هدف این مطالعه، بررسی اثربخشی آموزش بازنماییهای تصویری بر توانایی حل مسائل کلامی ریاضی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی بوده است. این پژوهش از نوع تحلیل محتوا و طرحهای نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون- پیگیری با گروه کنترل است. پس از مطالعه و طراحی آموزشی، 40 نفر از دانشآموزان پسر پایه ششم ابتدایی مشغول به تحصیل در یک آموزشگاه در سال تحصیلی 97-1396 در شهر یاسوج بهصورت داوطلب آزاد در این پژوهش شرکت کردند. مشارکت-کنندگان با انتساب تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شده و برای 9 جلسه (هر هفته یک جلسه) با استفاده از روش آموزش بازنماییمحور تحت آموزش قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل دادهها در تحلیل محتوا از تکنیک آنتروپی شانون و در بخش نیمه آزمایشی از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر استفاده شد. نتایج تحلیل محتوا نشان داده است، بیشترین توجه برای توزیع و حضور مسائل کلامی به ترتیب به مسائل بازنمایی عریان، بازنمایی ضروری، بازنمایی کمککننده و در نهایت به مسائل بازنمایی بیفایده شده است. همچنین نتایج تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر نشان داد که تفاوت معناداری در میانگین تمام مؤلفههای توانایی حل مسائل کلامی (05/0 P<) بین گروه کنترل و آزمایش وجود دارد؛ لذا آموزش بازنماییهای تصویری موجب افزایش توانایی حل مسائل کلامی ریاضی در دانشآموزان شده است. بهعلاوه نتایج نشان میدهد که استفاده از بازنمایی-های تصویری در حل مسائل کلامی در طول زمان ثبات دارد؛ و نهایتاً نتایج مقایسه زوجی بازنمایی-های متفاوت نشان میدهد اثرات بازنماییهای متفاوت یکسان نمیباشند.
عزیزی محمودآباد, مهران. (1398). بررسی اثربخشی آموزش بازنماییهای تصویری بر توانایی حل مسائل کلامی ریاضی دانشآموزان. پژوهشهای برنامه درسی, (), -. doi: 10.22099/jcr.2019.5233
MLA
مهران عزیزی محمودآباد. "بررسی اثربخشی آموزش بازنماییهای تصویری بر توانایی حل مسائل کلامی ریاضی دانشآموزان". پژوهشهای برنامه درسی, , , 1398, -. doi: 10.22099/jcr.2019.5233
HARVARD
عزیزی محمودآباد, مهران. (1398). 'بررسی اثربخشی آموزش بازنماییهای تصویری بر توانایی حل مسائل کلامی ریاضی دانشآموزان', پژوهشهای برنامه درسی, (), pp. -. doi: 10.22099/jcr.2019.5233
VANCOUVER
عزیزی محمودآباد, مهران. بررسی اثربخشی آموزش بازنماییهای تصویری بر توانایی حل مسائل کلامی ریاضی دانشآموزان. پژوهشهای برنامه درسی, 1398; (): -. doi: 10.22099/jcr.2019.5233