• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
پژوهش‌های برنامه درسی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 7 (1396)
دوره دوره 6 (1395)
دوره دوره 5 (1394)
شماره شماره 2
شماره شماره 1
دوره دوره 4 (1393)
دوره دوره 3 (1392)
دوره دوره 2 (1391)
دوره دوره 1 (1390)
جعفری, سکینه, امین بیدختی, علی اکبر, محمدی, مهدی. (1394). بررسی رابطه ادراک دانشجویان از جهانی‌شدن آموزش عالی با ارزیابی آنان از کیفیت فرآیندهای یاددهی ـ یادگیری. پژوهش‌های برنامه درسی, 5(1), 89-119. doi: 10.22099/jcr.2015.3209
سکینه جعفری; علی اکبر امین بیدختی; مهدی محمدی. "بررسی رابطه ادراک دانشجویان از جهانی‌شدن آموزش عالی با ارزیابی آنان از کیفیت فرآیندهای یاددهی ـ یادگیری". پژوهش‌های برنامه درسی, 5, 1, 1394, 89-119. doi: 10.22099/jcr.2015.3209
جعفری, سکینه, امین بیدختی, علی اکبر, محمدی, مهدی. (1394). 'بررسی رابطه ادراک دانشجویان از جهانی‌شدن آموزش عالی با ارزیابی آنان از کیفیت فرآیندهای یاددهی ـ یادگیری', پژوهش‌های برنامه درسی, 5(1), pp. 89-119. doi: 10.22099/jcr.2015.3209
جعفری, سکینه, امین بیدختی, علی اکبر, محمدی, مهدی. بررسی رابطه ادراک دانشجویان از جهانی‌شدن آموزش عالی با ارزیابی آنان از کیفیت فرآیندهای یاددهی ـ یادگیری. پژوهش‌های برنامه درسی, 1394; 5(1): 89-119. doi: 10.22099/jcr.2015.3209

بررسی رابطه ادراک دانشجویان از جهانی‌شدن آموزش عالی با ارزیابی آنان از کیفیت فرآیندهای یاددهی ـ یادگیری

مقاله 4، دوره 5، شماره 1، تابستان 1394، صفحه 89-119  XML اصل مقاله (875 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22099/jcr.2015.3209
نویسندگان
سکینه جعفری 1؛ علی اکبر امین بیدختی1؛ مهدی محمدی2
1دانشگاه سمنان
2دانشگاه شیراز
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی رابطه­ی ادراک دانشجویان از جهانی‌شدن آموزش عالی با ارزیابی آنان از کیفیت فرآیندهای یاددهی ـ یادگیری از دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترای دانشگاه‌ سمنان بود. مطالعه حاضر از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمام دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترای دانشگاه سمنان و نمونه پژوهش 200 نفر از دانشجویان (148 نفر کارشناسی ارشد، 52 نفر دکترا) بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش مقیاس‌های سنجش ادراک دانشجویان از جهانی‌شدن آموزش عالی و ارزیابی کیفیت فرآیندهای یاددهی ـ یادگیری بود. برای بررسی پایایی این ابزارها از آلفای کرونباخ و برای بررسی روایی آنها از روایی محتوایی استفاده شد. داده‌ها با مدل معادلات ساختاری و با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS و LISREL تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد که از دیدگاه دانشجویان، ادراک اجتماعی ـ فرهنگی و تأکید بر یادگیری مادام‌العمر بالاترین میانگین را به خود اختصاص داده‌اند. بین ادراک دانشجویان از جهانی‌شدن آموزش عالی (ادراک فردی، ادارک اقتصادی، ادارک اجتماعی ـ فرهنگی) با ابعاد ارزیابی آنان از کیفیت فرآیندهای یاددهی ـ یادگیری (فناوری اطلاعات و ارتباطات، عناصر آموزشی، تبادل استاد و دانشجو، سرمایه‌گذاری، تأکید بر یادگیری مادام‌العمر، تنوع رشته و مدارک، برنامه و پروژه) در بیشتر موارد رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. ادراک دانشجویان از جهانی‌شدن آموزش عالی پیش‌بینی کننده مثبت و معنادار ارزیابی آنان از کیفیت فرآیندهای یاددهی ـ یادگیری می‌باشد. ادراک دانشجویان از جهانی‌شدن آموزش عالی به طور مستقیم ارزیابی آنان از کیفیت فرآیندهای یاددهی ـ یادگیری را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
کلیدواژه‌ها
ادراک دانشجویان؛ جهانی‌شدن آموزش عالی؛ ارزیابی؛ کیفیت فرآیندهای یاددهی- یادگیری
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 1,591
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 788
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه




Journal Management System. Designed by sinaweb.