ORIGINAL_ARTICLE
شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر اجرای طرح ارزشیابی توصیفی در مدارس دوره ابتدایی کشور
پژوهش حاضر در صدد شناسایی و اولویت­بندی عوامل مؤثر بر اجرای طرح ارزشیابی توصیفی در مدارس ابتدایی کشور است. در این پژوهش، از روش تحقیق توصیفی پیمایشی استفاده شده است. جامعهی آماری آن، شامل تمامی معلمان و مدیران مشمول طرح ارزشیابی توصیفی در مدارس دورهی ابتدایی کشور بوده و ابزار تحقیق پرسشنامهی 33 گویه­ای محقق ساخته بوده است. نتایج پژوهش نشان داد که به ترتیب، عوامل مدیریتی، عوامل مرتبط با معلم، عوامل فیزیکی و روانی و عوامل ایجادکننده جو تعامل و تشریک مساعی بیشترین تأثیر بر اجرای طرح ارزشیابی توصیفی در مدارس دوره ابتدایی کشور را داشته­اند. همچنین، از میان گویه­های مربوط به عوامل مدیریتی گویهی ارتقای مستمر دانش، مهارت و ظرفیت معلمان، از میان گویه­های مربوط به عوامل مرتبط با معلم، گویهی توجه به اصلاح و ارتقای نگرشهای معلمان نسبت به طرح؛ در رابطه با عوامل فیزیکی و روانی، گویهی­ متناسب بودن تعداد دانش­آموزان کلاس با توجه به اهداف طرح و در رابطه با عوامل ایجاد کننده جو تعامل و تشریک مساعی، گویهی ایجاد جو تفاهم و تشریک ­مساعی میان والدین دانش­آموزان و مسؤولان مدرسه، بیشترین تأثیر را بر اجرای طرح ارزشیابی توصیفی در مدارس دوره ابتدایی کشور داشته­اند. پژوهشگران در پایان، پیشنهادهایی برای بهبود اجرای طرح ارزشیابی توصیفی در مدارس دوره ابتدایی کشور ارایه داده­اند.
https://jcr.shirazu.ac.ir/article_248_b97ec73cf5afde20e44f0ea4c466dff7.pdf
2012-03-19
1
28
10.22099/jcr.2012.248
ارزشیابی توصیفی
دوره ابتدایی
عوامل مدیریتی
عوامل مرتبط با معلم
عوامل فیزیکی و روانی
علی
بیرمیپور
a_b_613@hahoo.com
1
دانشجوی دکتری گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
AUTHOR
مصطفی
شریف
msharif@ui.ac.ir
2
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
AUTHOR
سید ابراهیم
جعفری
sebrahimjafari@yahoo.com
3
دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
AUTHOR
حسین
مولوی
hmolavi@ui.ac.ir
4
استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
AUTHOR
الف. فارسی
1
1. ایزمن، فاماس راون. (1378). راهبردهایی برای کاهش تکرار پایه. مترجم: ع. ا. سیف. تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
2
2. برقی، محمد جعفر. (1378). علل موفقیت و عدم موفقیت دانش­آموزان دوره راهنمایی در پاسخگویی به سؤالات ریاضی. سومین مطالعات بین­المللی ریاضیات و علوم. تهران: دانشگاه تهران.
3
3. بریس، نیکلا.؛ کمپ، ریچارد. و سنلگار، رزمری. (1384). تحلیل داده­های روانشناسی با برنامهی اس پی اس اس. مترجم: خ. علی آبادی و ع. صمدی. تهران: نشر دوران.
4
4. بولا، هاربنز. (1375). ارزیابی طرح­ها و برنامه­های آموزشی برای توسعه. مترجم: خ. ابیلی. تهران: مرکز انتشارات مؤسسه بینالمللی روش­های آموزش بزرگسالان.
5
5. تاشمن، مایکل. و وایلی، چارلز. (1378). نوآوری بستر پیروزی. مترجم: ع. خوی­نژاد. تهران: مؤسسات خدمات فرهنگی رسا.
6
6. حامدی، هاجر. (1388). ارزشیابی اجرای برنامه ارزشیابی کیفی توصیفی پایه اول ابتدایی مدارس استان سمنان. پایان­نامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه الزهرا.
7
7. حسنی، محمد. (1382). راهنمای اجرای ارزشیابی توصیفی. تهران: دفتر آموزش و پرورش پیش دبستانی.
8
8. حسنی، محمد. و احمدی، غلامعلی. (1386). زمینهیابی برای اجرای ارزشیابی کیفی- توصیفی در مدارس ابتدایی شهر تهران. فصلنامه نوآوریهای آموزشی. 23 (6). صص123-85.
9
9. حسینی، افضل السادات. (1382). ارزشیابی توصیفی. رشد مدیریت مدرسه. 7. ص 4.
10
10. حیدری، جعفر. (1387). بررسی مشکلات اجرای طرح ارزشیابی توصیفی از پایه اول تا چهارم در مدارس ابتدایی استان ایلام. پایان­نامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه تربیت معلم.
11
11. حیدری، شعبان. (1375). تأثیر اجرای ارزشیابی تکوینی بر افزایش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان سال اول دبیرستان­های نظام جدید فریدون کنار در سال تحصیلی 75-1374. پایان­نامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
12
12. خوش­خلق، ایرج. (1384). ارزشیابی اجرای آزمایشی ارزشیابی توصیفی در مدارس ابتدایی برخی از مناطق آموزشی کشور. تهران: پژوهشکده تعلیم و تربیت.
13
13. خوش­خلق، ایرج. و شریفی، حسن پاشا. (1386). ارزشیابی اجرای آزمایشی ارزشیابی توصیفی در مدارس ابتدایی برخی از مناطق آموزشی کشور. فصلنامه تعلیم و تربیت. 16(5)، صص 173-159.
14
14. سپاسی، حسین. (1382). بررسی تأثیر ارزشیابی تحصیلی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کلاس سوم راهنمایی درس ریاضیات. اولین همایش ارزشیابی تحصیلی. تهران: دفتر ارزشیابی تحصیلی و تربیتی.
15
15. فرهادی، حسین. (1377). کیفیت آزمون­های کارشناسی ارشد زبان انگلیسی. تهران: سازمان سنجش کشور.
16
16. کاردان، علی­محمد. (1381). نوسازی و نوآوری در آموزش و پرورش، امکانات و شرایط آن. فصلنامه نوآوری­های آموزشی. 1(1)، 19-11.
17
17. کرد، بهمن. (1381). بررسی تأثیر بازخورد ارزشیابی تکوینی بر پیشرفت تحصیلی درس علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی شهر بوکان در سال تحصیلی82-1381. پایان نامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه تربیت معلم.
18
18. مجموعه مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش. (1387). بازیابی شده در 2 آبان 1388 از http://www.sce.ir/.
19
19. محقق معین، محمد حسن. (1385). بهبود نظام آموزشی تنها از طریق اصلاح ارزشیابی تحصیلی ممکن نیست. همایش نوآوری­های آموزشی در دوره ابتدایی. بازیابی شده در نهم آبان 1388 از http://bahar.blogfa.com/post-26.aspx.
20
20. مرکز ملی مطالعات بینالمللی تیمز و پرلز. (1387). تحلیلی بر نتایج و یافته­های مطالعات ملی و بین­المللی تیمز 2007 و پرلز 2006. تهران: پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش. بازیابی شده در نهم مردادماه 1388 از
21
http://rie.ir/index.aspx?siteid=75&pageid=812
22
21. ملایی دستجردی، سمیه. (1389). بررسی مشکلات ارزشیابی توصیفی کیفی از دیدگاه معلمان و والدین دانش­آموزان مقطع ابتدایی شهر اصفهان در سال تحصیلی 89-1388. پایان­نامه کارشناسی ارشد. اصفهان: دانشگاه اصفهان.
23
22. منطقی، مرتضی. (1385). بررسی چالش­های فراروی نوآوری­های آموزشی. اولین همایش ملی نوآوری­های آموزشی. تهران. صص 38-24.
24
23. مولوی، حسین. (1386). راهنمای عملی اس پی اس اس10،13و14 در علوم رفتاری. اصفهان: انتشارات پویش اندیشه.
25
24. مهر محمدی، محمود. (1382). نظام ارزشیابی از آموخته­های دانش­آموزان یا ایدئولوژی عملیاتی شده نظام آموزشی. مجموعه مقالات همایش ارزشیابی تحصیلی. تهران: دفتر ارزشیابی تحصیلی و تربیتی وزارت آموزش و پرورش.
26
25. مهری، پریرخ. و ناهید، میر حسین. (1385). جایگاه کتابخانه­های مدارس در طرح ارزشیابی توصیفی در استان خراسان رضوی (چاپ نشده). پایان­نامه کارشناسی ارشد. مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد.
27
26. نادری، مهین. (1388). بررسی چالش­ها و چشم­اندازهای طرح ارزشیابی توصیفی از دیدگاه مدیران، معلمان و کارشناسان مجری در مدارس ابتدایی استان چهارمحال و بختیاری. پایان­نامه کارشناسی ارشد. اصفهان: دانشگاه اصفهان.
28
27. واحدی، محمد توفیق. (1387). میزان هماهنگی و انطباق طرح ارزشیابی توصیفی با برنامه­ی درسی و مهارت­های معلمان در ارزشیابی توصیفی (فرآیند-فراورده). ح. مهرداد.، ع. قدم پور.، ح. جزایری. و ع. راست خانه (ویراستاران علمی). صص:190-169. خرم آباد: انتشارات شاپور خواست.
29
ب. انگلیسی
30
28. Baily, K. (1992). The process of innovation in language teacher development: What, why and how teachers change, In J. Flowerdew, M. Brook, & S. Hsia (Eds.). Perspectives on Second Language Teacher Education. pp: 253-282.Hong Kong: City Polvtechnic.
31
29. Beretta, A. (1990). Implementation of the Bangalora Project. Applied Linguistics. 11(4): 321-337.
32
30. Brindley, G., & Hood, S. (1990). Curriculum innovation in adult ESL, In G. Brindley (Ed.). The Second Language Curriculum in Action. pp: 232-248.
33
31. Carless, D. (1998). A case study of curriculum implementation in Hong Kong. System. 26: 353-368.
34
32. Carless, D. (1999). Factors affecting classroom implementation: Task-based curriculum renewal in Hong Kong. International Journal of Educational Reform. 8(4): 374-382.
35
33. Cheng, L., & Watanabe, Y. With Curis, A. (Eds.). (2004). Washback in language testing: Research context and methods.Mahwah,NJ:Lawrence Erlbaum Associates.
36
34. Coleman, P. (1998). Parent student and teacher collaboration: The power of three.Thousand Oaks,CA: Corwin Press.
37
35. Connelly, F. M., & Lantz, O. C. (1990). Definitions of curriculum: An introduction, In A. Lewy (Ed.). The International Encyclopedia of Curriculum. pp: 15-18.New York: Pergamon Press.
38
36. Datnow. A & Stringfield. S. (2000). Working together for reliable school reform. Journal of Education for Students Placed at Risk. 5(1-2): 183-204.
39
37. Dufour, R., Eaker, R. & Many, T. (2006). Learning by doing: A handbook for professional learning communities at work. Bloomington,IN: Solution Tree.
40
38. Ellis, G. (1996). How culturally appropriate is the communicative approach? English Language Teaching Journal. 50(3): 213-218.
41
39. Epstein, J., Sanders, M., Simon, B., Salinas, K., Janson, N., & Van Voorhis, F. (2002). School, family and community partnerships: Your handbook for action (2nd ed).Thousand Oaks,CA: Crown Press.
42
40. Farrell, T. S. C. (1999). The reflective assignment: Unlocking pre-service English teachers` beliefs on grammar teaching. RELC Journal. 30(2): 1-17.
43
41. Fullan, M. (1982). The meaning of educational change.Toronto:OISE Press.
44
42. Fullan, M. (2005). Leadership and sustainability.Thousand Oaks,CA: Corwin Press.
45
43. Fullan, M. (2006). Turnaround leadership.San Francisco: Jossy –Bass.
46
44. Fullan, M. (2007). The new meaning of educational change
47
(4th ed.).New York: Teacher Collage Press.
48
45. Fullan, M., & Miles, M. (1992). Getting reforms right: What works and what does`t. Phi Delta Kappan. 73(10): 745-752.
49
46. Fullan, M., & Stiegelbauer, S. (1991). The new meaning of educational change.New York: Teachers Collage Press.
50
47. Gahin, G., & Myhill, D. (2001). The communicative approach in Egypt: Exploring the secrets of the pyramids. TEEL Web Journal. 1(2). Retrieved July 24, 2003, from http://www.teflweb-j.org/v1n2/Gahin_Myhill.html.
51
48. Gold, B., & Miles, M. (1981). Whose school is it anyway? Parent-teacher conflict over an innovative school.New York: Praeger.
52
49. Hargreaves, A., & Fink, D. (2006). Sustainable leadership.San Francisco: Jossey-Bass.
53
50. Helsby, G., & McCulloch, G. (Eds.). (1997). Teachers and the National Curriculum.London:Cassel.
54
51. Hu, G. W. (2002). Potential cultural resistance to pedagogical imports: The case of communicative language teaching in China. Language, Culture and Curriculum. 15(2): 93-105.
55
52. Huberman, M. (1998). Teacher careers and school improvement. Journal of Curriculum Studies. 20(2): 119-132.
56
53. Kagan, D. M. (1992). Implication of research on teacher belief. Educational Psychologist. 27(1): 65-90.
57
54. Kanter, R. M. (2004). Confidence: How winning and losing streaks begin and end.New York: Crown Business.
58
55. Karvas-Doukas, E. (1995). Teacher identified factors affecting the implementation of a curriculum innovation in Greek public secondaru schools. Language, Culture and Curriculum. 8(1): 53-65.
59
56. Kritek, W. L. (1976). Lessons from the litreture on implementation. Educational Administration Quarterly. 12(3): 86-102.
60
57. Leithwood, K. (2005). Teacher working condition that matter.Toronto: Elementary Teachers Federation ofOntario.
61
58. Li, D. F. (1998). "It's always more difficult than you plan and imagine": Teachers` perceived difficulties in introducing the communicative approach in South Korea. TESOL Quarterly. 32(4): 677-703.
62
59. Little, J. W. (1981). The power of organizational setting. Paper adapted from final report. School Success and Staff Development.WashingtonDC: National Institude of Education.
63
60. Mathias, H., & Rutherford, D. (1983). Decisive factors affecting innovation: A case study. Studies in Higher Education. 8(1): 45-55.
64
61. McAdams, D. (2006). What school boards can do. New York: Teacher College Press.
65
62. Mckay, S. (2003). Teaching English as an international language: The Chiean context. English Language Teaching Journal. 57(2): 139-148.
66
63. Morris, P. (1984). Teachers` perspectives of the barriers to the implementation of a pedagogic innovation: A South East Asian case study. International Review of Education. 31: 3-18.
67
64. Morris, P. (1995). The Hong Kong School curriculum: Development, issues and policies. Hong Kong:Hong KongUniversity Press.
68
65. O`Sullivan, M. C. (2002). Reform implementation and the realities within which teachers work: A Namibian case study. Compare. 32(2): 219-137.
69
66. Palmer, C. (1993). Innovation and experienced teacher. English Language Teaching Journal. 47(2): 166-171.
70
67. Peacock, M. (2001). Pre-service ESL teachers` beliefs about second language learning: A longitudinal study. System. 29: 177-195.
71
68. Priestley, M. (2005). Making the most of the curriculum review: some reflection on supporting and sustaining change in schools. Scottish Educational Review. 37(10): 29-38.
72
69. Richard, J. C., & Farrell, T. S. C. (2005). Professional development for language teachers: Strategies for teacher learning.Cambridge:CambridgeUniversity Press.
73
70. Richards, J. C. (1998). Beyond training: Perspectives on language teacher education.Cambridge:CambridgeUniversity Press.
74
71. Senge, P. (1990). The fifth discipline. New Yprk: Doubleday.
75
72. Tomilson, B. (1990). Managing change in indonesian high school. English Language Teaching Journal. 44(1): 25-37.
76
73. Turner, C. E. (2000). Investigating washback from empirically derived rating scales: Background and initial step in a study focusing on ESL speaking at the secondary level in Quebec schools. Paper presented at the annual language testing research colloquium,Vancouver,BC. .
77
74. Wall, D. (2000). The impact of high-stakes testing on teaching and learning: Can this be predicted or controlled? System. 28(4): 499-509.
78
75. Wall, D., & Alderson, J. C. (1993). Examining washback: The Sri Lankan impact study. Language Testing. 10(1): 41-69.
79
76. Waugh, R., & Punch, k. (1987). Teacher receptivity of systemwide change in the implementation stage. Review of Educational Research. 57(3): 237-254.
80
77. White, R. (1993). Innovation in curriculum planning and program development. Annual Review of Applied Linguistics. 13: 244-259.
81
78. Williams, P., Guray, C., Berram, A., Brenton, R., & McCormack, A. (1994). Perceived barriers to implementing a new integrated curriculum. Curriculum Perspectives. 14(1): 17-23.
82
79. Woodward, A. (1993). Introduction: Learning from textbooks, In B. K. Britton, A. Woodward, & M. Binkley (Eds.). Learning from Textbooks: Theory and Practice.Hillsdale,NJ:Lawrence Erlbaum Associates.
83
80. Young, R., & Lee, S. (1987). EFL curriculum innovation and teacher` attitudes. In R. Lord & H. N. L. Cheng (Eds.), Language Education in Hong Kong. pp: 83-97. Hong Kong:ChineseUniversity Press.
84
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی میزان آزادی علمی استادان دانشگاه شیراز با توجه به متغیرهای جمعیتشناختی
هدف پژوهش حاضر بررسی میزان آزادی علمی استادان دانشگاه شیراز است. بدین منظور نمونهای به حجم 203 نفر با روش نمونهگیری طبقهای از بین استادان دانشکدهها انتخاب گردید. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامهی محققساختهی بررسی میزان آزادی علمی استادان استفاده شد. در این تحقیق، تأثیر پنج عامل دانشکده، سابقهی کار، جنسیت، مرتبهی علمی و میزان آگاهی استادان از قوانین، بر میزان آزادی علمی اعضای هیأت علمی در ابعاد آموزشی، پژوهشی، سازمانی، فکری و اخلاقی- فرهنگی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از تحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد که مرتبهی علمی در چهار بعد آموزشی، پژوهشی، سازمانی و فکری؛ نوع دانشکده در دو بعد پژوهشی و سازمانی و میزان آگاهی استادان از قوانین، در تمام ابعاد آموزشی، پژوهشی، سازمانی، فکری و اخلاقی- فرهنگی بر میزان آزادی علمی استادان تأثیر معناداری دارد، اما سابقهی کار و جنسیت استادان تأثیر معناداری نداشت. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که دو عامل مرتبهی علمی و میزان آگاهی استادان از قوانین، به ترتیب، پیشبینی کنندهی میزان آزادی علمی استادان میباشند، بدین معنی که استادان برخوردار از رتبهی علمی بالاتر، میزان آزادی علمی بیشتری را احساس میکنند. همچنین، افرادی که آگاهی بیشتری نسبت به قوانین دانشگاه دارند، بیشتر از سایرین دارای آزادی علمی هستند.
https://jcr.shirazu.ac.ir/article_249_5f59151e7ab6b6704db2fd9f87af981f.pdf
2012-03-19
29
56
10.22099/jcr.2012.249
آزادی علمی
استادان
متغیرهای جمعیتشناختی
دانشگاه شیراز
یاسر
دهقانی
y.d_14@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری دانشگاه شیراز
AUTHOR
رحمتاله
مرزوقی
marzooghi@shirazu.ac.ir
2
دانشیار دانشگاه شیراز
AUTHOR
نظام الدین
فقیه
nfaghih@rose.shirazu.ac.ir
3
استاد دانشگاه شیراز
AUTHOR
محبوبه
فولادچنگ
foolad@shirazu.ac.ir
4
استادیار دانشگاه شیراز
AUTHOR
الف. فارسی
1
1. استوارت میل، جان. (1362). رساله درباره آزادی. مترجم: ج. شیخ الاسلام. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
2
2. خسروپناه، عبدالحسین. (1388). اگزیستانسیالیسم. مجله معارف. 68: 22-15.
3
3. داوریاردکانی، رضا. (1386). درباره علم. چاپ دوم. تهران: نشر هرمس.
4
4. رفیعپور، فرامرز. (1381). موانع رشد علمی در ایران و راه­حل­های آن. تهران: شرکت سهامی انتشار.
5
5. ژریارس، هانری. (1379). علم، شبه علم، علم دروغین. مترجم: ع. باقری. تهران: نشر نی.
6
6. سید رضی، ابوالحسن، محمد (بن حسین بن موسی) موسوی بغدادی معروف به سید رضی. (1384). نهج البلاغه. مترجم: م. دشتی. قم: انتشارات میراث ماندگار.
7
7. شریعتمداری، علی. (1385). اصول فلسفه و تعلیم و تربیت. چاپ بیست و نهم. تهران: انتشارات امیر کبیر.
8
8. شعارینژاد، علی اکبر. (1383). فلسفه آموزش و پرورش. چاپ هفتم. تهران: نشر امیرکبیر.
9
9. شهید ثانی، زین­الدین (بن علی بن احمد) عاملی معروف به شهید ثانی. (1363). منیه المرید فی آداب المفید و المستفید. مترجم: سید م ب. حجتی. قم: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
10
10. عابدینی مطلق، کاظم. (1386). نهج الفصاحه [کلمات قصار پیامبر اعظم (ص). چاپ دوم. قم: نشر فراگفت.
11
11. فراستخواه، مقصود. ( 1383). آزادی علمی. تهران: دفتر مطالعات فرهنگی مرکز پژوهش­های مجلس، شماره مسلسل 6954، کد موضوعی410.
12
12. مطهری، مرتضی. (1384). آزادی معنوی. چاپ سی و سوم. تهران: انتشارات صدرا.
13
13. نقیبزاده، میرعبدالحسین. ( 1385). نگاهی به فلسفه آموزش و پرورش. چاپ هجدهم. تهران: انتشارات طهوری.
14
ب. انگلیسی
15
14. Bates, Homer, l. & Waldrup, Bobby.E. (2010). Faculty members and assigning course grade. Journal of College Teaching & Learning. 7(5): 25-30.
16
15. Boland, M. (2003). Academic Freedom and SStruggle for the subject of composition, Ph.D. thesis. TheUniversity ofRocheter.
17
16. Britinian dictionary. (2009). http//www.britanica.com/Ebchecked/topic/ 2591/academic-freedom.
18
17. Browyn,Adam. (2004). How faculty make sense administrative methods and motives for change, Ph.D.thesis.SyracuseUniversity.
19
18. Clicxsmen, John. (1986). Institutional Openness and Individual faculty Academic Freedom. Journal of Academe. 72(5): 16-18.
20
19. Groof, J. D.; Neave. G & Svec. J. (1998). Democracy and governance in higher education.Boston: Kluwer law international.
21
20. Hamdan, Dana. Lutfi. (2008). Relationship between Academic Freedom and Institutional Commitment As Perceived by Faculty Members at Palestinian Universities .M.A. thesis.An-jajahjationalUniversity in Palestinian.
22
21. Husain,Mary.A. (2010).Academic Freedom: Costs, Consequences, and Resistance. Ph.D.thesis.CaliforniaStateUniversity.
23
22. Keith, K. M.(1997). Faculty Attitudes Toward Academic Freedom. Available at: http://digital.library.unt.edu/ark:/67531/metadc3265/ Popper.
24
23. Rich, Arthur. Allan. (2002). Historical Study of Public College and University, Ph.D. thesis.The Florida state University. U.S.A.
25
24. Socran, Mohammad. (1983). Academic freedom in the light of the functions of university education in Egypt.Ph.D. Thesis. Ain Shams University, Cairo, Egypt.
26
25. Tannash, salamah. (1994). The concept of academic freedom to the faculty members in University of Jordan. Journal of Human Sciences, University of Jordan. 2(5): 101-117.
27
26. World University Service. (2002). The Lima declaration on academic freedom and autonomy of higher education. New York: Mc Graw Hill, Inc.
28
ORIGINAL_ARTICLE
کاربست اصول و معیارهای سازماندهی محتوای برنامهی درسی تاریخ ایران و جهان در دورهی متوسطه
هدف پژوهش حاضر، بررسی دیدگاه دبیران و دانشآموزان در خصوص اصول و معیارهای سازماندهی محتوای کتاب تاریخ ایران و جهان میباشد. این پژوهش از نوع کاربردی و با روش تحقیق زمینهیابی انجام شده است. جامعهی آماری شامل دو گروه است: گروه اول دبیران تاریخ دورهی متوسطه که تعداد آنها در شهرستان کاشان 30 نفر و گروه دوم شامل دانشآموزان سال دوم و سوم علوم انسانی که تعداد آنها در شهرستان کاشان 2189 نفر میباشند. جامعهی نمونهی آماری، کل دبیران تاریخ ایران و جهان و تعداد 330 نفر از دانشآموزان شهرستان کاشان که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته با ضریب پایایی 89% و 81% برای دو گروه دبیران و دانشآموزان بوده است. جهت بررسی یافتههای پژوهش از آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شده است. نتایج نشان داد که بین دیدگاه دبیران و دانشآموزان در مورد انطباق محتوای درس تاریخ با اهداف از قبل تعیین شده تفاوت معناداری وجود دارد. در مورد رعایت اصول و معیارهای انتخاب و سازماندهی محتوای درس تاریخ با تجربیات یادگیری تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین در مورد انطباق محتوای درس تاریخ با نیازهای واقعی جامعه تفاوت معناداری به دست نیامد. در نهایت بین دیدگاه دبیران و دانشآموزان در زمینهی انطباق محتوای درس تاریخ با تواناییها، نیازها و علایق دانشآموزان تفاوت معناداری مشاهده نشد.
https://jcr.shirazu.ac.ir/article_250_e499f39311420d42bae7b54c5ed4045a.pdf
2012-03-19
57
80
10.22099/jcr.2012.250
اصول و معیارهای سازماندهی محتوا
برنامهی درسی تاریخ
برنامهریزی درسی
تواناییها و علایق دانشآموزان
عباس
شکاری
abbasshekari45@gmail.com
1
استادیار دانشگاه کاشان
AUTHOR
مهدی
خدادادی
khodadadihastam@gmail.com
2
کارشناس ارشد برنامهریزی درسی دانشگاه کاشان
AUTHOR
الف. فارسی
1
1. ابراهیمی، علی. (1377). برنامهریزی درسی: راهبردهای نوین. تهران: فکر نو.
2
2. احمدی، پروین. (1380). طراحی الگوی برنامه درسی تلفیقی و مقایسه آن با برنامههای درسی موجود دورهی ابتدایی در نظام آموزشی ایران. پایان نامه دکترا. تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
3
3. احمدی، پروین. (1388). برنامه درسی میان رشتهای. فصلنامه مطالعات میان رشتهای در علوم انسانی. دورهی اول، شماره سوم.
4
4. ادری، م و نیکلس، هاوارد. (1374). راهنمایی عملی برنامهریزی درسی. مترجم: د. دهقان. تهران: قدیانی.
5
5. ارنشتاین. الن سی و هانکینز. فرانسیس پی. (1384). مبانی، اصول و مسایل برنامه درسی. مترجم: ق. احقر. تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات.
6
6. اعتمادیزاده، هدایتاله.؛ نصر، احمدرضا. و لیاقت دار، محمدجواد. (1388). نگاهی کلّی به برنامه درسی میان رشتهای. فصلنامه مطالعات میان رشتهای در علوم انسانی. دورهی اول، شماره سوم.
7
7. بای، ولیاله. (1377). بررسی میزان تطابق تصاویر کتاب فارسی دانشجویان تکنولوژی آموزشی. پایاننامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه تربیت معلم.
8
8. برخورداری، مهین. (1381). تبیین و ارزیابی چالشهای تربیت مدنی در نظام آموزش و پرورش ایران. پایاننامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
9
9. پوشنه، کامبیز. (1389). تحلیل محتوای فیلمهای آموزشی تولید شده در دفتر تکنولوژی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در دروس تاریخ، عربی، علوم و ریاضی بر اساس نظرسنجی از کارشناسان موضوعی تعلیم و تربیت. پایان نامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه تهران.
10
10. پیغامی، عادل. (1384). درآمدی بر طراحی برنامههای درسی با تأکید بر رویکردهای تلفیقی. تهران: دانشگاه امام صادق (ع).
11
11. تقی پور، ظهیر. (1380). مقدمهای بر برنامهریزی آموزشی و درسی. تهران: آگاه.
12
12. جعفری هرندی، رضا.؛ نصر، احمدرضا. و میرشاه جعفری، سید ابراهیم. (1387). تحلیل محتوا روشی پر کاربرد در مطالعات علوم اجتماعی، رفتاری و انسانی، با تأکید بر تحلیل محتوای کتاب درسی. فصلنامه حوزه و دانشگاه روش شناسی علوم انسانی. سال 14، شماره 55.
13
13. حاجی زاده، فرشته. (1386). ارزیابی محتوایی کتاب آموزش مهارتهایی برای زندگی، پایه پنجم ابتدایی بر اساس اصول انتخاب محتوا در برنامهریزی درسی از دیدگاه صاحبنظران شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
14
14. حکیم زاده، رضوان.؛ کیامنش، علیرضا. و عطاران، محمد. (1386). تحلیل محتوای کتابهای درسی دورهی راهنمایی با توجه به مسایل و مباحث روز جهانی در حوزه برنامههای درسی. فصلنامهی علمی– پژوهشی مطالعات برنامه درسی. شماره 5، سال دوم.
15
15. خاکباز سادات، عظیمه. و موسی پور، نعمت اله. (1388). تجربه اجرای برنامه درسی میان رشتهای در ایران: بررسی موردی دورهی کارشناسی ارشد آموزش ریاضی. فصلنامه مطالعات میان رشتهای در علوم انسانی. دوره اول، شماره4.
16
16. خیر اندیش، عبدالرسول. (1384). آموزش رسمی تاریخ؛ ضرورتها و تنگناها. مجلهی رشد آموزش تاریخ. دوره ششم، شماره 3.
17
17. راهنمایی برنامه درسی مطالعات اجتماعی دورهی آموزش عمومی. (1385). تهران: سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، دفتر برنامهریزی و تألیف کتب درسی.
18
18. دانشور، میترا. (1388). طرح تولید برنامه درسی ملی. ماهنامه معلّمان راهبرد. ویژه نامه قسمت چهارم. شماره 24.
19
19. سلیمانپور، جواد. (1383). برنامهریزی درسی (با تأکید بر تدوین محتوای درسی فعّال و کاربرد تحلیل محتوا). تهران: انتشارات احسن.
20
20. سیلور، جی کالن.؛ الکساندر، ویلیام ام. و لوئیس، آرتور. (1380). برنامهریزی درسی برای تدریس و یادگیری بهتر. مترجم: غ. خوینژاد. مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
21
21. شعبانی، حسن. (1385). مهارتهای آموزشی و پرورشی (روشها و فنون تدریس). تهران: سمت.
22
22. شکاری، عباس. (1387). روشهای تدریس پشرفته. جزوهی درسی کارشناسی ارشد. دانشگاه کاشان.
23
23. شکاری، عباس. و مزدایی، خداداد. (1388). گونهشناسی تئوریهای چندگانه در جهانی شدن و بومی ماندن برنامه درسی. فصلنامه علمی و پژوهشی مطالعات برنامه درسی. سال چهارم، شماره 15، زمستان، صص: 105-135.
24
24. شکاری، عباس. (1389). فأوای آموزشی (ICTE) و میزان کاربست آن در فرایند یاددهی ـ یادگیری توسط اعضای هیأت علمی: مطالعه موردی دانشگاههای کاشان. فصلنامه علمی و پژوهشی مطالعات برنامه درسی آموزش عالی. سال اول، شماره 1 ، صص: 57-89.
25
25. عباسی، زکّیا. (1386). بررسی تناسب محتوای کتاب درس دین و زندگی سال اول متوسّطه بر اساس اصول انتخاب محتوا از نظر دبیران و دانشآموزان شهر تهران. پایاننامه کارشناشی ارشد. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
26
26. علوی پور، محمد. (1387). چالشها و چشم اندازهای مطالعات میان رشتهای. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
27
27. غلامیفرد، اسرافیل. (1381). بررسی کمی و کیفی برنامههای درسی جامعهشناسی دورهی متوسطه گروه علوم انسانی بر اساس دیدگاه اجتماعی در برنامهریزی درسی. پایاننامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
28
28. فتاح، مبینا. (1385). تحلیل محتوای کتابهای تعلیمات اجتماعی دورهی ابتدایی از نظر میزان ارتباط آن با مهارتهای زندگی در سال تحصیلی 85- 1384. پایاننامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
29
29. فتحی واجارگاه، کوروش. ( 1381). اصول برنامهریزی درسی. تهران: ایران زمین.
30
30. قورچیان، نادر قلی. و تن ساز، فروغ. (1374). سیمای روند تحولات برنامه درسی به عنوان رشته تخصصی از جهان باستان تا جهان امروز. تهران: مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزشی عالی.
31
31. لطفآبادی، حسین. (1386). رویکردی نو به فلسفه تعلیم و تربیت. فصلنامهی علمی– پژوهشی نوآوری آموزشی: ویژه نامهی نوآوری در فلسفه تربیت. شماره 20، سال ششم.
32
32. لوی.الف. (1384). مبانی برنامهریزی آموزشی/برنامهریزی درسی مدارس. ترجمه فریده مشایخ. تهران: مدرسه.
33
33. محسن پور، بهرام. (1384). نقش سازمان جهانی در توسعه آموزش و پرورش. جزوه درسی. تهران: دانشگاه تربیت معلم.
34
34. ملکی، حسن. (1373). ارایه چهارچوب نظری در خصوص سازماندهی محتوای برنامه درسی با تأکید بر برنامه درسی مطالعات اجتماعی. پایاننامه دکترا. تهران: دانشگاه تربیت معلم.
35
35. ملکی، حسن. (1384). برنامهریزی درسی(راهنمایی عمل). مشهد: پیام اندیشه.
36
36. ملکی، حسن. (1379). مبانی برنامهریزی درسی آموزش متوسطه. تهران: سمت.
37
37. موسیپور، نعمتاله. (1382). مبانی برنامهریزی آموزش متوسطه. مشهد: آستان قدس رضوی.
38
38. مؤمنی مهموئی. و زارعیان، غلامرضا. (1389). نقش و کارکرد ارزشیابی در مراحل تدوین برنامه درسی. مجله راهبردهای آموزش. دوره3، شماره2. تابستان، صص: 67-72.
39
39. مهر محمدی، محمود. (1369). استفاده از یک مدل تحقیقاتی به عنوان راهنمای فرآیند
40
برنامه­ریزی درسی. فصلنامه تعلیم و تربیت. شماره 21.
41
40. میرزابیگی، علی. (1380). برنامهریزی درسی و طرح درس در آموزش رسمی و تربیت نیروی انسانی. تهران: یسطرون.
42
41. نجاری، نعمت اله. (1379). بررسی نظرات دبیران و دانشآموزان سال سوم رشته علوم تجربی در خصوص انتخاب و سازماندهی محتوای برنامه درسی کتب زیست شناسی نظام جدید در شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه تهران.
43
42. نعیمی، مریم. (1385). بررسی اصول و معیارهای انتخاب محتوا و تجارب یادگیری برنامه درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی از دیدگاه صاحبنظران و متخصصان برنامهریزی درسی و معلمین شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
44
43. واحدی، مهدی. (1385). بررسی و تحلیل محتوای کتاب جدید التألیف دین و زندگی2 با معیارهای انتخاب و سازماندهی محتوا از نظر صاحب نظران و دبیران مربوطه شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
45
44. واشقانی فراهانی، ماشااله. و علی پور، احمد. (1382). تحلیل محتوای کتاب درسی علوم پایه اول کودکان کم توان ذهنی و مقایسه آن با کتاب درسی علوم پایه اول کودکان عادی. فصلنامه پژوهش در حیطه کودکان استثنایی. سال سوم، شماره2.
46
45. وزارت آموزش و پرورش. (1385). راهنمای برنامه درسی مطالعات اجتماعی دوره­ی آموزش عمومی. تهران: سازمان پژوهش و برنامه­ریزی آموزشی.
47
46. یوسفی، مقدس. (1387). بررسی و ارزشیابی محتوای کتاب جامعهشناسی(2) سال سوم متوسطه نظری بر اساس اصول انتخاب و سازماندهی محتوا با توجه به دیدگاه دبیران و دانشآموزان شهر کرمانشاه. پایان نامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
48
ب. انگلیسی
49
47. Bean, J. (1997). Integrated curriculum in the middle school education. Eric Digest: Integrated Carr: hemp. P. 2.
50
48. Dale, R. (1992). Curriculum improvement, Decision making and process, 8th ed.Boston: Allyn and Bacon.
51
49. Erickson, H. L. (1995). String the heart and soul: Redefining curriculum and instruction. Corwin Press. P. 96.
52
50. Fenton, F.(1967). The new social studies.USA: Hoit Rine Hart and Winston.
53
51. Fogarty, R. (1991). The ways to integrated curriculum. Educational Leadership. 49(2): 61-65.
54
52. Gulbahar, Y. (2008). ICT usage in higher education: a case study on perspective teacher & instructors: The Turkish Onlin Journal of Educational Technology. [Online] vol 7, Issue 1. Article Available at: http://www.tojet.net/ [accessed 12 January 2011].
55
53. Hilliard, Ase G. ( 1992). Why we must pluralize the curriculum. Journal of Educational Leadership. pp. 12-16. Available at: http://www.ascd.org/ASCD/pdf/journals/ed_lead/el_199112_hilliard.pdf [accessed 19 January 2011].
56
54. Hui-Chuan, Ming-Yen Chen, Yuh-Min Chen. (2009). A semantic-based approach to content abstraction and annotation for content organization.University ofTaiwan 701.
57
55. Hunter, R. and Scherer E. A. (1998). The organic curriculum. ND. The Farmers Press.
58
56. Lpo94. (2006). The National Agency for Education: Curriculum for the compulsory school system, the pre- school class and the leisure-time center. Sweden: AB Danagards, Odeeshog.
59
57. Martin – Kniep, G. O. Feige, D. and Soodak, L. (1995). Curriculum integration: An expanded view of an abused idea. Journal of Curriculum and Supervising. pp: 227-249.
60
58. Metais,S, J. (2003). International review of curriculum and assessment. framework: INCA. Thematic StudyNO.9: International trends in primary education. London: Qualification and curriculum Authority (QCA).
61
59. Morrison, G. (1993). Contemporary Curriculum. K.S.A llyn Bacon.
62
60.Paivarinta, T., & Munkvold, B. E. (2005). Enterprise content management: an integrated perspective on information management. In proceeding of the 38thHawaii international conference on system sciences. Hawaii.
63
61. Pliphal, Jane et al. (1992). Integration of vocational and academic education. Journal of Theory and Practice. Publishing Corporation Berkeley. Available at: http://www.eric.ed.gov/PDFS/ED348491.pdf [accessed 30 January 1992].
64
62. Pratt, D. (1980). Curriculum: design and development. New York: Macmillan.
65
63. Raygon, W. and Mc Auly, T.(1969). Social studies for today's children.New York: Centraascrofts.
66
64. Robinsohn, Saul B. (1972). Bildungsrc form als Revision des Curriculum. German, Berlin: Darmstadt.
67
65. Scheffier, I. ( 1970). Justifying curriculum divisions, in j. martin, ed. Readings in the philosophy of education: a study of curriculum. Boston: ally and bacon.
68
66.Tiwari, D. (2008). Encyclopedic Dictionary of Education. London: Crescent publishing Corporation.uk.
69
67.Vars, G. F. (1997). Integrated curriculum in historical perspective. Educational Leadership. 49(2): 14-15.
70
ORIGINAL_ARTICLE
امکان سنجی اجرای برنامهریزی درسی مدرسه محور در دبیرستانهای شهر کرمانشاه
این مقاله با هدف امکان سنجی اجرای برنامهریزی درسی مدرسه محور، در دبیرستانهای شهر کرمانشاه تهیه شده است. بدین منظور چهار متغیر دانش، نگرش، مهارت و امکانات در دو گروه مدیران و دبیران، مورد سنجش و بررسی قرار گرفت. برای سنجش متغیرهای یادشده، چهار اقدام ترتیبی «انتخاب، تغییر، تکمیل و تدوین» در زمینهی برنامهریزی درسی مدرسه محور، مورد شناسایی قرار گرفت و سعی شد پرسشنامهای تهیه شود که سنجش هر چهار سطح را شامل شود. ضمن اینکه سؤالاتی نیز طرح شدند که بتوانند تمرکز را بسنجند. در جریان بررسی از پژوهش توصیفی استفاده شد. از جامعهی کل (تمام دبیران و مدیران مدارس متوسطه شهر کرمانشاه) در سال تحصیلی 1389-1388 نمونه 50 مدیر و 300 دبیر به صورت تصادفی انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای میانگین و انحراف استاندارد، برای توصیف از آزمون مجذور کای و ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن برای بررسیهای استنباطی استفاده گردید. نتیجهی کلی پژوهشْ حاکی از آن است که گروههای مخاطب دارای دانش کافی، نگرش متوسط و مهارت ناکافی در زمینهی اجرای برنامهریزی درسی مدرسه محور می­باشند و مدارس متوسطه­ی شهر کرمانشاه، برای اجرای برنامهریزی درسی مدرسه محور، از امکانات مناسب برخوردار نیستند.
https://jcr.shirazu.ac.ir/article_251_242d7c0e54112a0e76ccd632d2e4700f.pdf
2012-03-19
81
104
10.22099/jcr.2012.251
امکان سنجی
برنامهریزی درسی مدرسه محور
دورهی متوسطه
دبیران و مدیران
شهر کرمانشاه
مرزبان
ادیب منش
marzbaneadib@yahoo.com
1
مدرس مرکز تربیت معلم شهید رجایی کرمانشاه
AUTHOR
مجید
علی عسگری
aliasgari2002@yahoo.com
2
استادیار دانشگاه تربیت معلم تهران
AUTHOR
نعمت اله
موسیپور
n_mosapor@yahoo.com
3
دانشیار دانشگاه باهنر کرمان
AUTHOR
الف. فارسی
1
1. آقازاده، محرم. (1385). طراحی و اعتبار بخشی الگوی برنامهریزی درسی تلفیقی مدرسه محور برای مدارس روستایی با کلاسهای چند پایه. رسالهی دکتری. تهران: دانشگاه تربیت معلم.
2
2. آهنگران، علیرضا. (1379). بررسی جایگاه مدیریت مبتنی بر مدرسه از دید مدیران مدارس نواحی چهارگانه شیراز. پایان نامه کارشناسی ارشد. شیراز: دانشگاه شیراز.
3
3. پیری، موسی. (1388). طراحی و اعتبار سنجی الگوی برنامهریزی درسی مدرسه محور.
4
رساله­ی دکتری. تهران: دانشگاه تربیت معلم.
5
4. تدینی، رباب. (1385). مقایسه تاثیر برنامه درسی مدرسه محور و برنامه درسی مرسوم زبان انگلیسی بر پیشرفت تحصیلی و نگرش فراگیران بزرگسال زن سال سوم راهنمایی. پایان نامه کارشناسی ارشد. تبریز: دانشگاه تبریز.
6
5. داودی پور، عبداله. (1387). بررسی زمینه­های اجرای طرح مدیریت مدرسه محور بر اساس رسالت، مشارکت و تعهد سازمانی مدیران و معلمان مدراس راهنمایی شهر مشهد. فصلنامه اندیشه­های نوین تربیتی دانشگاه الزهرا. دوره چهارم، شماره 4.
7
6. ساکی، رضا. (1376). دشواری­های ساختار، تشکیلات و مدیریت در آموزش و پرورش و چشم­اندازهای مطلوب از دیدگاه صاحب­نظران. تهران: پژوهشکده تعلیم و تربیت.
8
7. فتحی واجارگاه، کورش. (1383الف). بررسی قابلیت اجرایی الگوهای مختلف تصمیم­گیری در برنامه­های درسی مدارس کشور. نشریه انجمن مطالعات برنامه درسی ایران. سال اول، شماره یک.
9
8. فتحی واجارگاه، کورش. (1383ب). امکان سنجی مشارکت معلمان در فرآیند برنامه­ریزی در نظام آموزش و پرورش ایران. فصلنامه علمی پژوهشی نوآوری­های آموزشی. تهران: وزارت آموزش و پرورش.
10
9. کاتب دریمی، معصومه. (1379). نگرش سنجی برون سازمان­ها درباره میزان مطلوبیت تمرکز زدایی در نظام آموزش و پرورش فارس. پایان نامه کارشناسی ارشد. شیراز: دانشگاه شیراز.
11
10. ملکی، ماندانا. (1385). امکان سنجی اجرای برنامه­ریزی درسی مدرسه محور. پایان نامه کارشناسی ارشد. کرمان: دانشگاه شهید باهنر کرمان.
12
11. موسی پور، نعمت اله. (1382). مبانی برنامه ریزی آموزش متوسطه. مشهد: به نشر.
13
12. موسی پور، نعمت اله. (1387). تمرکز و عدم تمرکز در فرآیند برنامه­ریزی درسی. تهران: پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش.
14
13. مهر علی­زاده، یداله.؛ سپاسی، حسین. و آتشفشان، فاطمه. (1384). زمینه­ها و موانع کاربست مدیریت مدرسه محور در ایران: مطالعه­ای در دبیرستان­های دولتی شهر اهواز. مجله علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز. دوره سوم، سال دوازدهم، شماره 2.
15
14. نصر اصفهانی، احمدرضا. (1381). برنامه درسی مدرسه محور، چالش­ها و چشم اندازها. مجله پژوهشی دانشگاه اصفهان. جلد 4. شماره 2.
16
15. یارمحمدیان، محمد حسین. (1381). امکان سنجی و راه­کارهایی برای غیر متمرکز کردن نظام آموزشی و تفویض اختیارات. مجله دانش و پژوهش. شماره 13 و 14.
17
ب. انگلیسی
18
16. Adams, D., & Goldbard, A. (1995). Comprehensive cultural policy for the state of California. C. A: icd@wwcd.org [8.21.2002].
19
17. Ben – Peretz. (1999). Teacher as curriculum. Makers. In: Hussein, T. and Postleth Waite T. N (Eds). International Encyclopedia of Education. pp: 1253-1257. England: Pergamon Press.
20
18. Fullan, M. (1989). School-based management: Reconceptualizing to improve learning outcomes. Univercity of Torento.
21
www.oece.org/oeru/documents/ outcomes. Pdf.
22
19. Gazile, H. (1998). School-Health management: Theory, research and practice. Colombo: karunarvatne and sonslth.
23
20. Magzamen, S. (2008). Kichin Asthma: school-based Asthma Education in an urban community. The Journal of School Health.
24
78(12): 655-665.
25
21. Marsh, C., Day, C. (1990). Reconceptualization of school-based Curriculum development. New York: the Falmer press.
26
22. Naido, J., kony, P. (2003). Improving management in the contet of decentralization in Afriea. Association for Development of Education in Afriea.
27
23. Sabar, N. (1989). school-based curriculum development. International Encyclopedia of Education. Supplementary Volume (1989), N. posthelwaite and. T. Husen (EDS).
28
24. Skilbeck, M. (2008). School-based curriculum development. London: Harper and Row.
29
ORIGINAL_ARTICLE
ارائهی الگوی مطلوب طراحی برنامهی درسی بین رشتهای کارشناسی علوم اجتماعی
اکنون برنامهی درسی حوزهی علوماجتماعی دربرگیرندهی رشتهها و گرایشهایی است که جمعاً دارای 8 شاخه است. در ساختار نظامهای آموزشی پیشرفته دنیا، همچون آمریکا، کانادا، استرالیا و بیشتر کشورهای اروپایی، علوم اجتماعی دارای دستهبندیهای گستردهای است. هدف پژوهش آن است تا به یاری دانش نظری موجود در ارتباط با برنامهی درسی بین رشتهای، و با مرور وضعیت کنونی برنامههای درسی حوزه علوم اجتماعی در ایران و جهان و انجام مصاحبه با صاحبنظران حوزه¬ی علوم اجتماعی، به ارائهی الگویی جهت طراحی برنامههای درسی بین رشتهای در این حوزه پرداخته شود. مصاحبهها با استفاده از روی¬کرد «راهنمای مصاحبه عمومی» انجام شده است. تحلیل دادههای این پژوهش عمدتاً به صورت کیفی (فرآیند سه مرحلهای، استخراج دادهها، عرضه و نمایش دادهها و تفسیر و تحلیل) انجام شد. نتایج پژوهش شامل الگویی طراحی شده است که در نهایت از دیدگاه متخصصان برنامهریزی درسی و علوم اجتماعی اعتبارسنجی شده است. در بخش اعتبارسنجی مدل برنامه درسی بین رشتهای علوم اجتماعی، از یکی از روشهای کیفی تحت عنوان «روش تحقیق گروههای کانونی» استفاده شده است.
https://jcr.shirazu.ac.ir/article_252_a588af14ffe6a68cd623ca6865d280de.pdf
2012-03-19
105
130
10.22099/jcr.2012.252
مدل برنامهی درسی
بین رشتهای
آموزش عالی
کارشناسی علوم اجتماعی
جمال
سلیمی
j_salimi2003@yahoo.com
1
استادیار دانشگاه کردستان
AUTHOR
حسن
ملکی
malaki_cu@yahoo.com
2
دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
محمود
مهرمحمدی
Mehrmohammadi_tmu@hotmail.com
3
استاد دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
الف. فارسی
1
1. اجلالی، پرویز. (1387). بازسازی گستره علوم اجتماعی با تأکید بر برنامههای درسی. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
2
2. بازرگان، عباس. (1387). مقدمه ای بر روشهای تحقیق کیفی و آمیخته، رویکردهای متداول در علوم رفتاری. تهران: نشر دیدار.
3
3. دانایی فرد، حسن.؛ الوانی، سید مهدی. و آذر، عادل. (1388). روش شناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکردی جامع. تهران: انتشارات صفار.
4
4. راتکلیف، جی. ال. (1376). برنامه درسی: دوره کارشناسی. مترجم: ب. نصیری. گزیده مقالات دایرة المعارف آموزش عالی. جلد اول. تهران: مؤسسه پژوهش و برنامه¬ریزی آموزش عالی.
5
5. سلیمی، جمال.؛ ملکی، حسن.؛ مهرمحمدی، محمود. و ابراهیمی قوام، صغری. (1390). طراحی یک الگوی نظری برنامه درسی بین رشتهای در حوزه آموزش عالی. چاپ شده در دوفصلنامه علمی- پژوهشی مطالعات برنامه درسی آموزش عالی. شماره 4.
6
6. قانعی راد، محمد امین. (1386). جامعه شناسی تولید و کاربرد دانش در ایران. تهران: مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور.
7
7. گال، مرددیت.؛ بورگ، والتر. و گال، جویس. (1384). روشهای تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی (جلد اول). مترجم: ا. نصر و همکاران. تهران: منتشر شده به شیوه مشترک توسط انتشارات سمت و دانشگاه شهید بهشتی.
8
8. نراقی، احسان. و آیتی، عطا. (1379). نظری به تحقیقات اجتماعی در ایران. تهران: انتشارات سخن.
9
ب. انگلیسی
10
9. Bailis, S. (2006). Interdisciplinary Curriculum Design and Instructional Innovation: Notes on the Social Science Program at San Francisco State University. In Carolyn Haynes (Ed.), Innovations in Interdisciplinary Teaching Westport. CT: Oryx Press. pp: 3-15
11
10. Barker, K. K., Bosco, C., & Oandasan, I. F. (2005). Factors in implementing Interprofessional education and collaborative practice initiatives: findings from key informant interviews, Journal of Interprofessional Care. Supplementary 1:166-76.
12
11. Brown, G., D. (1990). Cognitive Science and its relation to psychology. The Psychologist. 8: 339-343.
13
12. Calhoun, C. (2002a). The Future of Sociology: Interdisciplinarity and Internationalisation. Paper presented to the University of Minnesota Sociology Department during its Centennial Celebration, March.
14
13. Calhoun, C. (Ed.). (2002b). Dictionary of the social sciences. Oxford: Oxford University Press.
15
14. Ember, C.,R. Ember, M. (2004). Anthropology, 11th edition. Upper Saddle River. NJ: Prentice Hall. Pearson Prentice Hall.
16
15. Garreto´n , A. (2005). Social sciences and society in Chile: institutionalization. Social sciences in Latin America (1930–2003), SAGE Publications. London: Thousand Oaks, CA and New Delhi.
17
16. Hoffman, K., Vernoy, M. and Vernoy, J. (2000). Psychslogy in Action. 5th ed. NY: John Willey and Sons.
18
17. Kim, S. (1990). Interdisciplinary collaboration. In B. Laurel, B. (ed) The Art of Human Computer Interface Design. Boston, Massachusetts: Addison- Wesley Publication.
19
18. Klein, J. T. (2005a). Humanities, Culture, and Interdisciplinarity: The Changing American Academy. Albany, NY: State University of New York Press.
20
19. Kelein, J. T. (1990). Interdisciplinarity: History, Theory and Practice. Detroit: Wayne State University Press.
21
20. Klein, J. T. (1996). Crossing Boundaries: Knowledge, Disciplinarities, and Interdisciplinarities. Charlottesville, VA: University Press of Virginia.
22
21. Klein, J. T. (2003). History of Transdisciplinary Research: Contexts of Definition, Theory, and the New Discourse of Problem Solving.” In Encyclopedia of Life Support Systems. U.K.: 2003.
23
http://www.eolss.com
24
22. Klein, J. T. (2005b) Interdisciplinary teamwork: The dynamics of collaboration and integration. In S.J. Derry, C. D. Schunn, & M. A. Gernsbacher (Eds.). Interdisciplinary Collaboration: An Emerging Cognitive Science. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. pp: 23-50.
25
23. Mackey, J. L. (2001). Another approach to interdisciplinary Studies. Issues in Integrative Studies. 19: 59-70.
26
24. Miller, R. C. (1982). Varieties of interdisciplinary approaches in the social sciences. Issues in integrative studies. 1: 1-37.
27
25. Morrill , R. (2008). Is geography a science? Geographical Analysis.
28
26. Newell, W. (2005). Distinctive challenges of Library-Based Interdisciplinary research and Writing. Unpublished Paper.
29
27. Newell, W. H. (2001a). A Theory of Interdisciplinary Studies. Issues in Integrative Studies. 19: 125.
30
28. Newell, W. H. (2001b). Powerful pedagogies. In Barbara Leigh Smith and John McCann (Eds.), Reinventing Ourselves: Interdisciplinary Education, Collaborative Leaning, and Experimentation in Higher Education (pp: 196-211). Bolton, MA: Anker Publishing Company, Inc.
31
29. Newell, W. H. (2007). Decision Making in Interdisciplinary Studies. In Goktug Morcol (Ed.). Handbook of Decision Making. New York: Marcel-Dekker. pp: 245-264.
32
30. Rege Colet, N. (2006). L’enseignement Interdisciplinare A L’universite de la planification curriculaire. L’enseignement Interdisciplinaire à l’Université.
33
31. Repko, A. F. (2005). Interdisciplinary Practice: A Student Guide to Research and WSriting. Boston: Pearson Custom Publishing.
34
32. Repko. A. F. (2008). Interdisciplinary Research: Process and Theory. Los Angles: SAGE Publication Inc.
35
33. Salter, L. & Hearn, A. (1996). Outside the lines: Issues in interdisciplinary research. Montreal, QP: McGill-Queen’s University Press.
36
34. Schoenberger, E. (2001). Interdisciplinary and Social power. Progress in Human Geography. 25: 365-382.
37
35. Smelser, N. sJ. & Swedberg, R. (2005). The Handbook of Economic Sociology, Second Edition. Times Literary Supplement. Princeton: Co-Published by Princeton University Press and Russell Sage.
38
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیلی بر وضعیت موجود طراحی برنامهی درسی تربیت اجتماعی دورهی راهنمایی بر مبنای تحلیل محتوای کتابهای درسی و اسناد مرتبط برنامهی درسی
طراحی برنامهی درسی که نقشهی مفهومی برای تولیدکنندگان برنامهی درسی است، ناظر به تعیین منابع، شناسایی عناصر تشکیل دهندهی برنامه و نوع تصمیمهایی است که در ارتباط با هر یک از آنها گرفته می­شود. با توجه به این­که نظام آموزشی در کشورمان متمرکز است، یقیناً یکی از مؤلفههای مهم در آموزش مسایل اجتماعی، برنامههای درسی رسمی و به تبع آن، کتاب و اسناد برنامهی درسی است. در این مقاله، با استفاده از تحلیل محتوای­کتابهای تعلیمات اجتماعی دورهی راهنمایی و تجزیه و تحلیل طرح کلیات نظام آموزش و پرورش، به بررسی موقعیت و شناسایی نقاط ضعف و قوت، چالش­ها و دشواریهای برنامهی درسی تربیت اجتماعی موجود پرداخته شده است. مقولههای مورد نظر، مفاهیم کلیدی الگوی­های مبتنی بر موضوعات درسی مدون، دانشآموز و جامعه، همچنین، ویژگی­های عناصر برنامهی درسی (اهداف، محتوا، روش­های یاددهی و یادگیری) است که با بررسی در متون تخصصی حوزهی برنامهی درسی، به دست آمده است. واحد ثبت نیز در تحلیل محتوا، مضمون (پیام اصلی متن) می­باشد. نتایج تحلیل مشخص کرد مبنای این منابع، حکایت از غلبهی رویکرد سنتی مبتنی بر موضوعات درسی بر دو رویکرد مبتنی بر دانش­آموز و جامعه دارد. سپس با توجه به غالب بودن الگوی نظام­مند، آسیبهای این نوع طراحی برنامهی درسی تربیت اجتماعی از دید اقتضائات کلان و خرد بررسی شد. در نهایت، در بحث و نتیجهگیری تأکید گردید جهت طراحی یک الگوی مناسب برنامهی درسی و تعیین رویکرد ارزشی مناسب و همچنین ویژگیهای هر یک از عناصر، باید منشأ اساسی کار از محیط فرهنگی، فکری، اجتماعی، تاریخی و بومی هر کشوری اخذ گردد.
https://jcr.shirazu.ac.ir/article_253_dc3fb9179f3ce062b83ae01c56e7f681.pdf
2012-03-19
131
176
10.22099/jcr.2012.253
طراحی برنامهی درسی
برنامهی درسیِ تربیت اجتماعی
دورهی راهنمایی
تحلیل محتوا
طرح کلیات نظام آموزش و پرورش
مرضیه
دهقانی
dehghani_m33@yahoo.com
1
دانشجوی دکترای برنامهریزی درسی دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
مقصود
امین خندقی
aminkhandaghi@ferdowsi.um.ac.ir
2
عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد
AUTHOR
الف. فارسی
1
1. آران، شهریار .(1382). بررسی میزان انطباق مفاهیم مطرح شده در کتابهای تعلیمات اجتماعی دورهی راهنمایی تحصیلی با چالشهای اساسی جامعه امروز ایران. پایان نامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه تربیت معلم.
2
2. ادیب، یوسف. (1382). طراحی الگوی مطلوب برنامهی درسی مهارت­های زندگی برای دوره راهنمایی تحصیلی. پایان­نامه دکترا. تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
3
3. المدرس، زهره. (1379). کارکرد دروس علوم اجتماعی دوره آموزش متوسطه در بهنجار کردن کنش اجتماعی. پایان نامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
4
4. باقری، خسرو و کشاورز، سوسن. (1381). ماهیت معرفت شناختی علوم اجتماعی و تأثیر آن بر برنامهی درسی علوم اجتماعی. در پژوهش مربوط به فلسفهی برنامهی درسی، مجری، دکتر باقری. تهران: سازمان پژوهش و برنامهریزی درسی و پژوهشکده نوآوریهای آموزشی وزارت آموزش و پرورش.
5
5. باقری، خسرو. (1389). درآمدی بر فلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی. چاپ دوم.
6
6. حاتمی، جواد. (1384). طراحی الگویی برای آموزش نگرشهای اجتماعی و ارزیابی برنامهی درسی تعلیمات اجتماعی دوره راهنمایی بر اساس آن. پایان­نامه دکترا، تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
7
7. حســـینی نسب، داوود. و دهقانی، مرضیه. (1387). تحلیل محتوای کتب تعلیمات دوره راهنمایی بر اساس مهارت­های اجتماعی و بررسی دیدگاههای دبیران این دوره در باره محتوای کتب فوق الذکر. فصلنامه تعلیم و تربیت، 94، ( 2): 79-98.
8
8. حکیم­زاده، رضوان. (1385). بررسی مبانی فلسفی برنامهی آموزش جهانی و میزان همخوانی اهداف و محتوای کتابهای درسی دوره راهنمایی با اهداف و مفاهیم کلیدی این برنامه. پایاننامه دکترا. تهران: دانشگاه تربیت معلم.
9
9. راهنمای برنامهی درسی تعلیمات اجتماعی دوره عمومی. (1386). تهران: وزارت آموزش و پرورش، دفتر برنامهی ریزی و تالیف­کتاب­های درسی. گروه مطالعات اجتماعی، نسخه بازنگری پس از اعتباربخشی: 105-4.
10
10. سبحانی­نژاد، مهدی. (1379). مسؤولیتپذیری اجتماعی در برنامهی درسی کنونی دورهی ابتدایی ایران و طرحی برای آینده. پایان­نامه دکترا. تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
11
11. سیلور. جی گالن، الکساندر، ویلیام و لوئیس، آتور، جی .(1378). برنامهریزی درسی برای تدریس و یادگیری بهتر. مترجم: غ. خوئی نژاد. مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
12
12. شرف بیانی، حمید رضا. (1374). بررسی و تحلیل محتوای کتابهای تعلیمات اجتماعی سال اول و دوم راهنمایی از دیدگاه معلمان و مؤلفان. پایان نامه کارشناسی ارشد. تهران: دانشگاه علامه طباطبائی.
13
13. طباطبایی، محمد حسین. (1354). روابط اجتماعی در اسلام. مترجم: م ج. حجتی کرمان. تهران: انتشارات بعثت.
14
14. عسکریان، مصطفی. ( 1368). جامعه شناسی آموزش و پرورش. تهران: انتشارات توس.
15
15. فاتحی­زاده، مریم. نصر اصفهانی، احمدرضا. و فتحی، فاطمه. ( 1382). بررسی کیفی عملکرد دبیرستان در ایجاد و پرورش مهارتهای اجتماعی. مجله روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان. شماره 24: 185-165.
16
16. فتحی آذر. اسکندر. (1380). روشهای نقد و بررسی کتابهای درسی علوم. فصلنامه پژوهش در مسایل تعلیم و تربیت. شماره 15و16.
17
17. کلیات نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران. (1367). مصوبه شورای بنیادی نظام آموزش و پرورش. تهران: شورای عالی آموزش و پرورش.
18
18. محمدیمهر، غلامرضا. (1387). روش تحقیق محتوا (راهنمای عملی تحقیق)، تهران: گنجینهی علوم انسانی- دانش نگار.
19
19. ملکی، حسن. انتظاری، علی. و ناصری، محمد مهدی. (1389). کتاب درسی تعلیمات اجتماعی (پایه اول، دوم و سوم). تهران: انتشارات شرکت چاپ و نشر کتابهای درسی ایران.
20
20. ملکی، حسن. (1373). ارائه چارچوب نظری در خصوص سازماندهی محتوای برنامهی درسی با تأکید بر برنامهی درسی مطالعات اجتماعی. تهران: پایان نامه دکتری، دانشگاه تربیت معلم.
21
21. موسی پور، نعمت اله. (1382). مبانی برنامهریزی آموزش متوسط. کرمان: شهید باهنر و آستان قدس رضوی.
22
22. مهرمحمدی، محمود. (1381). برنامهی درسی: نظرگاهها، روی­کردها و چشم اندازها. مشهد: انتشارات به نشر آستان قدس رضوی.
23
23. ویمر، راجردی. و دومینک، جوزف آر. (1384). تحقیق در رسانههای جمعی. مترجم: ک. سید امامی. تهران: انتشارات سروش و مرکز تحقیقات صدا و سیما.
24
ب. انگلیسی
25
24. Altbach, P. G. (1995). Textbook, In the international Encyclopedia of Education. vol, Editors-in-Chif Torstohusen, T. Neville Postlethwaite.
26
25. Beaucham, G. (1975). curriculum theory. Third edition.Wilmette, Iinoise. The Kagg Press.
27
26. Brooks, J. G. (2002). Schooling for life relearning the essence of learning. Virginia: ASCD.
28
27. Collinson, Virenne, Hoffman, Lynn, M. (1998). High School as a Rite of Passag for Social an Intellectual Development. paper presented at the annual meeting of the American Educational Research Association. (San Diogo. CA. april, pp: 13-17).
29
28. Derton, Sh., S. (1997). The Forgotten Intervention: How to design Environment, that foster friendship. Reaching Todays youth: the Community Cried of Journal. 2(1): 6 –10.
30
29. Eisner, Elliot, W. (1985). The educational Imagination on the design and evaluation of school programs. New York: Macmillan publishing company.
31
30. Gordon, M. (1998). Oxford Dictionary of Sociology.OxfordUniversity Press. pp: 624- 625.
32
31. Klein, M. F. (1985). Curriculum Design. International Encyclopedia of curriculum. Arieh Levy (ed): Elmsford. NY: 1163-1169.
33
32. Liberman. (1989). Social Skill Training. Pergamin Press.
34
33. McCormack, S. (2006). What Is Social Education? A Self- study into the Nature of Social Education in a Pre-Service Social Studies Methods Course: Transitioning Between Social Studies and Social Education, A Dissertation Presented to the Faculty of the College of Education,University of Houston.
35
34. Masten, A. S. & Coastsworth, J. D. (1998). The development of Competence in Favorable and Unfavorable Environments. American Psychologist. 53(2): 205-220.
36
35. Ragan, W. B. and Stendler, C. B. (1966). Modern Elementary Curricular. 3rd ed. Hdt/Rimehart and Winston. U.S.A.
37
36. Ragan, W. B. and Mcaulay. J. D. & Burns. (1964). Social Studies for today`s Children. New York: Appleton Centary Crofts.
38
37. Short, E. C. (1986). A Historical Look at Curriculum Design. Theory into Practice. 25(1): 3-9.
39
38. Spies, P. ( 1995). Turning The Tables The Growing Need For High Schools to Follow the Lead of Middle Level Reform thra Interdisciplinary Teaming. Paper presented at the Annul National Middle School Association conference and Exhibit.
40
39. Sumara, D., Davis and Laidlaw (2001). Canadian Identity and Curriculum Theory: an Ecological, Postmodern Persective. Canadian Journal of Education. 26(2): 144-163.
41
40. Taba, H. (1962). Curriculum Development.New York: Harcourt. Brace and World, Inc.
42
41. Tyler, R.W. (1949). Basic Principles of Curriculum and Instruction.Chicago,IL:University ofChicago Press.
43
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر یادگیری موقعیتی تلفیقی بر انگیزش تحصیلی، پیشرفت تحصیلی و اضطراب امتحان دانشجویان
هدف از انجام تحقیق، تعیین تأثیر یادگیری موقعیتی تلفیقی بر انگیزش تحصیلی، پیشرفت تحصیلی و اضطراب امتحان دانشجویان بود. تحقیق از نوع شبه تجربی و جامعهی آماری شامل کلیهی دانشجویان سال سوم رشته روان­شناسی عمومی دانشگاه پیام نور مرکز تهران که در نیم­سال دوم سال تحصیلی 90-1389 در درس آسیب­شناسی روانی یک ثبت نام کرده بودند، میگردید. تعداد 16 دانشجو در روش آموزش مستقیم و 18 دانشجو در برنامهی یادگیری موقعیتی تلفیقی شرکت کردند. دانشجویانی که قبلاً این درس را اخذ کرده بودند و یا به همکاری با پژوهش­گر تمایل نداشتند از برنامه حذف گردیدند. از بین کلاسهایی که در آن ترم تحصیلی درس یادشده در آنها ارائه میشد، دو کلاس به صورت تصادفی برای اجرای برنامههای آموزش مستقیم و یادگیری موقعیتی تلفیقی انتخاب شدند. به منظور تعیین میزان پیشرفت تحصیلی در گروهها، بانک سؤالی تهیه شد و از هر بخش، محتوای بخش اختلالات اضطرابی درس آسیب­شناسی روانی1، تعدادی سؤال به صورت تصادفی انتخاب شدند و در هر دو گروه در مرحلههای پیش آزمون و پس آزمون به صورت یکسان استفاده گردید. اضطراب امتحان از طریق پرسشنامهی اضطراب اهواز (1375) و انگیزش تحصیلی دانشجویان با استفاده از فرم کوتاه شدهی پرسشنامه استاندارد انگیزش تحصیلی مک اینرنی و سینکلایر (1372) مورد سنجش قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون آماری من ویتنی انجام شد. نتایج نشان دادند که در مقایسه با روش آموزش مستقیم، یادگیری موقعیتی تلفیقی موجب افزایش پیشرفت تحصیلی، افزایش انگیزش تحصیلی و کاهش اضطراب امتحان گردیده است.
https://jcr.shirazu.ac.ir/article_254_1dd2bcbf5c02939c0c505f4cb5ba5ee3.pdf
2012-03-19
177
200
10.22099/jcr.2012.254
یادگیری تلفیقی
یادگیری موقعیتی
انگیزش تحصیلی
پیشرفت تحصیلی
اضطراب امتحان
فخرالزمان
نعیمی حسینی
fnacemi@sums.ac.ir
1
دانشجوی دکترا دانشگاه پیام نور
AUTHOR
حسین
زارع
h_zare@pnu.ac.ir
2
دانشیار دانشگاه پیام نور تهران
AUTHOR
محمود
هرمزی
md_hormzi@yahoo.com
3
استادیار دانشگاه پیام نور تهران
AUTHOR
فرهاد
شقاقی
farhad.shaghaghi@sums.ac.ir
4
استادیار دانشگاه پیام نور تهران
AUTHOR
محمد حسین
کاوه
kaveh@sums.ac.ir
5
استادیار دانشگاه علوم پزشکی شیراز
AUTHOR
الف. فارسی
1
1. ابوالقاسمی، عباس. و نریمانی، محمد. ( 1384). آزمون­های روان شناختی. اردبیل: انتشارات باغ رضوان.
2
2. بحرانی، محمود. (1372). بررسی رابطه انگیزش تحصیلی و عادات مطالعه گروهی از دانش­آموزان متوسطه شیراز. رساله­ی کارشناسی ارشد. شیراز: دانشگاه شیراز.
3
3. صالحی، ساناز. (1388). بررسی انگیزش تحصیلی در گونه­های مختلف خانواده بر اساس مدل فرآیند محتوای خانواده. رساله­ی کارشناسی ارشد. شیراز: دانشگاه شیراز.
4
ب. انگلیسی
5
4. Akkoyunlu, B. Yilmaz, M. (2008). Development of a scale on learners' view on blended learning and its implementation process. Internet and Higher Education. 11(1): 26-32.
6
5. Armestrong, P., Elliot, T., Ronald, J. & Paterson, R. (2009). Comparison of traditional and interactive teaching methods in UKemergency department. Europian Journal of Emergency Medicine. 16(6): 327-9.
7
6. Allen, M. (2007). Designing successful e-learning. New York: John Wiley and sons, Inc.
8
7. Bonk, C. J., & Zhang, K. (2008). Empowering Online learning. USA. New York: Jossey- Bass.
9
8. Banaccio, S., & Reeve, C. (2010). The nature and relalative importance of students' perceptions of the sources of test anxiety. Learning and Individual Learning. 20(6): 617-625.
10
9. Carbonaro, M. (2008). Integration of e-learning technology in an interprofessional heath science course. Medical Teacher.
11
30(1): 25-33.
12
10. Crouch, M. A. (2009). Advanced Cardiovascular Pharmacotherapy course blending on line and face to face instruction. American Journal of Pharmaceutical Education. 27(3): 51-73.
13
11. Deshmukh, V., Manchekar, S., & Hardikar, G. (2010). Situated Learning Design for e-B. Ed. Course of I-CONSENT: practitioners perspectives, presented in the third annual forum on e-learning Excellence bringing global Quality to local context, 3-1. February, Dubai: U.A.E.
14
12. Furstenau, B. Y. (2008). Exploration of an Industrial Enterprise as a Method of boundary-using vocational Education. In Tuomi-Gröhn, Tertlu and Engeström: Between school and work new perspective on transfer and boundary-crossing. (pp:85-119), United Kingdom: Emerald.
15
13. Galea , J., Legarreta, J. L., Martí, A., & Gisbert, M .(2002). On the design of learning contents for 3d virtual environments. Proceedings of ICTE. International Conference on Information and Communication Technologies in Education. Information Society and Education: Monitoring a Revolution.Spain. ISBN 84-95251-70-0.
16
14. Gulikers, J. T. M., Kester, L., Kirchner, P. A., & Bastians. T. J. (2008). The effect of practical experience on perception of assessment, Authenticity, study approach and learning outcomes. Learning and Instruction. 18(2): 172-186.
17
15. Halse, K., & Hage, A. (2006). An acute hospital ward densely populated with students during a 12 week clinical period. Journal of Nurse Educator. 45(4):133-6.
18
16. Hassandra, M., Goudas, M. & Chroni, S.t. (2003). Examining factors Associated with intrinsic Motivation in physical education: a qualitatioe approach. Phychology of Sport and Exercise. 4: 211-223.
19
17. Herrington, J., & Oliver, R. (2000). An instructional design Framework for authentic learning environments. Educational Technology Research and Development. 48(3): 23-48.
20
18. Hsiao, C. (2008). The design and development of personal Digital Interface for location based learning system. URN etd-0710108-221137.
21
19. Ketelhut, J. (2006). Studying situated learning in a multi-user environment.
22
http://muve.gse.harvard.edu/rivercityproject/documents/rivercity.
23
20. Koka, A., & Hein, V. (2003). Perceptions of teacher's feedback and learning environment as predictors of intrinsic motivation in physical education. Psychology of Sport and Exercise. 4(4): 333-346.
24
21. Lameras, P., & paraskakis, I. (2007). Pedagogy and tools for
25
E-learning practice Informatics. Proceeding of the informatic Education Europe II Conference, South-East European Research Center: 304-293.
26
22. Lave, J., & Wenger, E. (2008). Situated learning legimated peripheral participation. United Kingdom: Cambridge university Press.
27
23. Lok, B. (2006). Applying virtual reality in medical communication education: Current findings and potential teaching and benefits of immersive virtual patients. Virtual Reality. 10(3-4): 185-195.
28
24. Lunce, M. (2006). Simulation: Bringing the benefits of situated learning to traditional classroom. Journal of Applied Educational Technology. 4(1): 37-45.
29
25. Lux, L.R., Russel, M.L., Nelles, L.J., & Smith, C.M. (2009). ScaffoldingKnowledgeBuildingin a web based communication and cultural competence program for international Medical graduates. Academic Medicine. 84(10): 55-58.
30
26. Morrison, G.R., Ross, S.M., & Kemp, J.E. (2007). Designing effective instruction. New York: John Wiley & Sons, Inc.
31
27. Nguyen, H.T. (2006). Constructing expertness: a novice pharmacist's development of interaction competence in patient consultation. Communication and Medicine. 3(2): 147-160.
32
28. Oriol, M. D., Tumulty, G., & Snyder, K. (2010). Cognitive Apprenticeship as a framework for teaching Online. Merlot Journal of Online Learning and Teaching. 6(1): 210-217.
33
29. Putwin, D. W., & Daniels, R.A. (2010). Is the relationship between competence belief and test anxiety influenced by goal orientation. Learning and Individual Differences. 20(1): 8-11.
34
30. Quaintance, J. L., & Arnold, L. (2010). What students learn about professionalism from faculty stories: an "appreciative inquiry" approach. Academic Medicine. 85(1): 118-123.
35
31. Refat, R. M., & Gero, J. S. (1998). Learning about shape semantics: a situated learning approach. Proceedings of third conference on computer aided architectural design research inAsia. Osaka: Osaka University. pp: 375-384.
36
32. Richardson, B. (1999). Professional development. Physiotherapy. 85(9): 467-474.
37
33. Rieger, V. M. (2009). Effective acquisition of basic surgical techniques through blended learning. Chirung. 80(6): 537-43.
38
34. Rovai, A. P., & Jordan, H. M. (2004). Blended learning and sense of community: A comparative analysis with traditional and fully Online graduate course. The International Review of Research in Open and Distance Learning. 5, 2, ISSN: 1492-3831.
39
35. Sanden, J. V., & Teurlings, C. (2008). Developing competence during practice period: the learner's perspective. In Tuomi-Gröhn, tertlu and Engeström. Between school and work new perspective on transfer and boundary-crossing. (pp:110-137), United Kingdom: Emerald.
40
36. Schutt, M. (2007). The effects of instructor immediacy in Online learning environment. University of sandrago. AAT 3301290.
41
37. Serrano, H. M., Gonzalez, S. M. & Munoz, R. J. (2009). Designing learning environments improving social interactions: essential variables for virtual training space. Procedural Social and Behavioral Science. 1: 2411-2415.
42
38. Shaikhi Fini, A., & Khajehzadeh Fini, H. (2010). A comparison effect of group counseling methods, behavioral, cognitive and cognitive behavioral to reduce students test anxiety in university of Hormozgan. Procedural Social and Behavioral Science. 5: 2256-2261.
43
39. Smith, P. J. (2003). Workplace learning and flexible delivery. Review of Educational Research. 73)1): 53-88.
44
40.Smith, l., & laurd, L. (2010). Exploring the advantages of blended instruction at community colleges and technical schools. Merlot Journal of Online Learning and Teaching. 6(2): 508-515.
45
41. So, J., & Brush, T. A. (2008). Student's perception of collaborative learning environment: Relationship and critical factors. Computer and Education. 51(1): 318-336.
46
42. Stalmeijer, R. E. (2009). Cognitive apprenticeship in chemical practice: can it stimulate learning in the opinion of students. Advances in Health Sciences Education. 14(4): 535-546.
47
43. Standal, Ø. F., & Jespersen, E. (2008). Peers as resources for learning: a situated learning approach to adapted physical activity in rehabilitation. Adapted Physical Activity, Quartery. 25(3): 208-227.
48
44. Steinmayer, R., & Spinath, B. (2009). The importance of motivation as a predictor of school achievement. Learning and Individual Differences. 19: 80-90.
49
45.Stoeber, J., Feast, A.R., & Hayward, J. A. (2009). Self-oriented and socially prescribed perfectionism: Differential relationship and text anxiety. Personality and Individual Differences. 47: 423-428.
50
46. Sung, Y.H., Kauon, I.G., & Rya, E. (2008). Blended Learning on Medication administration for new nurses: Integration of e-learning and face to face instruction classroom. Nurse Education Today. 28(8): 943-952.
51
47. Unal, C., & Inan, H. Z. (2010). Student's perception of a situated learning environment. Procedural Social and Behavioral Sciences. 2(2): 2171-2175.
52
48. Walker, C. O., Greene, B.A., & Mansell, R. A. (2006). Identification with academic intrinsic/extrinsic motivation, and self-efficacy as predictors of cognitive engagement. Learning and Individual Differences. 6(1): 1-12.
53
49. Wang, M. (2010). Online Collaboration and offline interaction between students using asynchronous tools in blended learning. Australian Journal of Education Technology. 26(6): 830-846.
54
50. Weltering ,V.; Tlerrier, A. ; Spitzer, K. and Spreckelsen C. (2009). Blended learning positively affects students' satisfaction and the role of the tutor in the problem based learning process: results of mixed-method evaluation. Advances in Health Sciences Education. 14(5): 725-38.
55
51. West, C., Stain, C., Sanbom, W., & Volicer, B. (2009). Computer-based simulation in blended learning curriculum for Hazardous waste site worker health and safety training. International Journal of Information Communication Technology Education. 5(1): 62-73.
56
52. Yushau, B. (2006). The effects of blended E-learning on Mathematics and computer attitudes in pre-calculus Algebra. The Montana Mathematics Enthusiant. 3(2): 176-183.
57