@article { author = {جباری, سوسن}, title = {تهیه و ساخت آزمون اختلال بیان نوشتاری برای دانش‏آموزان دوره ی ابتدایی}, journal = {پژوهش‌های برنامه درسی}, volume = {6}, number = {2}, pages = {65-87}, year = {2017}, publisher = {دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسی}, issn = {2251-6794}, eissn = {}, doi = {10.22099/jcr.2017.3964}, abstract = {هدف از پژوهش حاضر ساخت آزمون اختلال نوشتاری برای دانش‌آموزان کلاس‌های سوم و چهارم و پنجم و ششم ابتدایی بود. بدین منظور آزمون اختلال بیان نوشتاری در دو مرحله مقدماتی و اصلی طراحی و اجرا گردید. نمونه شامل 2403 دانش‌آموز (1203 پسر و 1200 دختر) در کلاس‌های سوم و چهارم و پنجم و ششم و از چهار ناحیه شیراز به صورت نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای تصادفی انتخاب شدند. مشخصات روان‌سنجی آزمون برای پایایی از روش بازآزمایی و آلفای کرونباخ استفاده گردید و برای بررسی روائی از تحلیل کلاسیک گویه‌ها استفاده شد. و روایی محتوایی نیز با توجه به دیدگاه صاحبنظران احراز شد. روایی ملاکی از همبستگی نمره آزمون با معدل دانش‌آموزان و روایی سازه از قدرت تمایزگذاری کلاسی استفاده گردید. نتایج حاکی از آن بود که آزمون مورد نظر از پایایی مناسب و با ضریب 93% و روایی محتوای و سازه مناسبی برخوردار است و می‌تواند به عنوان ابزار مناسبی در زمینه اختلال بیان نوشتاری در کلاس‌های یاد شده مورد استفاده قرار گیرد.}, keywords = {اختلال بیان نوشتاری,اختلالات ویژه یادگیری,دوره ی ابتدایی,شیراز}, url = {https://jcr.shirazu.ac.ir/article_3964.html}, eprint = {https://jcr.shirazu.ac.ir/article_3964_e9e5f260d7fb9ef89d361d20e5bafa00.pdf} }