@article { author = {یوسف زاده, محمدرضا}, title = {رویکرد پدیدارشناسانه به تجارب معلمان مدارس ابتدایی دخترانه از اجرای طرح شناسایی و هدایت استعدادهای برتر (شهاب)}, journal = {پژوهش‌های برنامه درسی}, volume = {10}, number = {2}, pages = {179-200}, year = {2021}, publisher = {دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسی}, issn = {2251-6794}, eissn = {}, doi = {10.22099/jcr.2021.6053}, abstract = {هدف پژوهش حاضر، استفاده از رویکرد پدیدارشناسانه جهت بررسی تجارب معلمان مدارس ابتدایی دخترانه از اجرای طرح شناسایی و هدایت استعدادهای برتر (شهاب) بود. رویکرد پژوهش کیفی بود و از روش پژوهش پدیدارشناسی توصیفی استفاده شد. میدان پژوهش، کلیۀ معلمان زن پایه پنجم ابتدایی مدارس دخترانه مجری طرح شهاب  ناحیه دو همدان در سال تحصیلی 98-97 بودند. بر اساس روش نمونه­گیری ملاک محور و قاعده اشباع نظری، تعداد 16 نفر از معلمان به عنوان مشارکت­کننده انتخاب شدند، روش جمع­آوری داده­ها مصاحبه نیمه­ساختاریافته بود. زمان مصاحبه از 25 تا 40 دقیقه متغیر بود. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از کدگذاری و تحلیل مضمون استفاده شد. براساس یافته­ها، تجربیات و ادراکات معلمان در چهار مضمون سازمان­دهنده شامل مضامین انگیزشی، ستادی و پشتیبانی، آموزشی و اجتماعی و فرهنگی طبقه­بندی شد و در مجموع 31 مضمون پایه، برای مضامین سازمان­دهنده شناسایی شد. همچنین نتایج نشان داد، معلمان ادراکات و تجربیات ناخوشایندی نسبت به اجرای طرح داشتند و بیشترین تجربیات ناخوشایند، مربوط به عوامل آموزشی بود.جایگزین ساختن خلاقیت، خودآغازی، جستجوگری، خوداکتشافی و خودانگیزشی به جای آموزش نتیجه محور، نمره محور، رقابت محور، پر­آموزی و پرباری حافظه در سایۀ  طرح شهاب نیازمند تعامل کلیۀ عوامل درگیر از جمله بنیاد ملی نخبگان، سازمان پرورش استعدادهای درخشان، دفتر هدایت استعدادهای درخشان، جامعه، خانواده، معلم و مدیر مدرسه است.}, keywords = {رویکرد پدیدارشناسانه,تجارب,معلم,دوره ابتدایی,طرح شناسایی و هدایت استعدادهای برتر (شهاب)}, url = {https://jcr.shirazu.ac.ir/article_6053.html}, eprint = {https://jcr.shirazu.ac.ir/article_6053_2af407cbe151628f989b2f64939a9769.pdf} }