• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
پژوهش‌های برنامه درسی
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 7 (1396)
دوره دوره 6 (1395)
دوره دوره 5 (1394)
شماره شماره 2
شماره شماره 1
دوره دوره 4 (1393)
دوره دوره 3 (1392)
دوره دوره 2 (1391)
دوره دوره 1 (1390)
علویانی, سوسن, فتحی آذر, اسکندر, ادیب, یوسف. (1394). بررسی تجربه‌ی تدریس استادان دانشگاه تبریز از رویکرد معماری دانش. پژوهش‌های برنامه درسی, 5(1), 1-23. doi: 10.22099/jcr.2015.3207
سوسن علویانی; اسکندر فتحی آذر; یوسف ادیب. "بررسی تجربه‌ی تدریس استادان دانشگاه تبریز از رویکرد معماری دانش". پژوهش‌های برنامه درسی, 5, 1, 1394, 1-23. doi: 10.22099/jcr.2015.3207
علویانی, سوسن, فتحی آذر, اسکندر, ادیب, یوسف. (1394). 'بررسی تجربه‌ی تدریس استادان دانشگاه تبریز از رویکرد معماری دانش', پژوهش‌های برنامه درسی, 5(1), pp. 1-23. doi: 10.22099/jcr.2015.3207
علویانی, سوسن, فتحی آذر, اسکندر, ادیب, یوسف. بررسی تجربه‌ی تدریس استادان دانشگاه تبریز از رویکرد معماری دانش. پژوهش‌های برنامه درسی, 1394; 5(1): 1-23. doi: 10.22099/jcr.2015.3207

بررسی تجربه‌ی تدریس استادان دانشگاه تبریز از رویکرد معماری دانش

مقاله 1، دوره 5، شماره 1، تابستان 1394، صفحه 1-23  XML اصل مقاله (541 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22099/jcr.2015.3207
نویسندگان
سوسن علویانی 1؛ اسکندر فتحی آذر2؛ یوسف ادیب2
1دانشجوی کارشناسی ارشد
2استاد دانشگاه تبریز
چکیده
 هدف
اصلی پژوهش حاضر بررسی تجربه­ی تدریس استادان دانشگاه تبریز از رویکرد معماری دانش
بود. این پژوهش از نوع کیفی و پدیدارشناسی – توصیفی بود. جامعه آماری شامل
استادان دانشگاه تبریز از دانشکده­های مختلف با گرایش­های مختلف تحصیلی بودکه
حداقل پنج سال سابقه­ی تدریس داشتند. بر اساس روش نمونه­گیری هدفمند مصاحبه­های
نیمه سازمان یافته و عمیق با 16 نفر از استادان دانشگاه در به کارگیری رویکرد
معماری دانش در فرآیند تدریس صورت گرفت. جهت دستیابی به روایی سؤالات مصاحبه از
نظرات استادان راهنما و مشاور استفاده شد و برای حصول اطمینان از پایایی داده­های
پژوهش از روش مطالعه­ی مکرر، مقایسه­ی مستمر داده­ها، خلاصه­سازی و دسته­بندی
اطلاعات بدون اینکه داده­ها آسیبی ببینند، استفاده شد. داده­های به دست آمده از
این مصاحبه­ها با استفاده از روش پیشنهادی کلایزی مورد
تحلیل قرار گرفت. سه مضمون اصلی از یافته­ها استخراج شد که عبارتند از: (الف)
فرآیند آزادی، (ب) تکالیف تعاملی و (ج) و وسایل آموزشی می­باشد امّا با این حال
بیشتر استادان تمایل و گرایش عمده به سمت و سوی رفتار­گرایی و تا حدودی شناخت­گرایی
داشتند.
کلیدواژه‌ها
تجربه‌ی استادان؛ روش کیفی؛ رویکرد معماری دانش؛ فرآیند تدریس
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 1,516
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,068
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه




Journal Management System. Designed by sinaweb.