Evaluation of the Tentative Primary Curriculum and its Implementation in the Literacy Movement Organization of Iran

Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

This research was conducted to determine the effectiveness of the new, tentative primary curriculum in the Literacy Movement Organization of Iran. Survey research was employed as methodology. The subjects were 125 learners in Tabriz and Ahar, cities in Eastern Azarbaijan Province, Iran. The experimental group that studied the new, tentative curriculum consisted of 36 learners from Tabriz and 27 from Ahar; meanwhile, the control group, which studied the current curriculum, included 35 learners from Tabriz and 27 from Ahar. Flannders’ Checklist of Teaching, Descriptive Evaluation Checklist, Teacher Made Achievement Tests, and Researcher Made Life Skill Test were administered as instruments. T-test and SPSS software were used for data analysis. The results show that the experimental group has performed better in educational achievement, that is in Reading, Writing, Quran and Prayer courses. Moreover, the experimental group has accomplished more life skills than the control group.

Keywords


الف. فارسی
اوجاقی، علی؛‌ هاشم‌نژاد، علیرضا. (1378). بررسی تأثیر آموزش‌های کاربردی در جلوگیری از افت تحصیلی سوادآموزان استان آذربایجان شرقی. دفتر برنامه‌ریزی و آموزش نیروی انسانی استان آذربایجان شرقی.
چوپان کشتایی، علی‌اصغر؛ بخشایشی، محمود. (1377). بررسی دیدگاه آموزشیاران در خصوص جذب سوادآموزان شهرستان مشهد مقدس منطقه 2. مشهد: نهضت سوادآموزی استان خراسان.
حافظی، علی. (1379). بررسی علل مردودی سوادآموزی دورة تکمیلی، و پایانی و پنجم ‌بزرگسالان در درس املاء ، سیرجان: نهضت سوادآموزی.
حقی، ناصر. (1370). علل مردودی سوادآموزان دوره مقدماتی سوادآموزی. تهران: سازمان نهضت سوادآموزی.
شاه علیلو، بهزاد؛ غنیمی، محمد. (1377). بررسی موانع جذب بی‌سوادان دوره مقدماتی نهضت سوادآموزی آذربایجان غربی در سال 1376. ارومیه: نهضت سوادآموزی استان آذربایجان غربی.
عابدی دهقی، لطفعلی. (1370). بررسی راه‌های متناسب سازی برنامه‌ سوادآموزی با نیازها و شرایط سوادآموزان. اصفهان: دانشکده علوم تربیتی.
فتحی آذر، اسکندر. (1382). روش‌ها و فنون تدریس. تبریز: دانشگاه تبریز.
غفاری، سعید. (1379). آموزش بزرگسالان و نوسوادان. تهران: چاپار.
کردزنگنه، شهناز. (1373). بررسی میزان تناسب اهداف رفتاری کتاب فارسی دوره مقدماتی با سطوح یادگیری. تهران: سازمان نهضت سوادآموزی.
لطفی، احمد. (1375). بررسی میزان تسلط سوادآموزان دوره مقدماتی بر مهارت‌های خواندن. تهران: نهضت سوادآموزی.
ملائی، بهزاد. (1378). بررسی عوامل مؤثر در عدم ادامه تحصیل خواهران بزرگسال نهضت سوادآموزی از دیدگاه آموزشیاران شهرستان سنندج. دفتر برنامه‌ریزی‌ و آموزش ‌نیروی انسانی ‌استان‌ کردستان.
مهنایی، سیدقاسم. (1378). بررسی علل ترک تحصیل سوادآموزان پنجم بزرگسال نهضت سوادآموزی استان کهکیلویه و بویراحمد در سال تحصیلی 78-1377. دفتر برنامه‌ریزی و آموزش نیروی انسانی استان کهکیلویه و بویراحمد.
هوشنگی و همکاران. (1369). بررسی ‌علل افت تحصیلی‌سوادآموزان. تهران: سازمان ‌نهضت‌ سوادآموزی.
ب. انگلیسی
Barttlett, L. (2008). Literacy verb: Exploring what literacy is and what literacy does. International Journal of Educational Development. 28: 737-753.
Durgunoglu, A., Oney, B. & Kuscul, H. (2003). Development & evaluation of an adult literacy program in Turkey. International Journal of Educational Development, 23:
17-36.
Kim, P., Miranda, T. & Olaciregui, C. (2008). Pocket School: Exploring mobile technology as a sustainable literacy education option for underserved indigenous children in Latin America. International Journal of Educational Development, 28: 435–445.
Maruatona, T. (2004). State hegemony and planning and implementation Journal of literacy education in Botswana. International of Educational Development, 24: 53-65.
Puchner, L. (2003). Women and literacy in rural Mali. International Journal of Educational Development, 23:
439-458.
Shi, Yan & Tsang, M. (2008). Evaluation of adult literacy education in the United States: A review of methodological issues. Educational Research Review, 3: 187–217.
Snow, C. E., Barnes, W., Chandlar, J., Goodman, I. & Hemphill, L. (1991). Unfulfilled Expectations. Harvard University Press, Cambridge, MA.
Street, B. (Ed.), (1993). Cross-cultural approaches to literacy. Cambridge: Cambridge Studies. In: Oral and Literate Culture. Cambridge University Press.
Street, B. V. (2005). Recent applications of New Literacy Studies in educational contexts. Research in the Teaching of English, 39 (4): 417-423.
UNESCO. (1997). Final report: The fifth international conference on adult education. UNESCO, Humburg.