بررسی برخی مؤلفه‌های برنامه درسی تربیت معنوی در چارچوب سنت‌گرایی سید‌حسین نصر

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار تاریخ و فلسفه‌ی تعلیم‌وتربیت، دانشگاه شیراز

2 استاد فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه شیراز

3 دانشجوی دکتری تاریخ و فلسفه‌ی تعلیم‌وتربیت، دانشگاه شیراز

چکیده

هدف اصلی این مقاله بررسی برخی مؤلفه­های برنامه­ی درسی تربیت معنوی بر مبنای سنت­گرایی سید­حسین نصر است. مؤلفه­های مورد بررسی اصول، روش­ها و محتواهای تربیت معنوی هستند. این پژوهش از نوع فلسفی است و با روش استنتاجی فرانکنا انجام­گرفت. یافته­ها نشان ­می­دهد برخی از اصول تربیت معنوی در منظومه­ی فلسفی-عرفانی نصر عبارتند از: اصل پیروی از سنت که متضمن عمل به آداب شریعت و طریقت نیز می­باشد، تبعیت از استاد، شکوفاسازی داشته­های فطری، حجاب­ و غفلت­زدایی، حضور اجتماعی فعال و کثرت طریقت­ها که متضمن تساهل و تسامح در امر تربیت است. روش­های تفکر، تأمل معنوی، مراقبه، هرمنوتیک معنوی، مطالعه­ی سه کتاب وحی، انسان و طبیعت؛ مطالعه­ی علوم سنتی، مشق نظری و عملی هنرهای سنتی، عمل به آداب روحانی، عمل­های صالح مبتنی بر نیکی، تقوا، توبه و مجاهده­ی درونی از روش­های تربیتی استنتاج­ شده­­اند. محتوای تربیت معنوی نیز شامل سنت و مؤلفه­های آن یعنی وحی­های الهی، میراث تصوف، علوم سنتی، ادبیات سنتی، هنرهای سنتی، اسطوره و نماد است. رویکرد نصر به تربیت معنوی توجه بیش­تری به زیبایی­شناسی، اخلاق، حیطه­ی عاطفی، عشق و جوهره­ی دین دارد و متضمن تعلیم­وتربیت کثرت­گراست.

کلیدواژه‌ها