دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسیپژوهشهای برنامه درسی2251-67942220130219Designing a Prevocational Skills Curriculum Guide for Students with Intellectual Disabilities in Elementary Schoolsطراحی راهنمای برنامهی درسی مهارتهای پیشحرفهای برای دانشآموزان با ناتوانی هوشی در دورهی ابتدایی130194610.22099/jcr.2013.1946FAقربان همتی علمدارلودانشگاه شیرازاحمد بهپژوهدانشگاه تهرانغلامعلی افروزدانشگاه تهرانباقر غباری بنابدانشگاه تهراننعمت الله موسی پوردانشگاه کرمانJournal Article20130122<span style="color: black; line-height: 115%; font-family: 'B Nazanin'; font-size: 10pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-language: FA; mso-fareast-language: EN-US; mso-ansi-language: EN-US; mso-themecolor: text1;" lang="FA" dir="rtl">هدف این پژوهش، طراحی راهنمای برنامهی درسی مهارتهای پیشحرفهای برای دانشآموزان با ناتوانی هوشی در دورهی ابتدایی است. این پژوهش به روش اکتشافی طی دو بخش اسنادی و میدانی صورت گرفت که در بخش میدانی مهارتهای ضروری پیشحرفهای با استفاده از پرسش نامهی محققساخته و نظرخواهی از 315 نفر از اولیا، 140 نفر از معلمان و 52 نفر از متخصصان شناسایی شدند. نتایج نشان داد که مهارتهای پیشحرفهای مورد نیاز دانشآموزان با ناتوانی هوشی شامل شش مؤلفهی مهارتهای اجتماعی، مهارتهای جسمی، مهارتهای تحصیلی کاربردی، مهارتها و عادتهای کاری، مهارتهای زندگی روزمره و مهارتهای درک مفاهیم زمان و مکان است که مهارتهای شناسایی شده به ترتیب اهمیت گنجاندنشان در برنامهی درسی در سه دسته مهارتهای الزامی، مهارتهای انتخابی و مهارتهای اختیاری مشخص شد. همچنین در بخش اسنادی با مطالعه کتابخآنهای مشخص شد که هدفهای برنامهی درسی مهارتهای پیشحرفهای دانشآموزان با ناتوانی هوشی باید رشد مهارتهای اجتماعی، مهارتهای جسمی، مهارتهای تحصیلی کاربردی، مهارتها و عادتهای کاری، مهارتهای زندگی روزمره و مهارتهای درک مفاهیم زمان و مکان باشد. همچنین پس از شناسایی رئوس محتوا بر اساس هدفهای یاد شده، مشخص شد که سازماندهی عمودی محتوا باید به روش دورهیای توسعهی تدریجی محیط اجتماعی و سازماندهی افقی محتوا به شیوهی سازماندهی چند رشتهای صورت گیرد. بهترین فعالیت، انجام فعالیت عملی در محیطهای واقعی است؛ بهترین مواد و وسایل آموزشی، مواد و وسایل واقعی مورد استفاده در محیط طبیعی است؛ بهترین راهبردهای تدریس روش نمایش، روش پروژه و روش گردش علمی است. بهترین گروهبندی، آموزش در گروههای کوچک با تعداد اعضای چهار نفره دارای </span><span class="Heading3Char"><span style="color: black; line-height: 115%; font-family: 'B Nazanin'; font-size: 10pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-language: EN-US; mso-ansi-language: EN-US; mso-themecolor: text1;" lang="FA" dir="rtl">سطوح پیشرفت مشابه در موضوعات خاص است</span></span><span style="color: black; line-height: 115%; font-family: 'B Nazanin'; font-size: 10pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-language: FA; mso-fareast-language: EN-US; mso-ansi-language: EN-US; mso-themecolor: text1;" lang="FA" dir="rtl">. مهارتهای پیشحرفهای باید در درون دروس دیگر گنجانده شود و همزمان با ورود دانشآموزان به مدرسه، آموزش آنها شروع شود و یک چهارم از زمان آموزش هر درس به آموزش این مهارتها اختصاص یابد. بهترین فضا برای رشد مهارتهای پیشحرفهای دانشآموزان با ناتوانی هوشی، مدرسه محلهمحوراست و بهترین روش ارزشیابی، آزمونهای عملکردی است.</span>دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسیپژوهشهای برنامه درسی2251-67942220130219The Feasibility of Bilingual Curriculum Planning in Elementary Education of East and West Azerbaijanامکان سنجی برنامه ریزی درسی دوزبانه در آموزش ابتدایی مطالعهی موردی استانهای آذربایجان شرقی و غربی3154194710.22099/jcr.2013.1947FAمصطفی شریفدانشگاه اصفهانرضاعلی نوروزیدانشگاه اصفهانمیرمحمد موسوی زادهدانشگاه اصفهانJournal Article20111129این پژوهش به بررسی مسألهی امکان­سنجی برنامه­ریزی درسی دوزبانه(فارسی و ترکی) در آموزش ابتدایی از منظر مدیران و معلمان در دو استان آذربایجان شرقی و غربی پرداخته است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی بوده، برای اجرای آن از روش توصیفی پیمایشی استفاده شده است. به منظورگردآوری داده­ها از مقیاس محقق­ساخته استفاده شده، روایی پرسش نامه از طریق نظرات متخصصان و کارشناسان، بررسی و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و 90/0 برآورد شده است. جامعهی آماری پژوهش، مشتمل بر 7231 نفر از مدیران و معلمان شهرهای تبریز، ارومیه، مرند و خوی در مدارس ابتدایی می­باشد. با استفاده از جدول نمونه­گیری مورگان 400 نفر به عنوان نمونهی آماری پژوهش برآورد گردیده که از طریق نمونهگیری طبقه­ای نسبتی انتخاب شده است. تجزیه و تحلیل داده­ها در سطح آمار استنباطی با آزمون­های t تک­نمونه­ای، t گروه­های مستقل، تحلیل واریانس چند متغیره(مانوا) و شفه انجام پذیرفته است. نتایج پژوهش نشان داده که نگرش پاسخ دهندگان نسبت به برنامه­ریزیدرسی دوزبانه مثبت بوده است، یعنی مدیران و معلمان شرکت­کننده در این پژوهش نگرش مثبتی نسبت به آموزش دوزبانه دارند. از لحاظ آمادگی نیروی انسانی و امکانات برای اجرای برنامه در دو استان در حد متوسط به بالا می­باشد. و هم چنین بین دیدگا­ه­های مدیران و معلمان از لحاظ متغیرهای جمعیت­شناختی(محل خدمت، جنس، مدرک تحصیلی و سمت) تفاوت وجود ندارد. ولی بین دیدگاه­های مدیران و معلمان براساس سابقهی خدمت تفاوت وجود دارد.دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسیپژوهشهای برنامه درسی2251-67942220130219The Impact of School Social Climate on Guidance School Female Students' Social Skills: A Case Study of Hamadan Cityبررسی تأثیر جو اجتماعی مدارس بر رشد مهارتهای اجتماعی دانشآموزان دختر دورهی راهنمایی: مطالعهی موردی شهر همدان5572194810.22099/jcr.2013.1948FAمحمدرضا یوسف زادهدانشگاه بوعلی سینا همدان0000-0002-1667-1859یحیی معروفیدانشگاه بوعلی سینا همدانمینا انصاریدانشگاه بوعلی سینا همدانJournal Article20130122هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر جو اجتماعی مدارس بر رشدمهارتهای اجتماعی دانشآموزان دختر دورهی راهنمایی شهر همدان در سال تحصیلی 90-89 میباشد. روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر دورهی راهنمایی شهر همدان در سال تحصیلی 90-89 که تعداد آنها 12347 نفر (ناحیه یک6224 و ناحیه دو6124) میباشد. با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای نسبی و بر اساس فرمول تعیین حجم نمونه کرجسی و مورگان تعداد 385 نفر(ناحیه یک 196 و ناحیه دو189) به عنوان نمونهی آماری انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسش نامهی استاندارد توصیف جو سازمانیهالپین و کرافت و پرسشنامهی محقق ساختهی سنجش مهارتهای اجتماعی است که برای تعیین روایی پرسشنامه مهارتهای اجتماعی از روایی محتوایی و برای سنجش پایایی آن از آلفای کرونباخ استفاده شده است. پایایی پرسشنامه جو سازمانی و مهارت اجتماعی به ترتیب معادل 774/0 و 752/0 محاسبه گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از شاخص­های آمار توصیفی شامل نمودار، درصد فراوانی، میانگین، انحراف استاندارد، و آزمونهای آمار استنباطی t همبسته، تحلیل واریانس طرحهای تکراری ، رگرسیون چند گانه و چند متغیره استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که جو غالب مدارس از نظر دانشآموزان، جو باز است و بین میزان مهارتهای اجتماعی دانشآموزان تفاوت معناداری وجود دارد و بالاترین میانگین متعلق به مهارت، ابراز وجود (38/20) و پایین ترین میانگین متعلق به مسئولیت پذیری (50/16) میباشد و جو اجتماعی باز به ترتیب قوی ترین پیش بینی کنندهی مثبت ومعنادار مهارت، ابراز وجود(99/0)، مهارت حل مسأله(39/0)، همکاری(33/0)، هم دلی(28/0) و مسئولیت پذیری(21/0) میباشد. اما جو بسته قادر به پیش بینی معنادار ابعاد مهارت اجتماعی دانشآموزان نیست.دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسیپژوهشهای برنامه درسی2251-67942220130219Third Grade High School Students' Attitudes towards the course “Religion and Life”جذابیت، کاربرد و فهم درسِ"دین و زندگی" سوم متوسطه ( نگرش دانش آموزان و تبیین علّی آن)73100194910.22099/jcr.2013.1949FAزهرا حسین پناهدانشگاه فردوسی مشهدمحمود سعیدی رضوانیدانشگاه فردوسی مشهد0000-0001-9553-9380بهروز مهرامدانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20120129هدف این پژوهش«بررسی نگرش دانش­آموزان پایهی سوم متوسطهی شهر نیشابور به درس دین و زندگی» بوده است. سه پرسش نامهی نگرش سنج به مطلوبیت درس (ناظر بر سه مقولهی جذابیت،اهمیت و فهم)،نگرش سنج به معلم و مقیاس هویت دینی،به عنوان ابزار تحقیق استفاده شدند. جامعهی آماری شامل 327 نفر از دانش­آموزان پایهی سوم متوسطه شهر نیشابور بود که از هر دو جنس و در رشته­های علوم انسانی و تجربی در سال تحصیلی90-89 به تحصیل مشغول بوده­اند. برای نمونه گیری،از روشطبقه­ای و خوشه­ای استفاده شد. نتایج حاکی از آن بود که نگرشِ دانش­آموزان نسبت به سه مؤلفهی "جذابیت،اهمیت و فهم" نسبتاً مطلوب بوده است. بر اساس نتایج حاصل از آزمونt،بین پسران و دختران در مؤلفه­های جذابیت و فهم،تفاوت معنادار وجود داشت و نظر دختران منفی تر(نسبتاً نامطلوب) بود؛ ولی در مؤلفهی اهمیت،تفاوت معناداری در نگرش دانش­آموزان بر حسب جنسیت وجود نداشت. نتایج تحلیل واریانس یک راهه،نشان داد،در مؤلفهی جذابیت،نگرش دانش­آموزان منطقهی برخوردار،نسبت به نیمه برخوردار و غیر برخوردار،به طور معناداری،منفی­تر بود ولی در مؤلفهی فهم،دانش­آموزان منطقهی غیر برخوردار،نگرش منفی­تر داشتند. ضمناً دانش­آموزان رشتهی ­تجربی در مؤلفهی جذابیت،نگرش منفی­تری داشتند و در سایر مؤلفه­ها تفاوت معناداریبرحسب رشته تحصیلی وجود نداشت. براساس تحلیل رگرسیون، عوامل پیش­بین در ­جذابیت،عبارت از:1- هویت دینی،2- نگرش به معلم،3- جنسیت ،درمؤلفهی اهمیت: 1- هویت دینی 2- نگرش به معلم و درمؤلفهی فهم: 1- جنسیت،2-نگرش به معلم،3- هویت دینی و 4- طبقه اقتصادی – اجتماعی بوده اند. پیام نهایی آن که میزانِ مطلوبیت موجود این درس،نمی­تواند به فراگیران کمک کند تا پیامهای ارزشی این درس رابر پیامهای ضد ارزشی (که از هزاران سو به مخاطبان می رسد)،برتری بخشند.دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسیپژوهشهای برنامه درسی2251-67942220130219Investigating the Use of Constructivism-Based Teaching Method in Higher Education: A Case Study of Social Sciences Department at Mazandaran Universityبررسی کاربرد روش تدریس مبتنی بر روی کرد سازنده گرایی در آموزش عالی: مطالعه موردی گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندران101118195010.22099/jcr.2013.1950FAسیروس منصوریدانشگاه شیرازمرتضی کرمیدانشگاه فردوسی مشهد0000000271619500میمنت عابدینی بلترکدانشگاه اصفهانJournal Article20121211<span style="line-height: 115%; font-family: 'B Nazanin'; font-size: 10pt; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-language: FA; mso-fareast-language: EN-US; mso-ansi-language: EN-US;" lang="FA" dir="rtl"><span style="color: black;"><span style="line-height: 115%; font-family: 'B Nazanin'; font-size: 10pt; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-language: FA; mso-fareast-language: EN-US; mso-ansi-language: EN-US;" lang="FA" dir="rtl">هدف تحقیق حاضر، بررسی میزان به کارگیری روش­های تدریس مبتنی بر روی کرد سازنده­گرایی در بین اعضای هیأت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندران است. روش تحقیق مطالعهی حاضر، توصیفی- پیمایشی است. جامعهی آماری پژوهش را اعضای هیأت علمی و دانشجویان گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندران تشکیل می­دهند. به منظور بررسی میزان به کارگیری روش­های تدریس مبتنی بر سازنده گرایی با دو روش پیمایش و مشاهده و با ابزار پرسشنامه محقق ساختهی 42گویه ای و چک لیست محقق ساختهی 42 گویه­ای به بررسی دیدگاه دانشجویان و مشاهدهی کلاس درس اعضای هیأت علمی گروه مورد نظر پرداخته شد. نمونه­گیری در بخش مشاهده، کلاس­های درس تمام اعضای هیأت علمی گروه و نمونه­گیری در بخش پیمایش به صورت نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای انجام شد. داده­های گردآوری شده از پرسشنامه و چک لیست با روش کمی و با استفاده از نرم افزار(</span><span style="line-height: 115%; font-family: 'Calibri','sans-serif'; font-size: 10pt; mso-bidi-font-family: 'B Nazanin'; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-language: FA; mso-fareast-language: EN-US; mso-ansi-language: EN-US;">spss</span><span style="line-height: 115%; font-family: 'B Nazanin'; font-size: 10pt; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-bidi-language: FA; mso-fareast-language: EN-US; mso-ansi-language: EN-US;" lang="FA" dir="rtl">) و با استفاده از آزمونهایتی ­تک­نمونه­ای و تی مستقل، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج تحقیق نشان داد که اعضای هیأت علمی گروه یادشده از روشهای تدریس مبتنی بر روی کرد سازنده­گرا بهره نمی­گیرند و به­صورت سنتی تدریس می­کنند. تدریس استادان در مقطع کارشناسی ارشد نسبت به کارشناسی سازنده­گرا­تر است، گر چه تفاوت تنها در <span style="color: black;">شاخص «مشارکت» به­صورت معنادار است.هم چنین تفاوت معناداری بین دیدگاه مشاهده­گران و دانشجویان از میزان به کارگیری این روی کرد در کلاس درس مشاهده شد و مشاهده­گران در مقایسه با دانشجویان قائل به تدریس سازندهگراتر در کلاس­های موردنظر بودند.</span></span></span></span>دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسیپژوهشهای برنامه درسی2251-67942220130219The Correlation Between the Planned and Performed Descriptive Evaluation Designs in Shiraz Schoolsمقایسهی میزان هم خوانی طرح ارزشیابی توصیفی قصد شده با اجرا شده در مدارس ناحیه یک شیراز119140195110.22099/jcr.2013.1951FAافسانه بوستانیدانشگاه آزاد اسلامی- واحد مرودشتحجت اله فانیدانشگاه آزاد اسلامی- واحد مرودشتاحمدرضا اوجی نژاددانشگاه آزاد اسلامی- واحد مرودشتJournal Article20121016هدف این پژوهش، مقایسهی میزان هم خوانی طرح ارزشیابی توصیفی قصد شده با اجرا شده بوده و برای انجام آن از روش تحقیق توصیفی- پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق، شامل تمام معلمان پایههای اول تا سوم دورهی ابتدایی ناحیه یک شیراز بوده که نمونه ای به حجم 244 نفر از آنان به وسیلهی روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شده است. ابزار جمع آوری اطلاعات تحقیق، چک لیست محقق ساخته، جهت مشاهدهی عمل کرد معلمان و پرسش نامهی محقق ساخته، جهت سنجش نگرش، امکانات و آگاهی معلمان بوده، به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از روشهای آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد که تفاوت معناداری بین طرح ارزشیابی توصیفی قصد شده و آنچه هم اکنون در مدارس در حال اجرا است و نیز تفاوت معناداری بین نگرش، امکانات و آگاهی موجود معلمان با آنچه که برای اجرای طرح مورد نیاز است، وجود دارد. علاوه بر آن، نتایج حاکی از وجود رابطهی معنادار بین نگرش، امکانات و آگاهی معلمان و عمل کرد آنهاست؛ که از این میان مؤلفههای نگرش و آگاهی توان بیشتری برای پیش بینی عمل کرد معلمان دارد و نگرش بیشترین توان را در این زمینه داشته است.