نسبت ایدئولوژی، تربیت و برنامه درسی: مناقشه یا مغالطه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استاد دانشگاه شیراز

10.22099/jcr.2024.7412

چکیده

مواضع گوناگونی پیرامون نسبت ایدئولوژی، تربیت و برنامه درسی در محافل علمی و تربیتی ایران مطرح شده است که هر کدام پنداشت‌ها و برداشت‌های ویژه ای را در این باره بیان نموده اند. جمع بندی این مواضع را می‌توان در طیفی از دیدگاه‌های معتقد به ایدئولوژی ‌ستیزی، ایدئولوژی زدایی و ایدئولوژی گرایی مورد بررسی قرار داد. از نظر رویکردهای ایدئولوژی‌ ستیزی و ایدئولوژی زدایی، ایدئولوژیک کردن تربیت و برنامه درسی فاقد وجاهت تربیتی است و نباید تربیت ممزوج و ملحوظ در رویکردهای ایدئولوژیک باشند. در مقابل، ایدئولوژی گرایان بر این باورند که تربیت بالذات و ماهیتاً امری ایدئولوژیک است و ایدئولوژی ‌ستیزی و ایدئولوژی زدایی از بطن مقوله تربیت و برنامه درسی غیرممکن و نامیسور است. از نظر رویکرد ایدئولوژی‌گرایان، رویکردهای ایدئولوژی زدایان که اغلب از پارادایم‌های فکری جریان انتقادی چپ‌گرای تعلیم و تربیت ارتزاق می‌کنند، خود وامدار و داعیه نظامی از ایدئولوژی‌های جایگزین و بدیل در جریان تعلیم و تربیت و برنامه درسی هستند. در این نوشتار سعی می‌گردد تا نسبت ایدئولوژی، تربیت و برنامه درسی و رویکردهای مطرح شده در این خصوص مورد بررسی قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات