دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسیپژوهشهای برنامه درسی2251-67941220120319Identification and Ranking of Factors Affecting the Implementation of Descriptive Evaluation Model in Iranian Primary Schoolsشناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر اجرای طرح ارزشیابی توصیفی در مدارس دوره ابتدایی کشور12824810.22099/jcr.2012.248FAعلی بیرمیپوردانشجوی دکتری گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهانمصطفی شریفاستادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهانسید ابراهیم جعفریدانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهانحسین مولویاستاد گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهانJournal Article20110406The main purpose of this study was the identification and ranking of factors affecting the implementation of descriptive evaluation model in Iranian primary schools. In this study, descriptive-survey method was used. The research population consisted of Iranian primary schools teachers and principals from whom, 390 persons were selected through multistage sampling method. The data were collected using a 33 item research–made questionnaire. The face and content validity of the questionnaire was determined using the specialist`s views and the reliability of the questionnaire was estimated 0.94 using Coronbach`s Alpha method. The data thus collected were analyzed and four factors identified and ranked in terms of their impact on implementing descriptive evaluation model as follows: administrative factors, teacher related factors, psychophysical factors and factors promoting a friendly cooperative atmosphere. Based on these findings, suggestions can be made as how to improve the implementation of descriptive evaluation model at the Iranian primary schools.پژوهش حاضر در صدد شناسایی و اولویت­بندی عوامل مؤثر بر اجرای طرح ارزشیابی توصیفی در مدارس ابتدایی کشور است. در این پژوهش، از روش تحقیق توصیفی پیمایشی استفاده شده است. جامعهی آماری آن، شامل تمامی معلمان و مدیران مشمول طرح ارزشیابی توصیفی در مدارس دورهی ابتدایی کشور بوده و ابزار تحقیق پرسشنامهی 33 گویه­ای محقق ساخته بوده است. <br />نتایج پژوهش نشان داد که به ترتیب، عوامل مدیریتی، عوامل مرتبط با معلم، عوامل فیزیکی و روانی و عوامل ایجادکننده جو تعامل و تشریک مساعی بیشترین تأثیر بر اجرای طرح ارزشیابی توصیفی در مدارس دوره ابتدایی کشور را داشته­اند. همچنین، از میان گویه­های مربوط به عوامل مدیریتی گویهی ارتقای مستمر دانش، مهارت و ظرفیت معلمان، از میان گویه­های مربوط به عوامل مرتبط با معلم، گویهی توجه به اصلاح و ارتقای نگرشهای معلمان نسبت به طرح؛ در رابطه با عوامل فیزیکی و روانی، گویهی­ متناسب بودن تعداد دانش­آموزان کلاس با توجه به اهداف طرح و در رابطه با عوامل ایجاد کننده جو تعامل و تشریک مساعی، گویهی ایجاد جو تفاهم و تشریک ­مساعی میان والدین دانش­آموزان و مسؤولان مدرسه، بیشترین تأثیر را بر اجرای طرح ارزشیابی توصیفی در مدارس دوره ابتدایی کشور داشته­اند. پژوهشگران در پایان، پیشنهادهایی برای بهبود اجرای طرح ارزشیابی توصیفی در مدارس دوره ابتدایی کشور ارایه داده­اند. دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسیپژوهشهای برنامه درسی2251-67941220120319An Investigation into the Academic Freedom of Faculty Members of Shiraz University Based on Demographic Variablesبررسی میزان آزادی علمی استادان دانشگاه شیراز با توجه به متغیرهای جمعیتشناختی295624910.22099/jcr.2012.249FAیاسر دهقانیدانشجوی دکتری دانشگاه شیرازرحمتاله مرزوقیدانشیار دانشگاه شیرازنظام الدین فقیهاستاد دانشگاه شیرازمحبوبه فولادچنگاستادیار دانشگاه شیرازJournal Article20111004The purpose of the study was to investigating the amount of academic freedom of faculty members of Shiraz University. For this purpose, a sample including 203 faculty members from Shiraz University colleges in the academic year 1389-90, were selected based on proportion classification sampling. They completed a researcher-made questionnaire on academic freedom. In this study, the effect of five factors; i.e., college, work experience, gender, academic rank, and awareness of university regulations on the amount of academic freedom in instructional, researching, institutional, thinking and moral-cultural dimensions were examined. The results of MANOVA showed that academic rank influenced the amount of academic freedom in four dimensions (instructional, researching, institutional and thinking), college in two dimensions (researching and institutional) and awareness of university regulations in all dimensions. Gender and work experience had no influence on the amount of academic freedom. The results of multiple regression revealed that academic rank and awareness of university regulations are significant predictors of the amount of the academic freedom. It suggests that faculty members with higher academic ranks enjoy a higher level of the academic freedom than the others. Furthermore, faculty members with more awareness of rules showed more academic freedom than the others.هدف پژوهش حاضر بررسی میزان آزادی علمی استادان دانشگاه شیراز است. بدین منظور نمونهای به حجم 203 نفر با روش نمونهگیری طبقهای از بین استادان دانشکدهها انتخاب گردید. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامهی محققساختهی بررسی میزان آزادی علمی استادان استفاده شد. در این تحقیق، تأثیر پنج عامل دانشکده، سابقهی کار، جنسیت، مرتبهی علمی و میزان آگاهی استادان از قوانین، بر میزان آزادی علمی اعضای هیأت علمی در ابعاد آموزشی، پژوهشی، سازمانی، فکری و اخلاقی- فرهنگی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از تحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد که مرتبهی علمی در چهار بعد آموزشی، پژوهشی، سازمانی و فکری؛ نوع دانشکده در دو بعد پژوهشی و سازمانی و میزان آگاهی استادان از قوانین، در تمام ابعاد آموزشی، پژوهشی، سازمانی، فکری و اخلاقی- فرهنگی بر میزان آزادی علمی استادان تأثیر معناداری دارد، اما سابقهی کار و جنسیت استادان تأثیر معناداری نداشت. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که دو عامل مرتبهی علمی و میزان آگاهی استادان از قوانین، به ترتیب، پیشبینی کنندهی میزان آزادی علمی استادان میباشند، بدین معنی که استادان برخوردار از رتبهی علمی بالاتر، میزان آزادی علمی بیشتری را احساس میکنند. همچنین، افرادی که آگاهی بیشتری نسبت به قوانین دانشگاه دارند، بیشتر از سایرین دارای آزادی علمی هستند.دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسیپژوهشهای برنامه درسی2251-67941220120319Using the Principles and Standards of Organizing the Contents of the Book Entitled " The History of Iran and World in High school"کاربست اصول و معیارهای سازماندهی محتوای برنامهی درسی تاریخ ایران و جهان در دورهی متوسطه578025010.22099/jcr.2012.250FAعباس شکاریاستادیار دانشگاه کاشانمهدی خدادادیکارشناس ارشد برنامهریزی درسی دانشگاه کاشانJournal Article20110417This study aims to investigate the viewpoints of teachers and students about the principles and standards of organizing the contents of the book entitled "the History of Iran and World. This study is an applied research and the survey method is used. The population of this study consists of two groups. The first group ia composed od 30 high school history teachers and the second group consists of 2189 sophomores and juniors of high school in Humanities. To choose the sample from this population, all the teachers of history and 330 students are selected through cluster random sampling method. The data was collected through the researcher-made questionnaires for the two groups with the reliability coefficients of 0.89 and 0.81, respectively. Questionnaires were based on a 5-point Likert scale. Descriptive and inferential statistics from t-tests were used to analyze the findings. Analysis of the findings showed that there is a significant difference between the viewpoints of teachers and students about the fitness of the contents of the book to the predetermined purposes. There is also a significant difference regarding the observation of the principles of selecting and organizing the contents of the book and the learning experiences of the students. In addition, with regard to the correspondence between the content of the history course with real needs of society, there is no significant difference. Finally, there is no significant difference found between students' views and teachers' views about the correspondeance between the content of the history course and the students' abilities, needs, and interests.هدف پژوهش حاضر، بررسی دیدگاه دبیران و دانشآموزان در خصوص اصول و معیارهای سازماندهی محتوای کتاب تاریخ ایران و جهان میباشد. این پژوهش از نوع کاربردی و با روش تحقیق زمینهیابی انجام شده است. جامعهی آماری شامل دو گروه است: گروه اول دبیران تاریخ دورهی متوسطه که تعداد آنها در شهرستان کاشان 30 نفر و گروه دوم شامل دانشآموزان سال دوم و سوم علوم انسانی که تعداد آنها در شهرستان کاشان 2189 نفر میباشند. جامعهی نمونهی آماری، کل دبیران تاریخ ایران و جهان و تعداد 330 نفر از دانشآموزان شهرستان کاشان که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته با ضریب پایایی 89% و 81% برای دو گروه دبیران و دانشآموزان بوده است. جهت بررسی یافتههای پژوهش از آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شده است. نتایج نشان داد که بین دیدگاه دبیران و دانشآموزان در مورد انطباق محتوای درس تاریخ با اهداف از قبل تعیین شده تفاوت معناداری وجود دارد. در مورد رعایت اصول و معیارهای انتخاب و سازماندهی محتوای درس تاریخ با تجربیات یادگیری تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین در مورد انطباق محتوای درس تاریخ با نیازهای واقعی جامعه تفاوت معناداری به دست نیامد. در نهایت بین دیدگاه دبیران و دانشآموزان در زمینهی انطباق محتوای درس تاریخ با تواناییها، نیازها و علایق دانشآموزان تفاوت معناداری مشاهده نشد.دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسیپژوهشهای برنامه درسی2251-67941220120319The Feasibility Study of the Implementation of School – Based Curriculum Development in Kermanshah High schoolsامکان سنجی اجرای برنامهریزی درسی مدرسه محور در دبیرستانهای شهر کرمانشاه8110425110.22099/jcr.2012.251FAمرزبان ادیب منشمدرس مرکز تربیت معلم شهید رجایی کرمانشاهمجید علی عسگریاستادیار دانشگاه تربیت معلم تهراننعمت اله موسیپوردانشیار دانشگاه باهنر کرمانJournal Article20110914This paper is concerned with the feasibility study of the implementation of school – based curriculum development in Kermanshah high schools.<em> </em>Four variables of knowledge, attitudes, skills and facilities of department administrators and teachers were assessed and evaluated. For measuring these training measures, components such as choice, change, completion and development were identified and the assessments of all four levels were included in the questions, while questions were also projected to measure the concentration. This study is descriptive and population of this study included all high school teachers and administrators in the city of Kermanshah in the academic year 1388-1389. The sample included 50 administrators and 300 teachers who were randomly selected. For data analysis the mean and standard deviation indices were used for descriptive purposes and for inferential purposes, tests such as Chi Square and Pearson and Spearman correlations were used to measure the relationship between the variables. In general, the results indicate that the studied group has adequate knowledge, average attitude and inadequate skills for running the school – based curriculum development in Kermanshah high schools and there aren't appropriate facilities for running such schools. <em></em>این مقاله با هدف امکان سنجی اجرای برنامهریزی درسی مدرسه محور، در دبیرستانهای شهر کرمانشاه تهیه شده است. بدین منظور چهار متغیر دانش، نگرش، مهارت و امکانات در دو گروه مدیران و دبیران، مورد سنجش و بررسی قرار گرفت. برای سنجش متغیرهای یادشده، چهار اقدام ترتیبی «انتخاب، تغییر، تکمیل و تدوین» در زمینهی برنامهریزی درسی مدرسه محور، مورد شناسایی قرار گرفت و سعی شد پرسشنامهای تهیه شود که سنجش هر چهار سطح را شامل شود. ضمن اینکه سؤالاتی نیز طرح شدند که بتوانند تمرکز را بسنجند. در جریان بررسی از پژوهش توصیفی استفاده شد. از جامعهی کل (تمام دبیران و مدیران مدارس متوسطه شهر کرمانشاه) در سال تحصیلی 1389-1388 نمونه 50 مدیر و 300 دبیر به صورت تصادفی انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای میانگین و انحراف استاندارد، برای توصیف از آزمون مجذور کای و ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن برای بررسیهای استنباطی استفاده گردید. نتیجهی کلی پژوهشْ حاکی از آن است که گروههای مخاطب دارای دانش کافی، نگرش متوسط و مهارت ناکافی در زمینهی اجرای برنامهریزی درسی مدرسه محور می­باشند و مدارس متوسطه­ی شهر کرمانشاه، برای اجرای برنامهریزی درسی مدرسه محور، از امکانات مناسب برخوردار نیستند.دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسیپژوهشهای برنامه درسی2251-67941220120319Providing a Model of Interdisciplinary Curriculum Design in Under-graduate Social Sciencesارائهی الگوی مطلوب طراحی برنامهی درسی بین رشتهای کارشناسی علوم اجتماعی10513025210.22099/jcr.2012.252FAجمال سلیمیاستادیار دانشگاه کردستانحسن ملکیدانشیار دانشگاه علامه طباطباییمحمود مهرمحمدیاستاد دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20110808Today the curriculum of social science courses in Iran includes eight branches: social science research, social planning, cooperation and social welfare, social services, anthropology, social communications, public relations, and social work. But in advanced educational systems in the world, including America, Canada, Australia and most European countries, the social science has a broad category that typically includes sociology, anthropology, economics, political science, psychology, and geography. In this study, an attempt was made to design an Interdisciplinary Curriculum Model to Undergraduate Social sciences by using the theoretical knowledge of Interdisciplinary Curriculum design, studying the current condition of social science curriculum in Iran and the world generally and interviewing social science experts. These interviews are done by the general interview guide approach. Mainly qualitative data analysis was used that included a three-step process (derived data, supply data and the interpretation and analysis). The results of the study include an interdisciplinary model that has been validated from the perspective of curriculum and social sciences specialists. In the validating process of model we used a qualitative method that recognized “focus groups research methods”.اکنون برنامهی درسی حوزهی علوماجتماعی دربرگیرندهی رشتهها و گرایشهایی است که جمعاً دارای 8 شاخه است. در ساختار نظامهای آموزشی پیشرفته دنیا، همچون آمریکا، کانادا، استرالیا و بیشتر کشورهای اروپایی، علوم اجتماعی دارای دستهبندیهای گستردهای است. هدف پژوهش آن است تا به یاری دانش نظری موجود در ارتباط با برنامهی درسی بین رشتهای، و با مرور وضعیت کنونی برنامههای درسی حوزه علوم اجتماعی در ایران و جهان و انجام مصاحبه با صاحبنظران حوزه¬ی علوم اجتماعی، به ارائهی الگویی جهت طراحی برنامههای درسی بین رشتهای در این حوزه پرداخته شود. مصاحبهها با استفاده از روی¬کرد «راهنمای مصاحبه عمومی» انجام شده است. تحلیل دادههای این پژوهش عمدتاً به صورت کیفی (فرآیند سه مرحلهای، استخراج دادهها، عرضه و نمایش دادهها و تفسیر و تحلیل) انجام شد. نتایج پژوهش شامل الگویی طراحی شده است که در نهایت از دیدگاه متخصصان برنامهریزی درسی و علوم اجتماعی اعتبارسنجی شده است. در بخش اعتبارسنجی مدل برنامه درسی بین رشتهای علوم اجتماعی، از یکی از روشهای کیفی تحت عنوان «روش تحقیق گروههای کانونی» استفاده شده است.دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسیپژوهشهای برنامه درسی2251-67941220120319Analysis of the Situation of Social Education Curriculum Designed Based on Content Analysis of Textbooks and Curriculum-Related Documentsتحلیلی بر وضعیت موجود طراحی برنامهی درسی تربیت اجتماعی دورهی راهنمایی بر مبنای تحلیل محتوای کتابهای درسی و اسناد مرتبط برنامهی درسی13117625310.22099/jcr.2012.253FAمرضیه دهقانیدانشجوی دکترای برنامهریزی درسی دانشگاه فردوسی مشهدمقصود امین خندقیعضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20110725Designing curriculum, which is the conceptual map for manufacturers of the curriculum, governs the determination of sources, the identification of the constituent elements of the program and the decisions which are made with respect to each of these aspects. Considering the fact that the educational system of our country is centralized, one of definitely important facts in teaching social issues is the official curriculum and subsequently the books and the documents of the curriculum. So in this paper we decide to investigate the strengths and weaknesses, challenges and difficulties of social education curriculum using content analysis of the social science text book middle school and analysing of the general plan of education system.The themes include key concepts, patterns based on disciplined courses for students and society. Also features of curriculum elements (goals, content, methods of teaching and learning, and evaluation) are obtained by investigating specialized areas of the curriculum. Results of the analysis identified that, the basis of these sources represents the superiority of traditional approaches based on disciplines to student and community-based approach. Then, according to the prevelance of discipline pattern, injuries of social education curriculum designed for this type were investigated from the macro and micro requirements. Finally, in discussion and conclusion sections, the emphasis is on designing appropriate curricula approach and determining the appropriate value approach and the characteristics of each element which must be obtained from the source of cultural, intellectual, social and historical context and which is native to each country.طراحی برنامهی درسی که نقشهی مفهومی برای تولیدکنندگان برنامهی درسی است، ناظر به تعیین منابع، شناسایی عناصر تشکیل دهندهی برنامه و نوع تصمیمهایی است که در ارتباط با هر یک از آنها گرفته می­شود. با توجه به این­که نظام آموزشی در کشورمان متمرکز است، یقیناً یکی از مؤلفههای مهم در آموزش مسایل اجتماعی، برنامههای درسی رسمی و به تبع آن، کتاب و اسناد برنامهی درسی است. در این مقاله، با استفاده از تحلیل محتوای­کتابهای تعلیمات اجتماعی دورهی راهنمایی و تجزیه و تحلیل طرح کلیات نظام آموزش و پرورش، به بررسی موقعیت و شناسایی نقاط ضعف و قوت، چالش­ها و دشواریهای برنامهی درسی تربیت اجتماعی موجود پرداخته شده است. مقولههای مورد نظر، مفاهیم کلیدی الگوی­های مبتنی بر موضوعات درسی مدون، دانشآموز و جامعه، همچنین، ویژگی­های عناصر برنامهی درسی (اهداف، محتوا، روش­های یاددهی و یادگیری) است که با بررسی در متون تخصصی حوزهی برنامهی درسی، به دست آمده است. واحد ثبت نیز در تحلیل محتوا، مضمون (پیام اصلی متن) می­باشد. نتایج تحلیل مشخص کرد مبنای این منابع، حکایت از غلبهی رویکرد سنتی مبتنی بر موضوعات درسی بر دو رویکرد مبتنی بر دانش­آموز و جامعه دارد. سپس با توجه به غالب بودن الگوی نظام­مند، آسیبهای این نوع طراحی برنامهی درسی تربیت اجتماعی از دید اقتضائات کلان و خرد بررسی شد. در نهایت، در بحث و نتیجهگیری تأکید گردید جهت طراحی یک الگوی مناسب برنامهی درسی و تعیین رویکرد ارزشی مناسب و همچنین ویژگیهای هر یک از عناصر، باید منشأ اساسی کار از محیط فرهنگی، فکری، اجتماعی، تاریخی و بومی هر کشوری اخذ گردد.دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسیپژوهشهای برنامه درسی2251-67941220120319The Effects of Blended Situated Learning on Students' School Motivation, Academic Achievement and Test Anxietyتأثیر یادگیری موقعیتی تلفیقی بر انگیزش تحصیلی، پیشرفت تحصیلی و اضطراب امتحان دانشجویان17720025410.22099/jcr.2012.254FAفخرالزمان نعیمی حسینیدانشجوی دکترا دانشگاه پیام نورحسین زارعدانشیار دانشگاه پیام نور تهرانمحمود هرمزیاستادیار دانشگاه پیام نور تهرانفرهاد شقاقیاستادیار دانشگاه پیام نور تهرانمحمد حسین کاوهاستادیار دانشگاه علوم پزشکی شیرازJournal Article20110406The main purpose of the present study was to determine the effects of Blended situated-based learning on students’ school motivation, learning, test anxiety and teaching satisfaction. It was a quasi-experimental study and a total of 34 psychology juniors at Tehran Payame-Noor University, who had enrolled in the "psychopathology 1" course for the first time and volunteered to participate in the study were selected as the sample group. Classes were randomly divided into the intervention and control groups. Eighteen students participated in the blended situated-based learning program and sixteen students participated in the lecture-based program. Student’s motivation was measured by the short form of Mc Inerney and Sinclaire school motivation questionnaire (1372) and test anxiety was determined by Ahvaz test anxiety questionnaire (1375). To determine academic achievement, a number of questions which were related to content were randomly selected from the content questions bank and were used in the pre- and post-tests. The same questions were used for both groups in pre-test and post-test stages. Teaching satisfaction was determined by direct multiple choice questions after instructional programs. Statistical analysis was done by Mannwithney test. It was shown that in comparison to lecture-based instruction, blended situated-based learning increased students’ learning (p<0.001); school motivation (p<0. 001); teaching satisfaction (p<0.001) and decreased their test anxiety (p<0.001).
هدف از انجام تحقیق، تعیین تأثیر یادگیری موقعیتی تلفیقی بر انگیزش تحصیلی، پیشرفت تحصیلی و اضطراب امتحان دانشجویان بود. تحقیق از نوع شبه تجربی و جامعهی آماری شامل کلیهی دانشجویان سال سوم رشته روان­شناسی عمومی دانشگاه پیام نور مرکز تهران که در نیم­سال دوم سال تحصیلی 90-1389 در درس آسیب­شناسی روانی یک ثبت نام کرده بودند، میگردید. تعداد 16 دانشجو در روش آموزش مستقیم و 18 دانشجو در برنامهی یادگیری موقعیتی تلفیقی شرکت کردند. دانشجویانی که قبلاً این درس را اخذ کرده بودند و یا به همکاری با پژوهش­گر تمایل نداشتند از برنامه حذف گردیدند. از بین کلاسهایی که در آن ترم تحصیلی درس یادشده در آنها ارائه میشد، دو کلاس به صورت تصادفی برای اجرای برنامههای آموزش مستقیم و یادگیری موقعیتی تلفیقی انتخاب شدند. به منظور تعیین میزان پیشرفت تحصیلی در گروهها، بانک سؤالی تهیه شد و از هر بخش، محتوای بخش اختلالات اضطرابی درس آسیب­شناسی روانی1، تعدادی سؤال به صورت تصادفی انتخاب شدند و در هر دو گروه در مرحلههای پیش آزمون و پس آزمون به صورت یکسان استفاده گردید. اضطراب امتحان از طریق پرسشنامهی اضطراب اهواز (1375) و انگیزش تحصیلی دانشجویان با استفاده از فرم کوتاه شدهی پرسشنامه استاندارد انگیزش تحصیلی مک اینرنی و سینکلایر (1372) مورد سنجش قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون آماری من ویتنی انجام شد. نتایج نشان دادند که در مقایسه با روش آموزش مستقیم، یادگیری موقعیتی تلفیقی موجب افزایش پیشرفت تحصیلی، افزایش انگیزش تحصیلی و کاهش اضطراب امتحان گردیده است.