هدف این پژوهش سنتز پژوهی چند مورد از پژوهشهایی است که حول موضوع آموزش شهروندی در برنامههای درسی در کشورهای مختلف انجام شده است. برای این منظور با استفاده از روش سنتز پژوهی، تحقیقات انجام شده در سطح بینالملل، در خصوص میزان توجه و اختصاص مفاهیم مربوط به آموزش شهروندی در برنامههای درسی، بهصورت نظاممند انتخاب، واکاوی محتوایی و دستهبندی شدهاند. در مرحله غربالگری، 11 پژوهشی که این ویژگیها را داشتهاند، انتخاب و ترکیبی از یافتههای آنها بر اساس اصول تلفیق، بازاندیشی و بازآرایی دادهها، ارائه شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که عوامل مهم محیطی که در ساختار کلی برنامههای درسی آموزش شهروندی به آن پرداخته شده عبارت از سنت تاریخی؛ موقعیت جغرافیایی؛ ساختار اجتماعی-سیاسی؛ سیستم اقتصادی و روندهای جهانی است. همچنین نتایج نشان میدهد که آموزش شهروندی در برنامههای درسی برخی از کشورها، مبتنی بر بیان ارزشهای فرهنگی جزئی و همچنین قوانین ملی و در برخی دیگر حالت خنثی نسبت به ارزشها داشتهاند. نهایتاً اینکه نتایج بیانگر آن است که آموزش شهروندی در برنامههای درسی، از سه لایه تشکیل میشود: آموزش در مورد شهروندی؛ آموزش از طریق شهروندی و آموزش برای شهروندی.
سلیمی, جمال. (1398). مطالعه چگونگی «آموزش شهروندی» در برنامهی درسی: سنتز پژوهی مطالعات انجام شده در دو دههی اخیر. پژوهشهای برنامه درسی, 9(2), 255-287. doi: 10.22099/jcr.2020.5535
MLA
جمال سلیمی. "مطالعه چگونگی «آموزش شهروندی» در برنامهی درسی: سنتز پژوهی مطالعات انجام شده در دو دههی اخیر". پژوهشهای برنامه درسی, 9, 2, 1398, 255-287. doi: 10.22099/jcr.2020.5535
HARVARD
سلیمی, جمال. (1398). 'مطالعه چگونگی «آموزش شهروندی» در برنامهی درسی: سنتز پژوهی مطالعات انجام شده در دو دههی اخیر', پژوهشهای برنامه درسی, 9(2), pp. 255-287. doi: 10.22099/jcr.2020.5535
VANCOUVER
سلیمی, جمال. مطالعه چگونگی «آموزش شهروندی» در برنامهی درسی: سنتز پژوهی مطالعات انجام شده در دو دههی اخیر. پژوهشهای برنامه درسی, 1398; 9(2): 255-287. doi: 10.22099/jcr.2020.5535