تبیین و تحلیل محتوای مولفه های سواد حقوقی در کتب دوره دوم متوسطه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه آموزش علوم تربیتی،دانشگاه فرهنگیان،صندوق پستی 14665-889،تهران،ایرانmohammad_azimi@cfu.ac.ir

2 گروه علوم تربیتی، رشته برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرندsaedehrezaei8@gmail.com

3 گروه آموزش علوم تربیتی،دانشگاه فرهنگیان،صندوق پستی 14665-889،تهران،ایران kamalnosrati1367@cfu.ac.ir

4 گروه آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان علامه طباطبایی، اردبیل، ایران.morteza.golshani.g@gmail.com

10.22099/jcr.2024.7405

چکیده

هدف کلی این پژوهش، تحلیل محتوای کتاب‌های درسی فارسی(3)، جامعه‌شناسی(3) و هویت اجتماعی دوره دوم متوسطه از حیث انعکاس سواد حقوقی می‌باشد. پژوهش حاضر، با توجه به هدف کلی تحقیق کاربردی، از نوع مطالعات توصیفی-کیفی است. واحد تحلیل کلمه و جمله در کتاب‌های دوره دوم متوسطه بودند. جامعه آماری پژوهش، کتاب‌های درسی دوره دوم متوسطه بودند که وزارت آموزش و پرورش در سال‌تحصیلی 1402-1401 چاپ کرده است. نمونه آماری نیز شامل کتاب‌های درسی فارسی(3)، جامعه‌شناسی(3) و هویت اجتماعی دوره دوم متوسطه بودند و روش نمونه‌گیری به شیوه هدفمند(کتاب‌های مذکور) بود. ابزار گردآوری اطلاعات تهیه چک لیست در کتاب‌های فارسی(3)، جامعه‌شناسی(3) و هویت اجتماعی دوره متوسطه دوم بوده است. به منظور تهیه روایی، پس از تهیه چک‌لیست نهایی، مجددا در اختیاز چند تن از کارشناسان آموزش و پرورش استان، معلمین مدرس کتاب‌های مذکور و همچنین اساتید علوم تربیتی و برنامه‌ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی مرند قرار گرفت و نظرات آنان اعمال شد. جهت تأمین پایایی چک‌لیست، از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که 83/0 به دست آمده و از پایایی مطلوبی برخودار بود. نتایج نشان داد که در کل سه کتاب تحلیل شده، به میزان 10/0 درصد به آشنایی با قانون اساسی، 14/0 به مقدمه علم حقوق، 098/0 درصد به حقوق جرائم و مجازات‌ها، 0 درصد به حقوق خانواده، 0 درصد به حقوق بیمه، 02/0 درصد به حقوق راهنمایی و رانندگی، 20/0 درصد به حقوق دادسراها و دادگاه‌ها،01 /0 درصد به مسئولیت ناشی از تلف کردن مال دیگری و 007/0 درصد به حقوق قراردادها و معاملات پرداخته شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات