دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسیپژوهشهای برنامه درسی2251-67947120170823Examining the Achievement of Educational Objectives of Thinking and Research Textbook for the Primary Schools’ Students of the Sixth grade in Noorبررسی میزان تحقق هدفهای آموزشی درس تفکر و پژوهش پایهی ششم ابتدایی در دانشآموزان شهرستان نور117420010.22099/jcr.2017.4200FAنصرالدین صالحیکارشناس ارشد رشتهی علوم تربیتی (برنامهریزی درسی) دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوسJournal Article20151115The purpose of current research was to assess the achievement of the educational objectives of thinking and research textbook for the primary schools’ students of the sixth grade. The research method was descriptive and the statistical population consisted of 836 primary schools’ students of the sixth grade in Noor. 270 students were selected by cluster random sampling and according to Morgan's table as the actual participants of the study. A researcher-made questionnaire was used to collect data whose reliability was calculated as 0.88 using Cronbach's alpha coefficient. Statistical analyses including t-test and Friedman test performed to analyze the gathered data. The findings showed that students have achieved all thinking and research skills and the educational goals of the sixth grade’s thinking and research textbook satisfactorily (p ≤ .01). Moreover, Friedman test showed that the highest achievement was related to "thinking about yourself" while the lowest achievement was related to "imagination skill" (p ≤ .01).این پژوهش با هدف بررسی میزان تحقق هدفهای آموزشی درس تفکر و پژوهش پایه­ی ششم ابتدایی در دانشآموزان شهرستان نور انجام شده است. روش پژوهش توصیفی ـ پیمایشی بوده است. جامعه­ی آماری این پژوهش متشکل از 836 دانشآموز پایه­ی ششم ابتدایی شهرستان نور بود که برحسب جدول کرجسی و مورگان 270 نفر از آن­ها بهروش نمونهگیری تصادفی خوشهای به­عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدهاند. به­منظور گردآوری دادهها از پرسش­نامهای محقق­ساخته با ضریب پایایی 88/0 استفاده شده است. سؤالهای پژوهش با آزمونهای آماری تیتک نمونهای و فریدمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند. یافتههای پژوهش نشان داد که همه­ی هدفهای آموزشی درس تفکر و پژوهش پایه­ی ششم ابتدایی تحقق یافتهاند )01/0 . هم­چنین، از نظر میزان تحقق این هدفها، «مهارت تأمل در خود» در رتبه­ی اول و «مهارت تخیل» در رتبه­ی آخر قرار گرفتهاند<br /> )01/0 . بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که دانشآموزان به هدفهای آموزشی درس تفکر و پژوهش پایه­ی ششم ابتدایی دست یافتهاند.دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسیپژوهشهای برنامه درسی2251-67947120170823The Role of Art in the Novel Conceptual Instruction of Peace: A Phenomenological Perspectiveنقش هنر در آموزش مفهومی جدید از صلح - رویکرد پدیدارشناسانه1843420110.22099/jcr.2017.4201FAشهرزاد راهنما بیاتدانشجوی دکترای تاریخ و فلسفهی تعلیموتربیت، دانشگاه شیرازبابک شمشیریدانشیار تاریخ و فلسفهی تعلیموتربیت، دانشگاه شیرازمهدی محمدیدانشیار مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشگاه شیرازبهرام جوکاراستاد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیرازJournal Article20150913So far, different methods have been used for instructing peace in which art has been underused. In order to do this research, the researcher created some works of art that were presented in several exhibitions through which the role of art in relation to the peace instruction was evaluated. The research method was phenomenological. Data were obtained from collecting and analyzing the experiences of 75 visitors of 82 works in two exhibition-workshops through the feedbacks provided from open questions and in-depth interviews. Data were analyzed by using thematic analysis. First of all 73 basic attributes were extracted from the data. These attributes were organized into six themes (surprise, understand the multiplicity and challenges, dynamism, harmony, creativity and infinite) and finally formed the inclusive theme of infinity. Based on thematic analysis of participants’ experiences visitors felt astonishment and confusion among contradictions and contrasts, creation, freedom and peace that can be observed in human, society, nature and the universe. The outcome of this analysis was that art can help in finding the meaning of human life. Participants could understand the link between the inner world of the painter (which saw manifested in pictures) and the world within themselves. They could arrive at a definition of life that helps them reach the correct understanding of peace. So, art can be used to teach the concept of peace, because art as the expression of beauty gives a peaceful feeling to humans. So for being in peace, the human needs to understand the infinity of artistic life, which is the understanding of the infinity of human existence. In the peace-oriented education, children experience and understand these concepts and live them.تاکنون شیوه­هایی متفاوت برای آموزش صلح به­کار برده شده­اند، اما در این زمینه از هنر کم­تر استفاده شده است. در راستای انجام این پژوهش، تعدادی اثر هنری به­­دست پژوهشگر خلق شدند و در چند نمایشگاه به نمایش درآمدند. بر این اساس، در سفرِ این پژوهش از مسیر تجربه­ای هنری­ گذر کردیم تا با شناخت­ آن به­وسیله­ی تجربه­های بازدیدکنندگان نمایشگاه به نقش هنر در زمینه­ی آموزش صلح دست ­پیدا کنیم. روش پژوهش، پدیدارشناختی بود. داده­های پژوهش از راه گردآوری تجربه­های 75 بازدیدکننده از مشاهده­ی 82 اثر در نمایشگاه-کارگاه به­وسیله­ی مصاحبه­ی ژرف بهدست آمدند. داده­ها به روش تحلیل مضمون بررسی ­شدند. ابتدا از تحلیل داده­ها 73 مضمون پایه استخراج شدند. این مضمون­ها در قالب 6 مضمون سازمان­یافته (شگفتی، درک چندگانگی و چالش، پویایی، هارمونی، آفرینش و بی­نهایت) قرارگرفتند و در پایان، مضمون فراگیر بی­کرانگی را تشکیل دادند. بر اساس این روش بازدیدکنندگان از مشاهده­ی آثار برداشت­هایی از قبیل حیرت و ابهام در میان تضادها و تقابل­ها، آفریدن، رهایی و آرامش داشتند که آن­ها را می­توان در درون بشر، هم­نوعان، درون جامعه، طبیعت و هستی برای دستیابی به هدفی والا مشاهده کرد. توصیف مشارکتکنندگان از این پدیده­ی هنری، جلوه­ای از زندگی را می­نمایاند. مسیر زندگی هم مانند رویدادهای هنری، مجموعه­ای از لحظه­هایی منحصربه­فرد است، لحظه­هایی که گاه شامل مفهوم، حس و تجربه­ای متضاد با لحظه­ی دیگرِ همان زندگی هستند. پی­آمد تحلیل این بود که هنر می­تواند در یافتن مفهوم زندگی به بشر کمک کند. مشارکت­کنندگان توانستند بین دنیای درون نقاش (که در تابلوها جلوه­گر می­دیدند) و درون خودشان، پیوندی را درک کنند و با این پیوند، مفهوم زندگی را کشف­ کنند. آنان به تعریفی از زندگی رسیدند که به آرامش­­یافتن کمک می­کند.
بنابراین، برای آموزش مفهوم صلح می­توان از هنر بهره برد، زیرا همان­طور که هنر احساس خوشایندی از راه نمایان کردن زیبایی­ها به انسان می­دهد، برای در صلح بودن نیز انسان نیازمند هنرمندانه زندگی کردن که همان درک­کردن بی­کرانگی ذات وجود انسان است، می­باشد. بنابراین، زندگی نیز می­تواند هنری باشد که تمامی مضمون­های بیان شده را برای رسیدن به صلح بی­کران در خود داشته باشد. در این آموزش صلح­محور کودکان این مفهوم­ها را تجربه و درک می­کنند و به بیانی، آن­ها را زندگی خواهند کرد.دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسیپژوهشهای برنامه درسی2251-67947120170823Developing a Model for Learning’ Satisfaction at Smart Schools with Reference to Bandura’s Cognitive-Social Theoryارائهی مدلی برای رضایت از یادگیری در مدارس هوشمند بر اساس خودکارآمدی کامپیوتر، قابلیت سیستم، ویژگی محتوی و تعامل با نقش واسطه-ای انتظار عملکرد و جو یادگیری4469420210.22099/jcr.2017.4202FAمحمدرضا فیروزیاستادیار گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشکدهی علوم انسانی، دانشگاه یاسوجمریم جوکاردانشجوی کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشکدهی علوم انسانی، دانشگاه یاسوجJournal Article20150203The present study sought to develop a model for learning satisfaction at smart schools, using Bandura’s Cognitive-Social Theory. To accomplish this, 383 participants (210 male and 173 female) who were junior high school second graders at smart schools in Shiraz, were selected using random cluster sampling method. The participants were asked to complete the Computer Self-Efficiency Questionnaire developed by Torkzadeh, Performance Expectation Questionnaire developed by Compeau and Higgins, System Functionality and Content Feature Questionnaire developed by Pituch and Lee, Interaction Questionnaire developed by Johnston, Killion and Oomen, Learning Climate Questionnaire developed by Chou and Liu and Learning Satisfaction Questionnaire developed by Chiu, Hesu and Sun. The findings revealed that computer self-efficiency, performance expectation, system functionality, content feature, interaction and learning climate are the main contributing factors to learning satisfaction at smart schools. Through performance expectation, the independent variable of self-efficiency both directly and indirectly had an impact on learning satisfaction. No significant correlation was found between interaction and learning satisfaction. Through learning climate and performance expectation, interaction could significantly predict the learning satisfaction. Computer self-efficiency, system functionality, and content feature have a direct impact on learning satisfaction. Generally speaking, it could be said that these factors are essential to planning at smart schools and if they are taken into consideration, learning satisfaction will increase.هدف از پژوهش حاضر، ارائه­ی مدلی برای رضایت از یادگیری بر اساس نظریه­ی شناختی- اجتماعی بندورا در مدارس هوشمند است. به این منظور تعداد 383 نفر (210 پسر و 173 دختر) از دانش­آموزان پایه­ی دوم راهنمایی مدارس هوشمند شهر شیراز به­روش نمونه­گیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. در این پژوهش آزمودنی­ها پرسش­نامه­های خودکارآمدی کامپیوتر ترک­زاده، انتظار عملکرد کامپیوتر و هیگنز، قابلیت سیستم و ویژگی محتوا پیتوچ و لی، تعامل جانسون، کیلیون و امی، جو یادگیری چیو و لیو و رضایت یادگیری چوی، هسو و سان را تکمیل کردند. نتایج پژوهش نشان داد که خودکارآمدی کامپیوتر، انتظار عملکرد، قابلیت سیستم، ویژگی محتوا، تعامل و جو یادگیری از عوامل اصلی رضایت از یادگیری در مدارس هوشمند میباشد: متغیر مستقل خودکارآمدی هم به­طور مستقیم و هم به­صورت غیرمستقیم از طریق انتظار عملکرد بر رضایت از یادگیری تأثیر دارند. میان تعامل و رضایت از یادگیری رابطه­ی مستقیم و معنادار به­دست نیامد. تعامل از طریق جو یادگیری و انتظار عملکرد رضایت از یادگیری را به نحو مثبت و معناداری پیش­بینی می­کنند. خودکارآمدی کامپیوتر، قابلیت سیستم و ویژگی محتوا اثری غیرمستقیم روی رضایت یادگیری دارند. به­طور کلی می­توان نتیجه گرفت این عوامل برای برنامهریزی در مدارس هوشمند لازم و ضروری هستند و اگر به این عوامل توجه شود رضایت یادگیری دانش­آموزان بیش­تر خواهد شد.دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسیپژوهشهای برنامه درسی2251-67947120170823A causal model of constructivist class structure, goal orientation and academic performanceالگوی علّی ساختار کلاس سازندهگرا، جهتگیری هدف و عملکرد تحصیلی7096420310.22099/jcr.2017.4203FAراضیه شیخ الاسلامیدانشیار روانشناسی تربیتی دانشگاه شیرازفهیمه کشاورزیاستادیار برنامهریزی درسی دانشگاه شیرازسیروس منصوریعضو هیأت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردکانJournal Article20151123<span style="font-size: small;">The aim of this study was to present a causal model of constructivist class structure</span><span style="font-size: small;"> (consisting ­</span><span style="font-size: small;">field-orientation,</span><span style="font-size: small;">relativism</span><span style="font-size: small;">,</span><span style="font-size: small;"> participation and</span><span style="font-size: small;"> qualitative evaluation</span><span style="font-size: small;">), goal orientation</span><span style="font-size: small;"> and </span><span style="font-size: small;">academic performance</span><span style="font-size: small;">. Subjects of this study were 218 BA and </span><span style="font-size: small;">MA students from the faculties of humanities, basic sciences and engineering at </span><span style="font-size: small;">Shiraz University. Subjects were selected by multi-stage cluster sampling method. Research instruments were constructivism Inventory (Mansuri, 1389) and Goal-orientation Questionnaire (</span><span style="font-size: small;">Elliot</span><span style="font-size: small;"> and McGregor, </span><span style="font-size: small;">2001). Also, the standard score of academic achievement mean was the index of the academic performance. Results of Path analysis based on </span><span style="font-size: small;">Baron and Keni </span><span style="font-size: small;">(1986) stages showed that: The components of ­field-orientation,</span><span style="font-size: small;">participation and relativism</span><span style="font-size: small;"> predict student’s academic performance</span><span style="font-size: small;">, positively</span><span style="font-size: small;">. </span><span style="font-size: small;">Field-orientation and relativism were found to be positive predictors of the approach goal orientations and the negative predictors of the avoidance goal orientations. Qualitative evaluation was also a positive predictor of the avoidance goal orientations. Moreover,</span><span style="font-size: small;"> approach </span><span style="font-size: small;">goal orientations predicted academic performance positively and</span><span style="font-size: small;"> had the mediating role in the relationships among the components of</span><span style="font-size: small;">­ field-orientation and</span><span style="font-size: small;">relativism</span><span style="font-size: small;"> and the academic performance of university students. </span>هدف از این پژوهش ارائه­ی مدل علّی ساختار کلاس سازنده­گرا (شامل زمینه­گرایی، نسبیت­گرایی، مشارکت و ارزشیابی کیفی)، جهت­گیری هدف و عملکرد تحصیلی دانشجویان بود.آزمودنی­های این تحقیق شامل 218 نفر از دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه شیراز از کلیه­ی گروه­های تحصیلی علوم انسانی، علوم پایه و مهندسی بود. آزمودنی­ها با روش نمونه­گیری خوشه­ای مرحله­ای، انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل، پرسش­نامه­ی سازنده­گرایی (منصوری، 1389) و پرسش­نامه­ی جهت­گیری هدف (الیوت و مک گریور، 2001) بود. هم­چنین نمره­ی استاندارد معدل تحصیلی به­­عنوان شاخص عملکرد تحصیلی در نظر گرفته شد. نتایج تحلیل مسیر بر اساس مراحل بارون و کنی (1986) نشان داد که مؤلفه­های زمینه­گرایی، مشارکت و نسبیت­گرایی به نحو مثبت عملکرد تحصیلی دانشجویان را پیش­بینی می­کنند. هم­چنین مؤلفه­های زمینه­گرایی و نسبیت­گرایی ، پیش­بینی کننده­ی مثبت جهت­گیری­های هدف گرایشی و پیش­بینی کننده­ی منفی جهت­گیری­های هدف اجتنابی بودند. ارزشیابی کیفی نیز پیش­بینی کننده­ی مثبت جهت­گیری­های هدف اجتنابی بود.<br /> علاوه بر این، جهت­گیری­های هدف گرایشی به نحو مثبت عملکرد تحصیلی را پیش­بینی و در ارتباط بین مؤلفه­های زمینه­گرایی و نسبیت­گرایی با عملکرد تحصیلی دانشجویان نقش واسطه­ای ایفا نمودند.دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسیپژوهشهای برنامه درسی2251-67947120170823The Effect of Dick and Carey Instructional Design Model on Learning, Retention and Achievement Motivation in Science Instructionتأثیر الگوی طراحی آموزشی دیک و کاری بر یادگیری، یادداری و انگیزش پیشرفت تحصیلی درس علوم تجربی97117420410.22099/jcr.2017.4204FAفیروز محمودیاستادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه تبریزراضیه برزگردانشجوی دکتری برنامهریزی درسی دانشگاه تبریزJournal Article20150531This study was conducted according to the importance and effectiveness of instructional design models specially that of Dick and Carey regarding the educational activities and its effectiveness for learning, retention and achievement motivation of experimental sciences at the third-grade. The type of research was quasi–experimental with pretest-posttest design with control group. Statistical population of the research was all female students of the third-grade of Ahar in the academic year 2014-2015. Using cluster random sampling method, first, a school was selected from which two classes of 25 students were chosen as the actual participants of the study. In order to obtain the needed data, a learning test, a retention test and an achievement motivation questionnaire (ISM), were used whose validity were attested by the instructional design experts, stakeholders and a number of learners. For the reliability of the learning test the split-half method was utilized (0.83) and the reliability of the Achievement Motivation Questionnaire (ISM) was calculated by Cronbach's alpha method (0.81). Chapters 12, 13 and 14 of the science book were taught based on Dick and Carey instructional model for 8 sessions (each lasted for 45 minutes) to the Experimental group while the control group underwent the traditional method of instruction. After data collection, the multivariate analysis of variance and a Bonferroni test were employed. The results showed applying Dick and Carey instructional design model for the experimental sciences increased learning and retention compared with the traditional instruction while there was no significant difference in achievement motivation between the two groups.پژوهش حاضر با توجه به اهمیت و تأثیر الگوی طراحی آموزشی دیک و کاری در حوزه­ی فعالیت­های آموزشی انجام یافته و هدف آن بررسی تأثیر طراحی آموزشی مبتنی بر الگوی دیک و کاری بر یادگیری، یادداری و انگیزش پیشرفت تحصیلی درس علوم تجربی پایه­ی نهم است. نوع پژوهش، شبه آزمایشی با طرح پیش­آزمون – پس­آزمون با گروه کنترل است. جامعه­ی آماری پژوهش، تمام دانش­آموزان دختر پایه­ی سوم راهنمایی شهر اهر در سال تحصیلی 93-1392 بوده و از این جامعه به­طور تصادفی خوشه­ای دو کلاس 25 نفره به­عنوان نمونه انتخاب گردید. به­منظور سنجش آزمودنی­ها، آزمون یادگیری و یادداری و پرسش­نامه­ی انگیزش پیشرفت تحصیلی (ISM)*** به­کار گرفته شد. برای روایی آنها از نظرات استادان طراحی آموزشی، کارشناسان ذیربط و تعدادی از یادگیرندگان استفاده شد و ضریب پایایی آزمون یادگیری 83/0 و پرسش­نامه­ی انگیزش پیشرفت تحصیلی (ISM) 81/0 به­دست آمد. در تجزیه­وتحلیل داده­ها از شاخص­های آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده و با استفاده از نرم­افزار SPSS24 مورد محاسبه قرار گرفت. نتایج نشان داد به­کارگیری الگوی طراحی دیک و کاری در طراحی آموزشی درس علوم تجربی در مقایسه با شیوه­ی سنتی باعث افزایش یادگیری و یادداری می­شود اما از نظر انگیزش پیشرفت بین گروه­ها تفاوت معناداری وجود ندارد.
دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسیپژوهشهای برنامه درسی2251-67947120170823Reviewing the National Curriculum Document of Iran based on Autobiographical Identity: A mixed-method studهویت شرححالنویسی در برنامه درسی ملی – مطالعهی ترکیبی118143420510.22099/jcr.2017.4205FAمحمدرضا یوسف زادهدانشیار برنامهریزی درسی، دانشگاه بوعلی سینای همدان0000-0002-1667-1859صدیقه کاظم پوردانشجوی دکترای برنامهریزی درسی، دانشگاه بوعلی سینای همدانJournal Article20161102The main purpose of this study was to investigate the autobiographical identity of the National Curriculum Document of Iran. A sequential, exploratory mixed-method was used in the qualitative case study while content analysis was used for the quantitative phase. In the qualitative phase, documents and books related to the autobiographical identity were scrutinized while in the quantitative phase the whole of national curriculum document (68 pages) was put under investigation and additionally 12 faculty members of curriculum study, philosophy of education and educational psychology of Bu Ali Sina University were interviewed. In quantitative phase, the gathered data were analyzed using descriptive statistical indices including frequency and percentage. For the qualitative analysis, about 19 basic and 5 organizing themes were explored for autobiographical identity whose validity was found to be acceptable by the curriculum development, philosophy of education and educational psychology professors. The quantitative analysis revealed that in national curriculum document the amount emphasis of the components of autobiography identity were: Self architecture 26.27 percent , self-regulation 57.24 percent, lived experience 33.2 and self-definition and imagination 40.14 percent in addition the total emphasis was found to be 97.19.هدف از این پژوهش، کاوش هویت شرححالنویسی در سند برنامه­ درسی ملی بود. روش تحقیـق، ترکیبی اکتشافی متوالی از نوع ابزارسازی بوده است که در قسمت کیفی مطالعه­ی موردی و در بخش کمّی تحلیل محتوای کمی بوده است. جامعه­ی آماری در بخش کیفی، شامل کتابها و اسناد مرتبط به هویت خود شرححالنویسی و در بخش کمّی سند برنامه ­درسی ملی بوده است. نتایج بخش کیفی شامل استخراج 19 مضمون پایه بوده که بر اساس آن 5 مضمون سازمان­دهنده برای هویت شرححالنویسی بهعنوان مفهوم مضمون کل یا فراگیر درنظر گرفته شد که روایی آن مورد تایید اعضای هیأت علمی گروههای برنامهریزی درسی، فلسفه­ی تعلیم و تربیت و روان­شناسی تربیتی دانشگاه بوعلی سینا قرار گرفت که تعداد کل آنها 12 نفر بودند. سپس بر اساس ابزار ساخته شده­ی سند برنامه­ درسی توسط تیم پژوهش مورد تحلیل مضمونی قرار گرفته و توسط اساتید دانشگاه بوعلی نظرخواهی و میزان توافق ثبت شده است. برای تجزیهوتحلیل دادهها در بخش کمّی از شاخصهای آمار توصیفی فراوانی و درصد استفاده شده است. نتایج نشان داد که در سند برنامه­ درسی ملی به مؤلفه­ی معماری خود 27/26 درصد؛ مؤلفه­ی خودتنظیمی 57/24 درصد، تجربه­ زیسته 33/20 درصد، خودتعریفی 43/14 درصد و تخیل با 40/14 درصد تأکید شده است. و در مجموع بر هویت خود شرححالنویسی به میزان 97/19 درصد تأکید شده است.