@article { author = {اسلامی, فاطمه and موسی پور, نعمت الله and صادقی, علیرضا}, title = {مطالعه تجربه زیسته استاد راهنمای دوره کارآموزی در دانشگاه فرهنگیان}, journal = {پژوهش‌های برنامه درسی}, volume = {10}, number = {2}, pages = {201-221}, year = {2021}, publisher = {دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسی}, issn = {2251-6794}, eissn = {}, doi = {10.22099/jcr.2021.6054}, abstract = {برنامه درسی کارآموزی دانشگاه فرهنگیان، در قالب «دوره مهارت‌آموزی» آزمون استخدام پیمانی وزارت آموزش و پرورش، از سال 1395 به اجرا درآمده است. این برنامه درصدد فراهم کردن فرصت لازم برای تجربه به‌کارگیری دانش نظری در موقعیت عملی برای کسب شایستگی معلمی است. هدف این پژوهش کسب تجربه زیسته «استاد راهنمای دوره کارآموزی» دانشگاه فرهنگیان است. بدین منظور، در قالب رویکرد کیفی، از روش پدیدارشناسی توصیفی استفاده شد. نمونۀ مورد بررسی از میان استادان کارآموزی دانشگاه فرهنگیان قم و به شیوۀ نمونه‌گیری گروه بارز انتخاب شد و اطلاعات لازم با استفاده از مصاحبه کسب گردید. بر اساس آنچه از تحلیل نظرات این گروه حاصل شد، می‌توان گفت که منطق برنامه کارآموزی را این گروه قابل قبول ارزیابی می‌کنند، هدف‌های برنامه را مناسب می‌دانند و معتقدند روش پیش‌بینی شدۀ این برنامه دارای قابلیت اثربخشی است و طرح مناسبی برای ارزشیابی از آثار برنامه و یادگیری کارآموزان، تدارک شده است. با وجود این، آنان گزارش کردند که برنامه کارآموزی دارای کاستی‌هایی است که اصولاً مربوط به اجراست. از نظر آنان، اجرای برنامه کارآموزی با مسائلی از جمله ضعف آموزش دست‌اندرکاران اجرایی برنامه از جمله معلم راهنما، مدیران گروه‌ها و کارشناسان مربوط مواجه است. برای رفع این کاستی‌ها، آنان نظرات اصلاحی ارائه کرده‌اند که آموزش در صدر آنهاست. }, keywords = {برنامه کارآموزی,استاد راهنما,تجربه مربیگری,دانشگاه فرهنگیان}, url = {https://jcr.shirazu.ac.ir/article_6054.html}, eprint = {https://jcr.shirazu.ac.ir/article_6054_c35ba2fa2e2eae20503881d901b18cb4.pdf} }