• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
پژوهش‌های برنامه درسی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 7 (1396)
دوره دوره 6 (1395)
دوره دوره 5 (1394)
دوره دوره 4 (1393)
شماره شماره 2
شماره شماره 1
دوره دوره 3 (1392)
دوره دوره 2 (1391)
دوره دوره 1 (1390)
جاودانی, محمد, مرزوقی, رحمت اله, محمدی, مهدی, ترکزاده, جعفر, فولاد چنگ, محبوبه. (1393). ساخت و اعتبار یابی مقیاس سنجش الگوی کیفی مدیریت فرآیندهای یاددهی – یادگیری در دوره ابتدایی. پژوهش‌های برنامه درسی, 4(2), 1-31. doi: 10.22099/jcr.2015.2977
محمد جاودانی; رحمت اله مرزوقی; مهدی محمدی; جعفر ترکزاده; محبوبه فولاد چنگ. "ساخت و اعتبار یابی مقیاس سنجش الگوی کیفی مدیریت فرآیندهای یاددهی – یادگیری در دوره ابتدایی". پژوهش‌های برنامه درسی, 4, 2, 1393, 1-31. doi: 10.22099/jcr.2015.2977
جاودانی, محمد, مرزوقی, رحمت اله, محمدی, مهدی, ترکزاده, جعفر, فولاد چنگ, محبوبه. (1393). 'ساخت و اعتبار یابی مقیاس سنجش الگوی کیفی مدیریت فرآیندهای یاددهی – یادگیری در دوره ابتدایی', پژوهش‌های برنامه درسی, 4(2), pp. 1-31. doi: 10.22099/jcr.2015.2977
جاودانی, محمد, مرزوقی, رحمت اله, محمدی, مهدی, ترکزاده, جعفر, فولاد چنگ, محبوبه. ساخت و اعتبار یابی مقیاس سنجش الگوی کیفی مدیریت فرآیندهای یاددهی – یادگیری در دوره ابتدایی. پژوهش‌های برنامه درسی, 1393; 4(2): 1-31. doi: 10.22099/jcr.2015.2977

ساخت و اعتبار یابی مقیاس سنجش الگوی کیفی مدیریت فرآیندهای یاددهی – یادگیری در دوره ابتدایی

مقاله 7، دوره 4، شماره 2، زمستان 1393، صفحه 1-31  XML اصل مقاله (738 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22099/jcr.2015.2977
نویسندگان
محمد جاودانی 1؛ رحمت اله مرزوقی2؛ مهدی محمدی3؛ جعفر ترکزاده3؛ محبوبه فولاد چنگ3
1معاون آموزشی دانشکده سلمان فارسی دانشگاه فرهنگیان
2عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی دانشگاه شیراز
3عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز
چکیده
    هدف این تحقیق ساخت و اعتباریابی مقیاس سنجش الگوی کیفی مدیریت فرآیندهای یاددهی- یادگیری در دوره ابتدایی است. این پژوهش جزو تحقیقات ترکیبی از نوع متوالی اکتشافی برای ابزارسازی است. در بخش کیفی، 20 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه با روش نمونه­گیری هدف­مند، به عنوان مشارکت­کنندگان بالقوه­ی پژوهش انتخاب شدند. دراین بخش از روش مصاحبه، بررسی پیشینه و مطالعه منابع و متون و به شیوه همسو سازی برای دست یابی به مفاهیم، عبارات و واژه های کلیدی مرتبط با عوامل، ملاک ها ونشانگرهای الگوی کیفی مدیریت فرآیندهای یاددهی –یادگیری استفاده شد و داده های کیفی اولیه حاصل گردید. با روش تحلیل مضمون، چارچوب اولیه الگو شکل گرفت واز معیارهای اعتبار سنجی کیفی برای سنجش اعتبارچارچوب اولیه استفاده شد. برای اطمینان از پایایی کیفی چارچوب اولیه، ازآزمون قابلیت اعتماد استفاده گردید. دربخش کمی، مدرسان درس روش ها و فنون تدریس و روانشناسی تربیتی پردیس های دانشگاه فرهنگیان کشور جامعه آماری را تشکیل دادند. برای نمونه گیری از64 پردیس دانشگاه فرهنگیان کشور، 32 پردیس به شیوه تصادفی ساده و درهرپردیس دو نفر مدرس انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از مقیاس تدوین شده در مرحله کیفی پژوهش استفاده شد.این مقیاس دارای6 عامل، 16 ملاک و 72 نشانگر بود. در این بخش، برای سنجش روایی مقیاس از روش های روایی صوری، محتوایی، وتحلیل عامل و برای محاسبه پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج نشان داد که این مقیاس به لحاط کمی نیز از روایی و پایایی لازم برخوردار است و در نتیجه مقیاس نهایی با 6عامل (محیط فیزیکی، محیط اجتماعی – روانی، آمادگی، آموزش، تلفیق و ارزشیابی) ، 16ملاک و 70 نشانگر مورد تایید قرار گرفت.
کلیدواژه‌ها
مقیاس؛ الگوی کیفی؛ یاددهی- یادگیری
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 2,165
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,028
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه




Journal Management System. Designed by sinaweb.