هدف پژوهش حاضر ارزیابی تاثیر آموزش خودراهبری به شیوه برخط بر بهبود عملکرد تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانش آموزان بود. روش پژوهش آزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان دختر پایه دوم دوره دوم متوسطه شهر ساری در سال تحصیلی 1400 – 1401 بود. حجم نمونه پژوهش شامل 34 نفر (هر گروه 17 نفر) از دانشآموزان بود که به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شد. ابزار پژوهش عبارت بودند از: پرسشنامه عملکرد تحصیلی و پرسشنامه سرزندگی تحصیلی. از تحلیل کوواریانس یک متغیره و چند متغیره برای تحلیل دادهها استفاده شد. زمان سپری شده بین پیش آزمون و پس آزمون 2/5 ماه شد. نتایج نشان داد که آموزش خودراهبری بر سه خرده مقیاس عملکرد تحصیلی به نام های خودکارآمدی، تاثیرات هیجانی و انگیزش اثربخشی معناداری دارد و بر خرده مقیاسهای برنامهریزی و فقدان کنترل پیامد اثربخشی معناداری نداشت. همچنین نتایج نشان داد که آموزش خودراهبری برسرزندگی تحصیلی اثربخشی معناداری دارد. با توجه به شیوع بیماری کووید – 19 استفاده از شیوه برخط آموزش خودراهبری میتواند منجر به بهبود عملکرد تحصیلی و سرزندگی تحصیلی گردد.
ایزدی, صمد, میرموسوی, سیده فاطمه, & میرعرب رضی, رضا. (1402). ارزیابی تاثیر آموزش خودراهبری به شیوه بر خط بر بهبود عملکرد تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانش آموزان. پژوهشهای برنامه درسی, 13(2), 302-283. doi: 10.22099/jcr.2024.7328
MLA
صمد ایزدی; سیده فاطمه میرموسوی; رضا میرعرب رضی. "ارزیابی تاثیر آموزش خودراهبری به شیوه بر خط بر بهبود عملکرد تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانش آموزان". پژوهشهای برنامه درسی, 13, 2, 1402, 302-283. doi: 10.22099/jcr.2024.7328
HARVARD
ایزدی, صمد, میرموسوی, سیده فاطمه, میرعرب رضی, رضا. (1402). 'ارزیابی تاثیر آموزش خودراهبری به شیوه بر خط بر بهبود عملکرد تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانش آموزان', پژوهشهای برنامه درسی, 13(2), pp. 302-283. doi: 10.22099/jcr.2024.7328
VANCOUVER
ایزدی, صمد, میرموسوی, سیده فاطمه, میرعرب رضی, رضا. ارزیابی تاثیر آموزش خودراهبری به شیوه بر خط بر بهبود عملکرد تحصیلی و سرزندگی تحصیلی دانش آموزان. پژوهشهای برنامه درسی, 1402; 13(2): 302-283. doi: 10.22099/jcr.2024.7328