دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسیپژوهشهای برنامه درسی2251-67948120180823The Inconsistent Electic in Student Teachers’ Practical Curriculum Orientations: A Grounded Theoryالتقاط ناسازوار در جهت گیری های عملی برنامه درسی دانشجومعلمان: نظریه داده بنیاد130494610.22099/jcr.2018.4946FAراحله پوراسماعیلکارشناس ارشد دانشگاه فردوسی مشهدمقصود امین خندقیدانشیار مطالعات برنامه درسی دانشگاه فردوسی مشهدبهروز مهرامدانشیار مطالعات برنامه درسی دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20161112Using a grounded theory approach, the present research aims to identify the type of student teachers’ practical curriculum orientation and explain how it develops in them. The research population consisted of student teachers admitted in 2012-2013 to Shahid Hashemi Nejad University of Mashhad. Through purposive (judgmental) sampling, 27 student teachers were selected and the sample efficiency was decided based on theoretical saturation. Data was collectd through open-ended interviews and participant observation. The results of first question<br />showed that student teachers’ practical curriculum orientation is an inconsistent mixture and lacks an integrated practical orientation for curriculum and there is no similarity and consistency among curriculum orientations. Among them, mostly the subjective/disciplinary, humanistic and social curriculum orientations formed the majority and the practical curriculum orientation is inconsistent with that of Iran’s Ministry of Education. The results on how the practical curriculum is developed in student teachers show 7 general items which were formed on three levels of personality traits, learning experiences, and practical experiences. The inconsistent learning experiences as the main subject of this process are the result of a mixture of different conflicting learning experiences that evolve before and after the student teachers are admitted to the Teacher Education University, thus leading to the formation of practical, eclectic, and inconsistent orientations in them.پژوهش حاضر با هدف کشف نوع جهتگیری عملی برنامه­درسی و تبیین چگونگی شکلگیری آن در دانشجومعلمان با استفاده از روش نظریه داده­بنیاد انجام شد. جامعه مورد پژوهش، دانشجومعلمان ورودی 1391 دانشگاه فرهنگیان شهید هاشمی­نژاد مشهد بود که بر اساس روش نمونه­گیری هدفمند (نمونه­گیری موارد مطلوب)، تعداد 27 نفر از این دانشجومعلمان انتخاب و اشباع نظری مبنای کفایت نمونه قرار گرفت. در این پژوهش از ابزارهای مصاحبه باز و مشاهدة مشارکتی مستقیم برای جمع­آوری دادهها استفاده گردید. نتایج ناظر بر سوال نخست نشان داد جهتگیری عملی برنامه­درسی دانشجومعلمان، نوعی التقاط ناسازوار و فاقد جهتگیری عملی یکپارچة مشخص نسبت به برنامهدرسی است و غالبا میان جهتگیری­های برنامه­درسی ایجادشده شباهت و هماهنگی وجود ندارد. عموما ترکیب جهتگیری­های موضوعی/دیسیپلینی، انسان­گرایانه و اجتماعی بیشترین گرایش را به خود اختصاص داده­اند و جهتگیری عملی برنامه­درسی با جهتگیری اسلامی اعلام­شده­ نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران هماهنگ نیست. یافته­ها در خصوص چگونگی شکلگیری جهتگیری عملی برنامه­درسی در فرایند زیسته دانشجومعلمان نشان­دهندة 7 مقولة کلی است که در قالب سه طبقه ویژگی­های شخصیتی، تجارب یادگیری و تجارب عملی شکل گرفته است. تجارب یادگیری ناسازگار به عنوان مقولة محوری و کانون این فرایند، حاصل التقاط تجارب یادگیری­ متفاوت و متعارضی است که در فرایند زیستة دانشجومعلمان، قبل و بعد از ورود به تربیت معلم ایجاد و سبب شکلگیری جهتگیریهای عملی التقاطی ناسازوار در آنان میشود.دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسیپژوهشهای برنامه درسی2251-67948120180823Pathology of Teaching – Learning System in Tehran Technical and Vocational Collegesآسیبشناسی نظام یاددهی- یادگیری دانشکده های فنی و حرفهای تهران3146494710.22099/jcr.2018.4947FAجعفر ترک زادهدانشیار، دانشگاه شیرازمهدی محمدیدانشیار، دانشگاه شیرازمریم شفیعی سروستانیدانشیار، دانشگاه شیرازمجید شعبانی فرددانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه شیرازJournal Article20161211The current investigation is a pathological study of the teaching–learning system in<br />Tehran technical and vocational colleges.This is a descriptive study using survey as the<br />data collection technique. The statistical population included 17437 students in the<br />stated colleges, of which 376 students were selected as a sample using Cochran’s<br />formula and systematic random sampling method. Data collection involved employing<br />the comprehensive teaching–learning system scale, designed based on five-point Likert<br />scale. It included conceptual, structural, and functional dimensions to examine the<br />comprehensive system of teaching–learning in the stated institutes. The conceptual<br />dimension included “subject and content of the teaching-learning, nature of teachinglearning, teaching–learning style and teaching–learning principles"; the structural<br />dimension comprised “strategic orientation, teaching-learning system design, and<br />teaching–learning culture”, and the functional dimension encompassed “the<br />implementation of the teaching–learning process, leadership, management of teaching–<br />learning process, and evaluation of teaching–learning effectiveness”. Having used<br />Kolmogorov–Smirnov test to test the normality of the data, one sample t–test was<br />employed to analyze the data using SPSS. The results demonstrated that such factors as<br />teaching–learning style and teaching–learning principles (conceptual dimension),<br />strategic orientation, teaching-learning system design, and teaching–learning culture<br />(structural dimension), and the implementation of the teaching–learning process,<br />leadership and management of teaching–learning process, and evaluation of teachinglearning effectiveness (functional dimension) are not in a desirable condition. The<br />finding accentuates the presence of defects in the aforementioned dimensions. It was<br />only in the conceptual dimension that the components of "subject and content of the<br />teaching-learning, and nature of teaching-learning" were in an acceptable condition.<br />This highlights the presence of deficiencies in the three conceptual, structural and<br />functional dimensions of the teaching-learning system in Tehran technical and<br />vocational colleges.هدف از انجام این پژوهش آسیب­شناسی نظام یاددهی- یادگیری دانشکدههای فنی و حرفه­ای تهران بود. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری پژوهش را دانشجویان دانشکده­های فنی و حرفه­ای تهران تشکیل می­داد که تعداد آن برابر آمار بهدستآمده 17437 دانشجو بود که بر اساس فرمول کوکران تعداد نمونه برابر با 376 نفر و بر اساس نمونه­گیری طبقه­­ای تصادفی انتخاب گردیدند. برای جمعآوری اطلاعات از مقیاس نظام جامع یاددهی - یادگیری استفادهشده است. مقیاس مذکور بر اساس طیف 5 درجه­ای لیکرت طراحیشده است که مشتمل بر سه بعد مفهومی، ساختاری و عملکردی بوده که نظام جامع یاددهی- یادگیری را در آموزشگاه­های فنی و حرفه­ای تهران موردبررسی قرار می­داد بعد مفهومی شامل مؤلفههای «موضوع و محتوای یاددهی- یادگیری، چیستی یاددهی- یادگیری، چگونگی یاددهی- یادگیری و اصول یاددهی- یادگیری»، بعد ساختاری شامل مؤلفههای «جهتگیری راهبردی، طرح سیستم یاددهی- یادگیری و فرهنگ یاددهی- یادگیری» و بعد عملکردی شامل مؤلفههای «اجرای فرایند یاددهی- یادگیری، رهبری و مدیریت فرایند یاددهی- یادگیری و ارزیابی اثربخشی یاددهی- یادگیری» میباشد. بررسی نرمال بودن داده­ها با استفاده از آزمون کولموگروف- اسمیرنف و تحلیل داده­ها با استفاده از آزمون <span style="font-family: Calibri;">t</span> تک متغیره و به کمک نرمافزار SPSS انجامشده است. نتایج حاصل از تحلیل سؤال­ها نشان داد در بعد مفهومی مؤلفه­های چگونگی یاددهی- یادگیری و اصول یاددهی- یادگیری، در بعد ساختاری مؤلفه­های جهتگیری راهبردی، طرح سیستم یاددهی- یادگیری و فرهنگ یاددهی- یادگیری و در بعد عملکردی مؤلفه­های اجرای فرایند یاددهی- یادگیری، رهبری و مدیریت فرایند یاددهی- یادگیری و ارزیابی اثربخشی یاددهی- یادگیری از وضعیت مناسبی برخوردار نبوده و تنها در بعد مفهومی مؤلفه­های «موضوع و محتوای یاددهی- یادگیری و چیستی یاددهی- یادگیری» از وضعیت مناسب برخوردار بودند. به عبارتی میتوان گفت در هر سه بعد مفهومی، ساختاری و عملکردی نظام یاددهی –یادگیری جاری در دانشکده­های فنی و حرفه­ای تهران نقص و آسیب وجود دارد.دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسیپژوهشهای برنامه درسی2251-67948120180823The Effect Of Teaching Emotional Intelligence On Prosocial Behavior In Students (Helping, Cooperation And Sharing)اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر رفتارهای جامعهپسند دانشآموزان (کمککردن، همکاری و سهیمشدن)4764494810.22099/jcr.2018.4948FAسمیرا راهپیمادانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، دانشگاه شیرازمحبوبه فولادچنگدانشیار دانشگاه شیرازJournal Article20160509The aim of the present study was to examine the validity and reliability of<br />preliminary learning style scale based on Silver, Hanson & and Strong’s model.<br />Participants of this study were the students of Payame-Noor University of<br />Tabriz during the academic year of 1392-1393, from whom 377 were selected<br />through stratified random sampling selection. Data collection tool is was<br />learning style questionnaire with 32 items in the Likert-scale format based on<br />learning style questionnaire of Silver, Hanson & and Strong’s model. Silver,<br />Hanson & and Strong’s learning style model (1980) had 25 horizontal rows and<br />4 vertical rows in which four behavior describers have been mentioned.<br />Confirmatory factor analysis was used to survey factorial validity of the<br />questionnaire. Indices of fit goodness in this research were AGFI = 0.86, GFI =<br />0.90, RMESA = 0.9, x2 = 556.72. These results suggested that questionnaire<br />structure had an acceptable fitness with the data and confirmed all of the fit<br />goodness indices of the mode and indicated the optimal fitness of the<br />questionnaire. The reliability of the questionnaire was attested using Cronbach's<br />alpha (0.74) Given the results of this study it can be stated that the developed<br />learning style questionnaire can be a reliable and valid instrument in assessing<br />the learning styles.در سالهای اخیر ظهور روانشناسی مثبتنگربستر مناسبی برای پرداختن به موضوعات اخلاقی و از جمله رفتارهای جامعهپسند فراهم آورده است. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش هوش هیجانی بر رفتار جامعهپسند دانشآموزان دختر بود. از میان طیف گسترده رفتارهای جامعهپسند سه رفتار کمککردن، همکاری و سهیمشدن در نظر گرفته شد و اثر هوش هیجانی بر آن مورد بررسی قرار گرفت. روش پژوهش از نوع نیمهتجربی پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه این پژوهش تمامی دانشآموزان دختر مقطع ششم دبستان بودند که 30 نفر از آنها به روش نمونهگیری در دسترس برای شرکت در پژوهش انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) گمارده شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه رفتار جامعهپسند برای کودکان استفاده شد. آموزش هوش هیجانی به مدت 6 جلسه 90 دقیقهای اجرا گردید. پس از اتمام برنامه آموزشی از هر دو گروه پسآزمون به عمل آمد. دادههای به دست آمده با استفاده از روش آماری تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزش هوش هیجانی با کنترل اثر پیشآزمون، به افزایش رفتارهای جامعهپسند از جمله کمککردن، همکاری و سهیم شدن در گروه آزمایش منجر شده است. این امر بیانگر اهمیت درک و شناخت هیجانات خود، دیگران و توانایی واکنش مناسب به آنها در بروز رفتارهای اخلاقی است.دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسیپژوهشهای برنامه درسی2251-67948120180823The Study of Sixth-Grade of Primary School Science and Mathematics Teachers’ Guide Books Based on The Eight Elements of Curriculum Developmentبررسی اثربخشی کتاب های راهنمای تدریس علوم و ریاضی پایه ی ششم ابتدایی بر مبنای عناصر هشتگانه برنامه درسی6584494910.22099/jcr.2018.4949FAموسی پیریدانشیار برنامه ریزی درسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان0000-0001-7140-2566رقیه قلی پورکارشناسی ارشد آموزش ابتدائی دانشگاه آزاد ارومیهJournal Article20150503The purpose of this research was to investigate the effectiveness of the<br />teachers’ guide books for the sixth-grade science and mathematics courses in<br />primary schools in Iran, according to the eight elements of curriculum<br />development. This research was an applied and descriptive survey. The<br />statistical population included all the educational experts and sixth grade<br />primary school teachers in state schools in the second educational zone in<br />Urmia. Of this population, 173 individuals (135 teachers, 38 experts) were<br />randomly selected as the participants in the study. Data was collected using a<br />researcher-made questionnaire. Data analysis involved both descriptive<br />(frequency, frequency percentage and average) and inferential (repeated<br />measures ANOVA, and t-tests) statistics. The results revealed that both<br />teachers and experts found the teachers’ guide books not equally effective<br />with respect to the eight elements of curriculum development; purpose,<br />content, teaching method, and evaluation method were respectively the first<br />four significant elements to the participants and “educational materials and<br />resources”, and “space and educational facilities” were correspondingly the<br />seventh and eighth important elements. The differences between teachers'<br />and experts point of views on the efficacy of math teaching guide book was<br />significant at p ≤ 0.05 level but for the science teaching guidance book it was<br />not significant.هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی کتاب­های راهنمای تدریس علوم و ریاضی پایة ششم ابتدایی بر اساس عناصر هشتگانه برنامه درسی بوده است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ شیوة گردآوری دادهها، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعة آماری شامل کلیة کارشناسان و معلمان پایة ششم ابتدایی مدارس دولتی آموزش و پرورش ناحیه دو شهر ارومیه بوده که از میان آنها نمونهای به حجم 135 نفر معلم و 38 نفر کارشناس به روش تصادفی طبقهای متناسب با حجم انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامة محقق ساخته استفاده شد. دادهها به دو شیوة توصیفی (فراوانی، درصد فراوانی، میانگین و ...) و استنباطی (تی تست گروه­های مستقل و آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیریهای مکرر) تحلیل شد. یافته­های پژوهش نشان داد که از دیدگاه معلمان و کارشناسان، کتابهای راهنمای تدریس ریاضی و علوم با توجه به عناصر هشتگانة برنامة درسی از اثربخشی یکسانی برخوردار نیستند. همچنین، عناصر هشتگانه برنامه درسی اثربخشی یکسان نداشته و چهار عنصر (هدف ، محتوای آموزشی، شیوه تدریس و روش ارزشیابی)، در اولویتهای اول تا چهارم قرار گرفته و عناصر، «مواد و منابع آموزشی» و «فضا وامکانات آموزشی» اولویتهای هفتم و هشتم را به خود اختصاص دادهاند. تفاوت موجود بین دیدگاه معلمان و کارشناسان در خصوص میزان اثربخشی کل کتاب راهنمای تدریس ریاضی در سطح (05/0 P≤) معنیدار، اما اثربخشی کلی کتاب راهنمای تدریس علوم غیر معنیدار است. دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسیپژوهشهای برنامه درسی2251-67948120180823The Effect Of Happy And Neutral Classroom Atmosperes On Students' Attitude Toward Mathematics Curriculumتاثیر فضای شاد و خنثی کلاس درس بر نگرش دانش آموزان به برنامه درسی آموزش ریاضیات85103495010.22099/jcr.2018.4950FAسیروس اسدیاناستادیار، دکترای تخصصی رشته مطالعات برنامه درسی، دانشکده علـوم تربیتـی و روان شناسـی، دانشـگاه شهید مـدنی آذربایجانJournal Article20160703The aim of the present study was to examine the validity and reliability of preliminary learning style scale based on Silver, Hanson & and Strong’s model. Participants of this study were the students of Payame-Noor University of Tabriz during the academic year of 1392- 1393, from whom 377 were selected through stratified random sampling selection. Data collection tool is was learning style questionnaire with 32 items in the Likert-scale format based on learning style questionnaire of Silver, Hanson & and Strong’s model. Silver, Hanson & and Strong’s learning style model (1980) had 25 horizontal rows and 4 vertical rows in which four behavior describers have been mentioned. Confirmatory factor analysis was used to survey factorial validity of the questionnaire. Indices of fit goodness in this research were AGFI = 0.86, GFI = 0.90, RMESA = 0.9, x2 = 556.72. These results suggested that questionnaire structure had an acceptable fitness with the data and confirmed all of the fit goodness indices of the mode and indicated the optimal fitness of the questionnaire. The reliability of the questionnaire was attested using Cronbach's alpha (0.74) Given the results of this study it can be stated that the developed learning style questionnaire can be a reliable and valid instrument in assessing the learning styles.هدف این تحقیق، بررسی تأثیر فضای شاد و خنثی کلاس درس بر نگرش دانشآموزان به برنامه درسی آموزش ریاضی بود. روش این تحقیق شبه- آزمایشی و از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان پسر دوم متوسطه رشته ریاضی و فیزیک در شهر ارومیه بود. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند دو کلاس هر یک به تعداد 20 نفر و از دو مدرسه غیرانتفاعی انتخاب و بهصورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه نگرش به درس ریاضی ایکن استفاده شد. این پرسشنامه داری 24 گویة چهارگزینهای با طیف لیکرت بود. در این راستا ابتدا قبل از اعمال هرگونه تغییر در بافت کلاس درس، پرسشنامة نگرش نسبت به ریاضی در دو گروه آزمایش و کنترل توزیع شد. سپس در کلاس گروه آزمایش، تغییراتی با هدف شادسازی فضای آموزشی صورت گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که نگرش به ریاضی دانشآموزان گروه آزمایش مثبتتر از گروه گواه است. لازم به ذکر است با توجه به ضریب اتای بهدستآمده میتوان اذعان کرد که 86 درصد این تغییر نگرش، مربوط به اثر متغیر مستقل است. در ادامة تحلیلها مشخص شد که متغیر مستقل یا همان شادسازی فضای کلاس درس توانسته است در همة متغیرهای نگرش به برنامه درسی آموزش ریاضی تأثیرگذار باشد.دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسیپژوهشهای برنامه درسی2251-67948120180823Evaluating The Quality Of E-Learning Curriculum In Higher Education In Iranارزشیابی کیفیت عناصر برنامه درسی آموزش الکترونیکی در آموزش عالی ایران104122495110.22099/jcr.2018.4951FAمحمد جاودانیاستادیار، گروه تربیت حرفه ای، دانشگاه فرهنگیانعباس اناری نژاداستادیار، گروه آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیانJournal Article20160508The present study was aimed at evaluating the quality of e-learning in the curriculum of universities and institutions of higher education in Iran. For this purpose, a scale was developed by the researchers to measure the seven elements of e-learning curriculum (i.e. the purpose, content, media, design, organization of learning materials, teaching and learning strategies and assessment). Participants in the study were 702 students from Amir Kabir, Shiraz and Isfahan Universities, as well as the School of Oloum-e Hadith in Ray. The data was subjected to an independent samples t-test; the results suggested that the stated universities are above the average level with respect to the quality of elearning curriculum. In addition, the findings indicated that the “design of presentation context”, and the "pedagogical" dimension were the two most optimal aspects of e-learning in higher education. Nevertheless, this finding does not necessarily imply a desirable situation for the stated dimensions in the e-learning system in our country.مطالعة حاضر با هدف ارزشیابی کیفیت عناصر برنامه درسی آموزش الکترونیکی در سطح دانشگاهها و موسسات آموزش عالی ایران انجام گرفت. برای این منظور از مقیاس طراحی شده توسط محققین که هفت عنصرِ هدف، محتوا، رسانه، طراحی، سازماندهی مواد یادگیری، راهبردهای یاددهی-یادگیری و ارزشیابیِ برنامة درسی آموزش الکترونیکی را می سنجید استفاده شد. شرکتکنندگان پژوهش متشکل از 702 نفر از دانشجویان دانشگاههای صنعتی امیرکبیر، شیراز، صنعتی اصفهان و دانشکدة علوم حدیث شهرری بودند. یافتههای حاصلاز اجرای آزمون <span style="font-family: Calibri;">t</span> تک نمونهای بر دادههای پژوهش نشان داد که دانشگاههای مورد مطالعه از نظر کیفیت عناصر برنامه درسی آموزش الکترونیکی وضعیتی بالاتر از حد متوسط دارند. به علاوه، یافتهها حاکی از آن بود که بعد «پداگوژیک» پس از بعد «طراحی محیط ارائه»، بهترین وضعیت را در بین ابعاد تشکیلدهندة آموزش الکترونیکی در سطح آموزش عالی ایران داراست، هرچند این برتری بیانگر وضعیت مطلوب برای ابعاد یاد شده در نظام آموزش الکترونیکی کشور ما نیست.دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسیپژوهشهای برنامه درسی2251-67948120180823Identifying And Prioritizing Literacy Educational Needs Covered By The Literacy Movement In Fars Province: A Mixed-Methods Approachشناسایی و اولویت بندی نیازهای آموزشی سوادآموزان تحت پوشش نهضت سوادآموزی استان فارس - رویکرد ترکیبی123150495210.22099/jcr.2018.4952FAعباس قلتاشدانشیار گروه علوم تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامیسیده گل افروز رمضانیدانشجوی دکتری تخصصی برنامه ریزی توسعه آموزش عالی، دانشگاه سنندج، کردستانرحیم زارععضو هیات علمی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20161221The purpose of this study was to identify and prioritize the training needs<br />of the students in the Literacy Movement Organization in Fars province. To this<br />end, the study used exploratory sequential mixed methods design (QualitativeQuantitative). Participants in the study were 72 individuals selected through<br />purposive, snowball and/or consensus sampling techniques from adult education<br />specialists, local reference groups, as well as managers of both the reginal<br />Literacy Movement Organization, and of the provincial department of<br />education. The number of participants was decided on considering theoretical<br />saturation. To identify the needs and interests of literacy learners, various<br />instruments were used, including an open-ended questionnaire, semi-structured<br />interview and brainstorming (for qualitative phase) and a researcher-made<br />questionnaire (for quantitative phase). The questionnaire was developed based<br />on the findings of the interview and the validity and reliability of the<br />questionnaire were approved. The qualitative data was analyzed using thematic<br />analysis and for the quantitative data, various statistical techniques were used,<br />from descriptive statistics to Kolmogorov-Smirnov, t-test, Friedman, and<br />ANOVA. The results of thematic analyses revealed three main categories (skill,<br />knowledge and attitude) and nine subcategories for the students’ needs. For<br />instance, within the category of skills, learners’ needs could be divided into the<br />three subcategories of basic life skills, practical skills and learning skills. In the<br />knowledge domain, four subdivisions were found: socio-cultural, scientific,<br />spiritual (religion and ethics) and health care needs. In the attitude section,<br />learners’ needs were of two types, individual and social. The results of the<br />quantitative analyses also showed that the students’ needs in the order or<br />priority were respectively in the skills, knowledge, and attitude sections.در این پژوهش تلاش شد به شناسایی و اولویتبندی نیازهای آموزشی سوادآموزان تحت پوشش نهضت سوادآموزی استان فارس با یک رویکرد ترکیبی پرداخته شود. از این رو، از روش پژوهش آمیختة اکتشافی متوالی (کیفی-کمی) از نوع ابزارسازی استفاده شد. در این راستا از صاحبنظران و متخصصان موضوعی آموزش بزرگســالان، گروههای مرجع محلی، مدیران و کارشناسان سازمان نهضت سوادآموزی مناطق و شهرستانها، مدیران و کارشناسان اداره کل آموزش پرورش استان، آموزش دهندگان و سوادآموزان با استفاده از «رویکرد هدفمند» و با «روش گلوله برفی و سرشماری» و استفاده از «معیار اشباع نظری» با 72 نفر به عنوان نمونه مصاحبه صورت گرفت. برای شناســایی نیازها و علائق آموزشــی ســوادآموزان از ابزارهای مختلف؛ پرسشنامة باز پاسخ، مصاحبة نیمه ساختارمند و بارش مغزی (فاز کیفی تحقیق) و پرسشنامةمحقق ساخته (فاز کمی تحقیق) استفاده شد. پرسشنامه بر اساس یافتههای حاصل از مصاحبه تدوین و روایی و پایایی آن بررسی تایید شد. برای تجزیه و تحلیل یافته­های پژوهش نیز از فن تحلیل مضمون برای بخش کیفی و از آمار استنباطی (آزمون کولموگراف-اسمیرنف، t تک گروهی، فریدمن و تحلیل واریانس یکراهه) برای بخش کمی استفاده گردید. نتایج فن تحلیل مضمون استخراج سه مقوله اصلی (مهارت، دانش و نگرش) و نه مقوله فرعی بود که در بعد مهارتی سه مقوله فرعی به ترتیب اولویت؛ مهارتهای اساسی زندگی، مهارتهای عملی و مهارتهای یادگیری به عنوان نیاز آموزشی سوادآموزان شناخته شد. در بعد دانشی چهار مقوله فرعی به ترتیب اولویت؛ مقوله اجتماعی- فرهنگی، علمی، معنوی (دین و اخلاق) و بهداشتی- درمانی و همچنین در بعد نگرشی دو مقوله فرعی به ترتیب نگرش فردی و اجتماعی به عنوان نیازهای اساسی شناسایی شدند. نتایج بخش کمی نیز نشان داد که اولویت نیازهای شناسایی شده در سه بعد اصلی به ترتیب «بعد مهارتی- دانشی و نگرشی» است.دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسیپژوهشهای برنامه درسی2251-67948120180823Investigating the Correspondence between The Official Curriculum for The Sixth-Grade Elementary School and The Curiosity-Based Curriculumمیزان هم خوانی برنامه درسی پایه ششم ابتدایی با برنامه درسی کنجکاو محور151179495310.22099/jcr.2018.22129.1671FAپروین صمدیدانشیار، برنامه ریزی درسی، عضو هیئت علمی دانشگاه الزهراءمیترا گلویکارشناس ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه الزهراءJournal Article20160719Curiosity is a form of increased interest, that can lead to exploration. Nowadays nurturing the curiosity of learners is a challenge, facing education professionals. The purpose of this descriptive-survey research was to investigate the extent to which the official curriculum for the sixth-grade elementary schools is compatible with the curiosity-based curriculum, so far as the teachers’ and students’ perspectives are concerned. Participants in the study were 26 teachers and 242 male and female sixth grade students, who were correspondingly selected using consensus and stratified random sampling techniques based on Cochran formula. To explore the compatibility of the official curriculum with the curiosity-based curriculum, a researcher-made questionnaire was designed by converting the elements in the curriculum-based curiosity to items. The questionnaire was then distributed among the participants. Data was analyzed using descriptive and inferential statistics. The results of the study revealed that so far as the teachers’ and students’ viewpoints are concerned, the formal curriculum enjoys a compatibility of more than average level with the curiosity-based curriculum. Thereupon, based on the findings of the study, it can be argued that the purpose of the sixthgrade curriculum is to increase students' curiosity and desire to do more research. In other words, by strengthening the spirit of curiosity, the new educational system appears to have been partly able to overcome the defects of the previous system, which is still active in high schools.کنجکاوی یک حالت افزایش یافتة علاقه است که منجر به اکتشاف میشود. امروزه پرورش کنجکاوی در یادگیرندگان چالشی است که متخصصان تعلیم و تربیت با آن رو به رو هستند. از این رو پژوهش حاضر با هدف «بررسی میزان همخوانی برنامة درسی رسمی پایة ششم ابتدایی با برنامه درسی کنجکاو محور از دیدگاه معلمان و دانش آموزان» انجام شده است. روش این پژوهش توصیفی- پیمایشی است. بدین معنا که پس از تدوین پرسشنامة محقق ساخته به منظور بررسی میزان همخوانی برنامه درسی رسمی با برنامة درسی کنجکاومحور، این پرسشنامه در بین 26 نفر از معلمان و 242 نفر از دانشآموزان دختر و پسر پایة ششم ابتدایی اجرا شد. معلمان به روش سرشماری و دانشآموزان با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای بر اساس فرمول کوکران به عنوان نمونه تعیین شدند. برای تجزیه و تحلیل دادههای کمّی از آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شده است. در این پژوهش میزان همخوانی برنامة درسی کنجکاو محور با برنامة درسی رسمی از دیدگاه معلمان و دانشآموزان به لحاظ مطلوبیت بیشتر از سطح متوسط ارزیابی شد. لذا میتوان گفت که هدف برنامة درسی رسمی پایة ششم ابتدایی، افزایش حس کنجکاوی دانشآموزان است. نتایج نشان میدهد که نظام آموزشی جدید تا حدی توانسته است نقصان نظام آموزشی قبلی که در دورة دبیرستان در حال اجراست را برطرف نماید و حس کنجکاوی را تقویت نماید.دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسیپژوهشهای برنامه درسی2251-67948120180823The Effectiveness of Cooperative Concept Mapping for Meaningful Learning of English Language in Studentsاثربخشی ساخت گروهی نقشه مفهومی بر یادگیری معنی دار زبان انگلیسی دانش آموزان180199495410.22099/jcr.2018.4954FAمنصوره کلهردکتری روان شناسی تربیتی، مشاور مرکز مشاوره آموزش و پرورش شهریارگلنار مهراندانشیار دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه الزهراJournal Article20161013The purpose of this study was to investigate the effectiveness of the cooperative concept mapping on English academic achievement and the meaningful learning of reading comprehension in students. The participants were 51 female students in third grade of high school in Karaj city who were selected through purposive sampling. This was indeed a quasi-experimental research with pre-test and post-test and control group design. The participants were randomly assigned to experimental and control groups. In the experimental group the students were taught to use cooperative concept mapping, while the control group was not exposed to such a learning technique and the students in this group were taught reading comprehension through the traditional approach of reading a text and explaining its content. A teacher-made achievement test was used to assess both the students’ knowledge of English language and their meaningful learning of English reading comprehension, with the latter being tested through questions that involved higher-order cognitive processes (i.e. analysis, synthesis, evaluating). The data was analyzed using t-test, which showed that the students in the experimental group outperformed those in the control group in their English language achievement and meaningful learning of reading comprehension. This indicates that using concept mapping as a learning strategy has a positive effect on students’ meaningful learning and development of English reading comprehension.هدف این پژوهش تعیین تأثیر ساخت گروهی نقشة مفهومی بر پیشرفت و یادگیری معنیدار خواندن و درک مطلب انگلیسی دانش­آموزان است. به این منظور از یک طرح نیمه آزمایشی پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه کنترل استفاده شد. نمونه شامل 51 دانش­آموز دختر پایه سوم دبیرستان شهر کرج بود که به روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش با استفاده از نقشه مفهومی و گروه کنترل به شیوة مرسوم خواندن متن و توضیح آن، آموزش دیدند. ابزار اندازه­گیری یک آزمون معلم ساخته است که حیطه­های دانش و یادگیری معنیدار دانش­آموزان را در یادگیری خواندن و درک مطلب انگلیسی میسنجد. از سؤالات سطوح بالای شناختی (تحلیل، ترکیب، ارزشیابی) جهت ارزیابی یادگیری معنی­دار استفاده شد. نتایج تجزیهوتحلیل داده­ها با استفاده از آزمون t مستقل نشان داد راهبرد آموزشی نقشة مفهومی باعث پیشرفت و یادگیری معنی­دار خواندن و درک مطلب زبان انگلیسی در دانش­آموزان گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شده است.دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسیپژوهشهای برنامه درسی2251-67948120180823Content Analysis of the Science Textbooks in first stage of high school from the Perspective of Environmental Educationتحلیل محتوای کتاب های درسی علوم تجربی در دوره اول متوسطه از لحاظ توجه به آموزش های زیست محیطی200226495510.22099/jcr.2018.4955FAانسی کرامتیدکترای برنامه ریزی درسی و استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان مشهدزهرا احمد آبادیدکترای شیمی و استادیار گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان مشهدJournal Article20170420The purpose of this study was to examine the content of science textbooks based on the environmental education. Statistical content analysis was the method employed in this study. The statistical population and sample in this research included all of the science textbooks in the first stage of high school, published in the academic year 2016-2017. The text-books were analyzed and coded deductively. In order to determine the validity of the data, two other coders also coded the data and the degree of the agreement between the all coders was 0.90. The findings of the study revealed that the environmental education themes appeared 65% in the text, 11% in the questions, 21% in the assignments and 13% in the pictures. Moreover, it was found that 78% of the environmental education themes were in the form of cognitive, 17% affective, and 13% psychomotor dimensions. The results suggest that the main strength of the science textbooks is their consideration of the high levels of Bloom's Cognitive Domain in designing groupwork activities. However, their weakness is in their insufficient consideration of the principles of the curriculum organization, especially in eighth grade.آموزش<span style="font-family: Calibri;"></span>های زیست محیطی در دوره<span style="font-family: Calibri;"></span>های تحصیلی مختلف می<span style="font-family: Calibri;"></span>تواند نقش موثری در بسیج افکار عمومی جهت حفاظت از محیط زیست داشته باشد. با توجه به نقش کتاب<span style="font-family: Calibri;"></span>های درسی علوم دورة متوسطه در این زمینه، هدف از این پژوهش بررسی محتوای کتاب<span style="font-family: Calibri;"></span>های درسی علوم تجربی از لحاظ توجه به آموزش<span style="font-family: Calibri;"></span>های زیست محیطی است. این پژوهش به روش تحلیل محتوای کمی انجام شد. جامعه و نمونه آماری شامل تمام کتاب<span style="font-family: Calibri;"></span>های علوم تجربی دورة اول متوسطه در سال تحصیلی 1396-1395 است که به شیوة کدگذاری قیاسی بررسی شدند. جهت اعتبار بخشی به یافته<span style="font-family: Calibri;"></span>ها، از دو کدگذار دیگر نیز استفاده شد و میزان توافق میانکدگذارها برابر با90% به دست آمد. یافته<span style="font-family: Calibri;"></span>ها بیانگر آن است که مقوله<span style="font-family: Calibri;"></span>های آموزش محیط زیست به صورت (65%)متن، (11%) پرسش،(21%)تکلیف و(13%) تصویر قرار گرفته<span style="font-family: Calibri;"></span>اند. همچنین مقوله<span style="font-family: Calibri;"></span>های آموزش محیط زیست در بعد شناختی (78%) و در ابعاد نگرشی (17%) و مهارتی (13%) است. مهمترین نقطه قوت کتاب<span style="font-family: Calibri;"></span>های مورد بررسی، توجه به سطوح بالای شناختیدر طراحی تکالیف گروهی است. اما به قدر کافی توجه نکردن به اصول سازماندهی در ارائة محتوا، به ویژه در پایة هشتم، به عنوان مهمترین ضعف این کتاب<span style="font-family: Calibri;"></span>ها، محسوب می<span style="font-family: Calibri;"></span>شود. از مهمترین پیشنهادهای ارائه شده براساس یافته<span style="font-family: Calibri;"></span>های این پژوهش می<span style="font-family: Calibri;"></span>توان به این موارد اشاره کرد: اعمال دیدگاه<span style="font-family: Calibri;"></span>های برنامه<span style="font-family: Calibri;"></span>ریزان درسی در مورد چگونگی رعایت اصول سازماندهی محتوا؛ نیازسنجی نیمه متمرکز درمورد مسائل زیست محیطی کشور و طراحی و تدوین کتابی فعالیت<span style="font-family: Calibri;"></span>محور در حوزة آموزش حفاظت از محیط زیست؛ چگونگی طراحی فعالیت<span style="font-family: Calibri;"></span>هایی جهت ارتقای نگرش و مهارت<span style="font-family: Calibri;"></span>های دانش<span style="font-family: Calibri;"></span>آموزان در کتاب موجود.