TY - JOUR ID - 6050 TI - تحلیل مطالبات والدین و دانش‌آموزان از برنامه درسی تاریخ دوره دوم متوسطه JO - پژوهش‌های برنامه درسی JA - JCR LA - fa SN - 2251-6794 AU - صمدی, پروین AU - احمدی, پروین AU - بهروزی نژاد, سعیده AD - دانشیار علوم تربیتی، دانشگاه الزهرا (نویسنده مسئول) AD - دانشیار علوم تربیتی، دانشگاه الزهرا AD - کارشناس ارشد علوم تربیتی، دانشگاه الزهرا Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 10 IS - 2 SP - 110 EP - 129 KW - محتوا KW - روش تدریس KW - برنامه درسی تاریخ دوره متوسطه DO - 10.22099/jcr.2021.6050 N2 - پژوهش حاضر با هدف تبیین و کشف مطالبات والدین و دانش­آموزان از برنامه درسی تاریخ دوره دوم متوسطه در سال 96 -1395 انجام شده است. این پژوهش از منظر طرح در زمره پژوهش­های کیفی و روش آن پدیدارشناسی توصیفی است. مشارکت­کنندگان بالقوۀ پژوهش شامل کلیه والدین و دانش­آموزان منطقه 7 شهر کرج بود که با استفاده از رویکرد نمونه­گیری هدفمند و روش نمونه­گیری با حداکثر تنوع و از طریق مصاحبه نیمه­ساختاریافته با20 نفر از والدین و 20 نفر از دانش­آموزان منطقه 7 شهرکرج انجام گرفت. مکالمات ضبط و سپس دست­نویسی شد و با استفاده از روش درون­مایه­ای براون و کلارک و به صورت تحلیل مضمون تجزیه­وتحلیل شد. داده­ها شامل، دیدگاه­ها و تجارب والدین و دانش­آموزان پیرامون درس تاریخ و موارد مربوط به آن شامل محتوا و روش تدریس تاریخ بود. یافته­های حاصل از مطالبات والدین و دانش­آموزان در پنج کد باز شامل: «فهم و تربیت تاریخ»، «وفاداری به حوادث تاریخی»، «دافعه درس تاریخ»، «معلم و درس تاریخ»، و «ساختار و سازمان­دهی محتوا» و یازده کد محوری شناسایی شد. در مجموع یافته­ها حاکی از آن است که از مهم­ترین مطالبات والدین و دانش­آموزان در تدریس تاریخ، توجه خاص به محتوا و شیوه تدریس در درس تاریخ است. همچنین انتظار داشتند متن تاریخ به صورت وفادارنه به حوادث تاریخی عنوان شود. دانش­آموزان نیز بر نقش معلم و شیوه­های تدریس تأکید ویژه داشتند و از مهم­ترین مطالبات­شان استفاده از روش­های فعال تدریس به جهت فعالیت دانش­آموزان در کلاس درس بود. در واقع در عصر اطلاعات، انتقال اطلاعات نباید هدف باشد بلکه تحلیل و پردازش اطلاعات هدف است و این نیز ضمن استفاده از روش‌های نوین تدریس، و بهره­مندی از محتوای مناسب امکان­پذیر خواهد بود. در نهایت باید گفت که دانش­آموزانبهعنوانگسترده­ترین و اصلی­ترین  مخاطباندرستاریخانتظاردارندکتابدرسیتاریخضمنارائهتصویریدرستازگذشته،آنهاراجهتجستجووکنکاشدر موضوعات تاریخیبهتکاپوبیندازدتادرکشفگذشتهتاریخیورمزورازهایآنباویهمراهباشد. UR - https://jcr.shirazu.ac.ir/article_6050.html L1 - https://jcr.shirazu.ac.ir/article_6050_67304bdb46a4208f415bf594f3d597bd.pdf ER -