• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
پژوهش‌های برنامه درسی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 7 (1396)
شماره شماره 2
شماره شماره 1
دوره دوره 6 (1395)
دوره دوره 5 (1394)
دوره دوره 4 (1393)
دوره دوره 3 (1392)
دوره دوره 2 (1391)
دوره دوره 1 (1390)
شیربگی, ناصر, سعیدی, کاوه. (1396). تحلیل کیفی تجارب دانشجویان و اعضای هیأت علمی از مفهوم «سخت‌گیری علمی». پژوهش‌های برنامه درسی, 7(2), 88-117. doi: 10.22099/jcr.2018.4745
ناصر شیربگی; کاوه سعیدی. "تحلیل کیفی تجارب دانشجویان و اعضای هیأت علمی از مفهوم «سخت‌گیری علمی»". پژوهش‌های برنامه درسی, 7, 2, 1396, 88-117. doi: 10.22099/jcr.2018.4745
شیربگی, ناصر, سعیدی, کاوه. (1396). 'تحلیل کیفی تجارب دانشجویان و اعضای هیأت علمی از مفهوم «سخت‌گیری علمی»', پژوهش‌های برنامه درسی, 7(2), pp. 88-117. doi: 10.22099/jcr.2018.4745
شیربگی, ناصر, سعیدی, کاوه. تحلیل کیفی تجارب دانشجویان و اعضای هیأت علمی از مفهوم «سخت‌گیری علمی». پژوهش‌های برنامه درسی, 1396; 7(2): 88-117. doi: 10.22099/jcr.2018.4745

تحلیل کیفی تجارب دانشجویان و اعضای هیأت علمی از مفهوم «سخت‌گیری علمی»

مقاله 5، دوره 7، شماره 2 - شماره پیاپی 14، زمستان 1396، صفحه 88-117  XML اصل مقاله (745 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22099/jcr.2018.4745
نویسندگان
ناصر شیربگی orcid 1؛ کاوه سعیدی2
1دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه کردستان
2کارشناس ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه کردستان
چکیده
این تحقیق با هدف بررسی درک و تجربه دانشجویان و اعضای هیأت علمی از مفهوم سخت‌گیری علمی، شناسایی مقولات توصیف و کشف روابط بین آن‌ها انجام شد. رویکرد پژوهش، تفسیری بود که با روش کیفی پدیدارنگاری به اجرا درآمد. مشارکت‌کنندگان بالقوه تحقیق، اعضای هیأت علمی تمام‌وقت و دانشجویان دانشگاه کردستان در سال 1395 بودند. نمونه‌گیری به صورت هدفمند، ملاک‌محور و گلوله برفی بود. با رعایت حداکثر تنوع و تا اشباع نظری داده‌ها با 51 نفر (20 نفر دانشجو و 31 عضو هیأت علمی) مصاحبه‌های نیمه‌ساختمند ادامه داشت. داده‌ها پس از پیاده‌سازی به شکل استقرایی و با شیوه‌ی کدگذاری نظری مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش، پنج گونه‌ی متفاوت که در آن دانشجویان و استادان سخت‌گیری علمی را درک و تجربه کرده بودند نشان داد. مقولات توصیف مربوط به سخت‌گیری علمی تحت عناوین تحقق انتظارات نظام دانشگاهی، شنا کردن خلاف جریان آب، حفظ فاصله اجتماعی مناسب، فراهم‌سازی فضای یادگیری فعال و به‌عنوان مفهومی سیال دسته‌بندی شدند. در کل دانشجویان و استادان سخت‌گیری علمی را به صورت مجموعه‌ای از میزان تکالیف، دستیابی به استانداردها، دشواری، جذابیت و ارتباط با اهداف آتی گزارش کرده بودند.
کلیدواژه‌ها
سخت‌گیری؛ یادگیری فعال؛ رویکردهای یادگیری؛ پدیدارنگاری
مراجع
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 88
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 68
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه




Journal Management System. Designed by sinaweb.