رابطۀ‌‌ ذهن‌آگاهی با رفتار غیرمولد تحصیلی: نقش واسطه‌ای خودپنداشت تحصیلی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه علوم تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت

2 استادیار گروه علوم تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت

3 دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت

چکیده

هدف این پژوهش، بررسی نقش واسطه‌ای خودپنداشت تحصیلی در رابطۀ بین ذهن‌آگاهی و رفتار غیرمولد تحصیلی بود. شرکت‌کنندگان 209 دانش‌آموز (113 پسر و 96 دختر) دوره متوسطه اول بودند که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی انتخاب شدند و مقیاس رفتار غیرمولد تحصیلی ریمکوس (2012)، مقیاس‌ ذهن‌آگاهی دروتمن و همکاران (2018) و سیاهه خودپنداشت تحصیلی چن و تامپسون (2004) را تکمیل کردند. به‌منظور پاسخ‌گویی به فرضیه‌های پژوهش از مدل‌یابی معادلات ساختاری استفاده شد. یافته‌ها نشان دادند که اثر مستقیم ذهن‌آگاهی بر رفتار غیرمولد تحصیلی معنادار نبود؛ اما اثر مستقیم ذهن‌آگاهی بر خودپنداشت تحصیلی و اثر مستقیم خودپنداشت تحصیلی بر رفتار غیرمولد تحصیلی معنادار بود؛ همچنین، اثر ذهن‌آگاهی بر رفتار غیرمولد تحصیلی با واسطه‌گری خودپنداشت تحصیلی معنادار بود. به‌طور کلی یافته‌های این پژوهش، نقش ذهن‌آگاهی و خودپنداشت تحصیلی را در تبیین رفتار غیرمولد تحصیلی نشان می‌دهند. بر اساس یافته‌های این پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که به منظور کاهش رفتار غیرمولد تحصیلی دانش‌آموزان، باید به ذهن‌آگاهی و خودپنداشت تحصیلی آنها توجه شود.

کلیدواژه‌ها


الف. فارسی
افشاری‌زاده، سیداحسان؛ کارشکی، حسین و ناصریان، حمید. (1392). بررسی ویژگی‌های روان­سنجی پرسش­نامه خودپنداره تحصیلی دانش‌آموزان دبستانی شهر تهران. فصلنامه روش‌ها و مدل‌های روان‌شناختی، 3(11)، 53-66.
بارانی، حمید؛ درخشان، معراج و اناری‌نژاد، عباس. (1398). جو عاطفی خانواده و بی‌صداقتی تحصیلی: نقش واسطه‌ای خودپنداشت تحصیلی. روان‌شناسی تحولی: روان‌شناسان ایرانی، 16(61)، 97-108.
پوریاریزی، معصومه؛ توحیدی، افسانه و خضری مقدم، نوشیروان. (1397). تأثیر ذهن‌آگاهی بر پیشرفت تحصیلی و سازگاری تحصیلی: نقش واسطه‌ای خودپنداشت تحصیلی. پژوهش‌نامه روان‌شناسی مثبت، 4(3)، 29-44.
حسن‌زاده، رمضان؛ حسینی، سیدحمزه و مرادی، ذبیده. (1384). بررسی رابطه بین خودپنداره کلی دانش‏آموزان و عملکرد تحصیلی آنها ، مجله دانش و پژوهش در روان‌شناسی، 7(24)، 18-1.
خامسان، احمد و امیری، محمداصغر. (١٣٩٠). بررسی تقلب تحصیلی در میان دانشجویان دختر و پسر، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، 6(١)، ٦١-٥٣.
خطیبی، مینا و یوسفی، فریده. (1399). رابطه ذهن‌آگاهی و رفتار جامعه‌پسند دانشجویان: نقش واسطه‌ای راهبردهای شناختی تنظیم هیجان، فصلنامه زن و جامعه. 11(41)، 219-240.
رستمی، چنگیز؛ جهانگیرلو، اکرم؛ سهرابی، احمد و احمدیان، حمزه. (١٣٩٥). نقش انعطاف‌پذیری شناختی و ذهن‌آگاهی در پیش‌بینی اهمال‌کاری دانشجویان، مجله علوم پزشکی زانکو، ١٧(٣٥)، ٦١-٥٠.
علی‌وردی‌نیا، اکبر و صالح‌نژاد، صالح. (١٣٩٢). بررسی عوامل مؤثر در اقدام به تقلب دانشجویان، مجله اخلاق در علوم و فناوری، ٨ (١)، ٩٣-٨٥.
علیخواه، فردین؛ بولاغی، مهدی و یاقوتی، هدا. (١٣٩٣). تقلب در امتحان، نگاهی از درون، مطالعه‌ای در بین دانشجویان دانشگاه گیلان، مجله راهبرد فرهنگ، ٧ (٧٢)، ١٨٨-١٦١.
غلامی، یونس؛ خداپناهی، محمدکریم؛ رحیمی‌نژاد، عباس و حیدری، محمود. (1385). رابطه انگیزش پیشرفت و خودپنداشت با پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان پایه هشتم در درس علوم بر اساس تحلیل نتایج تیمز-آر. فصلنامه روان‌شناسی تحولی: روان‌شناسان ایرانی، 2(7)، 219-207.
کشت‌ورز کندازی، احسان و اوجی‌نژاد، احمدرضا. (1399). نقش واسطه‌ای خودنظم‌جویی تحصیلی در رابطه ذهن‌آگاهی با رفتار غیرمولد تحصیلی. مجله روش‌ها و مدل‌های روان‌شناختی، 11(39)، 95-120.
گل‌پرور، محسن. (1394). رابطة ایده‌آل‌گرایی، نسبیت‌گرایی، ماکیاولیسم و ارزش‌های فرهنگی با رفتارهای غیراخلاقی (مطالعه موردی یک سازمان دولتی). جامعه‌پژوهی فرهنگی، 6(2)، 111-131.
لطفی عظیمی، افسانه و ابراهیمی قوام، صغری. (1394). سبک های انگیزش و پیشرفت تحصیلی: نقش واسطه‌ای خودپنداشت تحصیلی. فصلنامه روان‌شناسی تحولی: روان‌شناسان ایرانی، 11(43)، 258-247.
لطفی عظیمی، افسانه؛ درتاج، فریبرز؛ افروز، غلامعلی و نعمت طاوسی، محترم. (1396). پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان بر اساس خودپنداشت تحصیلی و مسند مهارگری. روان‌شناسی مدرسه، 6(3)، 102-115.
محمودنژاد، خاتون و شیخ‌الاسلامی، راضیه. (1398). نقش واسطه‌ای عدم‌ درگیری اخلاقی در رابطۀ بین هویت اخلاقی و رفتار غیرمولد تحصیلی. مجله مطالعات آموزش و یادگیری، 11(1)، 26-44.
موسوی، سیدابوالفضل؛ پورحسین، رضا؛ زارع مقدم، علی؛ گمنام، اعظم؛ میربلوک بزرگی، عباس و حسنی اسطلخی، فرشته. (1398). ذهن‌آگاهی از تئوری تا درمان. رویش روان‌شناسی، ۸(۱)، ۱۵۵-۱۷۰.
مهبد، مینا و فولادچنگ، محبوبه. (1395). رابطه بین پنج عامل بزرگ شخصیت و رفتار غیرمولدتحصیلی با واسطه‌گریمهار ادراک‌شده: مدل‌یابی ساختاری. روان‌شناسی تحولی: روان‌شناسان ایرانی، 12(47)، ٢٦٥-٢٧٥.
مهدی‌نژاد، زهرا و غفاری، مجید. (1398). سبک‌های هویت و رفتار غیرمولد تحصیلی: نقش واسطه‌ای تعهد و خودنظم‌جویی رفتاری. روان‌شناسی تحولی: روان‌شناسان ایرانی، 16(61)، 61-71.
نمکی بیدگلی، زینب و صدیقی ارفعی، فریبرز. (١٣٩٦). بررسی رابطه ذهن‌آگاهی و تاب‌آوری با اهمال‌کاری تحصیلی دانشجویان دانشگاه کاشان. فصلنامه پژوهش‌های نوین روان‌شناختی، ١٢(٤٥)، 301-281.
ولی‌زاده، شیرین. (1390). سبک‌های والدگری و پیشرفت تحصیلی: نقش واسطه‌گر خودپنداشت یا حرمت خود؟. فصلنامه روان‌شناسی تحولی: روان‌شناسان ایرانی، 8(30)، 155-143.
ب. انگلیسی
Afshari Zadeh, S. E., Karshki, H. & Naserian, H. (2013). Evaluation of psychometric properties of the academic self-concept questionnaire of primary school students in Tehran. Journal of Psychological Methods and Models, 3(11), 53-66. [In Persian]
Alikhah, F., Bolaghi, M. & Yaqouti, H. (2014). Exam Cheating, An Inside Look, A Study Among Guilan University Students, Journal of Cultural Strategy, 7(72), 161-188. [In Persian]
Aliverdinia, A. & Salehnejad, S. (2013). Investigating the effective factors in attempting to cheat students, Journal of Ethics in Science and Technology, 8(1), 85-93. [In Persian]
Babu, T. A., Joseph, N. M. & Sharmila, V. (2011). Academic dishonesty among undergraduates from private medical schools in India. Are we on the right track? Journal of Med Teach, 33(9), 759-761.
Baer, R. A., Smith, G. T., Hopkins, J., Krietemeyer, J. & Toney, L. (2006). Using selfreport assessment methods to explore facets of mindfulness. Assessment, 13(1), 27-45.
Baloch, M. A., Meng, F., Xu, Z., Cepeda-Carrion, I. & Bari, M. W. (2017). Dark triad, perceptions of organizational politics and counterproductive work behaviors: The moderating effect of political skills. Frontiers in psychology8, 1972.
Barani, H., Derakhshan, M. & Anarinejad, A. (2019). Family emotional atmosphere and academic dishonesty: The mediating role of academic self-concept. Transformational Psychology: Iranian Psychologists, 16(61), 97-108. [In Persian]
Berry, D. R., Cairo, A. H., Goodman, R. J., Quaglia, J. T., Green, J. D. & Brown, K. W. (2018). Mindfulness increases prosocial responses toward ostracized strangers through empathic concern. Journal of Experimental Psychology: General, 147(1), 93–112.
Byrne, B. M. (2001). Structural equation modeling with AMOS, EQS, and LISREL: Comparative approaches to testing for the factoraial validity of a measuring instrument. International Journal of Testing, 1(1), 55-86.
Chen, Y. H. & Thompson, M. S. (2004). Confirmatory Factor Analysis of a School Self-Concept Inventory. Paper presented at the Annual Conference of Arizona Educational Research Organization. Retrieved June 5, 2019 from http://www. eric.ed.gov/?id=ED490658.
Chudzicka-Czupała, A., Lupina-Wegener, A., Borter, S. & Hapon, N. (2013). Students attitude toward cheating in Switzerland, Ukraine and Poland. The New Educational Review, 32(2), 66-76.
Crede, M. & Niehorster, S. (2009). Individual differences influences on self-focused and other-focused counterproductive student behaviors. Personality and Individual Differences, 47(7), 769-776.
Crescentini, C. & Capurso, V. (2015). Mindfulness meditation and explicit and implicit indicators of personality and self-concept changes. Frontiers in Psychology, 6, 1-60.
Cuadrado, D., Salgado, J. F. & Moscoso, S. (2020). Personality, Intelligence, and Counterproductive Academic Behaviors: A Meta-Analysis. Journal of Personality and Social Psychology. Advance online publication.
Cuadrado, D., Salgado, J. F. & Moscoso, S. (2020). Individual differences and counterproductive academic behaviors in high school. PLOS ONE, 15(9), e0238892. 
Ding, X. P., Omrin, D. S., Evans, A. D., Fu, G., Chen, G. & Lee, K. (2014). Elementary school children’s cheating behavior and its cognitive correlates. Journal of Experimental Child Psychology, 121, 85–95.
Droutman, V., Golub, I., Oganesyan, A. & Read, S. (2018). Development and initial validation of the Adolescent and Adult Mindfulness Scale (AAMS). Personality andIndividual Differences, 123, 34-43.
Felisoni, D. D. & Godoi, A. S. (2018). Cell phone usage and academic performance: An experiment. Computers & Education, 117, 175–187.
Flett, A. L., Haghbin, M. & Pychyl, T. A. (2016). Procrastination and depression from a cognitive perspective: An exploration of the associations among procrastinatory automatic thoughts, rumination, and mindfulness. Journal of Rational-Emotive &Cognitive-Behavior Therapy, 34(3), 169-186.
Gerardi, S. (2005). Self-concept of ability as a predictor of academic success among urban technical college students. The Social Science Journal, 42(2), 295-300.
Gholami, Y., Khodapnahi, M. K., Rahiminejad, A. & Heidari, M. (2006). Relationship between achievement motivation and self-concept with academic achievement of eighth grade students in science course based on analysis of Thames-R results. Journal of Developmental Psychology: Iranian Psychologists, 2(7), 219-207. [In Persian]
Giluk, T. L. & Postlethwaite, B. E. (2015). Big Five personality and academic dishonesty: A meta-analytic review. Personality and Individual Differences72, 59-67.
Golparvar, M. (2015). The Relationship between Idealism, Relativism, Machiavellianism, and Cultural Values ​​and Immoral Behaviors (A Case Study of a Government Organization). Cultural Research Society, 6(2), 111-131. [In Persian]
Guilmette, M., Mulvihill, K., Villemaire-Krajden, R. & Barker, E. T. (2019). Past and present participation in extracurricular activities is associated with adaptive self-regulation of goals, academic success, and emotional wellbeing among university students. Learning and Individual Differences73, 8-15.
Hanley, A. W. & Garland, E. L. (2017). Clarity of mind: Structural equation modeling of associations between dispositional mindfulness, self-concept clarity and psychological well-being. Personality and Individual Differences, 106, 334-339.
Hanson, T. L., Drumheller, K., Mallard, J., McKee, C. & Schlegel, P. (2011). Cell phones, text messaging, and Facebook: Competing time demands of today’s college students. College Teaching, 59, 23–30.
Hassanzadeh, R., Hosseini, S. H. & Moradi, Z. (2005). Investigating the relationship between students' general self-concept and their academic performance, Journal of Knowledge and Research in Psychology, 7(24), 18-1. [In Persian]
Hendy, N. T. & Montargot, N. (2019). Understanding academic dishonesty among business school students in France using the theory of planned behavior. The International Journal of Management Education, 17, 85-93.
Josephson Institute of Ethics. (2012). Report Card on the Ethics ofAmerican Youth. Los Angeles, CA: Josephson Institute of Ethics.
Keng, S. L., Moria, J., Smoski, B., Clive, J. & Robins, A. (2011). Effects of mindfulness on psychological health: A review of empirical studies. Clinical Psychology Review, 31(6), 1041–1056.
Keshtvarz Kondazi, E. & Oajinejad, A. (2020). The mediating role of academic self-regulation in the relationship between mindfulness and counterproductive academic behavior. Journal of Psychological Methods and Models, 11(39), 95-120. [In Persian]
Khamesan, A. & Amiri, M. (2011). A Study of Academic Fraud among Male and Female Students, Quarterly Journal of Ethics in Science and Technology, 6(1), 53-61. [In Persian]
Khatibi, M. & Yousefi, F. (2020). The Relationship between Students' Mindfulness and Community-Friendly Behavior: The Mediating Role of Cognitive Emotion Regulation Strategies, Women and Society Quarterly. 11(41), 219-240. [In Persian]
Kline, R. B. (2016). Methodology in the social sciences. Principles and practice of structural equation modeling (2nd ed.). New York, NY, US: Guilford Press.
Lavigna, R. J. (1992). Predicting job performance from background characteristics: More evidence from the public sector. Public Perso-nnel Management, 21, 347-361.
Lievens, F., Buyse, T. & Sackett, P. R. (2005). The operational validity of a video-based situationaljudgment test for medical college admissions: Illustrating the importance ofmatching predictor and criterion construct domains. Journal of Applied Psychology, 90,442–452.
Lotfi Azimi, A. & Ebrahimi Ghavam, S. (2015). Motivational and academic achievement styles: The mediating role of academic self-concept. Journal of Developmental Psychology: Iranian Psychologists, 11(43), 258-247. [In Persian]
Lotfi Azimi, A., Dortaj, F., Afrooz, Gh. & Nemat Tavousi, M. (2017). Predicting students' academic achievement based on academic self-concept and controlling position. School Psychology, 6(3), 102-115. [In Persian]
Mahbod, M. & Fooladchang, M. (2016). The relationship between the five major personality factors and counterproductive behavior with perceived inhibition mediation, structural modeling. Transformational Psychology: Iranian Psychologists, 12(47), 265-275. [In Persian]
Mahdinejad, Z. & Ghaffari, M. (2019). Counterproductive academic identity and behavior styles: the mediating role of commitment and behavioral self-regulation. Transformational Psychology: Iranian Psychologists, 16(61), 61-71. [In Persian]
Mahmoodnejad, Kh. & Sheikh al-Islami, R. (2019). The mediating role of non-moral conflict in the relationship between moral identity and counterproductive academic behavior. Journal of Teaching and Learning Studies, 11(1), 26-44. [In Persian]
Malinowski, P. & Lim, H. J. (2015). Mindfulness at work: Positive affect, hope, and optimism mediate the relationship between dispositional mindfulness, work engagement, and well-being. Mindfulness, 6(6), 1250-1262.
Marcus, B. & Schuler, H. (2004). Antecedents of counterproductive behavior at work: A general perspective. The Journal of Applied Psychology, 89(4), 647-660.
Mayberry, P. W. & Carey, N. B. (1997). The effects of aptitude and experience on mechanical job performance. Educational and Psychological Measurement, 57, 131–149.
McCoy, B. R. (2016). Digital distractions in the classroom phase II: Student classroom use of digital devices for non-class related purposes. Journal of Medical Education, 7, 5–32.
McTernan, M., Love, P. & Rettinger, D. (2014). The influence of personality on the decision to cheat. Ethics & Behavior, 24, 53-72.
Meriac, J. P. (2012). Work ethic and academic performance: Predicting citizenship and counterproductive behavior. Learning andIndividual Differences, 22, 549–553.
Mousavi, S. A., Pourhossein, R., Zare Moghadam, A., Gomnam, A., Mirblokbozorgi, A. & Hassani Astolkhi, F. (2019). Mindfulness from theory to therapy. Development of Psychology, 8(1): 155-170. [In Persian]
Munoz, R. T., Hoppes, S., Hellman, C. M., Brunk, K. L., Bragg, J. E. & Cummins, C. (2018). The effects of mindfulness meditation on hope and stress. Research onSocial Work Practice, 28(6), 696-707.
Murdock, T. B., Miller, A. & Kohlhardt, J. (2004). Effects of classroom context variables on high school students' judgments of the acceptability and Likelihood of cheating.Journal of Educational Psychology, 96(4), 141-169.
Namaki Bidgoli, Z. & Sedighi Arfai, F. (2017). Investigating the relationship between mindfulness and resilience and academic procrastination of Kashan University students. Journal of New Psychological Research, 12(45), 281-301. [In Persian]
Olafson, L., Schraw, G., Nedelson, L., Nedelson, S. & Kehrwald, N. (2013). Exploring the judgment–action gap: College students and academic dishonesty. Ethics & Behavior, 23(2), 148-162.
Ost, L. G. (2008). Efficacy of the third wave of behavioral therapies: a systematic review and meta nalysis. BehaviorResearch and Therapy, 46(3), 296 – 321.
Palomino, M. D. C. P. (2017). An analysis of self-concept in students with compensatory education needs for developing a mindfulness-based psychoeducational program. SAGE Open, 7(2), 1-11.
Park, H. J. & Dhandra, T. K. (2017). Relation between dispositional mindfulness and impulsive buying tendency: Role of trait emotional intelligence. Personality andIndividual Differences, 105(17), 208-212.
Pouriarizi, M., Tohidi, A. & Khezri Moghadam, N. (2018). The effect of mindfulness on academic achievement and academic adjustment: The mediating role of academic self-concept. Journal of Positive Psychology, 4(3), 29-44. [In Persian]
Purwandari, D. A, Suryana, Y., Kusman, M. & Yunizar. (2016). Mindfulness, hope and compassion on a small group. International Journal of Economics, Commerce andManagement, 8(5), 480- 489.
Rimkus, L. K. (2012). A new measure of counterproductive student behavior. M.A. Thesis. The Faculty of the Department of Psychology, East Carolina University.
Robinson, V. M. J. & Kuin, L. M. (1999). The explanation of practice: Why Chinese students copy assignments. Qualitative Studies in Education, 12, 193–210.
Rostami, Ch., Jahangirloo, A., Sohrabi, A. & Ahmadian, H. (2016). The Role of Cognitive Flexibility and Mindfulness in Predicting Student Procrastination, Zanko Journal of Medical Sciences, 17(35), 50-61. [In Persian]
Rusdi, Z. M. (2017). The Influence of Self-Control and Mindfulness on Counterproductive Academic Behavior. AFEBI Management and Business Review2(01), 1-7.
Schmitt, N., Oswald, F. L., Friede, A., Imus, A. & Merritt, S. (2008). Perceived fit with an academic environment: Attitudinal and behavioral outcomes. Journal of Vocational Behavior, 72, 317–335.
Schwager, I. T. L., Hulshegar, U. R., Lang, J. W. B, Klieger, D. M., Bridgeman, B. & Wendler, C. (2014). Supervisor rating of student's academic potential as predictors of citizenship and counterproductive behavior. Learning and Individual Differences, 35, 65-69.
Schwager, I. T. L., Hülsheger, U. R. & Lang, J. W. B. (2016). Be aware to be on the square: Mindfulness and counterproductive academic behavior. Personality and Individual Differences, 93, 74–79. 
Segal, Z., Williams, J. & Teasdale, J. (2002). Mindfulness-based cognitive therapy for depression: A new approach to preventing relapse. New York, NY: Guilford Press.
Sinha, R., Oswald, F., Imus, A. & Schmitt, N. (2011). Criterion-focused approach to reducing gadverse impact in college admissions. Applied Measurement in Education, 24, 137–161.
Sirois, F. M. & Tosti, N. (2012). Lost in the moment? An investigation of procrastination, mindfulness, and well-being. Journal of Rational-Emotive & Cognitive-BehaviorTherapy, 30(4), 237-248.
Valizadeh, Sh. (2011). Parenting Styles and Academic Achievement: The Mediating Role of Self-Esteem or Self-Esteem? Journal of Developmental Psychology: Iranian Psychologists, 8(30), 155-143. [In Persian]
van Lier, P. A., Verhulst, F. C., van der Ende, J. & Crijnen, A. A. (2003). Classes of disruptive behaviour in a sample of young elementary school children. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 44, 377–387.
Wampold, B. E., Duncan, B. L., Miller, S. D. & Hubble, M. A. (2010). The heart andsoul of change: Delivering what works in therapy (2nd Ed.). Washington DC: American Psychological Association.
Williams, M. W. & Williams, M. N. (2012). Academic Dishonesty, Self-Control, and General Criminality: A Prospective and Retrospective Study of Academic Dishonesty in a New Zealand University. Journal of Ethics & Behavior, 22(2), 89-112.
Winrow, A. R., Reitmaier-Koehler, A. & Winrow, B. P. (2015). Social desirability bias in relation to academic cheating behaviors of nursing students. Journal of Nursing Education and Practice, 5(8), 121-134.
Yukhymenko-Lescroart, M. (2014). Ethical beliefs toward academic dishonesty: A crosscultural comparison of undergraduate students in Ukraine and the United States. Journal of Academic Ethics, 12(1). 29-41.
 Zettler, I. (2011). Self-control and academic performance: Two field studies on university citizenship behavior and counterproductive academic behavior. Learning and Individual Differences21(1), 119-123.