ORIGINAL_ARTICLE
رویکردهای نظری و عملی به تکنولوژی آموزشی به همراه پیشنهاد برنامه ی درسی مطلوب برای مقطع کارشناسی ارشد ایران
هدف این پژوهش بررسی رویکردهای نظری و عملی به تکنولوژی آموزشی و پیشنهاد برنامه درسی مطلوب برای مقطع کارشناسی ارشد ایران بود. رویکرد پژوهش، کیفی و روش انجام پژوهش، تحلیل محتوای اسنادی و مصاحبه بود. جامعه آماری، صاحب­نظران و استادان حوزه تکنولوژی آموزشی ایران بود که با 15 نفر از آنان مصاحبه به عمل آمد. مصاحبه به صورت نیمه ساختاریافته انجام گرفت که روایی محتوایی آن مورد تأیید چند صاحب­نظر در حوزه قرارگرفت. در نهایت بعد از اتمام مصاحبه­ها، نتایج با استفاده از روش مقوله­بندی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که سه رویکر در ارتباط با تکنولوژی آموزشی وجود دارد. رویکرد ارنشتاین بر مبانی نظری برنامه درسی تکنولوژی آموزشی و رویکرد مک دونالد و گیبونس بر ماهیت کاربردی بودن آن تاکید داشت. رویکرد فینبرگ نیز بین این دو قرار می­گیرد. برنامه درسی پیشنهادی نیز مبانی نظری و جنبه­های کاربردی برنامه درسی تکنولوژی آموزشی را مهم می­داند و آن­ها را در هدف، محتوا و سرفصل­ها، راهبردهای یاددهی- یادگیری و روش­های ارزشیابی لحاظ می­کند.
https://jcr.shirazu.ac.ir/article_3960_da2c672fa4883a407fae51aa434428f5.pdf
2017-03-19
1
24
10.22099/jcr.2017.3960
رویکرد
تکنولوژی آموزشی
برنامه درسی
کارشناسی ارشد
محمد
رحمان پور
mohammad_33564@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه اصفهان. مدرس دانشگاه پیام نور و دانشگاه آزاد و معلم آموزش و پرورش
LEAD_AUTHOR
محمدجواد
لیاقتدار
m.jawad_liaghatdar@yahoo.com
2
استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان (نویسنده مسؤول).
AUTHOR
فریدون
شریفیان
harifian2005@yahoo.com
3
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
AUTHOR
مهران
رضایی
m.rezaei@]eng.ui.ac.ir
4
استادیار و عضو هیأت علمی گروه مهندسی فن آوری اطلاعات دانشگاه اصفهان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
اثربخشی روش های نقشه ی مفهومی در مقایسه با روش سخنرانی بر بازدههای شناختی دانشآموزان در درس علوم تجربی
پژوهش حاضر با هدف اثربخشی روش نقشههای مفهومی در مقایسه با روش سخنرانی بر بازدههای شناختی دانشآموزان در درس علوم تجربی انجام شد. بازدههای شناختی شامل یادداری و درک و کاربست مطالب آموخته شده در نظر گرفته شد. برای این منظور از یک طرح شبه آزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون استفاده شد. 4 کلاس درسی به روش نمونهگیری هدفمند (2 کلاس آزمایش و 2 کلاس کنترل) انتخاب شدند که در گروههای کنترل با روش سخنرانی و در گروههای آزمایش با نقشههای مفهومی، مطالب درسی ارائه شد. برای اندازهگیری تأثیر استفاده از نقشههای مفهومی و سخنرانی بر بازدههای شناختی از آزمونهای پیشرفت تحصیلی (که این آزمونها سه سطح یادداری، درک و کاربست مفاهیم را مورد سنجش قرار میدادند) با شاخصهای روایی و پایایی مقبول استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس چند متغیره (MANCOVA) و تحلیل کوواریانس یک متغیره (ANCOVA) استفادهشده است. یافتههای این پژوهش نشان داد که ارائه آموزش مبتنی بر نقشه مفهومی در مقایسه با روش سخنرانی بر نمرههای دانشآموزان در درک و کاربست تأثیر مثبتی دارد، ولی در سطح یادداری تأثیری ندارد. در کل استفاده از نقشه مفهومی بر بازدههای شناختی دانشآموزان در درس علوم تجربی نتیجه مثبت داشت.
https://jcr.shirazu.ac.ir/article_3961_45cc9dca4dc2d3423e9a8dd39b485901.pdf
2017-03-19
25
40
10.22099/jcr.2017.3961
علوم تجربی
نقشه مفهومی
سخنرانی
بازدههای شناختی
اکبر
علیلو
alilou.akbar@gmail.com
1
کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامیتبریز (نویسنده مسؤول)
AUTHOR
احسان
عظیم پور
ehsan.azimpoor1366@gmail.com
2
دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه تبریز
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تدوین چارچوب ارزشیابی اثربخشی برنامه های درسی آموزش عالی بر اساس رویکرد راهبردی
در این پژوهش تلاش شد به تدوین چارچوب ارزشیابی اثربخشی برنامه­های درسی بر اساس رویکرد راهبردی به مثابه یک حوزه مطالعات میان رشته­ای پرداخته شود. روش پژوهش کیفی و به طور ویژه «مطالعه موردی کیفی» است. در این راستا ز اعضای هیأت علمی در رشته برنامه­ریزی درسی در دانشگاه­های دولتی ایران به عنوان خبرگان تخصصی و با استفاده از «رویکرد هدفمند» و با «روش انتخاب صاحبنظران کلیدی» و استفاده از «معیار اشباع نظری» با 17 نفر به عنوان نمونه مصاحبه صورت گرفت. داده های به دست آمده با استفاده از نرم افزار Nvivo از طریق فن تحلیل مضمون مورد تحلیل قرار گرفت و یافته­ها در قالب سه مجموع مضامین پایه، سازمان دهنده و فراگیر دسته بندی و شبکه مضامین سازماندهی شد. بر اساس نتایج به دست آمده، یک چارچوب ماتریسی از ابعاد اثربخشی برنامه­های درسی آموزش عالی (درونی، بیرونی و نهادی) و رویکرد راهبردی (در دو بعد جهت­گیری و اقدام) شکل گرفت. بدین صورت که ارزشیابی اثربخشی برنامه های درسی آموزش عالی (به عنوان مضمون فراگیر) شامل ابعاد اثربخشی درونی با جهت­گیری راهبردی و اقدام راهبردی، اثربخشی بیرونی با جهت­گیری راهبردی و اقدام راهبردی، اثربخشی نهادی با جهت­گیری راهبردی و اقدام راهبردی مضامین سازمان دهنده بودند. هر یک از این دسته­ها خود دارای ابعاد گوناگونی در مضامین پایه می­باشند که شبکه مضامین به عنوان چارچوب ارزشیابی اثربخشی برنامه­های درسی آموزش عالی بر اساس رویکرد راهبردی سازماندهی شدند. بدیهی است که یافته­های این پژوهش امکان ارزشیابی برنامه­های درسی آموزش عالی از منظر رویکرد راهبردی را فراهم آورده است.
https://jcr.shirazu.ac.ir/article_3963_2de16a0ce214de83ae81244cc42e9ad0.pdf
2017-03-19
41
64
10.22099/jcr.2017.3963
ارزشیابی برنامه درسی
اثربخشی برنامه درسی
رویکرد راهبردی
آموزش عالی
جعفر
ترک زاده
djt2891@gmail.com
1
دانشیار دانشگاه شیراز گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی (نویسنده مسؤول)
LEAD_AUTHOR
رحمت اله
مرزوقی
marzooghi@shirazu.ac.ir
2
دانشیار دانشگاه شیراز گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی
AUTHOR
مهدی
محمدی
m48r52@yahoo.com
3
دانشیار دانشگاه شیراز گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی
AUTHOR
قاسم
سلیمی
salimi.shu@gmail.com
4
استادیار دانشگاه شیراز ، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی
AUTHOR
فهیمه
کشاورزی
fahimehkeshavarz@yahoo.com
5
دانشجوی دکتری برنامه درسی دانشگاه شیراز
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تهیه و ساخت آزمون اختلال بیان نوشتاری برای دانشآموزان دوره ی ابتدایی
هدف از پژوهش حاضر ساخت آزمون اختلال نوشتاری برای دانشآموزان کلاسهای سوم و چهارم و پنجم و ششم ابتدایی بود. بدین منظور آزمون اختلال بیان نوشتاری در دو مرحله مقدماتی و اصلی طراحی و اجرا گردید. نمونه شامل 2403 دانشآموز (1203 پسر و 1200 دختر) در کلاسهای سوم و چهارم و پنجم و ششم و از چهار ناحیه شیراز به صورت نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای تصادفی انتخاب شدند. مشخصات روانسنجی آزمون برای پایایی از روش بازآزمایی و آلفای کرونباخ استفاده گردید و برای بررسی روائی از تحلیل کلاسیک گویهها استفاده شد. و روایی محتوایی نیز با توجه به دیدگاه صاحبنظران احراز شد.
روایی ملاکی از همبستگی نمره آزمون با معدل دانشآموزان و روایی سازه از قدرت تمایزگذاری کلاسی استفاده گردید. نتایج حاکی از آن بود که آزمون مورد نظر از پایایی مناسب و با ضریب 93% و روایی محتوای و سازه مناسبی برخوردار است و میتواند به عنوان ابزار مناسبی در زمینه اختلال بیان نوشتاری در کلاسهای یاد شده مورد استفاده قرار گیرد.
https://jcr.shirazu.ac.ir/article_3964_e9e5f260d7fb9ef89d361d20e5bafa00.pdf
2017-03-19
65
87
10.22099/jcr.2017.3964
اختلال بیان نوشتاری
اختلالات ویژه یادگیری
دوره ی ابتدایی
شیراز
سوسن
جباری
jabbari@shirazu.ac.ir
1
استادیار بخش آموزش کودکان استثنایی دانشگاه شیراز
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مطالعه ی تطبیقی سبک های تفکر دانشجویان رشته های تحصیلی مختلف دانشگاه شیراز
برخی از پژوهش­ها نشان داده است که سبک­های تفکر و یا سبک­های یادگیری بیش از هوش تبیین کننده کیفیت و میزان یادگیری دانشجویان است. سبک تفکر و یا اصطلاحات همپوش آن مانند سبک شناختی تفکر و سبک یادگیری به برتری­های فرد در یادگیری اشاره دارد. با توجه به این که شناسایی روش­های ترجیحی فراگیران، نقش مهمی در برنامه ریزی درسی و آموزشی رشته­های دانشگاهی دارد، هدف این پژوهش مقایسه سبک­های تفکر دانشجویان بر حسب رشته تحصیلی و جنسیت آنان بوده است. بدین منظور 350 دانشجوی رشته­های علوم انسانی، علوم پایه و فنی- مهندسی (188 پسر و 162 دختر) دانشگاه شیراز با استفاده از روش نمونه گیری خوشه­ای چند مرحله­ای تصادفی انتخاب شدند و به پرسش­نامه سبک تفکر (گراشا و ریچمن،1996) پاسخ دادند. پایایی ابزار پژوهش به وسیله­ی آلفای کرونباخ و روایی آن به وسیله­ی تحلیل عامل تعیین شد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها نیز از تحلیل واریانس چند متغیره استفاده گردید. نتایج نشان داد که دانشجویان علوم پایه در مقایسه با دانشجویان علوم انسانی و مهندسی بیشتر از سبک­های تفکر مسؤولیت­پذیر و همکاری­خواه استفاده می­کنند. همچنین یافته­ها روشن ساخت که پسران دانشجو در مقایسه با دختران بیشتر از سبک­های تفکر مستقل و اجتناب کننده استفاده می­کنند.
https://jcr.shirazu.ac.ir/article_3965_50d04595a16109a6a9b4697d4790435e.pdf
2017-03-19
88
100
10.22099/jcr.2017.3965
سبک تفکر
یادگیری
رشته تحصیلی
دانشگاه شیراز
فرهاد
خرمایی
khormaei@shirazu.ac.ir
1
دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شیراز (نویسنده مسؤول)
LEAD_AUTHOR
فاطمه
آزادی ده بیدی
fatemeazadi320@gmail.com
2
دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی دانشگاه شیراز، مشاور آموزش و پرورش فارس
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ارزشیابی از فرآیند یاددهی- یادگیری، سازماندهی، تحقق اهداف و محتوای برنامه درسی دوره ی پیش دبستانی کم توان ذهنی: مدل هاموند
مطالعه حاضر با هدف ارزشیابی از برنامه درسی دوره پیش­دبستانی دانش­آموزان کم­توان ذهنی صورت گرفت. روش تحقیق ارزشیابانه و جامعه آماری تحقیق شامل کلیه مدیران، معلمان و اولیای دانشآموزان مراکز استثنایی استان آذربایجان غربی و مشاهدهگران از این مراکز بودند. روش نمونهگیری برای مدیران و معلمان به صورت سرشماری و برای اولیای دانشآموزان، خوشهای چندمرحلهای و مشاهدهگر برای هر مرکز دو نفر بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده­ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی (t تک متغیره) استفاده گردید. برای گردآوری داده­ها از ابزارهای پرسش­نامه، چک­لیست، سؤالات بازپاسخ و نمرات دانش­آموزان استفاده ­شد. نتایج پژوهش نشان داد که کیفیت سازماندهی منابع انسانی از نظر مدیران، معلمان و مشاهده­گران و اولیا نامطلوب می­باشد. کیفیت محتوای برنامه درسی دانش­آموزان از نظر تمام گروهها مطلوب می­باشد. کیفیت فرآیند تدریس به صورت تئوری از نظر مدیران و معلمان مطلوب و از نظر اولیا نامطلوب می­باشد. کیفیت فرآیند تدریس در بخش عملی از نظر تمامی گروه­های شرکت کننده مطلوب می­باشد. کیفیت تحقق اهداف حیطه رشد اجتماعی- هیجانی از نظر مدیران و معلمان مطلوب و ارزیابی دفترچه­های ارزشیابی نسبتاً مطلوب و از نظر اولیا نامطلوب می­باشد و در نهایت کیفیت تحقق اهداف حیطه زبان، برقراری ارتباط و سوادآموزی از نظر مدیران و اولیا نامطلوب، از نظر معلمان مطلوب، و ارزیابی دفترچه­های ارزشیابی نوآموزان نسبتاً مطلوب می­باشد. در قسمت بحث و نتیجهگیری به تبیین نتایج و ارائه پیشنهاداتی، پرداخته شد.
https://jcr.shirazu.ac.ir/article_3966_bfe95116cdc87b1acf7940389f67c406.pdf
2017-02-19
101
122
10.22099/jcr.2017.3966
برنامه درسی پیش دبستانی
مدل ارزشیابی هاموند
دانش آموزان کم توان ذهنی
اهداف
محتوا
سازماندهی
روشهای تدریس
مرضیه
دهقانی
dehghani_m33@ut.ac.ir
1
استادیار دانشگاه تهران (نویسنده مسؤول)
LEAD_AUTHOR
فرانک
امیدیان
omidian.2013@gmail.com
2
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول
AUTHOR
فریناز
اصغری
book.daneshjoo@yahoo.com
3
کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه
AUTHOR