TY - JOUR ID - 5223 TI - تأثیر اجرای الگوی کیفی مدیریت فرایندهای یاددهی-یادگیری بر تأمین نیازها و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دوره ابتدایی JO - پژوهش‌های برنامه درسی JA - JCR LA - fa SN - 2251-6794 AU - جاودانی, محمد AU - فولادچنگ, محبوبه AU - مرزوقی, رحمت اله AD - استادیار دانشگاه فرهنگیان، گروه علوم تربیتی AD - دانشیار دانشگاه شیراز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی AD - استاد دانشگاه شیراز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 9 IS - 2 SP - 27 EP - 43 KW - فرایندهای یاددهی-یادگیری KW - الگوی کیفی KW - دوره ابتدایی KW - نیازها KW - عملکرد تحصیلی KW - طرح نیمه آزمایشی DO - 10.22099/jcr.2019.5223 N2 - هدف پژوهش بررسی تأثیر اجرای الگوی کیفی مدیریت فرایندهای یاددهی-یادگیری بر تأمین نیازها (بقاء، عشق و تعلق، قدرت، آزادی و شادی) و عملکرد تحصیلی دانش­آموزان دوره ابتدایی بود. در این پژوهش از طرح تحقیق نیمه آزمایشی با مقایسه گروه آزمایش و کنترل با پیش­آزمون و پس­آزمون و طرح مقایسه گروه آزمایش و کنترل با پس­آزمون استفاده گردید. جامعه آماری شامل دانش­آموزان پایه سوم مدارس ابتدایی نواحی چهارگانه شهر شیراز بود. برای نمونه­گیری از روش تصادفی خوشه­ای چند مرحله­ای استفاده گردید. ابزار پژوهش مقیاس محقق ساخته برای سنجش میزان تأمین نیازها و آزمون معلم ساخته برای سنجش عملکرد تحصیلی بود. روایی ابزار با استفاده از نظر متخصصان و تحلیل عامل و پایایی با استفاده از آلفای کرونباخ (77/0) به تأیید رسید. نتایج حاصل از  تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد که میزان تحقق نیازهای پنج‌گانه دانش­آموزان در گروه آزمایش به طور معناداری از گروه کنترل بالاتر است. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که گروه آزمایشی در پس­آزمون عملکرد تحصیلی به طور معناداری بالاتر از گروه کنترل است. همچنین براساس اندازه اثر (مجذور اتا) ملاحظه شد که 46 درصد از واریانس عملکرد تحصیلی به واسطه اجرای الگوی کیفی مدیریت فرایندهای یاددهی-یادگیری قابل پیش­بینی است. UR - https://jcr.shirazu.ac.ir/article_5223.html L1 - https://jcr.shirazu.ac.ir/article_5223_bc6f3988e297f1f60d945f4972609a55.pdf ER -