دانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسیپژوهشهای برنامه درسی2251-67942120120922The Effects of Creativity Training on Pre-school and Elementary School Studentsبررسی تأثیر آموزش خلاقیت بر دانش¬آموزان پیش دبستان و دبستانی128194010.22099/jcr.2012.1940FAمرتضی منطقیدانشگاه تربیت معلم تهرانJournal Article20100614با توجه به اهمیت روزافزون خلاقیت در جهان معاصر، مسأله­ی آموزش خلاقیت در سطح مدارس ابتدایی مورد توجه قرار گرفت و جهت بررسی این مسأله، دو پژوهش انجام پذیرفت. پژوهش نخست به بررسی تأثیر آموزش خلاقیت بر افزایش خلاقیت دانش­آموزان پسر دبستانی پرداخت. پس از انجام پیش آزمون با ابزار محقق ساخته در سطح گروه آزمایشی (67 نفر) و گروه کنترل (58 نفر)، آموزش خلاقیت به مدت 12 هفته به گروه آزمایشی ارایه گردید. نتایج به دست آمده از آزمون گروه­های آزمایشی و کنترل، با روش اندازه­گیری­های مکرر مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل نشان دهنده­ی تفاوت معنادار گروه آزمایشی با گروه کنترل بود. پس از مشخص شدن تأثیر مثبت آموزش خلاقیت بر روی خلاقیت کودکان، پژوهش کیفی و طولی دوم، با هدف دستیابی به الگویی بومی جهت ارایه به اولیای آموزشی در جهت آموزش خلاقیت، طی 4 تابستان متوالی انجام پذیرفت. در این پژوهش 40 نفر از کودکان پیش دبستانی و دبستانی دختر و پسر، شرکت داشتند. نتایج حاصل از این پژوهش کیفی، ضمن تأیید تأثیر مثبت آموزش خلاقیت، در سطح افراد مورد بررسی، در عمل به ارایه­ی الگویی اولیه جهت چگونگی اعمال روشهای آموزش خلاقیت به دانشآموزان پیش دبستانی و دبستانی رسید. یافته­های اخیر، الگوی مناسبی جهت چگونگی به کارگیری روشهای مختلف آموزش خلاقیت و محتوای لازم در این جهت را در اختیار معلمان و مربیان آموزشی، قرار خواهد داد.https://jcr.shirazu.ac.ir/article_1940_51248c2245bafece470beba6bbf57197.pdfدانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسیپژوهشهای برنامه درسی2251-67942120120922An Evaluatin of the Educational Approach-based Teaching Project in the Second-grade Guidance School Courses of Social Education and Natural Sciencesارزشیابی از اجرای آزمایشی طرح آموزش مبتنی بر رویکرد تربیتی در پایه دوم راهنمایی در دروس علوم تجربی و تعلیمات اجتماعی2952194110.22099/jcr.2012.1941FAمعصومه صمدیپژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورشJournal Article20120221هدف از این طرح، ارزشیابی ازتحقق اهداف طرح آموزش مبتنی بر رویکردهای تربیتی در دروس علوم تجربی و تعلیمات اجتماعی پایه دوم راهنمایی است. جامعهی مورد مطالعه دانشآموزان پایهی دوم راهنمایی استانهای سیستان و بلوچستان، گلستان و شهر تهران، بودند که از این جامعه، نمونهای به حجم 1500 نفر با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شد. در هر یک از استانهای منتخب 4 شهرستان یا منطقه به تصادف انتخاب و از هر یک از این مناطق و نواحی یاد شده یک مدرسهی پسرانه و یک مدرسهی دخترانه تحت پوشش طرح به عنوان گروههای «مطالعه» انتخاب و از مدارس همجوار مدارس منتخب یک مدرسهی دخترانه و پسرانه به عنوان گروههای «مقایسه» در نظر گرفته شدند<em>.</em> برای جمعآوری دادهها از ابزارهایی از قبیل فرم کوتاه آزمون تعامل مثبت بین معلم و دانشآموزان (ووبلز و لیوی، 1993)، پرسشنامه محقق ساختهی سنجش نگرش دانشآموزان نسبت به تلفیق محتوا با آموزههای دینی، فرم کوتاه پرسشنامه سازگاری اجتماعی (سینها و سینگ، 1993) و فرم کوتاه پرسشنامهی هرمنس (1977)، و همینطور معدل تحصیلی استفاده شد. روایی ابزارها اساساً مبتنی بر شواهد روایی محتواست و پایایی ابزارها با روش آلفای کرونباخ محاسبه شد. دادههای حاصل با استفاده از تحلیل واریانس دو راهه، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای حاصل حاکی از این است که این طرح در ارتقای پیشرفت تحصیلی، سازگاری اجتماعی و انگیزهی یادگیری دانشآموزان نقشی نداشته، در حالی که در ارتقای نگرش دانشآموزان نسبت به تلفیق محتوا با آموزههای دینی و تعامل مثبت دانشآموزان با معلمان موثر بوده است. بر این اساس دفتر آموزش راهنمایی جهت توسعهی طرح لازم است ابتدا به بازنگری در طرح و تعدیل انتظارات بپردازد و سپس جهت توسعهی آن تصمیمگیری نمایند.https://jcr.shirazu.ac.ir/article_1941_efef52888fa9b7476beffdef3dfa907a.pdfدانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسیپژوهشهای برنامه درسی2251-67942120120922The Presumptions of Sexual Health Education Curriculum: Suggesting a New Model based on Qur’an and Hadithپیش فرضهای برنامهی درسی آموزش سلامت جنسی از منظری اسلامی5389194210.22099/jcr.2012.1942FAمهدی محمدیدانشگاه شیرازرحمت اله مرزوقیدانشگاه شیرازJournal Article20110525در متون دینی، برای زندگانی مسلمانان اصولی وضع گردیده است که هر مسلمانی میبایست از این اصول و رهنمودها در عمل پیروی نماید. اگر هدف آموزش و پرورش به طور عام، پرورش انسان کامل باشد، هدف آموزش و پرورش اسلامی نیز پرورش انسان کامل الاهی با تأکید بر ویژگیهایی همچون ایمان و عقیده میباشد. برنامه درسی ناشی از این هدف نیز برگرفته از دانشهای موجود و همچنین رهنمودهای قرآن، سنت پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت میباشد. به علاوه، در ایجاد برنامهی درسی مبتنی بر ارزشها و عقاید اسلامی، باید به مقاصد و اهداف اعتقادی و دینی توجه نمود، به عبارت دیگر، این مقاصد و اهداف بعضاً مستقل، باید با هم تلفیق شوند، هدف این مطالعه ارائهی پیشفرضهای برنامهی درسی آموزش سلامت جنسی از منظری اسلامی بود که به ساختار دانش مربوط به سلامت جنسی نیز توجه نماید، بدین منظور با استفاده از روش همسوسازی، پس از بررسی آیات قرآنی و روایات و احادیث، پیشینهی تحقیقات انجام شده و دیدگاههای محققین غربی و اسلامی، بر اساس الگوها و عناصر یک برنامهی درسی، پیش فرضهایی برای تعیین اهداف کلی، عینی، تعیین محتوا، روشهای یاددهی - یادگیری، ارزشیابی، انتخاب مدرس، منابع کمک آموزشی برای تدوین برنامهی درسی آموزش سلامت جنسی ارائه گردید.https://jcr.shirazu.ac.ir/article_1942_0fb1b52ca86dfb512b7356936796d645.pdfدانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسیپژوهشهای برنامه درسی2251-67942120120922Shiraz Instructional Supervisors’ Self-assessment of their Supervisory Performance as Compared to Teachers’ Assessment based on Oliva and Pawlas’ Model of
Instructional Supervisionخودارزیابی عملکرد نظارتی سرگروه¬های آموزشی شهر شیراز در مقایسه با ارزیابی معلمان از آنها بر اساس الگوی نظارت و راهنمایی آموزشی اولیوا و پاولز91120194310.22099/jcr.2012.1943FAجعفر ترکزادهدانشگاه شیرازنصراله نوروزیدانشگاه شیراز و مدرس دانشگاه فرهنگیانحسین ایمانیسرگروه آموزش حرفه و فن شیرازJournal Article20111129هدف پژوهش حاضر مقایسه خودارزیابی سرگروه­های آموزشی از عملکرد نظارتی خود با ارزیابی صورت گرفته توسط معلمان تحت نظارت و راهنمایی آموزشی آنها بر اساس الگوی مفهومی اولیوا و پاولز بود. بدین منظور از میان معلّمان و سرگروههای آموزشی شاغل در نواحی چهارگانهی شهر شیراز در سال تحصیلی 90 – 1389 به تعداد 8761 معلم و 175 سرگروه آموزشی، نمونهای به حجم 488 نفر (368 معلم و 120 سرگروه آموزشی) با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبتی انتخاب گردید. برای جمعآوری اطلاعات، مقیاس خدمات نظارت و راهنمایی آموزشی ترکزاده و نوروزی (1389) استفاده گردید که پایایی ابزار 80/0 و روایی آن 90/0-63/0، محاسبه و تأیید شد. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از روشهای آماری تی تک نمونهای، تی مستقل و تحلیل واریانس اندازهگیریهای مکرر استفاده گردید. نتایج نشان داد: 1) سرگروههای آموزشی شهر شیراز، عملکرد نظارتی کلی خود و همچنین عملکرد نظارتی خود در ابعاد کمک به معلمان در طراحی آموزش، ارائه آموزش، اداره کلاس درس، ارزشیابی از آموزش، انجام کارهای گروهی و کمکهای انفرادی را بالاتر از متوسط و در حد مطلوب، و عملکرد نظارتی خود در ابعاد کمک به معلماندر طراحی و اجرای برنامه درسی، ارزیابی برنامه درسی، ارزیابی از خود و کمک از طریق برنامههای ضمن خدمت را در سطح متوسط ارزیابی نمودند. 2) معلمان، عملکرد نظارتی کلی سرگروههای آموزشی و نیز عملکرد نظارتی آنان در تمام ابعاد دهگانهی فعالیتهای نظارت و راهنمایی آموزشی را پایینتر از متوسط و در حد نامطلوب ارزیابی نمودند. 3) سرگروههای آموزشی عملکرد نظارتی خود را هم در عملکرد کلی و هم در تمامی ابعاد دهگانه، به شکلی معنادار بالاتر از ارزیابی صورت گرفته توسط معلمان، برآورد نمودند. 4) بین ارزیابی معلمان از عملکرد سرگروههای آموزشی در ابعاد سهگانهی بهسازی معلمان، بهسازی آموزشی و بهسازی برنامه، درسی تفاوت معناداری وجود داشت.https://jcr.shirazu.ac.ir/article_1943_fca6acb585b8b117abb9dcf5409f9b2c.pdfدانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسیپژوهشهای برنامه درسی2251-67942120120922An Investigation into the Components of Democracy in the Social Education Textbooks of the Elementary Schoolبررسی مؤلفههای دموکراسی در کتابهای تعلیمات اجتماعی دورهی ابتدایی121151194410.22099/jcr.2012.1944FAفریده درخواهدانشگاه شیرازمحمد مزیدیدانشگاه شیرازفرخنده مفیدیدانشگاه علامه طباطباییJournal Article20120717هدف از تحقیق حاضر بررسی میزان برخورداری کتابهای تعلیمات اجتماعی دورهی ابتدایی از مؤلفههای دموکراسی بر اساس دیدگاههای دیویی، اسکو، شریعتمداری و بشیریه بود. بدین منظور ابتدا با مشخص ساختن ده مؤلفه برای دموکراسی، به تعریف واحدهای تحلیل (پاراگراف، تصاویر و پرسشها) پرداختیم. در ادامه با شمارش فراوانی واحدهای تحلیل مشمول و غیر مشمول دموکراسی با استفاده از روش ویلیام رُمی، ضریب درگیری فراگیران با متون درسی با استناد به مؤلفههای دموکراسی، محاسبه شد. علاوه بر این از آزمون خی2 برای مقایسه فراوانیها و نسبتها، تفاوت بین ضرایب درگیری و نیز نحوهی توزیع مؤلفهها در محتوای کتب درسی تعلیمات اجتماعی پایههای سوم، چهارم و پنجم ابتدایی استفادهگردید. با توجه به مقایسه و تحلیل ضرایب درگیری (ISE) به دست آمده از محتوای کتابهای مورد بررسی، میتوان اظهار داشت که از لحاظ میزان برخورداری از مؤلفههای دموکراسی، کتاب تعلیمات اجتماعی در پایهی سوم، دارای عملکردی بسیار ضعیف (24/0=ISE)، کتاب پایهی چهارم، در حد مطلوب (16/1=ISE) و کتاب پنجم ابتدایی دارای وضعیتی بسیار مطلوب است (23/2=ISE). در بخش پرسشها، تحلیل ضرایب درگیری بدستآمده مبیّن توجه اندک هر سه کتاب به مؤلفههای دموکراسی است و در بخش تصاویر نیز صرفاً کتاب تعلیمات اجتماعی پنجم از عملکردی نیمهفعال (91/0=ISE) در زمینهی جلب توجه دانشآموزان به مؤلفههای دموکراسی برخوردار میباشد. علاوه براین نتایج حاصل از آزمون خی2 نشان داد که درمجموع بین سه پایهی تحصیلی مورد بررسی، تفاوت معناداری در توزیع مؤلفههای دموکراسی وجود ندارد. امّا میزان توزیع مؤلفهها در کل محتوا، به طور معناداری نامتوازن بود.https://jcr.shirazu.ac.ir/article_1944_6994ce41f372d2cfeb3590d9c5abef28.pdfدانشگاه شیراز با همکاری انجمن مطالعات برنامه درسیپژوهشهای برنامه درسی2251-67942120120922An Explanatory Model of the Students' Perception of the Faculty Responsibilies Quality, Hidden Curriculum and their Academic Gainsارائه مدل توضیحی ادراک دانشجویان از کیفیت مسؤولیت¬های استادان، برنامهی درسی پنهان و دستاوردهای آنان از تحصیل در دانشگاه153181194510.22099/jcr.2012.1945FAمهدی محمدیدانشگاه شیرازرضا ناصری جهرمیدانشگاه شیرازهادی رحمانیدانشگاه شیرازهاجر معینی شهرکیدانشگاه شیرازJournal Article20120221هدف کلی از انجام این پژوهش، بررسی کیفیت مسؤولیتهای استادان، ادراک دانشجویان از برنامهی درسی پنهان و دستاوردهای آنان از تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس می باشد. جامعهی آماری این پژوهش تمامی دانشجویان ورودی سال تحصیلی 89-90 دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس و تمامی استادان شاغل در این دانشگاه بوده است. با استفاده از روش نمونهگیری خوشه­ای مرحله­ای 581 نفر دانشجو و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده 117 نفر از استادان بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه کیفیت مسؤولیت­های استادان، پرسشنامهی ادراک دانشجویان از برنامهی درسی پنهان و پرسشنامهی دستاوردهای دانشجویان بود که بین دانشجویان توزیع گردید هم چنین از پرسشنامهی دستاوردهای دانشجویان نیز استفاده شد که در اختیار استادان قرار گرفت. نتایج نشان داد که: متغیرهای برونزاد تدریس، نظارت، خدمات اجتماعی و پژوهش گری پیشبینی کنندهی مثبت و معنادار دستاوردهای دانشجویان از تحصیل می باشند. متغیرهای تدریس، نظارت، خدمات اجتماعی و پژوهشگری پیشبینی کنندههای مثبت و معنادار متغیرهای ساختار دانشگاه و ارتباط متقابل استادان و دانشجویان و پیشبینی کنندهی منفی و معنادار متغیر روابط میان فردی دانشجویان با یک دیگرمی باشند. کنترل متغیرهای برونزاد نشان داد که متغیرهای ساختار دانشگاه، ارتباط متقابل استادان و دانشجویان و نیز روابط میان فردی دانشجویان با یک دیگر بهطور مستقیم پیشبینی کنندهی معنادار متغیرهای دستاوردهای دانشجویان از تحصیل می باشند.https://jcr.shirazu.ac.ir/article_1945_3b1ad9c9f2caf7d9fbebf199a1774eec.pdf