بررسی نقش جهتگیریهای برنامه درسی استادان بر احساس حضور دانشجویان در محیط مجازی: مطالعهی ترکیبی
محمد
اکبری بورنگ
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه بیرجند
author
text
article
2013
per
احساس حضور دانشجویان عاملی مهم در موفقیت آموزش مجازی میباشد. یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار بر احساس حضور دانشجویان باورهای آموزشی استادان مجازی میباشد. این پژوهش با هدف بررسی نقش جهتگیریهای برنامه درسی استادان بر احساس حضور دانشجویان در دوره­های مجازی، طراحی و اجرا گردید. این مطالعه یک پژوهش ترکیبی از نوع متوالی میباشد. جامعه آماری شامل استادان و دانشجویان دانشگاههای، امیرکبیر، علم و صنعت، خواجه نصیرالدین طوسی و علوم و حدیث میباشند. در مرحلهی کمی، نمونه مورد بررسی به شیوهی طبقهای تصادفیْ تعداد 714 دانشجو و 63 استاد انتخاب شدند و در مرحله کیفی با استفاده از نمونه­گیری دسترس تعداد 16 آزمودنی به شیوهی اشباع نظری تعیین گردیدند. در مرحلهی کمی، تحقیق، جمع­آوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامهی جهت­گیری­های برنامه درسی و پرسشنامه احساس حضور، انجام شد و تحلیل داده­ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی با برنامه spss انجام شد. در مرحله کیفی تحقیق، از مصاحبهی نیمه ساختار یافته، جهت گردآوری اطلاعات استفاده شد و برای تحلیل داده­ها از شیوهی تحلیل محتوای کیفی و روش تفسیری استفاده شد. آزمون­های تحلیل واریانس چند متغیره، آزمون لوین و آزمون تعقیبی توکی به منظور تحلیل داده­ها استفاده شدند. نتایج حاصل از تحلیل دادههای کمی و کیفی نشان داد که بین جهتگیری­های برنامه درسی استادان و احساس حضور دانشجویان رابطه وجود دارد. نتایج حاصل از رگرسیون چندگانه نشان داد که استادانی که دارای جهت­گیری برنامه درسی انسانگرایی و بازسازی­گرایی اجتماعی و تلفیقی شوآب هستند، در مقایسه با استادانی که دارای سایر جهت­گیری­ها می­باشند دانشجویانشان احساس حضور بالاتری دارند. بنابراین توجه به باورها و نگرشهای آموزشی استادان جهت افزایش احساس حضور دانشجویان بسیار اهمیت دارد.
پژوهشهای برنامه درسی
دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسی
2251-6794
3
v.
1
no.
2013
1
16
https://jcr.shirazu.ac.ir/article_2511_1b8529e7d6c006fba035ca4128402083.pdf
dx.doi.org/10.22099/jcr.2013.2511
بررسی تطبیقی فعالیتهای فوقبرنامه دوره ابتدایی ایران با کشورهای آمریکا، انگلستان و مالزی
سیدمحمدرضا
امام جمعه
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
author
غلامعلی
احمدی
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
author
مهین
تیمورنیا
دبیر آموزش و پرورش ناحیه 3 کرمانشاه
author
text
article
2013
per
هدف این پژوهش مطالعه­ی تطبیقی فعالیت­های فوق­برنامه در مقطع ابتدایی ایران با کشورهای آمریکا، انگلستان و مالزی، جهت ارائه­ی پیشنهادهایی در حوزه فعالیت­های فوق­برنامه است. این پژوهش از نوع مطالعات تطبیقی می­باشد و با استفاده از روش جورج بردی انجام شده است. کشورهای آمریکا و انگلستان به این دلیل که هر یک به نوعی مهد فعالیت­های فوق­برنامه در جهان بوده­اند و مالزی نیز به عنوان کشوری مسلمان که دارای فعالیت­های فوق­برنامه­ی ساختارمند است؛ انتخاب شده­اند. نتایج پژوهش نشان می­دهد کشورهای مورد مطالعه در فعالیت­های فوق­برنامه اهداف مشترک و متنوعی را دنبال می­کنند، در ایران بر اهداف کلی و حیطه­های نگرشی تأکید شده است. کشورهای منتخب بر آشنایی با مذاهب و فرهنگ­های گوناگون محلی، منطقه­ای و جهانی، درک ارزش­های سنت­های خود و دیگران و افزایش تحمل و سعه­صدر در مقابل فرهنگ­های دیگر و ... تأکید دارند، این اهداف در ایران کمتر مورد توجه قرار گرفته است. محتوای برنامهها در ایران از تنوع کمتری برخوردار است و بیشتر به فعالیت­های مذهبی اهمیت داده شده است. تفاوت عمده ایران با سایر کشورها در اجرای برنامه­ها، این است که زمان و ساعتی مشخص برای این­گونه فعالیت­ها در مدارس پیش­بینی نشده است، میزان مشارکت معلمان درکشورهای مورد مطالعه بیش­تر از ایران است. ارزشیابی برنامه­ها در کشورهای منتخب به صورت عملکرد دانش­آموزان و گزارش کار می­باشد. در پایان این پژوهش، پیشنهادهایی برای بهبود نظام آموزشی ایران در حوزه­ی فعالیت فوق­برنامه ارائه گردیده است.
پژوهشهای برنامه درسی
دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسی
2251-6794
3
v.
1
no.
2013
17
65
https://jcr.shirazu.ac.ir/article_2512_bbe25e7af76b0a745ea9b640a45b4cbe.pdf
dx.doi.org/10.22099/jcr.2013.2512
ارزیابی اخلاق حرفهای استادان دانشگاه شیراز از دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد و دلالتهای تربیتی آن در برنامهریزی درسی
محبوبه
باباصفری
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه شیراز
author
رحمت اله
مرزوقی
دانشکده ی علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شیراز
author
نظامالدین
فقیه
دانشکده ی اقتصاد و مدیریت، دانشگاه شیراز
author
جعفر
ترکزاده
دانشکده ی علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شیراز
author
فریده
یوسفی
دانشکده ی علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شیراز
author
text
article
2013
per
پژوهش حاضر، در راستای بررسی عوامل مؤثر بر فرآیند­های یاددهی-یادگیری به عنوان یکی از عناصر برنامهی درسی، به بررسی اخلاق حرفه­ای استادان دانشگاه شیراز از دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد، مقایسه نظرات دانشجویان دو جنس در مورد ابعاد اخلاق حرفه­ای استادان و مقایسه­ی ابعاد اخلاق حرفه­ای استادان دانشکده­های علوم انسانی و علوم پایه از دیدگاه دانشجویان پرداخته است. به این منظور، 216 نفر از استادان با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقه­ای (لایهای) انتخاب شدند و 875 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد پرسشنامه محقق ساخته­ی اخلاق حرفه­ای استادان، که دارای 5 بعد (آموزش، پژوهش، منش، روابط انسانی، و سازمانی) بود را برای استادان مورد نظر تکمیل نمودند. پایایی پرسشنامه به روش آلفای کرونباخ و تنصیف و روایی آن با استفاده از روش روایی صوری و محاسبه­ی همبستگی هر گویه با نمره­ی بعد مربوط به آن سنجیده شد. داده­ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس اندازه­های مکرر و آزمون تی گروه­های مستقل همراه با تصحیح بونفرونی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که 1) بین همه ابعاد اخلاق حرفه­ای استادان به جز ابعاد روابط انسانی و سازمانی تفاوت معناداری وجود دارد. 2) بین نظر دانشجویان پسر و دختر و نیز بین نظر دانشجویان دانشکده­های علوم انسانی و علوم پایه در مورد ابعاد پنج­گانه اخلاق حرفه­ای استادان تفاوت معناداری وجود ندارد.
پژوهشهای برنامه درسی
دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسی
2251-6794
3
v.
1
no.
2013
67
86
https://jcr.shirazu.ac.ir/article_2513_aee80dcf0446280511c45e28e87eafd2.pdf
dx.doi.org/10.22099/jcr.2013.2513
رابطهی نوع ساختار و مطلوبیت جوّ کلاسی در دانشگاه (مطالعه موردی دانشگاه شیراز)
جعفر
ترک زاده
دانشگاه شیراز
author
فاطمه
زینعلی
دانشگاه شیراز
author
text
article
2013
per
هدف کلی از انجام این پژوهش، بررسی رابطه­ی بین نوع ساختار و مطلوبیت جوّ کلاسی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه شیراز بود. جامعهی آماری این پژوهش شامل کلّیه­ی دانشجویان دانشگاه شیراز در مقطع کارشناسی بود. با استفاده از روش نمونهگیری خوشه­ای چند مرحله­ای، 201 نفر انتخاب و ابزارهای پژوهش بین آنان توزیع و در نهایت 188پرسشنامهی قابل استفاده عودت داده شد. داده­ها با استفاده از آزمونهای تی وابسته، تی تک نمونهای، روش تحلیل مسیر، تحلیل واریانس اندازهگیریهای مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی و تحلیل واریانس چند متغیره تحلیل شدند. نتایج نشان داد: 1) از نظر دانشجویان، نوع ساختار غالب در دانشگاه قلمرو پژوهش از نوع بازدارنده است؛ 2) میزان مطلوبیت کلی جوّ کلاسی در سطحی پایین­تر از متوسط قرار دارد، 3) ساختار تواناساز پیش­بینی کننده­ی مثبت و معنادار و ساختار بازدارنده پیش­بینی کننده­ی منفی و معنادار مطلوبیت جوّ کلاسی هستند؛ 4) بین میزان مطلوبیت ابعاد جوّ کلاسی در دانشگاه شیراز تفاوت معناداری وجود دارد؛ 5) بین میزان مطلوبیت ابعاد جوّ کلاسی در گروههای مختلف تحصیلی تفاوت معناداری وجود دارد.
پژوهشهای برنامه درسی
دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسی
2251-6794
3
v.
1
no.
2013
87
114
https://jcr.shirazu.ac.ir/article_2514_6ae76f72d0735cbcb4d54a4d28131dbe.pdf
dx.doi.org/10.22099/jcr.2013.2514
بررسی وضعیت موجود و مطلوب برنامهدرسی آموزش علوم مبتنی بر مؤلفههای ماهیت علم از دیدگاه دانشجویان (مورد: دانشگاههای اصفهان و صنعتی اصفهان)
اصغر
سلطانی
بخش علوم تربیتی دانشگاه شهید باهنر کرمان
author
مصطفی
شریف
گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
author
رسول
رکنیزاده
گروه فیزیک دانشگاه اصفهان
author
text
article
2013
per
هدف اصلی مقالهی حاضر بررسی دیدگاه دانشجویان رشتههای علوم پایه دانشگاههای اصفهان و صنعتی اصفهان در مورد برنامهدرسی آموزش علوم، مبتنی بر ویژگیهای اساسی ماهیت علم بوده است. بدین منظور از جامعه آماری که شامل همه دانشجویان رشتههای فیزیک، شیمی، زیستشناسی و زمینشناسی وگرایشهای مرتبط در دو دانشگاه میشد، 277 نفر بهعنوان نمونهی آماری در این پژوهش انتخاب شدند. روش پژوهش از نوع توصیفی - پیمایشی و ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساختهی سنجش دیدگاه دانشجویان بوده است. جنبههای اصلی مورد سنجش ماهیت علم در این ابزار عبارت بودهاند از موقتی بودن علم، مبنای تجربی علم، خلاقیت در علم، نقش ذهنیت در علم، تأثیر مسائل اجتماعی و فرهنگی بر علم، نقش مشاهده و استنتاج و نقش نظریه و قانون علمی. این مؤلفهها در چهار عنصر اساسی برنامهدرسی یعنی هدفها، محتوا، اجرا و ارزشیابی و در دو وضعیت موجود و مطلوب بررسی شدهاند. ضریب آلفای کرونباخ برای این مقیاس سنجش برابر 81/0 محاسبه گردیده است. نتایج نشان دادهاند که از نظر دانشجویان، در وضعیت موجود، هیچ یک از عناصر برنامهدرسی یعنی هدفها، محتوا، اجرا و ارزشیابی، مبتنی بر مؤلفههای ماهیت علم نیستند. با اینحال از نظر آنان هدفهای برنامهدرسی از حیث برخورداری از مؤلفههای ماهیت علم به وضعیت مطلوب نزدیکترند. در این میان ارزشیابی برنامهدرسی از نظر رعایت مؤلفههای ماهیت علم، بیشترین اختلاف را با وضعیت مطلوب خود دارد. از نظر دانشجویان، در وضعیت مطلوبْ هدفهای برنامهدرسی آموزش علوم باید بیشتر از سایر عناصر مبتنی بر مؤلفههای ماهیت علم باشد. پس از عنصر هدفها، برنامههای درسی جهت همسویی با مولفههای هفتگانه ماهیت علم، باید بیشترین توجه خود را به دو عنصر اجرا و ارزشیابی برنامهدرسی معطوف دارند.
پژوهشهای برنامه درسی
دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسی
2251-6794
3
v.
1
no.
2013
115
140
https://jcr.shirazu.ac.ir/article_2515_36aa785dac91dd090d9c800c1880f5d7.pdf
dx.doi.org/10.22099/jcr.2013.2515
ارائهی مدل معادله ساختاری اثربخشی برنامه درسی تجربه شدهی دانشجویان و توسعهی شایستگی رهبری آنان- دانشگاه شیراز
مهدی
محمدی
دانشگاه شیراز
author
لیلا
ملتجی
مدیریت آموزشی- پردیس بین الملل دانشگاه شیراز
author
text
article
2013
per
هدف کلی این پژوهش، بررسی رابطهی بین ادراک دانشجویان از اثر بخشی برنامه درسی تجربه شده و توسعهی شایستگیهای رهبری آنان در قالب یک مدل معادلهی ساختاری بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل کلیهی دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه شیراز بود. با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای، تعداد 18 کلاس از دانشجویان سال آخر گروههای مختلف تحصیلی انتخاب شدند که در مجموع شامل 284 دانشجو میشدند. ابزار مورد استفاده شامل مقیاس محقق ساختهی اثربخشی برنامه درسی تجربه شده و پرسشنامه توسعهی شایستگی رهبری بود. پس از محاسبهی روایی و پایایی ابزار و توزیع بین افراد نمونه، دادهها با نرم افزارهای SPSS 16 و LISREL8.54 و روشهای آماری آزمون تی تک نمونهای، ضریب همبستگی پیرسون و مدل معادلهی ساختاری مورد تحلیل قرار گرفتند و نتایج نشان داد که: 1- میانگین اثربخشی تکالیف و ارزشیابی از حد متوسط پایینتر است. 2- میانگین ابعاد خودآگاهی، کار گروهی و مشارکت با اجتماع از میانگین معیار متوسط بالاتر است اما از حد مطلوب پایینتر میباشد؛. 3- رابطهی مثبت و معناداری بین متغیرهای اثربخشی برنامه درسی تجربه شده و توسعهی شایستگیهای رهبری وجود دارد؛ 4- اثربخشی برنامه درسی تجربه شدهی دانشجویان پیشبینیکنندهی مثبت و معنادار توسعهی شایستگی رهبری آنان است.
پژوهشهای برنامه درسی
دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسی
2251-6794
3
v.
1
no.
2013
141
162
https://jcr.shirazu.ac.ir/article_2516_8eb369cb03da4bff42d7bb691045cfd2.pdf
dx.doi.org/10.22099/jcr.2013.2516