندیشه­های نوین تربیتی دانشگاه الزهرا (س)،3(2و1).
    2. انجمن کتابداری قم. (1386). اخلاق حرفه­ای کتابداران و اطلاع رسانان. تهران: انشارات کتابدار.
    3. حقیقت، شهربانو. (1387). بررسی تحلیلی چهار روی‌کرد اخلاقی معاصر، تربیت منش، تبیین ارزش‌ها، شناخت رشدی اسلام و ارائه الگوی نمونه برای تربیت اخلاقی در دوره دبستان.
      پایان­نامه دکتری، دانشگاه شیراز.
    4. خزاعی، زهرا. (1386). اخلاق کاربردی: ماهیت، روش­ها، چالش­ها. فصل‌نامه‌ی پژوهش‌های فلسفی و کلامی، 9(1).
    5. داربی، جنی.(1390). اثرات جایگاه انتخابی یا مورد نیاز دوره­ها بر روی ارزشیابی دانش‌آموزان، ترجمه­ی مهدی محمدی و جعفر ترک­زاده، فصلنامه پژوهش­های برنامه درسی، 1.
    6. روستا، احمد. (1385). اخلاق حرفه­ای، ویژگی­های حرفه­ای­ها. نشریه انجمن صنفی شرکت­های تبلیغات، 2(2).
    7. شاملی، عباسعلی و ملکی، حسن و کاظمی، حمید­رضا. (1390). برنامه­ی درسی ابزاری برای نیل به تربیت اخلاقی. فصل­نامه­ی اسلام و پژوهش­های تربیتی، 3(2).
    8. شریفیان، فریدون. نصر، احمدرضا و عابدی، لطفعلی.(1384). تبیین نشانگرهای تدریس اثربخش در مؤسسات آموزش عالی و میزان تحقق آن در دانشگاه اصفهان. فصلنامه­ی پژوهش و برنامه­ریزی در آموزش عالی، 38 و 37.
    9. علاقه بند، علی. (1384). مبانی نظری و اصول مدیریت آموزشی. تهران: نشر روان.

    10. عندلیب، بهاره و احمدی، غلامرضا. (1386). میزان به کارگیری معیارهای تدریس اثربخش در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان از نظر دانشجویان در سال تحصیلی 86- 1385. نشریه دانش و پژوهش در علوم تربیتی. انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، 15.

    1. غفوری نژاد، محمد. (1383). از حکمت عملی تا اخلاق حرفه‌ای. ماه‌نامه آیینه پژوهش، 87.

    12. فراستخواه، مقصود. (1385). اخلاق علمی رمز ارتقای آموزش عالی، جایگاه و ساز و کارهای اخلاقیات حرفه­ای علمی در تضمین کیفیت آموزش عالی ایران. فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری،1(27-13).

    1. فرامرز قراملکی، احد. (1382). اخلاق حرفه­ای. تهران: انتشارات احد فرامرز قراملکی.
    2. فرامرز قراملکی، احد. (1385). سازمان­های اخلاقی در کسب و کار. قم: نشر مجنون.

    15. فرامرز قراملکی، احد. (1387). درآمدی بر اخلاق حرفه­ای. تهران: مؤسسه مطالعات بهره­وری و منابع انسانی. انتشارات سرآمد.

    16. فرامرز قراملکی، احد و همکاران، (1386). اخلاق حرفه‌ای در تمدن ایران و اسلام. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.

    17. کد، جوزف. (1386). کاربرد هفت اصل برای عمل‌کرد خوب تدریس در دانشگاه تکنولوژی میشیگان آمریکا. ترجمه­ی بهاره عندلیب و غلامرضا احمدی.

    1. مطهری، مرتضی. (1385). تعلیم و تربیت در اسلام. تهران: انتشارات صدرا.

    19. میرشاه جعفری، ابراهیم و کلباسی، افسانه. (1388). دیدگاه برنامه­ی درسی اخلاق مدار با تکیه بر پرورش منش. فصل­نامه­ی معرفت اخلاقی، 1(1).

    20. هنیه، پیتر. مادوکس، نیک. (1390). ادراک دانش­آموزان از فرآیند دوره­های ارزشیابی استادان، ترجمه­ی مهدی محمدی و جعفر ترک­زاده، فصل‌نامه پژوهش­های برنامه درسی، 1(1).

    21. یقین لو، مهرانگیز. جواهر دشتی، فرانک و خلیلی عراقی، مریم. (1384). اصول اخلاق
    حرفه­ای از تدوین تا عمل
    . بر گرفته از سایت .http://www.bashgah.net

    ب: انگلیسی

    1. Fernandez, J. & Matio, A. (1997). Student & faculty gender in rating of university teaching quality. Journal of Research. 37 )11-12( :997-1003.
    2. Jasca, J. A. & Prichard, M. S. (1994). Communication Ethics: Methods of Analysis. Belmont, CA: Wadsworth 244.
    3. Johannesen, R. L & Valde, K.S & Whedbee, K, E. (2002). Ethics in Human Communication. Prospect Heighs, IL: Waveland Press, 329.
    4. Lisman, C. D. (1996). The Curricular Integration of Ethics, Westport, CT: Praeger, 192
    5. Murray, H., Gillese, E., Lennon, M., Mercer, P., & Robinson, R. (1996). Ethical Principles in University, Teaching. STLHE/SAPES.
    6. Rafael, A. & Canizal, E. (2001). The moral profession. A Study of Moral Development and Professional Ethics of Faculty, ph.D. Theses. The University of Texas at Austin.
    7. Schulte, L. E., Brown, R. D., & Wise, S. L. (1991). The Development and Validation of the Ethical Climate Index for Graduate and professional School Programs. Research in Higher Education, 32, 479-498.

     

     

    1. Tang, T. L. (1997). Teaching Evaluation in a Public Institution of Higher Education: Factors Related to the Overall Teaching Effectiveness. http.//www.findarticles.com