دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسیپژوهشهای برنامه درسی2251-67946120160822The effectivense of reflective practicum in the curriculum of teacher training in competences development of teacher studentsبررسی تأثیرکارورزی فکورانه در برنامه درسی تربیت معلم بر رشد شایستگیهای دانشجو معلمان120383810.22099/jcr.2016.3838FAاعظم جمشیدی تواناآموزش و پرورشمحمد رضا امام جمعهدانشگاه رجاییJournal Article20151124The aim of this study was to evaluate the effect of reflective practicum in the curriculum of teacher training in the development of professional competencies. Method of study, quasi-experimental designs as a kind of pre-test and post-test with control group. The population included all teacher students, Tehran university have passed the practicum program for the first time in 1393-94 year. Sample available Sampling was used. Research assessment tool, a questionnaire was designed. Its validity was confirmed by experts. And reliability was calculated 0/90 with Cronbach's alpha. The data were analyzed descriptive and inferential statistics (T and Paired T, covariance). The results showed that is affected reflective practicum in competences development with new practicum curriculum Than those who were trained with traditional practicum curriculum, was more. The competence of student teachers in 1 and 2 practicum in the experimental group was significantly more than the control group. The results of the study indicated that development of student teachers' competencies, presence and action of student teachers in the classroom, school engagement, support guidance teacher and master, common goals and harmonize school, Find Problem, seminars, workshops and narrative inqury are affective.هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر کارورزی فکورانه در برنامه درسی تربیت معلم بر رشد شایستگیهای حرفهای دانشجومعلمان است. روش پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و در زمره طرحهای پژوهشی شبه آزمایشی، از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل است. جامعهی آماری شامل کلیهی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان تهران است که در سال تحصیلی 94-1393 برای اولین بار برنامه جدیدکارورزی را گذراندهاند؛ روش نمونهگیری از نوع نمونهگیری در دسترس بود. حجم نمونه، 66 نفر بود که درگروه آزمایش 34 نفر و در گروه کنترل 32 نفرشرکت داشتند. ابزار سنجش پژوهش حاضر، پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی آن مورد تایید متخصصان دانشگاهی قرار گرفته و پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ 90/0 به دست آمد. دادههای گردآوری شده در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون t مستقل و t همبسته، کوواریانس) مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد میزان شایستگی حرفهای دانشجو معلمانی که با برنامه درسی کارورزی فکورانه آموزش دیدند نسبت به گروهی که با روش سنتی کارورزی را آموزش دیدند؛ بیشتر بود. در مجموع میتوان نتیجه گرفت که در توسعه شایستگیهای دانشجو معلمان، حضور و عمل و بازاندیشی بر عمل توسط دانشجومعلمان در کلاس درس، تعامل مدرسه و دانشگاه، حمایت استاد کارورزی و معلم راهنما، اهداف مشترک و هماهنگ مدرسه و دانشگاه، مسأله یابی، سمینار، کارگاه و پژوهش روایتی مؤثر است.دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسیپژوهشهای برنامه درسی2251-67946120160822Implementing and Evaluating the Effectiveness of Dick and Carey Instructional design model in human resource training in universityارزیابی اثربخشی بکارگیری مدل طراحی آموزشی دیک و کری در آموزش ضمن خدمت کارکنان دانشگاه2138383910.22099/jcr.2016.3839FAمرتضی کرمیاستادیار دانشکده علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد0000000271619500کبری قبادیکارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه فردوسی مشهدصفیه حدادیدانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسیJournal Article20141225The purpose of this study was Dick and Carey Instructional design model in the training program of Ferdowsi university of Mashhad (FUM) and the evaluation of its effectiveness. The research method was experimental with a pretest- posttest control group design and in terms of its goals it is an applied research. The statistical population consisted of the human resource who participated in selected training program. Participants were divided into control and experimental groups. Effectiveness of the programs was evaluated based on three variables: participant satisfaction and attitude and their learning. Data collection instruments included questionnaires of participant satisfaction and attitude, learning pre-test, post-test. The validity of instruments was obtained through content validity. Reliability of the questionnaires of participant satisfaction was measured using Cronbach's Alpha coefficient. The results showed that implementation of Dick and Carey Instructional design model in the training program improved the effectiveness of human resource training. This instructional model increased participant satisfaction and attitude and their learning.اهداف: یکی از دغدغههای امروز سازمآنها در بحث آموزشهای ضمن خدمت و توسعه کارکنان، اثربخشی دورههای آموزشی است. هدف این مطالعه، بهکارگیری و سنجش اثر بخشی مدل طراحی آموزشی دیک و کری در برنامههای آموزش ضمن خدمت کارکنان بود.
روش: روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی بود که از طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش کارکنان شرکت کننده در برنامه آموزشی منتخب در دانشگاه فردوسی مشهد بود که 60 نفر انتخاب شدند و به گروههای آزمایش و کنترل انتساب تصادفی یافتند. ابزارهای گردآوری دادهها شامل دو پرسشنامه جهت سنجش رضایت، نگرش و آزمون پیشرفت تحصیلی جهت ارزیابی اثربخشی یادگیری فراگیران بود. روایی ابزارها از طریق روایی محتوایی و پایایی آنها از آلفای کرونباخ و کودر- ریچاردسون احراز گردید.
یافتهها: در خصوص مولفههای تشکیل دهنده اثربخشی نتایج نشان داد که فراگیران در گروه آزمایش رضایت بیشتر، نگرش مثبت تر، و یادگیری بهتردر قیاس با دورههای آموزشی موجود داشتند.
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای تحقیق میتوان نتیجه گیری نمود بهکارگیری مدل طراحی آموزشی دیک و کری در آموزشهای ضمن خدمت دانشگاهی موجب افزایش اثربخشی دورههای آموزشی میشود.دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسیپژوهشهای برنامه درسی2251-67946120160822The comparison of importance and applicability of course Master degree in educational administration of internal and foreign selected universities from the perspective of faculty members and students:مقایسه اهمیت و قابلیت اجرایی دروس دوره ی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه های منتخب داخلی و خارجی از دیدگاه اعضای هیأت علمی و دانشجویان: ارائه ی برنامه ی درسی پیشنهادی3965362510.22099/jcr.2016.3625FAمهدی محمدیدانشیار دانشگاه شیرازعلیرضا حیدرزادگاناستادیار دانشگاه سیستان و بلوچستانفاطمه زینعلیدانشجوJournal Article20141102The main goal of this study, was to compare the importance and applicability of educational administration courses in selected universities at internal and foreign to provide curriculum was proposed.The study population consisted of faculty members and master students in educational administration which by available sampling method, 21 faculty members and 48 graduate students have been chosen .The research tool was a questionnaire made by researchers that After identifying validity and reliability of distributed and analyzed between the samples. Results showed that 1- In five lessons, there is a consensus among faculty and students. 2-In importance of 13 lessons there is a significant different between students and faculty members' attitude .3-In applicability 10 lessons there is a significant difference between faculty and students’ attitude. 4-Between importance 2 lessons there is a significant difference from the faculty attitude according to their service years. 5- Between the importance and applicability lessons with different views of faculty members, no significant difference. 6- With comparison of the importance and priority of various courses in general outline the content of students and faculty members, 12 were offered as a course in educational management.هدف کلی از انجام این پژوهش، مقایسه­­ی اهمیت و قابلیت اجرایی دروس دوره­ی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاههای منتخب داخلی و خارجی جهت ارائه­ی برنامه درسی پیشنهادی بود. جامعه آماری شامل اعضای هیأت علمی و دانشجویان کارشناسی ارشد رشته­ی مدیریت آموزشی بود که با روش نمونه­گیری در دسترس، 21 نفر از اعضای هیأت علمی و 48 نفر از دانشجویان سال آخر انتخاب شدند. ابزار تحقیق، مقیاس محقق ساخته­ی اهمیت و قابلیت اجرایی دروس بود که با استفاده از روش تحلیل گویه و آلفای کرونباخ، روایی و پایایی آن محاسبه گردید و پس از تأیید، بین نمونه­ها توزیع و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که: 1- در پنج درس بین استادان و دانشجویان اتفاق نظر وجود دارد. 2- در اهمیت سیزده درس تفاوت معناداری بین دیدگاه دانشجویان و اعضای هیأت علمی وجود دارد. 3- در قابلیت اجرایی ده درس، تفاوت معناداری بین دیدگاه دانشجویان و اعضای هیأت علمی وجود دارد. 4- بین اهمیت دو درس از دیدگاه اعضای هیأت علمی بر حسب سابقه خدمت آنان تفاوت معناداری وجود دارد. 5- بین قابلیت اجرایی دروس از دیدگاه اعضای هیأت علمی مرتبه­های مختلف تفاوت معناداری وجود ندارد. 6- با مقایسه اهمیت و اولویت دروس مختلف در رئوس محتوایی از دیدگاه دانشجویان و اعضای هیأت علمی، دوازده عنوان درس در رشته­ی مدیریت آموزشی پیشنهاد شد.دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسیپژوهشهای برنامه درسی2251-67946120160822The Content Analysis of The Secondary High School Religious and Life Text books On The Basis of The Seven Basic Concepts, In Teaching Guidance Book and The Twenty Forth Goal components In The Area of Believes and Attitudes.تحلیل محتوای کتابهای دین و زندگی دورهی متوسطه بر مبنای مقولههای مفاهیم اساسی هفت گانه در کتاب راهنمای تدریس و مؤلفههای بیست و چهارگانهی اهداف در قلمرو باورها و گرایشها6799384010.22099/jcr.2016.3840FAمحمد مزیدیدانشگاه شیرازمحبوبه نژادشفیعیمربی دانشگاه پیام نور و آموزش و پرورشJournal Article20151207Abstract:<br />The content of the text books in any educational system is an essential means for transferring of the socio-cultural norms and social values. In this study we have tried to analyze the content of the high school religion and life text books on the bases of the seven basic concepts and twenty forth goals categories in the area of belief and attitudes. Each paragraph was considered as the unit of analysis for both “text” and the “thought and research section” of the same book. The william Romey`s formula was administered to gain the Index of Students Involvement (ISI) for the above mentioned text books. Results of the study reviled that most of the writers` attention has been given to the category of foundations and principles of religion than other categories. Therefore, it is recommended to re-evaluate the content of the above mentioned textbooks and to change the contents of the books based on other basic categories presented in the article.نشر فرهنگ اسلامی و نهادینه سازی ارزش­ها و باورهای دینی در ضمیر افراد از جمله مهمترین وظایف نظام تعلیم و تربیت ایران است. برای انجام این امر خطیر نظام آموزشی کشور بیش از هر چیز نیازمند توجه دقیق و علمی به محتوای کتاب­های درسی، خصوصاً کتاب­های درسی دین و زندگی است. زیرا باورها و عقاید دینی و ارزش­های اخلاقی و رفتاری از جمله اموری هستند که معلول ساختار و محتوای نظام آموزشاند. محتوای کتب درسی در هر نظام آموزشی تعیین کننده و انتقال دهنده ارزشها و هنجارهای اجتماعی، فرهنگی و اعتقادی هستند. به همین دلیل نیز محتوای کتاب­های درسی در هر کدام از دورههای تحول نیاز به تحلیل و بررسی علمی دارند، تا بر اساس اهداف آموزش و پرورش و نیز متناسب با شیوه­های نوین تدریس به منظور ارتقای رشد همه جانبه دانش­آموزان تدوین و تألیف گردند. در این پژوهش کتاب­های دین و زندگی دوره­ی متوسطه بر اساس مقوله­های هفتگانه مفاهیم اساسی و مؤلفه­های بیست و چهارگانه اهداف در قلمرو باورها و گرایش­ها که به وسیلهی سازمان تدوین کتب درسی مشخص گردیده، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند. بنابراین، هدف از انجام این پژوهش تحلیل محتوای کتاب­های دین و زندگی دوره­ی متوسطه به منظور تعیین ضریب درگیری دانش­آموزان با محتوای متن و قسمت­های اندیشه و تحقیق (پرسش­های) کتب یاد شده میباشد. بدین منظور، پس از مشخص نمودن مقوله­ها و مؤلفه­ها به عنوان ملاک­های تحلیل و در نظر گرفتن پاراگراف­های هر درس به عنوان واحدهای تحلیل، با استفاده از روش ویلیام رمی به تحلیل محتوای متن و قسمت­های اندیشه و تحقیق کتابهای پیشگفته اقدام گردید. نتایج حاکی از آن است که میزان توجه به مقوله­های مفاهیم اساسی (هفتگانه) و مؤلفه­های بیست و چهارگانه در کتاب دین و زندگی دوم نسبت به کتاب­های اول و سوم بیشتر است و مقایسه نتایج حاصل از ضرایب درگیری(ISI) با نتایج مصاحبه­های انجام شده با دبیران درس دین و زندگی نیز نشان میدهد که میزان توجه مؤلفان در تدوین محتوای کتاب­ها بیشتر معطوف مقوله­ی مبانی و اصول دین بوده است تا دیگر مقوله­ها. با این اوصاف کتاب­های دین و زندگی دورهی متوسطه نیاز به تجدید نظر در زمینه­ی محتوای تدوین شده از سوی سازمان تدوین کتب درسی دارند. دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسیپژوهشهای برنامه درسی2251-67946120160822THE PREDICTION OF CRITICAL THINKING DISPOSITION BASED ON MENTORING AMONG FACULTY MEMBERSپیش بینی گرایش به اندیشهی انتقادی بر اساس صلاحیت راهبری اعضای هیأت علمی101126384110.22099/jcr.2016.3841FAمجید علی پور بهزادیدانشجوی کارشناسی ارشد رشته تحقیقات آموزشی دانشگاه یاسوجناصر نوشادیدانشگاه یاسوجJournal Article20150913This study attempted to see if there is any relationship between Mentoring and critical thinking disposition among faculty members and predict critical thinking disposition based on faculty members mentoring . To this end, a random sample of 217 faculty members were selected and implemented the following scales: critical thinking disposition(Ricketts, 2003) and Mentoring(Mashayekh, 1383). Alpha coefficients for determining the reliability of each variable were as follows: Critical thinking disposition (α=.95) and Mentoring (α=.82). <br /> The gathered data were analyzed through ANOVA, Correlation ,One sample t-test, and Regression and the following were found: <br />1- Mentoring and Critical thinking disposition among faculty members significantly positive correlation.<br />2- Guidance and mastery dimensions could predict critical thinking disposition.<br />3- Human relationship dimenshion could not predict critical thinking disposition.<br />4- Based on Q2 Faculty members were moderate Mentoring and Critical thinking disposition.<br />5- Based on Q3 Faculty members were low in Mentoring and Critical thinking disposition.<span style="line-height: 115%; font-family: 'B Nazanin'; font-size: 10pt; mso-ansi-font-size: 9.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-language: FA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;" lang="FA" dir="RTL">هدف<br />پژوهش حاضر، پیش­بینی و گرایش به اندیشهی انتقادی اعضای هیأت علمی دانشگاه بر<br />اساس صلاحیت راهبری آنان بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی اعضای هیأت علمی<br />تمام وقت دانشگاه اصفهان به تعداد 500 نفر در سال تحصیلی 93-92 بود که از میان آنها<br />نمونه­ای مشتمل بر217 عضو هیأت علمی بر اساس جدول نمونهگیری مورگان و کرجسی و با<br />استفاده از نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای انتخاب شدند. روش تحقیق، توصیفی از نوع<br />همبستگی بود. در این پژوهش دو ابزار مورد استفاده قرار گرفت: الف) مقیاس گرایش به<br />اندیشه­ی انتقادی (ریکتس، 2003)،</span><span style="line-height: 115%; font-family: 'B Nazanin'; font-size: 10pt; mso-ansi-font-size: 9.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-language: FA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;" lang="FA" dir="RTL">مشتمل</span><span style="line-height: 115%; font-family: 'B Nazanin'; font-size: 10pt; mso-ansi-font-size: 9.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-language: FA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;" lang="FA" dir="RTL">بر</span><span style="line-height: 115%; font-family: 'B Nazanin'; font-size: 10pt; mso-ansi-font-size: 9.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-language: FA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;" lang="FA" dir="RTL">33</span><span style="line-height: 115%; font-family: 'B Nazanin'; font-size: 10pt; mso-ansi-font-size: 9.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-language: FA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;" lang="FA" dir="RTL">گویه</span><span style="line-height: 115%; font-family: 'B Nazanin'; font-size: 10pt; mso-ansi-font-size: 9.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-language: FA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;" lang="FA" dir="RTL">و</span><span style="line-height: 115%; font-family: 'B Nazanin'; font-size: 10pt; mso-ansi-font-size: 9.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-language: FA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;" lang="FA" dir="RTL">در</span><span style="line-height: 115%; font-family: 'B Nazanin'; font-size: 10pt; mso-ansi-font-size: 9.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-language: FA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;" lang="FA" dir="RTL">بردارنده</span><span style="line-height: 115%; font-family: 'B Nazanin'; font-size: 10pt; mso-ansi-font-size: 9.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-language: FA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;" lang="FA" dir="RTL">3</span><span style="line-height: 115%; font-family: 'B Nazanin'; font-size: 10pt; mso-ansi-font-size: 9.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-language: FA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;" lang="FA" dir="RTL">مؤلفه­ی</span><span style="line-height: 115%; font-family: 'B Nazanin'; font-size: 10pt; mso-ansi-font-size: 9.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-language: FA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;" lang="FA" dir="RTL">خلاقیت،</span><span style="line-height: 115%; font-family: 'B Nazanin'; font-size: 10pt; mso-ansi-font-size: 9.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-language: FA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;" lang="FA" dir="RTL">بلوغ</span><span style="line-height: 115%; font-family: 'B Nazanin'; font-size: 10pt; mso-ansi-font-size: 9.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-language: FA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;" lang="FA" dir="RTL">شناختی</span><span style="line-height: 115%; font-family: 'B Nazanin'; font-size: 10pt; mso-ansi-font-size: 9.5pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-language: FA; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US;" lang="FA" dir="RTL">واشتغال<br />ذهنی ب) مقیاس صلاحیت راهبری مشایخ(1383) که دارای 35 گویه و 3 مؤلفه کمک و<br />راهنمایی، تبحر و درایت علمی و روابط انسانی روایی مقیاسها با روش تحلیل عامل به<br />شیوه تأییدی و پایایی مقیاسها با ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد که ضریب برای<br />مقیاس گرایش به اندیشه­ی انتقادی برابر با 95/0 و برای مقیاس راهبری برابر با 82/0<br />به دست آمد. نتایج حاصل از تحلیل داده­ها نشان داد که رابطه مثبت و معناداری بین<br />مؤلفه­ی صلاحیت راهبری و گرایش به اندیشه­ی انتقادی در بین استادان وجود داشت. از<br />طرفی یافتهها نشان دادند که67 درصد از واریانس گرایش به اندیشهی انتقادی به وسیله<br />متغیرهای پیش­بین قابل توضیح است که در این بین مؤلفه «کمک و راهنمایی» سهم مثبت و<br />معناداری داشت. همچنین اعضای هیأت علمی خود را در تمامی ابعاد راهبری و اندیشهی<br />انتقادی پایینتر از حد مطلوب ارزیابی نمودند. </span>دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسیپژوهشهای برنامه درسی2251-67946120160822Effect of mobile learning approach on academic and psychological aspects of studentsتأثیر آموزش از طریق تلفن همراه برجنبههای روانشناختی و تحصیلی دانشجویان127145384210.22099/jcr.2016.3842FAفریبا تابع بردبارپیام نورJournal Article20150823Advanced progress in wireless technology has increased mobile usage in away that, in educational spaces based on m-learning student are able to receive education everywhere and every time. Sentence is not clear.The proficiency and efficiency of new technologies and their implementations in education has been a problem.The purpose of this study was to compare the effectiveness of two teaching approaches, lecture and mobile learning in educational achievement,self efficacy and academic burnout in Psychology student of Payamenoor Shiraz University.From 60 students two groups control and experiment obtained. Experimental group trained with m-learning method and control groups was trained by traditional method. Pre- test and post-test for two groups was conducted.Result showed that student trained with mobile device had better performance in motivation, self-efficacy and research exam and m- Learning group had no significant in reduce of burnout.The instruments were educational achievement, self -efficacy, academic burnout Questionnaires. The validity and reliability of questionnaires were favorable.The student’s grades were used as an indicator of academic achievement.Analysis of covariance (ANCOVA) showed the preferences of m-learning method.This study demonstrates that the use of new educational technologies can be effective in accordance with the needs of the learners.پیشرفتهای سریع در حوزه ارتباطات بیسیم، استفاده از تلفن همراه را بسیار افزایش داده است به گونهای که در محیطهای آموزشی مبتنی بر تلفن همراه، دریافت آموزش در همه حال و همه جا برای یادگیرندگان امکانپذیر شده است. بحث کارایی و موثر بودن کاربرد تکنولوژیهای جدید در امر آموزش همیشه مورد سؤال بوده است. در این پژوهش هدف این است؛ یادگیرندگانی که از طر یق تلفن همراه آموزش دیدهاند در حوزهی مسایل تحصیلی (پیشرفت تحصیلی) و مسایل روانشناختی (خودکارآمدی تحصیلی، انگیزه پیشرفت تحصیلی و خستگی تحصیلی) چه تفاوتی با یادگیرندگان به روش سنتی (سخنرانی) دارند. جامعهی این تحقیق کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز شیراز است. به علت عدم دسترسی به گروه نمونه از 60 دانشجوی داوطلب استفاده شد و از طرح نیمه آزمایشی جهت تعیین گروههای کنترل و آزمایش استفاده شد. از پرسشنامه­های انگیزه پیشرفت تحصیلی، فرسودگی تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی استفاده شد که تمامی ابزارها از روایی و پایایی مطلوبی برخوردار بودند. همچنین از نمرات کلاسی درس روش تحقیق دانشجویان به عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی آنان استفاده شد. از هر دو گروه، پیش آزمون و پس آزمون به عمل آمد که مقایسهی نتایج با استفاده از تحلیل کوواریانس در دو مرحله، حکایت از برتری معنادار روش تلفن همراه در افزایش خودکارآمدی، انگیزه تحصیلی و پیشرفت تحصیلی داشت. آموزش از طریق تلفن همراه بر کاهش فرسودگی دانشجویان تأثیر معناداری نداشت. این مطالعه نشان میدهد استفاده از تکنولوژیهای جدید آموزشی زمانی که منطبق با نیازهای روز یادگیرندگان باشد میتواند به نحو بسیار مطلوبی اثربخش باشد.