TY - JOUR ID - 5234 TI - شناسایی عوامل کلیدی موفقیت دوره‌های MOOC: سنتزپژوهی براساس مدل روبرتس JO - پژوهش‌های برنامه درسی JA - JCR LA - fa SN - 2251-6794 AU - غلام پور, میثم AU - رستمی نژاد, محمدعلی AU - پورشافعی, هادی AD - دانشجوی دکترای برنامه‌ریزی درسی، دانشگاه بیرجند AD - استادیار فناوری آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه بیرجند AD - دانشیار مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه بیرجند Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 9 IS - 2 SP - 139 EP - 162 KW - موک KW - عوامل موفقیت KW - سنتزپژوهی KW - الگوی روبرتس DO - 10.22099/jcr.2019.5234 N2 - هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل کلیدی موفقیت موک­ها در آموزش و ارائه الگوی جاری عوامل مؤثر بر موفقیت آنها می­باشد. رویکرد پژوهش حاضر کیفی و روش آن سنتزپژوهی است. جامعه پژوهش کلیه مقالاتی هستند (374 مقاله) که از سال 2010 تا 2018 در مورد موک­ها در پایگاه­های تخصصی و علمی ارائه شده­اند. نمونه پژوهش 47 مقاله است که این تعداد بر اساس پایش موضوعی، اشباع نظری داده­ها و به­صورت هدفمند انتخاب شده­اند. داده­های پژوهش از تحلیل کیفی اسناد مورد مطالعه، گردآوری شده­اند. با تجزیه­و­تحلیل داده­ها، عوامل کلیدی موفقیت دوره­های آموزشی موک در 5 بُعد، 15 عامل و 46 مقوله شامل بعد تعامل (ارتباطات متنوع، مدیریت بحث و ویژگی ارتباطات)؛ بعد مشارکت (انگیزش، آموزش متنوع، تسهیلات و ویژگی دوره)؛ بعد سیستم مدیریت (مدیریت یادگیری و مدیریت محتوا)، بعد استاندارپذیری (صحت و اصالت، پشتیبانی و طراحی ساختار) و بعد زمینه­ای (نگرش اجتماعی، مهارت و فناوری)، طبقه­بندی شدند. نتایج نشان داد برای ایجاد دوره­های اثرگذار موک باید زمینه تعاملات و مشارکت فراگیران را مهیا ساخت،سیستم­های مدیریت مناسب را طراحی؛ به استانداردهای موجود توجه و زمینه نگرش مثبت به اینگونه آموزش­ها را در بین مؤسسات آموزشی و آحاد جامعه فراهم آورند. UR - https://jcr.shirazu.ac.ir/article_5234.html L1 - https://jcr.shirazu.ac.ir/article_5234_4f6e5c585cd2ba579eca5322411ebd83.pdf ER -