1
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد.
2
استادیار گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز.
10.22099/jcr.2024.7410
چکیده
هدف پژوهش حاضر تحلیل سیاست پوشش آموزشی نوآموزان پیشدبستانی در مدارس چندپایه ویژه مناطق روستایی دوزبانه بود. پژوهش با روش کیفی توصیفی انجام شد. جامعه پژوهش شامل کارشناسان ادارات آموزشوپرورش استانها و معلمان مدارس چندپایه بودند. با روش نمونهگیری هدفمند تجربیات و دیدگاههای 22 کارشناس از ادارات آموزشوپرورش کل در استانهای سیستان و بلوچستان، قزوین، فارس، آذربایجان غربی و شهرستانهای تهران و 15 معلم مدارس چندپایه مناطق روستایی و دوزبانه با استفاده از مصاحبه گروه کانونی گردآوری گردید. تجریه و تحلیل دادههای کیفی با استفاده از تحلیل شبکه مضامین منجر به شناسایی چهار مضمون سازماندهنده مشتمل بر سرمایه اجتماعی پایین معلمان غیررسمی، و انگیزش ضعیف معلمان چندپایه برای کار با کودکان پیش از دبستان مدیریت ضعیف آموزش کودکان پیشدبستانی، محیط فاقد امکانات و تجهیزات مناسب، و سه مضمون سازماندهنده سیاستهای مالی کارآمد، فرهنگسازی درباره اهمیت دوره پیشدبستان و توانمندسازی معلمان چندپایه به ترتیب بهعنوان موانع و راهکارهای بهبود کیفیت پوشش آموزشی نوآموزان پیشدبستانی گردید. یافتههای این پژوهش میتواند برای سیاستگذاران نظام تعلیموتربیت ایران در زمینه کیفیتبخشی به سیاست پوشش آموزشی نوآموزان پیشدبستانی در مناطق روستایی و دوزبانه مورد استفاده قرار گیرد.
خالقی نژاد, سید علی, & پیرزادی, حجت. (1402). تحلیل سیاست پوشش آموزشی نوآموزان پیش دبستانی در کلاس های چندپایه ویژه مناطق روستایی و دوزبانه: یک پژوهش کیفی توصیفی. پژوهشهای برنامه درسی, 13(2), 260-231. doi: 10.22099/jcr.2024.7410
MLA
سید علی خالقی نژاد; حجت پیرزادی. "تحلیل سیاست پوشش آموزشی نوآموزان پیش دبستانی در کلاس های چندپایه ویژه مناطق روستایی و دوزبانه: یک پژوهش کیفی توصیفی". پژوهشهای برنامه درسی, 13, 2, 1402, 260-231. doi: 10.22099/jcr.2024.7410
HARVARD
خالقی نژاد, سید علی, پیرزادی, حجت. (1402). 'تحلیل سیاست پوشش آموزشی نوآموزان پیش دبستانی در کلاس های چندپایه ویژه مناطق روستایی و دوزبانه: یک پژوهش کیفی توصیفی', پژوهشهای برنامه درسی, 13(2), pp. 260-231. doi: 10.22099/jcr.2024.7410
VANCOUVER
خالقی نژاد, سید علی, پیرزادی, حجت. تحلیل سیاست پوشش آموزشی نوآموزان پیش دبستانی در کلاس های چندپایه ویژه مناطق روستایی و دوزبانه: یک پژوهش کیفی توصیفی. پژوهشهای برنامه درسی, 1402; 13(2): 260-231. doi: 10.22099/jcr.2024.7410