%0 Journal Article %T ارزیابی اثربخشی بکارگیری مدل طراحی آموزشی دیک و کری در آموزش ضمن خدمت کارکنان دانشگاه %J پژوهش‌های برنامه درسی %I دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسی %Z 2251-6794 %A کرمی, مرتضی %A قبادی, کبری %A حدادی, صفیه %D 2016 %\ 08/22/2016 %V 6 %N 1 %P 21-38 %! ارزیابی اثربخشی بکارگیری مدل طراحی آموزشی دیک و کری در آموزش ضمن خدمت کارکنان دانشگاه %K آموزش ضمن خدمت %K اثربخشی %K طراحی آموزشی %K مدل دیک و کری %K دانشگاه مشهد %R 10.22099/jcr.2016.3839 %X اهداف: یکی از دغدغه‌های امروز سازمآن‌ها در بحث آموزش‌های ضمن خدمت و توسعه کارکنان، اثربخشی دوره‌های آموزشی است. هدف این مطالعه، به‌کارگیری و سنجش اثر بخشی مدل طراحی آموزشی دیک و کری در برنامه‌های آموزش ضمن خدمت کارکنان بود. روش: روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی بود که از طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش کارکنان شرکت کننده در برنامه آموزشی منتخب در دانشگاه فردوسی مشهد بود که 60 نفر انتخاب شدند و به گروههای آزمایش و کنترل انتساب تصادفی یافتند. ابزارهای گردآوری داده‌ها شامل دو پرسش‌نامه جهت سنجش  رضایت، نگرش و آزمون پیشرفت تحصیلی جهت ارزیابی اثربخشی یادگیری فراگیران بود. روایی ابزارها از طریق روایی محتوایی و پایایی آن‌ها از آلفای کرونباخ و کودر- ریچاردسون احراز گردید. یافته‌ها: در خصوص مولفه‌های تشکیل دهنده اثربخشی نتایج نشان داد که فراگیران در گروه آزمایش رضایت بیشتر، نگرش مثبت تر، و یادگیری بهتردر قیاس با دوره‌های آموزشی موجود داشتند. نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های تحقیق می‌توان نتیجه گیری نمود به‌کارگیری مدل طراحی آموزشی دیک و کری در آموزش‌های ضمن خدمت دانشگاهی موجب افزایش اثربخشی دوره‌های آموزشی می‌شود. %U https://jcr.shirazu.ac.ir/article_3839_a726e53e9620f1728207c8b342545da8.pdf