@article { author = {ادیب منش, مرزبان and پروانه, فرهاد}, title = {تحلیل محتوای کتاب‌های درسی تاریخ مقطع متوسطه(رشته‌های علوم پایه) از منظر ترسیم هویّت دینی از سال 58تا 92 ه.ش.}, journal = {پژوهش‌های برنامه درسی}, volume = {5}, number = {2}, pages = {97-120}, year = {2016}, publisher = {دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسی}, issn = {2251-6794}, eissn = {}, doi = {10.22099/jcr.2016.3837}, abstract = {پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای کتاب‌های درسی تاریخ دوره متوسطه علوم پایه برای تعیین جایگاه مؤلفه‌های هویت دینی، مذهبی و انقلابی در محتوای این کتاب‌ها انجام شده است. مسأله‌ی اصلی پژوهش پاسخ به این سؤال بوده است: آیا کتاب‌های درسی تاریخ دوره متوسطه رشته‌های علوم پایه از سال 58 تا 92 ه. ش در شکل دهی هویّت دینی، مذهبی و انقلابی در دانش آموزان موفق بوده اند؟ روش پژوهش، اسنادی و مبتنی بر تحلیل محتواست. جامعه‌ی آماری پژوهش شامل کلیه کتاب‌های درسی تاریخ دوره متوسطه رشته علوم پایه ازسال 1358 تا 1392.ه.ش، تألیف دفتر برنامه‌ریزی و کتب درسی وزارت آموزش و پرورش است. و از میان آن‌ها تعداد 9 عنوان کتاب درسی تاریخ که به لحاظ محتوائی تکراری نبودند، به عنوان حجم نمونه انتخاب و مورد مطالعه و تجزیه وتحلیل قرار گرفتند. برای گردآوری اطلاعات از فهرست وارسی (چک لیست) سنجش مؤلفه‌های هویت دینی، مذهبی و انقلابی استفاده شده است. یافته‌های این پژوهش حاکی از این است که: کتاب‌های درسی تاریخ متوسطه بعد از انقلاب اسلامی در شکل دهی و انتقال مفاهیم هویّت دینی، مذهبی و انقلابی سهم زیادی داشته اند. و توانسته اند وی‍ژگی‌ها، بایدها و نبایدهای دینی، عقاید و هویّت اسلامی- انقلابی را در لابه‌لای مطالب خویش، به دانش‌آموزان انتقال‌ دهند و در جهت درونی ‌سازی آن‌ها مؤثر عمل کنند.}, keywords = {کتاب‌های درسی تاریخ,دوره متوسّطه,علوم پایه,هویّت دینی,تحلیل محتوا}, url = {https://jcr.shirazu.ac.ir/article_3837.html}, eprint = {https://jcr.shirazu.ac.ir/article_3837_4387613f064e633ca3954fc7404ebd3f.pdf} }