دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسیپژوهشهای برنامه درسی2251-67945120150823A Survey of Tabriz University Faculty Members' Experience in Applying Constructivist Approach in Teaching Processبررسی تجربهی تدریس استادان دانشگاه تبریز از رویکرد معماری دانش123320710.22099/jcr.2015.3207FAسوسن علویانیدانشجوی کارشناسی ارشداسکندر فتحی آذراستاد دانشگاه تبریزیوسف ادیباستاد دانشگاه تبریزJournal Article20150202 The main objective of this investigation was to focus on Tabriz University faculty members' experience in applying the constructivist approach in the teaching process. This study was qualitative and phenomenological-descriptive. The statistical population included Tabriz university professors of different faculties having at least five years teaching experience. Therefore, based on purposeful sampling, semi-structured and in-depth interviews carried out for 16 university professors about applying a constructivist approach in the teaching career. The validity of interview questions was attested by the available experts. On-going data comparison, summarizing and classifying of data were done for ensuring the reliability of the research data. The data obtained from these interviews were analyzed using the Colaizzi's method. Three major concepts were derived from the findings to be more popular: (A) Freedom processing, (B) Interactive assignments and (C) Instructional tools, however, most professors had a tendency towards behaviorism and cognitive approaches in lesser degrees. هدف<br />اصلی پژوهش حاضر بررسی تجربه­ی تدریس استادان دانشگاه تبریز از رویکرد معماری دانش<br />بود. این پژوهش از نوع کیفی و پدیدارشناسی – توصیفی بود. جامعه آماری شامل<br />استادان دانشگاه تبریز از دانشکده­های مختلف با گرایش­های مختلف تحصیلی بودکه<br />حداقل پنج سال سابقه­ی تدریس داشتند. بر اساس روش نمونه­گیری هدفمند مصاحبه­های<br />نیمه سازمان یافته و عمیق با 16 نفر از استادان دانشگاه در به کارگیری رویکرد<br />معماری دانش در فرآیند تدریس صورت گرفت. جهت دستیابی به روایی سؤالات مصاحبه از<br />نظرات استادان راهنما و مشاور استفاده شد و برای حصول اطمینان از پایایی داده­های<br />پژوهش از روش مطالعه­ی مکرر، مقایسه­ی مستمر داده­ها، خلاصه­سازی و دسته­بندی<br />اطلاعات بدون اینکه داده­ها آسیبی ببینند، استفاده شد. داده­های به دست آمده از<br />این مصاحبه­ها با استفاده از روش پیشنهادی کلایزی مورد<br />تحلیل قرار گرفت. سه مضمون اصلی از یافته­ها استخراج شد که عبارتند از: (الف)<br />فرآیند آزادی، (ب) تکالیف تعاملی و (ج) و وسایل آموزشی می­باشد امّا با این حال<br />بیشتر استادان تمایل و گرایش عمده به سمت و سوی رفتار­گرایی و تا حدودی شناخت­گرایی<br />داشتند.https://jcr.shirazu.ac.ir/article_3207_10851a42f2365b5d7296e21eccc4796e.pdfدانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسیپژوهشهای برنامه درسی2251-67945120150823Comparing the Effects of Bybee and Gagne Teaching Models on Students’ Motivation and Learningمقایسهی تأثیر روش آموزش بایبی و گانیه بر انگیزش و یادگیری دانش آموزان2546320810.22099/jcr.2015.3208FAسمانه عبدلیدانشگاه علامه طباطباییخدیجه علی آبادیدانشگاه علامه طباطباییمهسا مرادیدانشگاه علامه طباطباییمحبوبه مهرورزدانشگاه علامه طباطباییJournal Article20141023 The main purpose of this study was comparing the effects of two teaching methods based on Gagne and Bybee instructional models on motivation and learning of the first-grade high school students. This study was quasi-experimental and employed the pretest-posttest research design for two groups. The population of this study included all female students of high school’s first grade studying in Shiraz in the academic year of 2013-2014. The statistical sample of the study was 54 female students due to the implementing limitations. The data collection instrument was Hermans promotion motivation questionnaire and a researcher-made learning test. In order to calculate the motivation questionnaire reliability, the Cronbach's Alpha procedure was taken (0.87). For calculating the reliability of learning test the kuder-Richardson 20 was employed (73%). For data analysis, co-variance statistical test was used and the results showed that there was no meaningful differences between Gagne and Bybee models as “motivation” was concerned but it was shown that there was a significant difference between the two models regarding “learning”. Gagne model was revealed to be superior for students’ “learning”.هدف اصلی پژوهش حاضر مقایسه­ی تأثیر روش آموزش مبتنی بر الگوی طراحی آموزشی بایبی و الگوی طراحی آموزشی گانیه بر انگیزش و یادگیری دانش­آموزان سال اول دبیرستان در درس علوم بود. تحقیق حاضر از نوع شبه آزمایشی و طرح پیش­آزمون-پس­آزمون با دو گروه است. جامعه­ی مورد مطالعه­ی این پژوهش را کلیه­ی دانش­آموزان دختر پایه­ی اول دبیرستان شهر شیراز که در سال تحصیلی93-92 مشغول به تحصیل بوده­اند، تشکیل می­دهد. حجم نمونه در این پژوهش 54 نفر از دانش­آموزان دختر پایه­ی اول دبیرستان بودند که نمونه­گیری به دلیل محدودیت اجرا به صورت نمونه­گیری در دسترس انجام شد. ابزار گردآوری داده­ها، پرسشنامه­ی انگیزش پیشرفت هرمنس و آزمون یادگیری محقق ساخته بود و به منظور محاسبه­ی پایایی پرسشنامه­ی انگیزش پیشرفت، از آلفای کرونباخ استفاده شد، و میزان پایایی آن 87/. بدست آمد و به منظور محاسبه­ی پایایی آزمون یادگیری از کودرریچاردسون20 استفاده شد و میزان پایایی آزمون یادگیری 73/. به دست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل داده از آزمون آماری کوواریانس استفاده شد و این نتایج حاصل شد که روش مبتنی بر الگوی گانیه و بایبی تفاوتی در میزان تأثیر بر میزان انگیزش ندارند، اما مشخص شد که بین روش­های آموزشی گانیه و بایبی از نظر میزان یادگیری تفاوت معنا­داری وجود دارد و روش مبتنی بر الگوی گانیه بر یادگیری دانش­آموزان اثربخش­تر است.https://jcr.shirazu.ac.ir/article_3208_462ed36c0d60ff1c91d91e438e53c30c.pdfدانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسیپژوهشهای برنامه درسی2251-67945120150823Evaluating the Application of the “Adult’s Education Principles” in In–Service Training Programs for Primary School
Teachers of Yasujبررسی میزان کاربرد اصول آموزش بزرگسالان در برنامههای آموزش ضمن خدمت معلمان ابتدایی شهر یاسوج4788321010.22099/jcr.2015.3210FAمصطفی باقریان فردانشگاه تهران0000-0001-5552-7887مرضیه دهقانیدانشگاه تهرانJournal Article20141128 The objective of the present study was to evaluate the application of the “adult’s education principles” in in-service training programs for Yasuj primary schools teachers. The research method was descriptive-field study and the study’s population included all primary school teachers of Yasuj (1567 teachers), within the academic year of 2014-2015. 308 teachers were chosen according to Morgan and Krejcie table and Cochrane formula through relative random sampling method. Researchers made the questionnaire of “adult’s education principles” and distributed it among the participants. The questionnaire’s validity was determined by content validity, and for its reliability Cronbach’s Alpha procedure was taken. The obtained data were analyzed using descriptive and (relative frequency, setting the table, standard deviation and average) inferential statistics (one sample t-test, MANOVA, one-way ANOVA and Gabriel test). The results showed that the application of the “adult’s education principles” in in-service training programs was relatively in a good condition and higher than the average. Also, in application of some of the “adult’s education principles” there was a significant difference in variants of “gender” and “academic degrees”.مطالعه­ی حاضر با هدف بررسی میزان کاربرد اصول آموزش بزرگسالان در برنامه­های آموزش ضمن خدمت معلمان ابتدایی شهر یاسوج صورت گرفته است. روش این پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی است و جامعه آماری پژوهش را تمامی معلمان ابتدایی شهر یاسوج به تعداد 1567 نفر در سال تحصیلی 94 – 1393 تشکیل می­دهند. تعداد 308 نفر از معلمان ابتدایی طبق جدول مورگان و کرجسی و فرمول کوکران به شیوه نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای نسبی انتخاب و پرسشنامه محقق ساخته اصول آموزش بزرگسالان میان آنان توزیع گردید. جهت تعیین روایی پرسشنامه از روایی محتوا و پایایی آن از روش آلفای کرونباخ استفاده گردید. اطلاعات به دست آمده در این پژوهش با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی تجزیه و تحلیل گردید. نتایج پژوهش نشان می­دهد میزان توجه به اصول آموزش بزرگسالان در برنامه­های آموزش ضمن خدمت شهر یاسوج در حد نسبتاً مطلوب و از حد متوسط بالاتر است. همچنین در کاربرد برخی از اصول آموزش بزرگسالان در بین متغیر جنسیت و مدرک تحصیلی تفاوت معناداری وجود دارد.https://jcr.shirazu.ac.ir/article_3210_b503d13dc2ab0d0a00b7e7c854c06493.pdfدانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسیپژوهشهای برنامه درسی2251-67945120150823Investigating the Relationship between Students’ Perceptions of Globalization of Higher Education and their Assessments of the Quality of Teaching-Learning Processبررسی رابطه ادراک دانشجویان از جهانیشدن آموزش عالی با ارزیابی آنان از کیفیت فرآیندهای یاددهی ـ یادگیری89119320910.22099/jcr.2015.3209FAسکینه جعفریدانشگاه سمنانعلی اکبر امین بیدختیدانشگاه سمنانمهدی محمدیدانشگاه شیرازJournal Article20150709The purpose of this study was to investigate the relationship between students’ perceptions of globalization of higher education and their assessments of the quality of teaching-learning process. The data analysis method was correlative descriptive. Participants were 200 postgraduate students (148 Master, 52 Ph.D.) who were selected using random sampling selection technique. Cronbach's Alpha and context reliability were used to evaluate the validity and reliability of the instrument, respectively. The instruments of the study included the scales of students' perceptions of globalization on higher education and their assessments of the quality of teaching-learning process. Data were analyzed with path analysis model using SPSS and LISREL. The findings of the study illustrated that socio-cultural perception and emphasis on continuous learning had the highest Mean in the students' perspective. In most cases there was significant positive correlations between the dimensions of students' perception of globalization of higher education (i.e., individual perception, economic perception and socio-cultural perception) and the dimensions of their assessments of the quality of teaching-learning process (i.e., information and communication technology, standardization of educational elements, professor and student exchange, investment, emphasis on continuous learning, diversity of courses and qualifications, programs and projects). There was a positive and significant relationship between students’ perception of globalization of higher education and their assessments of the quality of teaching-learning process. Students' perceptions of globalization of higher education can directly affect their assessments of the quality of teaching-learning process.هدف این پژوهش، بررسی رابطه­ی ادراک دانشجویان از جهانیشدن آموزش عالی با ارزیابی آنان از کیفیت فرآیندهای یاددهی ـ یادگیری از دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترای دانشگاه سمنان بود. مطالعه حاضر از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمام دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترای دانشگاه سمنان و نمونه پژوهش 200 نفر از دانشجویان (148 نفر کارشناسی ارشد، 52 نفر دکترا) بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش مقیاسهای سنجش ادراک دانشجویان از جهانیشدن آموزش عالی و ارزیابی کیفیت فرآیندهای یاددهی ـ یادگیری بود. برای بررسی پایایی این ابزارها از آلفای کرونباخ و برای بررسی روایی آنها از روایی محتوایی استفاده شد. دادهها با مدل معادلات ساختاری و با استفاده از نرمافزارهای SPSS و LISREL تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که از دیدگاه دانشجویان، ادراک اجتماعی ـ فرهنگی و تأکید بر یادگیری مادامالعمر بالاترین میانگین را به خود اختصاص دادهاند. بین ادراک دانشجویان از جهانیشدن آموزش عالی (ادراک فردی، ادارک اقتصادی، ادارک اجتماعی ـ فرهنگی) با ابعاد ارزیابی آنان از کیفیت فرآیندهای یاددهی ـ یادگیری (فناوری اطلاعات و ارتباطات، عناصر آموزشی، تبادل استاد و دانشجو، سرمایهگذاری، تأکید بر یادگیری مادامالعمر، تنوع رشته و مدارک، برنامه و پروژه) در بیشتر موارد رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. ادراک دانشجویان از جهانیشدن آموزش عالی پیشبینی کننده مثبت و معنادار ارزیابی آنان از کیفیت فرآیندهای یاددهی ـ یادگیری میباشد. ادراک دانشجویان از جهانیشدن آموزش عالی به طور مستقیم ارزیابی آنان از کیفیت فرآیندهای یاددهی ـ یادگیری را تحت تأثیر قرار میدهد.https://jcr.shirazu.ac.ir/article_3209_e92f1a3d19fb9c7ecd76f812128dbdcc.pdfدانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسیپژوهشهای برنامه درسی2251-67945120150823Imaginative Thinking in Teaching Science: Content Analysis of Primary Schools’ Science Textbooks Based on Imagination Parametersتفکر تخیلی در آموزش علوم: تحلیل محتوای کتابهای درسی علوم دوره ابتدایی بر اساس مؤلفههای تخیل121144362210.22099/jcr.2015.3622FAسهیلا هاشمیاستادیار دانشگاه مازندرانمهدی خبازی کناریاستادیار دانشگاه مازندرانرقیه شعبانیکارشناسی ارشد دانشگاه مازندرانJournal Article20150303 This research analyzed the content of primary schools’ science textbooks through applying imaginative thinking. Research was a quantitative content analysis. 6 primary school’s science textbooks were selected to be investigated. Based on imagination parameters in Steiner’s view including flexible concepts, participative/objective imagination, and intuitive thinking, textbooks were analyzed through deductive content analysis. Findings indicated that science textbooks had different emphasis on using imagination. Considering the aforementioned components, emphasis on flexible concepts was more than the other components; it was notable that the contribution of the third and the fourth grades’ science textbooks were lower than the other textbooks. The findings revealed that, differentiating cognition and imagination, equalizing imagination and fantasy, educational priorities and preferences of families and the educational system might be the reasons of overlooking imagination.پژوهش حاضر به تحلیل محتوای کتابهای درسی علوم دوره ابتدایی بر اساس چگونگی و میزان به کارگیری تخیل پرداخته است. پژوهش کمی و به شیوهی تحلیل محتوا انجام شد. نمونه شامل کتابهای درسی علوم 6 پایه تحصیلی دوره ابتدایی بود. دادهها با استفاده از تحلیل محتوای قیاسی بر اساس شاخصهای تخیل نظریه اشتاینر شامل مفاهیم منعطف، تخیل مشارکتی/عینی و تفکر شهودی جمع آوری و تحلیل شدند. نتایج حاصل از تحلیل محتوا نشان داد که میزان توجه کتابهای علوم به شاخصهای تخیل متفاوت بوده است. در خصوص مقایسه­ی شاخصهای تخیل در کتابهای علوم، بیشترین توجه به شاخص مفاهیم منعطف و کمترین به ترتیب به تخیل مشارکتی/ عینی و تفکر شهودی بوده است، به­طوریکه در این میان سهم کتابهای علوم پایه سوم و چهارم از همه کمتر و در حد صفر بوده است. متمایز دانستن شناخت از تخیل، یکی دانستن تخیل و فانتزی و اولویتها و برتری­های آموزشی و پرورشی خانواده و نظام آموزشی میتواند دلایلی برای نادیده گرفتن تخیل در کتابهای درسی علوم باشد.https://jcr.shirazu.ac.ir/article_3622_7e876d45d75b1fe24285b2c8fc427edc.pdfدانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسیپژوهشهای برنامه درسی2251-67945120150823Developing and Validating a Framework for Evaluation of Implicit Curriculum Outcomesتدوین و اعتباریابی چارچوب سنجش دستآوردهای برنامه درسی ضمنی دانشگاهی145161362310.22099/jcr.2015.3623FAرحمت اله مرزوقیدانشگاه شیرازمهرداد امینیدانشجومحمد مزیدیدانشگاه شیرازجعفر ترک زادهدانشگاه شیرازمهدی محمدیدانشگاه شیرازJournal Article20150412The goal of this research was to developing and validating a framework for evaluating the implicit outcomes of academic curriculum for university students. A purposeful sample of academicians and students from Shiraz Higher Education institute, participated in the study. Data were collected through library inquiries and open interviews with key experts and then analyzed by using Grounded theory. A total of 113 coded common experiences were identified. Findings were classified into major categories of 1) Attitude to authority 2) Sense of peace and comfort 3) Social cohesion 4) Group work 5) Gaining scientific moral 6) Superficial study approach 7) Doing exam with a minimum of effort. Indicators were formal examinations, class size, sympathy with the others, the personal problems. In order to validate the initial framework, credibility, conformability and transferability were considered. Dependability was used for gaining certitude about the reliability. Quantity validating framework along with conformity factor analysis were employed to determine the implicit outcomes of academic curriculum.<span style="line-height: 115%; font-family: 'B Nazanin'; font-size: 10pt; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="RTL">هدف پژوهش تدوین و<br />اعتباریابی چارچوب سنجش دستآوردهای برنامه درسی ضمنی دانشگاهی با استفاده از روش<br />پژوهش و ترکیبی متوالی اکتشافی مدل تدوین ابزار بود. در بخش کیفی از روش مطالعه<br />موردی و در بخش کمی از روش توصیفی- پیمایشی استفاده گردید. شرکت کنندگان در پژوهش<br />استادان و دانشجویان مراکز آموزش عالی شهر شیراز بودند که با روش نمونه گیری<br />هدفمند از سه گروه علوم انسانی، فنی و مهندسی و علوم پایه انتخاب شدند. اطلاعات<br />کیفی با استفاده از پرسشنامه­ی باز پاسخ و مصاحبه نیمه ساختار یافته با صاحب<br />نظران کلیدی، بررسی پیشینه نظری و تحقیقات پیشین و به شیوه همسوسازی گردآوری و با<br />استفاده روش کدگذاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بر اساس یافتههای پژوهش، 113<br />کد مفهومی که بیانگر تجارب مشارکت کنندگان در پژوهش بود استخراج گردید. این مفاهیم<br />در دو دسته اصلی: ملاکها شامل: (ایجاد نگرش به اقتدار، احساس آرامش و آسایش،<br />انسجام اجتماعی، کارگروهی، روحیه علمی، مطالعه سطحی نگر و گذراندن امتحان با<br />کمترین تلاش) و نشانگرها نظیر امتحانات رسمی، اندازه کلاس، همدردی با دیگران، طرح<br />مشکلات شخصی و. .. بودند. نشانگرها حول محور ملاکها طبقه­بندی شدند و در نتیجه<br />چارچوب اولیه با 7 ملاک و 39 نشانگر مشخص گردید. برای اعتباریابی کیفی چارچوب<br />اولیه از معیارهای اعتبار سنجی کیفی قابلیت اعتبار، تأییدپذیری و انتقال­پذیری<br />استفاده گردید. برای اطمینان از پایایی سنجش کیفی پژوهش از آزمون قابلیت اعتماد<br />(اطمینان پذیری) استفاده شد. همچنین اعتباریابی کمی چارچوب تدوین شده نیز با<br />استفاده از روش تحلیل عامل تأییدی صورت پذیرفت که به واسطه آن چارچوب نهایی<br />اعتباریابی شده سنجش دستآوردهای برنامه درسی ضمنی دانشگاهی حاصل گردید.</span>https://jcr.shirazu.ac.ir/article_3623_8dc5b21f5acc09964e020108877e8997.pdf