هدف اصلی پژوهش حاضر مقایسهی تأثیر روش آموزش مبتنی بر الگوی طراحی آموزشی بایبی و الگوی طراحی آموزشی گانیه بر انگیزش و یادگیری دانشآموزان سال اول دبیرستان در درس علوم بود. تحقیق حاضر از نوع شبه آزمایشی و طرح پیشآزمون-پسآزمون با دو گروه است. جامعهی مورد مطالعهی این پژوهش را کلیهی دانشآموزان دختر پایهی اول دبیرستان شهر شیراز که در سال تحصیلی93-92 مشغول به تحصیل بودهاند، تشکیل میدهد. حجم نمونه در این پژوهش 54 نفر از دانشآموزان دختر پایهی اول دبیرستان بودند که نمونهگیری به دلیل محدودیت اجرا به صورت نمونهگیری در دسترس انجام شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهی انگیزش پیشرفت هرمنس و آزمون یادگیری محقق ساخته بود و به منظور محاسبهی پایایی پرسشنامهی انگیزش پیشرفت، از آلفای کرونباخ استفاده شد، و میزان پایایی آن 87/. بدست آمد و به منظور محاسبهی پایایی آزمون یادگیری از کودرریچاردسون20 استفاده شد و میزان پایایی آزمون یادگیری 73/. به دست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل داده از آزمون آماری کوواریانس استفاده شد و این نتایج حاصل شد که روش مبتنی بر الگوی گانیه و بایبی تفاوتی در میزان تأثیر بر میزان انگیزش ندارند، اما مشخص شد که بین روشهای آموزشی گانیه و بایبی از نظر میزان یادگیری تفاوت معناداری وجود دارد و روش مبتنی بر الگوی گانیه بر یادگیری دانشآموزان اثربخشتر است.
عبدلی, سمانه, علی آبادی, خدیجه, مرادی, مهسا, & مهرورز, محبوبه. (1394). مقایسهی تأثیر روش آموزش بایبی و گانیه بر انگیزش و یادگیری دانش آموزان. پژوهشهای برنامه درسی, 5(1), 25-46. doi: 10.22099/jcr.2015.3208
MLA
سمانه عبدلی; خدیجه علی آبادی; مهسا مرادی; محبوبه مهرورز. "مقایسهی تأثیر روش آموزش بایبی و گانیه بر انگیزش و یادگیری دانش آموزان". پژوهشهای برنامه درسی, 5, 1, 1394, 25-46. doi: 10.22099/jcr.2015.3208
HARVARD
عبدلی, سمانه, علی آبادی, خدیجه, مرادی, مهسا, مهرورز, محبوبه. (1394). 'مقایسهی تأثیر روش آموزش بایبی و گانیه بر انگیزش و یادگیری دانش آموزان', پژوهشهای برنامه درسی, 5(1), pp. 25-46. doi: 10.22099/jcr.2015.3208
VANCOUVER
عبدلی, سمانه, علی آبادی, خدیجه, مرادی, مهسا, مهرورز, محبوبه. مقایسهی تأثیر روش آموزش بایبی و گانیه بر انگیزش و یادگیری دانش آموزان. پژوهشهای برنامه درسی, 1394; 5(1): 25-46. doi: 10.22099/jcr.2015.3208