دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسیپژوهشهای برنامه درسی2251-67943220140220Textbooks Content Analysis of Social Studies and Natural Sciences (Courses) of Secondary School Based on Emotional Intelligence Componentsتحلیل محتوای کتابهای درسی مطالعات اجتماعی و علوم تجربی دوره راهنمایی بر اساس مؤلفه های هوش هیجانی131296810.22099/jcr.2014.2968FAعلی عبدیعضو هیئت علمی دانشگاه پیام نوربهاره باباییدبیر آموزش و پرورشJournal Article20121217Abstract <br />The aim of this study is to analyze the content of social studies and natural sciences textbooks of the secondary school on the basis of the emotional intelligence components. Target data of this study was the textbooks of social studies and natural sciences of the first, the second, and the third grades of the secondary school. In order to determine and inspect the emotional intelligence components all of the textbooks content (including texts, exercises, and illustrations) was examined based on David Goleman’s Emotional Intelligence Checklist, consisting of 5 components and 26 sub-categories, by means of content analysis method. The results of the study showed that the most prevailing EI components in the textbooks were social awareness in the texts of social studies, Self-management in the exercises, and social skill in the illustrations; while in natural sciences textbooks’ exercises and texts the most prevailing component was that of self-management, yet in the illustrations no EI component was found. The uttermost attention in the texts of social studies in the first grade was drawn to self-management component; while the second and the third grades’ texts were chiefly concerned with social awareness component, also in the texts of natural sciences in the first grade mostly motivation component and in the second and the third grades social skill and self-awareness components were tangible. The exercises of all three grades’ textbooks of social studies mainly attended to self-management component, while in the exercises of natural sciences textbooks of the first and the second grades self-management component and in the third grade social skill component were mostly dealt with. In the illustrations of the social studies textbooks of all three grades social skill component was mainly tangible. None of the EI components have been attended in the illustrations of the science textbooks. By and large, it can be said EI components in social studies textbooks were prevailing; while in natural sciences textbooks, these components were dealt with superficially. Also the EI components in both social studies and natural sciences textbooks were not logically arranged level by level (the attention to the EI components should increase in harmony with the increase in age and change of focus from the individual components in the first year to those of social in the third year). <br />The aim of this study is to analyze the content of social studies and natural sciences textbooks of the secondary school In the illustrations of the social studies textbooks of all three grades social skill component was mainly tangible. By and large, it can be said EI components in social studies textbooks were prevailing; while in natural sciences textbooks, these components were dealt with superficially. Also the EI components in both social studies and natural sciences textbooks were not logically arranged level by level (the attention to the EI components should increase in harmony with the increase in age and change of focus from the individual components in the first year to those of social in the third year).<span style="line-height: 115%; font-family: 'B Nazanin'; font-size: 11pt; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-fareast-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: Calibri; mso-ansi-language: EN-GB; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="rtl">هدف از مطالعه­ی حاضر تحلیل محتوای کتاب­های درسی مطالعات اجتماعی و علوم تجربی دوره­ی راهنمایی بر اساس <br />مؤلفه­های هوش هیجانی می­باشد. به همین منظور کتاب­های مطالعات اجتماعی و علوم سال اول، دوم و سوم با توجه به مؤلفه­های هوش هیجانی بر اساس چک­لیست دیوید گلمن که شامل 5 مؤلفه و 26 زیرمجموعه می­باشد، با استفاده از روش تحلیل محتوا مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج این پژوهش نشان داد که متداول­ترین مؤلفه­ی­ هوش هیجانی در متن کتاب مطالعات اجتماعی، مؤلفه­ی آگاهی اجتماعی، در تمرین­ها، مؤلفه­ی خودمدیریتی و در تصویرها، مؤلفه­ی مهارت اجتماعی و در متن و تمرین­های کتاب علوم، مؤلفه­ی خودمدیریتی می­باشد. بیشترین میزان توجه در متن کتاب اجتماعی سال اول شامل مؤلفه­ی خودمدیریتی و در سال دوم و سوم، مؤلفه­ی آگاهی اجتماعی و در متن کتاب علوم سال اول مؤلفه­ی انگیزش و در سال دوم و سوم مؤلفه­ی مهارت اجتماعی و خودآگاهی، در تمرین­های کتاب اجتماعی هر سه سال، مؤلفه­ی خودمدیریتی و در تمرین­های کتاب علوم سال اول و دوم مؤلفه­ی خودمدیریتی و در سال سوم، مؤلفه­ی مهارت اجتماعی و در تصویرهای کتاب اجتماعی هر سه سال شامل مؤلفه­ی مهارت اجتماعی بوده است. به هیچ­کدام از مؤلفه­های هوش هیجانی در تصویرهای کتاب­های علوم توجه نشده است. با توجه به نتایج پژوهش در کل می­توان گفت که به مؤلفه­های هوش هیجانی در کتاب مطالعات اجتماعی توجه شده است، در حالی­که به این مؤلفه­ها در کتاب علوم بسیار کم توجه شده است. همچنین مؤلفه­های هوش هیجانی در کتاب­های مطالعات اجتماعی و علوم تجربی به طور منطقی و از یک پایه به پایه­ی دیگر مرتب نشده است.</span>https://jcr.shirazu.ac.ir/article_2968_4c10b5504f9c05e504623f10b1d19cb1.pdfدانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسیپژوهشهای برنامه درسی2251-67943220140220Developing a diaognostic reading test for the elementary studentsساخت آزمون تشخیصی خواندن و درک مطلب جهت دانشآموزان دورهی ابتدایی3351297010.22099/jcr.2014.2970FAسوسن جباریدانشگاه شیرازمحسن خادمیاستادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیرازJournal Article20150509The Purpose of this paper: Design and preparation of diagnostic reading comprehension test and relibity and validity for third and fourth and fifth grade students. <br />The sample was 1200 students. The test has two main. Part: I- includes reading skills and part 2- includes: comprehension skills. Reading skills has three sub skills. 1) Fluency 2) vocabulary development 3) phonological awareness and comprehension skills has 8 sub skills: I- main idea 2) simple inference 3) Fact and reality 4) cause and effect 5) sequencing and ordering 6) Drawing conclusion 7) Inter peratation 8) Author’s purpose. This test has two phase. Pilot and essential, in preparing content validity, criterion validity and reliability of test by test retest and Alpha kronbach was assessed. <br />The results showed content validity and reliability was good the relibity was calcutated as by chrombach alpa. The best reliability of sub tests were-fluency-vocabulary and main idea and and in validity the sub tests are fluency and vocabulary and main idea. Diagnostic test are used to measure variety of reading and comprehension skills. Although they can be given as soon as a screening test indicates a child is behind in reading growth, they to read. R.C.test seems to be an appropriate tool for screening reading disorder of elementary school.<br />Type of article: Researchاین پژوهش با هدف ساخت، و بررسی روائی و پایائی آزمون تشخیصی خواندن و درک مطلب برای دانشآموزان کلاسهای سوم و چهارم ابتدایی شهر شیراز انجام شد.<br />به این منظور 1200 دانشآموز از کلاسهای سوم، چهارم و پنجم به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شده بودند، آزمون تشخیصی سطح خواندن و درک مطلب در دو بعد خواندن و درک مطلب با 11 خردهآزمون که شامل سلیسخوانی، توسعه واژگان، آگاهی واجشناختی ایده اصلی متن، ارجاعات محتوایی، حقایق و ایدهها در متن، ارتباطات علی و معلولی در متن، توالی وقایع، گرفتن نتایج بر اساس شواهد، تفسیر و هدف نویسنده بود. پس از بررسی مقدماتی اجرا شد و بر اساس شاخصهای روانسنجی تحلیل و اصلاح شد. سپس برای بررسی روایی آن، از شیوههای روائی وابسته به ملاک روائی محتوایی و همبستگی نمرههای خردهآزمون با یکدیگر و پایایی آن به روش بازآزمایی بررسی گردید که در سطح مطلوب بود. تحلیل عامل انجام شد که نشانگر روش مطلوب آزمون بود.<br />یافتهها بیانگر آن بود که روائی ملاکی در سطح بالا و پایایی در سطح مورد قبول بود. از نظر پایایی بالاترین خردهآزمونها به ترتیب سلیسخوانی، واژگان و ایده اصلی متن و ارجاعات محتوایی بودند و از نظر روایی بهترین خردهآزمونها سلیسخوانی و واژگاه و ایده اصلی متن بود. نتایج نشان داد آزمون تشخیصی خواندن در مورد خواندن و میزان درک مطلب اطلاعات لازم، را ارائه میدهد و میتواند در جهت تشخیص و سرند مشکلات خواندن و میزان پیشرفت تحصیلی دانشآموزان کاربرد داشته باشد.https://jcr.shirazu.ac.ir/article_2970_34d5f33804819b778253778cf4ee889b.pdfدانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسیپژوهشهای برنامه درسی2251-67943220140220بررسی رابطه بین میزان اثربخشی (انسجام، توازن و تناسب) برنامه درسی با شایستگیهای فنی، زمینهای و رفتاری دانشجویان دوره کارشناسی رشتههای مدیریت (بازرگانی، صنعتی و آموزشی) دانشگاه شیراز5372297110.22099/jcr.2014.2971FAمهدی محمدیدانشگاه شیرازرضا ناصری جهرمیدانشگاه آزاد اسلامی واحد شیرازهاجر معینی شهرکیکارشناس ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه شیرازJournal Article20150509The aim of this study was a survey of relationship between curriculum cohesiveness, balance and congruence with technical, contextual and behavioral competences of commercial, industrial, educational management bachelor students at Shiraz University. Statistical population of this study consists of all bachelor course students of Shiraz University's commercial, industrial, educational management fields. Study measures were curriculum effectiveness scale (Alinia, 2012) and researcher – made questionnaire based on the eye of competence model that distributed between all people of population. Validity and reliability of scales were assessed. Data analyzed with make use of methods of inferential statistical. Results showed: there were significant differences between cohesiveness, balance and congruence of commercial, industrial and educational management curriculum and there were significant differences between students' technical, contextual, behavioral of commercial, industrial, educational management competences. There were positive and significant relationship (ρ>0/04, β= 0/21) between curriculum effectiveness with students' technical, contextual, behavioral competences of Commercial, Industrial, Educational Management fields.هدف کلی از انجام این پژوهش، بررسی رابطه بین میزان اثربخشی (انسجام، توازن و تناسب) برنامه درسی با شایستگیهای فنی، زمینهای و رفتاری دانشجویان رشتههای مدیریت (بازرگانی، صنعتی و آموزشی) دانشگاه شیراز بود. این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بوده که جامعه آماری آن را تمامی دانشجویان مقطع کارشناسی رشتههای (مدیریت بازرگانی، صنعتی و آموزشی) دانشگاه شیراز (560 نفر) تشکیل دادند. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی و بر اساس جدول مورگان نمونه پژوهش (376 نفر) انتخاب گردید. در تحلیل اطلاعات از نرم افزارهای آماری SPSS16 و LISREL استفاده شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه اثربخشی برنامه درسی (علی نیا، 1391) و پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر مدل چشم شایستگی بود که پس از محاسبه روایی و پایایی، بین افراد نمونه توزیع گردید. با استفاده از روشهای آمار استنباطی دادهها تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین انسجام، توازن و تناسب برنامه درسی و نیز بین شایستگیهای فنی، زمینهای و رفتاری دانشجویان رشتههای مورد نظر تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین مشخص گردید اثربخشی برنامه درسی با شایستگیهای فنی، زمینهای و رفتاری دانشجویان این سه رشته رابطه مثبت و معناداری دارد.https://jcr.shirazu.ac.ir/article_2971_00776c2524f0f0f0b9575bbe84def9fc.pdfدانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسیپژوهشهای برنامه درسی2251-67943220140220Comparing the effect of teaching methods based on Dick & Carey’s instructional design model and Gagne’s instructional design model on students’ motivation and learningمقایسه ی تأثیر روش آموزش مبتنی بر الگوی طراحی آموزشی دیک و کری و الگوی طراحی آموزشی گانیه بر انگیزش و یادگیری دانشآموزان7393297410.22099/jcr.2014.2974FAمحبوبه مهرورزدانشگاه علامه طباطباییمهسا مرادیدانشگاه علامه طباطباییسمانه عبدلیدانشگاه علامه طباطباییJournal Article20150509The main purpose of this study was comparing the effect of two teaching methods based on Dick & Carey instructional design model and Gagne instructional design model on motivation and learning in science at the first year high school students. The method of this study is Quasi-experimental research and the research design pretest-posttest with the two groups. The statistical society of this study included all female students of six year primary school who were studying in Shiraz city in the academic year 2013-2014. The statistical sample in this study was 54 female students due to limitation in implement was ran as an available sample. The data collection instrument was Hermans promotion motivation questionnaire and researcher-made learning test. In order to calculate the motivation questionnaire reliability, the Cronbach's Alfa method was used that its value was 0.87. In order to calculate the reliability of learning test the kuder.Richardson 20 was used that its value was 73%. For data analysis, Covariance statistical test was used and the results showed that there is no difference in the rate of motivation between Dick & Carey’s model and Gagne’s model but it was showed that there is a significant difference in rate of learning between the Dick & Carey model and Gagne’s model is more effective on students learning.<span style="color: black; font-family: 'B Zar'; font-size: 13pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="rtl">هدف اصلی پژوهش حاضر مقایسه­ی تأثیر روش آموزش مبتنی بر الگوی طراحی آموزشی دیک و کری و الگوی طراحی آموزشی گانیه بر انگیزش و یادگیری دانش آموزان سال اول دبیرستان در درس علوم بوده است. تحقیق حاضر از نوع شبه آزمایشی و طرح پیشآزمون- پسآزمون با 2 گروه است. جامعه­ی مورد مطالعه­ی این پژوهش را کلیه­ی دانشآموزان دختر پایه­ی اول دبیرستان شهر شیراز که در سال تحصیلی 93-92 مشغول به تحصیل بودهاند تشکیل میدهد. حجم نمونه در این پژوهش 54 نفر از دانشآموزان دختر پایه­ی اول دبیرستان بودند که نمونه­گیری به دلیل محدودیت اجرا بهصورت نمونه­گیری در دسترس انجام شد. ابزار گردآوری داده­ها، پرسش­نامه­ی انگیزش پیشرفت هرمنس (1977) و آزمون یادگیری محقق ساخته (1392) بود و بهمنظور محاسبه­ی پایایی پرسش­نامه­ی انگیزش پیشرفت، از آلفای کرونباخ استفاده شد و میزان پایایی آن 87/. به دست آمد و بهمنظور محاسبه پایایی آزمون یادگیری، از کودرریچاردسون 20 استفاده شد و میزان پایایی آزمون یادگیری</span><span style="color: black; font-family: 'B Zar'; font-size: 13pt; mso-ascii-font-family: Tahoma; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: Tahoma; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="rtl"> 73/.</span><span style="color: black; font-family: 'B Zar'; font-size: 13pt; mso-ascii-font-family: 'Times New Roman'; mso-fareast-font-family: 'Times New Roman'; mso-hansi-font-family: 'Times New Roman'; mso-ansi-language: EN-US; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: FA;" lang="FA" dir="rtl"> به دست آمد. بهمنظور تجزیهوتحلیل داده­ها از آزمون آماری کوواریانس استفاده شد و نتایج زیر به دست آمد: روش مبتنی بر الگوی گانیه و الگوی دیک و کری تفاوتی در میزان تأثیر بر انگیزش ندارند، اما مشخص شد که بین روش­های آموزشی (گانیه و دیک کری) ازنظر میزان یادگیری تفاوت معنی­داری وجود دارد و روش مبتنی بر الگوی گانیه، بر یادگیری دانشآموزان اثربخش­تر است.</span>https://jcr.shirazu.ac.ir/article_2974_3e7a728c54fcd79955eae4570dea1eeb.pdfدانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسیپژوهشهای برنامه درسی2251-67943220140220A study of sport and body activity's components in the guidance school textbooksبررسی میزان توجه به مؤلفههای ورزش و نقش آن بر سلامت در کتابهای درسی دوره راهنمایی95117297210.22099/jcr.2014.2972FAمیمنت عابدینی بلترکدانشگاه اصفهان-گروه علوم تربیتیابراهیم صالحی عمراناستاد و عضو هیأت علمی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، بابلسرJournal Article20150509Health is one of god’s great bounties. Mankind specially in present time that life become mechanical for keep its healthy should be try. One of ways of proving human health specially for children as vulnerable class of society is sport activity and having body movement curriculum is as the clearest approach to provide students health. So it is necessary to analyze textbooks content as the most important of education element to determine the amount of attention to each considered concepts in sport field. Components of this study include awareness of sport important in health and prevention of diseases, suitable time for sport activity, performance of sport appropriate with age of children, awareness of lack of sport and body movement disadvantages, introducing kids of sport to children, training of different sport, familiarizing in proper nutrition after doing sport, considering to local and native sport, introducing with famous athletes and relevant sporting scope to them. Using method in analyzing of present study content was Shannon entropy and unit of analysis is also text in pages. Statistical society all of guidance books; include 37 book volumes at education year1387-1388and statistical sample of this study, five topic of Farsi, social education, sciences, Koran, religious. Obtained consequences of data analysis show that is considered to sport and body movements components move than other components and the least rate of attention is related to the for suitable time for sport activity, knowledge components from defects, lack of physical activity, training of different sport, and making aware about appropriate nutrition after doing exercise and paying considering to local and native sport.هدف پژوهش حاضر بررسی و تحلیل محتوای کتب درسی به عنوان مهم ترین عنصر آموزش می باشد تا میزان توجه به هریک از مفاهیم مورد نظر در زمینه ی ورزش مشخص گردد. مؤلفه های این پژوهش شامل آگاهی از اهمیت ورزش در سلامت و پیشگیری از بیماری ها، زمان مناسب انجام ورزش، انجام ورزش متناسب با سن نوجوانان، آگاهی از مضرات عدم تحرک بدنی، آشناساختن نوجوانان با انواع ورزش، آموزش ورزش های مختلف، آگاه ساختن در زمینه ی تغذیه ی مناسب پس از انجام ورزش، توجه به ورزش های بومی و محلی، آشنا ساختن با ورزشکاران نامی و حیطه های ورزشی مربوط به آنان می باشد. روش مورد استفاده در تحلیل حاضر، آنتروپی شانون بوده و واحد تحلیل نیز متن موجود در صفحات می باشد. جامعه ی این پژوهش شامل، کتاب های فارسی، تعلیمات اجتماعی، علوم، دینی و قرآن دوره راهنمایی در سال تحصیلی1388- 1387 می باشد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان می دهد که به مؤلفه ی آگاهی از اهمیت ورزش در سلامت و پیشگیری از بیماری ها بیش از سایر مؤلفه ها توجه شده است و کمترین میزان توجه مربوط به مؤلفه های زمان مناسب انجام ورزش، آگاهی از مضرات عدم تحرک بدنی، آموزش ورزش های مختلف، آگاه ساختن در زمینه ی تغذیه مناسب پس از انجام ورزش و توجه به ورزش های بومی و محلی است.https://jcr.shirazu.ac.ir/article_2972_a4e86833e14e8a9054ceef2f9854a515.pdfدانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسیپژوهشهای برنامه درسی2251-67943220140220Analyzing Active and Passive Techniques in The heavenly gifts Book of the sixth- grade Students of Primary School Based on the Roman William's Perspectiveتحلیل محتوای کتاب هدیههای آسمانی پایهی ششم ابتدایی از منظر فعال و غیرفعال بودن براساس روش ویلیام رومی درسال تحصیلی 92-1391119136297310.22099/jcr.2014.2973FAمریم افضل خانیاستادیار دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمساراعظم سمیعیدانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسارJournal Article20150509The aim of the present study was the content analysis of the texts, questions and pictures of the Heavenly gifts book of the sixth-grade students of primary school in terms of being active or passive based on the Roman William 's (year?) perspective in the 91-92 school year. For this to achieve, the sixth-grade book of the Heavenly gifts was investigated totally. Data collection instrument was based on the analysis technique of Roman William (year?) whose theoretical backgrounds and validity have been approved by the pedagogy experts. The book's lessons, texts, questions and pictures underwent a rigorous analysis inspired by the Roman William's formula. Findings suggested that considering the involving index of 0.02, the book's texts were highly passive and static and mostly try to state the realties and provide the readers with determined information while the book's questions showing the involving index of 1.36, were found to be active and useful for dynamic learning to happen. In addition, the book's pictures having the involving index of 0.25 were found to be passive in nature. In better words, the obtained results implied that the book's texts and pictures are designed passively while the book's questions are designed actively and consequently appropriate for bringing about dynamic learning.هدف از پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کتاب هدیههای آسمانی پایهی ششم ابتدایی (متن، پرسشها و تصاویر) از منظر فعال و غیر فعال بودن بر اساس روش ویلیام رومی در سال تحصیلی 92-1391 بود. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش، کتاب هدیههای آسمانی پایهی ششم بود. کل کتاب به عنوان نمونه، مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات، سیاههی تحلیل مبتنی بر روش ویلیام رومی است که براساس مبانی نظری تهیه و روایی آن توسط متخصصان علومتربیتی تأیید شد. واحد مطالعه درسهای مندرج در کتاب و واحد تجزیه و تحلیل، متن، پرسشها و تصاویر کتاب است که بر اساس مقولههای فعال و غیرفعال توسط فرمول ویلیام رومی تحلیل و ضریب درگیری آنها مشخص شد. نتایج به دست آمده نشان میدهد که متن کتاب هدیههای آسمانی با ضریب درگیری 02/0 ، متنی غیرفعال و غیر پویاست و بیشتر به بیان حقایق و ارائهی اطلاعات میپردازد. پرسشهای کتاب با ضریب درگیری 36/1 نشان میدهد که پرسشها فعال و پویا هستند و زمینه را برای یادگیری فعال فراهم میکنند، اما تصاویر کتاب هدیههای آسمانی با ضریب درگیری 25/0 نشان دهندهی غیرفعال و غیرپویا بودن تصاویر است و زمینه را برای فعالیت فراهم نمیکند. بنابراین، متن و تصاویر کتاب هدیههای آسمانی پایهی ششم ابتدایی 92-1391 به روش غیرفعال و پرسشهای کتاب به روش فعال تدوین شدهاند.https://jcr.shirazu.ac.ir/article_2973_46f131d8c2bfcfe1b627761b235f6ee9.pdf