An Investigation into the Academic Freedom of Faculty Members of Shiraz University Based on Demographic Variables

Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

The purpose of the study was to investigating the amount of academic freedom of faculty members of Shiraz University. For this purpose, a sample including 203 faculty members from Shiraz University colleges in the academic year 1389-90, were selected based on proportion classification sampling. They completed a researcher-made questionnaire on academic freedom. In this study, the effect of five factors; i.e., college, work experience, gender, academic rank, and awareness of university regulations on the amount of academic freedom in instructional, researching, institutional, thinking and moral-cultural dimensions were examined. The results of MANOVA showed that academic rank influenced the amount of academic freedom in four dimensions (instructional, researching, institutional and thinking), college in two dimensions (researching and institutional) and awareness of university regulations in all dimensions. Gender and work experience had no influence on the amount of academic freedom. The results of multiple regression revealed that academic rank and awareness of university regulations are significant predictors of the amount of the academic freedom. It suggests that  faculty  members with  higher  academic  ranks  enjoy a higher level  of  the academic  freedom than the others. Furthermore, faculty  members  with  more  awareness  of  rules  showed  more  academic  freedom than the  others.

Keywords


الف. فارسی
1. استوارت میل، جان. (1362). رساله درباره آزادی. مترجم: ج. شیخ الاسلام. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
2. خسروپناه، عبدالحسین. (1388). اگزیستانسیالیسم. مجله معارف. 68: 22-15.
3. داوری‌اردکانی، رضا. (1386). درباره علم. چاپ دوم. تهران: نشر هرمس.
4. رفیع‌پور، فرامرز. (1381). موانع رشد علمی در ایران و راه­حل­های آن. تهران: شرکت سهامی انتشار.
5. ژری‌ارس، هانری. (1379). علم، شبه علم، علم دروغین. مترجم: ع. باقری. تهران: نشر نی.
6. سید‌ رضی، ابوالحسن، محمد (بن حسین بن موسی) موسوی بغدادی معروف به سید رضی. (1384). نهج البلاغه. مترجم: م. دشتی. قم: انتشارات میراث ماندگار.
7. شریعتمداری، علی. (1385). اصول فلسفه و تعلیم و تربیت. چاپ بیست و نهم. تهران: انتشارات امیر کبیر.
8. شعاری‌نژاد، علی اکبر. (1383). فلسفه آموزش و پرورش. چاپ هفتم. تهران: نشر امیرکبیر.
9. شهید ثانی، زین­الدین (بن علی بن احمد) عاملی معروف به شهید ثانی. (1363). منیه المرید فی آداب المفید و المستفید. مترجم: سید م ب. حجتی. قم: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
10. عابدینی مطلق، کاظم. (1386). نهج الفصاحه [کلمات قصار پیامبر اعظم (ص). چاپ دوم. قم: نشر فراگفت.
11. فراستخواه، مقصود. ( 1383). آزادی علمی. تهران: دفتر مطالعات فرهنگی مرکز پژوهش­های مجلس، شماره مسلسل 6954، کد موضوعی410.
12. مطهری، مرتضی. (1384). آزادی معنوی. چاپ سی و سوم. تهران: انتشارات صدرا.
13. نقیب‌زاده، میرعبدالحسین. ( 1385). نگاهی به فلسفه آموزش و پرورش. چاپ هجدهم. تهران: انتشارات طهوری.
ب. انگلیسی
14. Bates, Homer, l. & Waldrup, Bobby.E. (2010). Faculty  members  and  assigning  course grade. Journal  of  College Teaching  & Learning. 7(5): 25-30.
15. Boland, M. (2003). Academic Freedom and SStruggle for the subject of composition, Ph.D. thesis. TheUniversity ofRocheter.
16. Britinian dictionary. (2009). http//www.britanica.com/Ebchecked/topic/ 2591/academic-freedom.
17. Browyn,Adam. (2004). How faculty make sense administrative methods and motives for change, Ph.D.thesis.SyracuseUniversity.
18. Clicxsmen, John. (1986). Institutional Openness and Individual faculty Academic Freedom. Journal of Academe. 72(5): 16-18.
19. Groof, J. D.; Neave. G & Svec. J. (1998). Democracy and governance in higher education.Boston: Kluwer law international.
20. Hamdan, Dana. Lutfi. (2008). Relationship between Academic Freedom and Institutional Commitment As Perceived by Faculty Members at Palestinian Universities .M.A. thesis.An-jajahjationalUniversity in Palestinian.
21. Husain,Mary.A. (2010).Academic Freedom: Costs, Consequences, and Resistance. Ph.D.thesis.CaliforniaStateUniversity.
22. Keith, K. M.(1997). Faculty Attitudes Toward Academic Freedom. Available at: http://digital.library.unt.edu/ark:/67531/metadc3265/ Popper.
23. Rich, Arthur. Allan. (2002). Historical Study of Public College and University, Ph.D. thesis.The Florida state University. U.S.A.
24. Socran, Mohammad. (1983). Academic freedom in the light of the functions of university education in Egypt.Ph.D. Thesis. Ain Shams University, Cairo, Egypt.
25. Tannash, salamah. (1994). The concept of academic freedom to the faculty  members in University of Jordan. Journal of Human Sciences, University of Jordan. 2(5): 101-117.
26. World  University Service. (2002). The  Lima  declaration  on  academic  freedom  and  autonomy  of  higher  education. New  York: Mc  Graw  Hill, Inc.