%0 Journal Article %T بررسی مقوله فرهنگ و قومیت در محتوای برنامه های درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی %J پژوهش‌های برنامه درسی %I دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسی %Z 2251-6794 %A زینال تاج, فرزانه %A دهقان, مرضیه %A پاک مهر, حمیده %D 2015 %\ 02/20/2015 %V 4 %N 2 %P 117-130 %! بررسی مقوله فرهنگ و قومیت در محتوای برنامه های درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی %K قومیت و فرهنگ %K آموزش و پرورش %K برنامه درسی %K کتاب مطالعات اجتماعی %K شهرستان ارومیه %R 10.22099/jcr.2015.3089 %X هدف مقاله حاضر بررسی نقش قومیت و فرهنگ در کتاب­های مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی است. در این راستا ضمن تحلیل محتوای کتاب­های دوره ابتدایی از نظر معلمان این دوره نیز استفاده گردید. جامعه مورد بررسی در این پژوهش کلیه معلمان ناحیه دو شهرستان ارومیه و کتاب­های دوره ابتدایی است که از بین آنها،223 معلم و از کتاب­های درسی، کتاب­های مطالعات اجتماعی پایه­های سوم، چهارم، پنجم و ششم به عنوان حجم نمونه انتخاب شد. ابزار گردآوری داده­ها برای بررسی نظر آموزگاران پرسش­نامه بود که براساس مقیاس لیکرت تنظیم گردید. برای بررسی قومیت و فرهنگ در کتاب­های فوق چک لیستی از قومیت و فرهنگ تهیه شد. روش آماری این پژوهش تحلیل توصیفی داده­ها است که داده­ها با استفاده از آن گردآوری و طبقه­بندی شده­اند و برای تحلیل فرضیه­های پژوهش از آزمون تحلیل واریانس استفاده گردید. یافته­های این پژوهش نشان دادکه نقش قومیت و فرهنگ در کتاب مطالعات اجتماعی در حد متوسط می­باشد و همچنین آموزگاران معتقدندکه محتوای کتاب مطالعات اجتماعی درپایه سوم بیشتر از پایه­های چهارم و پنجم به مقوله­های قومیت و فرهنگ ایرانی اسلامی پرداخته است. همچنین در کتاب ششم به میزان متوسط و در فصول آخر تقریبا به این موضوع پرداخته شده است و تاحدودی توانسته اطلاعاتی در اختیاردانش آموزان در مورد بعضی ازشهرها و قومیت­ها و پیشینه تاریخی آنها قرار دهد. %U https://jcr.shirazu.ac.ir/article_3089_fb3edf04bb76d6f457bbb218a8304ed6.pdf