الف. فارسی
اسمیت، فیلیپ جی. (1382). ذهنیت فلسفی در مدیریت آموزشی. ترجمه محمدرضا بهرنگی (چاپ اول). تهران: گلچین.
انصاری، مریم؛ بختیار نصرآبادی، حسنعلی؛ عباسی، نصرت و یعقوبی، مریم. (1390). مقایسۀ میزان تفکر فلسفی با ویژگیهای دموگرافیک مدیران بیمارستانهای آموزشی اصفهان. 8(8): 1135-1129.
امام وردی، داود و نیستانی، محمدرضا. (1394). تفکر انتقادی: مبانی و مؤلفهها. اصفهان: دانشگاه اصفهان.
باقری، خسرو. (1394). فبک در ترازو: نگاهی انتقادی از منظر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
بحرینی زاده، آناهیتا؛ سیف نراقی، مریم و نادری، عزت اله. (1397). ارائه الگویی به منظور پرورش ذهنیت فلسفی در برنامه درسی ریاضی دوره ابتدایی. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی. 9(4): 216-191.
بحرینی زاده، آناهیتا؛ سیف نراقی، مریم و نادری، عزت اله. (1398). ارائه الگوی برنامه درسی مبتنی بر پرورش ذهنیت فلسفی در درس ریاضی دوره ابتدایی و اعتبارسنجی آن. پژوهش در برنامهریزی درسی. 2(35): 52-40
خسرونژاد، مرتضی. (1390). چگونه توانایی اندیشیدن فلسفی کودکان را پرورش دهیم (چاپ اول). مشهد: به نشر.
خوشخوئی، منصور و ازنب، عطا. (1394). بررسی میزان توجه به مؤلفههای تفکر فلسفی در سند برنامه درسی ملی آموزشوپرورش جمهوری اسلامی ایران. تفکر و کودک. 6(2): 62-37.
رضایی، علی اصغر. (1389). تأثیر روش تدریس کاوشگری بر میزان پرورش مهارتهای تفکر فلسفی دانشآموزان پایه پنجم دوره ابتدایی شهر بهار. پایاننامه کارشناسی ارشد. همدان: دانشگاه بو علی سینا.
سبزعلی جماعت، فرزانه. (1391). مطالعه تأثیر ذهنیت فلسفی بر پیشرفت تحصیلی درس ریاضی دانشآموزان تیزهوش مقطع متوسطه استان البرز. پایاننامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه پیام نور تهران.
سخنور، ناهید و ماهروزاده، طیبه. (1389). ذهنیت فلسفی و نگرش به روشهای تدریس فعال در میان معلمان ریاضی (مقطع راهنمایی). اندیشههای نوین تربیتی. 6(3): 67-94.
سیف هاشمی، فخر السادات و رجایی پور، سعید. (1383). بررسی رابطۀ بین ذهنیت فلسفی و میزان خلاقیت مدیران مدارس متوسطه شهر اصفهان در سال تحصیلی 82-1381. تعلیم و تربیت. 77: 64-31.
شریفی، صابر؛ سیف نراقی، مریم؛ نادری، عزت اله و احقر، قدسی. (1397). جایگاه تفکر انتقادی در اسناد بالادستی آموزشوپرورش ایران. پژوهش در نظامهای آموزشی.12: 266-249
صدر، فاطمه. (1398). بررسی تطبیقی دیدگاه شهید مطهری با دیدگاه متیولیپمن دربارۀ اهداف تعلیم و تربیت. تربیت اسلامی. 14(28): 94-75.
صمدی، پروین و گلوی، میترا. (1397). میزان همخوانی برنامه درسی پایه ششم ابتدایی با برنامه درسی کنجکاو محور. پژوهشهای برنامه درسی. 8(1): 151-179.
طالب پور، مهدی؛ حسین، علیرضا؛ جباری نوقابی، هادی و جباری نوقابی، مهدی. (1384). بررسی و مقایسۀ ذهنیت فلسفی مدیران، مربیان و سرپرستان تیمهای ورزشی دانشگاههای سراسر کشور. پژوهش در علوم ورزشی. 7: 130-109.
عباسیان فریدونی، محمدمهدی؛ رویایی، رمضانعلی و حساس یگانه، یحیی. (1394). بررسی ابعاد ذهنیت فلسفی حسابرسان شاغل در حرفه حسابرسی. دانش حسابداری و حسابداری مدیریت. 4(14): 51-43.
عظمت مدار فرد، فاطمه؛ بختیار نصرآبادی، حسنعلی و حیدری، محمدحسین. (1398). بازخوانی داستانهای مثنوی بر مبنای مؤلفههای تفکر فلسفی و تدوین راهنمای داستانها برای استفاده در اجتماع پژوهشی. تربیت اسلامی. 14(28): 52-29.
قاسمی، فرشید؛ زارع، زهرا و حقیقت، شهربانو. (1392). مقایسه تأثیر داستانهای فلسفی ایرانی، غیرایرانی و داستانهای عادی بر رشد تفکر فلسفی کودکان پایه اول ابتدایی. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی. 2(4): 152-133.
قاضی مرادی، حسن. (1397). درآمدی بر تفکر انتقادی. تهران: اختران.
قاعد شرف، ل. (1392). تحلیل محتوای کتاب هدیههای آسمانی پایه سوم ابتدایی چاپ 93-92 و مقایسه آن با کتاب چاپ92-91 بر اساس معیارهای برنامه درسی فلسفه برای کودکان. پایاننامه کارشناسی ارشد. ارسنجان
قائدی، یحیی. (1384). شهروندان کوچک: فلسفه برای کودکان، شهروندی و دموکراسی. خردنامه همشهری. 54: 14-15.
کشاورز، سوسن و سرتیپ زاده، لیلا. (1398). ابعاد تفکر از منظر قرآن کریم و دلالتهای تربیتی آن در تربیت فکری کودکان و نوجوانان. تربیت اسلامی. 14(28): 74-53.
کیخا، احمد. (1396). تفکر انتقادی حلقه مفقوده نظام آموزشی کشور. اولین همایش ملی نقد متون و کتب علوم انسانی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
ماهروزاده، طیبه؛ ستاری، علی و ملکی، زهرا. (1398). تأثیر داستانهای کلیله و دمنه بر مهارتهای تفکر انتقادی، استدلال و پرسشگری با استفاده از برنامه فلسفه برای کودکان (p4c). تربیت اسلامی. 14(28): 114-95.
مرادی پردنجانی، جحت اله؛ صادقی، ستار و جعفری، پریوش. (1392). تأثیر ذهنیت فلسفی بر گرایشهای کارآفرینی. مورد مطالعه: مدیران کسب و کار کوچک و متوسط. توسعه کارافرینی. 6(4): 112-95
مرعشی، سید منصور. (1388). پویایی اجتماع پژوهشی در برنامۀ آموزش فلسفه به کودکان. فرهنگ. 69: 149-109.
مرعشی، سید منصور؛ هاشمی، سید جلال و مقیمی گسک، اعظم. (1391). تحلیل محتوای کتابهای درسی بخوانیم و بنویسیم و هدیههای آسمانی دورۀ ابتدایی بر اساس معیارهای برنامه درسی فلسفه برای کودکان. تفکر و کودک. 3(1): 89-69.
مرعشی، سید منصور؛ سنجری، هادی؛ صفایی مقدم، مسعود و الهام پور، حسین. (1395). بررسی رابطۀ ذهنیت فلسفی با هوش معنوی در میان دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز. اندیشههای نوین تربیتی. 12(2): 164-145
منیری فر، محین. (1391). میزان تأکید کتابهای بخوانیم دوره ابتدایی بر مهارتهای تفکر فلسفی. پایاننامه کارشناسی ارشد. همدان: دانشگاه بوعلی سینا.
نوری، سوده؛ فیاض، ایراندخت و سیف، اصغر. (1392). تأثیر ذهنیت فلسفی بر توانایی حل مسائل ریاضی دانشآموزان سال سوم راهنمایی شهر همدان به تفکیک جنسیت. تفکر و کودک. 4(1): 139-121.
یادگاری خندانی، فردوس و محمدی، حمیده. (1387). بررسی مؤلفههای ذهنیت فلسفی در مدیریت پیامبر اکرم (ص). اندیشه مدیریت. 2(2): 225-191.
یوسف زاده، محمدرضا؛ معروفی، یحیی؛ رضایی، علی اصغر و قبادی، محترم. (1390). تأثیر روش تدریس کاوشگری بر پرورش مهارتهای تفکر فلسفی دانشآموزان پایۀ پنجم ابتدایی در درس علوم تجربی. پژوهشهای آموزش و یادگیری. 18(1):52-39.
ب. انگلیسی
Basri, H., Purwanto, A. & Abdul Rahman, S. (2019). Investigating Critical Thinking Skill of Junior High School in Solving Mathematical Problem. International Journal of Instruction. 12(3); 745-758.
Darling-Hammond, L., Flook, L., Cook-Harvey, CH., Barron, B. & Osher, D. (2020). Implications for educational practice of the science of learning and development. Applied Developmental Science. 24(2); 97-140.
Kristjánsson, K. (2020). An introduction to the special issue on wisdom and moral education.
Journal of Moral Education.49(1); 1-8.
Leng, L. (2020). The role of philosophical Inquiry in Helping Students Engage in Learning. Frontiers in Psycology.11; 1-12.
Ma, W., Zhu, Y., Li, ch., Zhang, B. & Tian, X. (2020). High Wisdom Intelligence-Discussing Education of High Wisdom Intelligence. International Journal of Educational Studies. 7(3); 59-74.
Macgilchrist, F., Allert, H. & Bruch, A. (2020). Students and society in the 2020s. Three future ‘histories’ of education and technology. Learning, Media and Technology. 45(1); 76-89.
Setyawan, F., Prasetyo, P. W. & Nurnugroho, B. A. (2020). Developing complex analysis textbook to enhance students’ critical thinking. JRAMathEdu (Journal of Research and Advances in Mathematics Education). 5(1); 26-37.
Smith, D. E. (1992). Tegano DW. Relationship of scores on two personality measures: creativity and self-image. Psychol Rep. 71(1); 43-49.
Sosahabi, P., Moradi, S. & Abbasi, U. A. (2019). The Relationship between Philosophical Mindedness Components and Irrational Beliefs in School Principals. Iranian Evolutionary and Educational Psychology Journal. 1(2); 82-87.
Strand, T. (2020). Here and Now: Rethinking Philosophy of Education. In Rethinking Ethical-Political Education (pp. 263-278). Springer: Cham.
Susilo, H., Lestari, U. & Lidiastuti, A. E. (2020). The analysis of critical thinking ability of high school students in Malang and Lumajang. In AIP Conference Proceedings (Vol. 2215, No. 1, p. 030019). AIP Publishing LLC.
Thompson, C. S., Fraser-Burgess, Sh. & Major, T. (2019). Towards a Philosophy of Education for the Caribbean: Exploring African Models of Integrating Theory and Praxis. Journal of Thought. 53(3/4); 53-72.