تأثیر آموزش "هنر به روش فلسفه برای کودکان" بر تفکر زیبایی‌شناختی و نمره نقاشی دانش‌آموزان ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد آموزش و پرورش ابتدایی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشکاه شیراز

2 دانشیار بخش مبانی تعلیم و تربیت دانشکده علوم تربیتی دانشگاه شیراز

3 استادیار بخش مبانی تعلیم تربیت دانشکده علوم تربیتی دانشگاه شیراز

4 استادیار بخش هنردانشکده هنر و معماری دانشکاه شیراز

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش هنر به روش فلسفه برای کودکان بر تفکر زیبایی‌شناختی و نمره نقاشی دانش‌آموزان دوره ابتدایی در شهر شیراز صورت گرفته ‌است. جامعۀ آماری پژوهش کلیۀ دانش‌آموزان دختر پایه چهارم دوره ابتدایی شهر شیراز در سال 96-1395 بود و تعداد نمونه 106 نفر بودند که به شیوه نمونه‏ گیری هدفمند انتخاب شدند. مطالعۀ حاضر با روش نیمه آزمایشی و طرح پیش­ آزمون-پس­ آزمون با گروه کنترل انجام گرفت. در این مطالعه سه گروه حضور داشت که در مدت ده جلسه آموزش دیدند. گروه اول، گروه آموزش هنر به روش آموزش فلسفه برای کودکان، گروه دوم، آموزش هنر به روش توضیحی و گروه سوم آموزش هنر به روش رایج را دریافت نمودند. آزمون زیبایی‌شناختی پیرسون (1994) و نمره نقاشی به عنوان ابزارهای پژوهش استفاده شدند. آزمون تحلیل کوواریانس و آزمون تعاقبی توکی نشان داد دانش‌آموزانی که به روش آموزش فلسفه برای کودکان، هنر را آموزش دیده بودند، افزایش معنی­ داری در سطح تفکر زیبایی‌شناختی در بخش پاسخ کتبی (در مقایسه با گروه توضیحی) و در بخش پاسخ شفاهی (در مقایسه با گروه رایج) داشتند. همچنین دانش‌آموزانی که به روش آموزش فلسفه برای کودکان، آموزش دیده بودند نمرۀ نقاشی بالاتری از نظر معلمان و متخصص هنر گرفتند.

کلیدواژه‌ها


Bae, B. (2012). Children and teachers as partners in communication: Focus on spacious and narrow interactional patterns. International Journal of Early Childhood, 44(1), 53–69.
Behbahani, S. (2008). Take art education seriously (Challenges of art education in schools). Art Literature. 7 (202). 61-62.
Daniel, M. F., & Auriac, E. (2011). Philosophy, critical thinking and Philosophy for Children. Educational Philosophy and Theory, 43(5), 415–435.
Fisher, R. (2005). Teaching Children to Think, Cheltenham: Nelson Thornes.
Hagaman, S. (1988). philosophical aesthetics in the art class: A look toward implementation. Art education, 41(3), 18-22.
Hajwani, M. (2010). Aesthetics of children's literature. Iran, Tehran: Institute of Humanities and Cultural Studies.
Hart, L. M., & Goldin-Meadow, S. (1984). The child as a non-egocentric art critic, Child Development, 55, 2122-2129.
Hosseini, A., & Hosseini, S. H. (2011). A study of different approaches in the PFC and its relationship with the formal curriculum. New Thoughts in Education. 7 (2). 157-147.
Kutnick, P., & Colwell, J. (2010). Dialogic enhancement in classrooms: Towards a relational approach for group working. In K. Littleton, & K. C. Howe (Eds.), Educational dialogues: Understanding and promoting productive interaction (pp. 192–215). London, New York: Routledge.
Lipman. M., & Pizzurro. S. (2001). The Vigotsky touch critical and creative thinking. The Australasian journal of philosophy in education. 9, 12-17.
McGuiness, C. (2005). Teaching thinking: theory and practice. Pedagogy—learning for teaching. BJEP Monographs series, 30(3), 107–126.
McLeod, T. L. (2010). Philosophy for Children as a pedagogy for developing oral English language skills with English as a second language students.  Ph. D. Dissertation: New Mexico State University.
Mehr Mohammadi, M., & Kian, M. (2014). Art Curriculum and Teaching  in Education. Iran, Tehran: Samat.
Mercer, N., & Littleton, K. (2007). Dialogue and the development of children’s thinking: a sociocultural approach. Abingdon: Routledge.
Mohammadi, M., Shaghaghi, F., & Agha Yousefi, A. (2013). The effect of implementing philosophy program for children on logical intelligence and math lesson progress. Quarterly Journal of Education. 113. 158-135.
MotahaRradi, J. (2014). About aesthetics. Art Quarterly Book Review. 274. 295-273.
Naji, M. (2014). Philosophical digging for kids. C 1 and 2. Iran, Tehran: Institute of Humanities and Cultural Studies.
Naji, S., & Qazi Nejad, p. (2008). Evaluation of the results of the PFC program on children's Reasoning Skills and Behavioral Functions. Quarterly Journal of Curriculum Studies. 7. 150-123.
Pearson. D. (1994). Aesthetic philosophy in the class: an experimental study to determine the effects of philosophical inquiry upon student levels of aesthetic thinking. Ph.D Dissertation:Boston university.
Reznitskaya, A., Glina, M., Carolan, B.,Michaud, O., Rogers, J., & Sequeira. (2012). Examining transfer effects from dialogic discussions to new tasks and contexts. Contemporary Educational Psychology, 37, 288-306.
Shariatzadeh, N. (1988). Teaching art in school. Teacher Roshd. 46, 43-41.
Sodagar, M., Dibaj, M., & Islami, Gh. (2011). The Necessity of Mediation of Art in Teaching philosophy to children. Thinking and children. 2(3). 26-32.
Trickey, S., & Topping, K. (2004). Philosophy for Children: A systematic review. Research Papers in Education, 19(3), 365–380.
Topping, K. J., & Trickey, S. (2014). The role of dialog in Philosophy for Children. International Journal of Educational Research, 63, 69-78.
Vygotsky, L. S. (1981). "The Genesis of the Higher Mental Functions", J. B. Wertsch (ed.), the Concept of Activity in Soviet Psychology, Armonk, NY: ME. Sharpe.
Wegerif, R. (2008). Dialogic or dialectic: the significance of ontological assumptions in research on educational dialogue. British Educational Research Journal, 34(3), 347–361.
Wertsch, J. V. (2007). Mediation. In H. Daniels, M. Cole, & J. V. Wertsch (Eds.), The Cambridge Companion to Vygotsky (pp.178-192). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CCOL0521831040.008