2024-03-29T00:03:19Z
https://jcr.shirazu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=666
پژوهشهای برنامه درسی
2251-6794
2251-6794
1394
5
2
امکان سنجی برنامهریزی درسی مدرسه محور در نظام برنامهریزی درسی از دیدگاه خبرگان آموزشی
موسی
پیری
خدیجه
بهروزی تبار
هدف اصلی این پژوهش، امکان­سنجی برنامهریزی درسی مدرسه محور در نظام برنامهریزی درسی از دیدگاه خبرگان آموزشی استان آذربایجان شرقی بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع زمینه­یابی و جامعه آماری پژوهش کارشناسان مسؤول و معاونین آموزشی دوره متوسطه نواحی پنجگانه شهر تبریز، مناطق آموزشی (آذرشهر، گوگان، اسکو و خواجه) و اساتید علوم تربیتی دانشگاههای تبریز، آزاد واحد تبریز، فرهنگیان و شهید مدنی آذربایجان بودند. نمونه پژوهش شامل42 نفر کارشناسان مسؤول و 44 نفر از اساتید طبق جدول کرجسی و مورگان و به روش نمونه­گیری تصادفی طبقهای نسبتی انتخاب شدند. داده­ها از طریق دو پرسشنامه محقق ساخته گردآوری شد. برای تعیین روایی، از روایی صوری و محتوایی استفاده گردید. پایایی پرسشنامهها به روش آلفای کرونباخ محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از آزمون­های آماری t تک نمونهای، t دو نمونه مستقل وآزمون فریدمن استفاده شد. نتایج آزمون t تک نمونهای نشان داد که تمرکززدایی از نظام برنامهریزی درسی، کیفیت ­بخشی آموزشی و اجرای برنامهریزی درسی مدرسه محور با توجه به توانمندیها و ظرفیت­های مدارس ازطریق برنامهریزی درسی مدرسه محور امکان پذیر است (05/0≥P). درحالی که نتایج آزمون t دو نمونه مستقل نشان داد از نظراساتید و کارشناسان مسؤول در امکان تمرکززدایی از نظام برنامهریزی درسی و اجرای برنامهریزی درسی مدرسه محوربا توجه به توانمندیها و ظرفیت­های مدارس تفاوت معناداری وجود داشته(05/0≥P)، اما در کیفت ­بخشی آموزشی از طریق برنامهریزی درسی مدرسه محور بین دو گروه تفاوت وجود ندارد(05/0≤P).
برنامهریزی درسی مدرسه محور
تمرکززدایی
کیفیت بخشی آموزشی
2016
02
20
1
22
https://jcr.shirazu.ac.ir/article_3833_92ff2f84a24500e88ea73f1467bd4219.pdf
پژوهشهای برنامه درسی
2251-6794
2251-6794
1394
5
2
کاوشی پیرامون چارچوب نظارت راهبردی نهادهای تعلیم و تربیت غیررسمی: مطالعه موردی کیفی مراکز آموزشهای آزاد
رحمت اله
مرزوقی
جعفر
ترک زاده
مهدی
محمدی
جعفر
جهانی
الهام
حیدری
هدف این پژوهش کاوش چارچوب نظارت راهبردی در حوزه نهادهای تعلیم و تربیت غیررسمی به ویژه مراکز آموزش­های آزاد بود. روش پژوهش کیفی و مبتنی بر یک مطالعه موردی بود. در این راستا با استفاده از رویکرد هدفمند و بهکارگیری معیار اشباع نظری، مصاحبه­های باز با 20 نفر از ناظران و مدیران مراکز آموزشهای آزاد و 12 عضو هیأت علمی در ارتباط با پدیدهی مورد بررسی انجام شد. سپس دادههای به دست آمده با استفاده از نرم افزار Nvivo از طریق فن تحلیل مضمون مورد تحلیل قرار گرفت و در قالب سه مجموع مضامین پایه، سازمان دهنده و فراگیر دسته بندی و شبکه مضامین سازماندهی شد. بر اساس نتایج به دست آمده، نظارت راهبردی مراکز آموزش­های آزاد (مضمون فراگیر) دارای اهداف، ماهیت، کارکرد، فعالیت و الزامات ویژهای (مضامین سازمان دهنده) است که هر یک دارای ابعاد گوناگونی (مضامین پایه) میباشند.
نظارت راهبردی
تعلیم و تربیت غیررسمی
مراکز آموزشهای آزاد
2016
02
20
23
45
https://jcr.shirazu.ac.ir/article_3834_cdaea63314d7132e4a2bf3003ff28632.pdf
پژوهشهای برنامه درسی
2251-6794
2251-6794
1394
5
2
کاربست مؤلفههای کاربردی، ملی، جهانی، نظری و ساخت برنامهدرسی در برنامههای درسی علوم انسانی از دیدگاه اعضای هیات علمی (مورد: دانشگاه شهید باهنر کرمان)
اصغر
سلطانی
نعیمه
مهدی پور
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی میزان کاربست مؤلفههای کاربردی، ملی، جهانی، نظری و ساخت برنامهدرسی در برنامههای درسی علوم انسانی است. بر این اساس با استفاده از یک پرسشنامه محققساخته که پایایی آن 92/0 برآورد گردید، نظرات 100 نفر از اعضای هیات علمی مربوط به گروههای مختلف علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان در مورد میزان توجه به هر یک از این مؤلفهها در برنامههای درسی موجود علوم انسانی سنجیده شد. نتایج نشان دادند که از نظر اعضای هیات علمی، میزان توجه به همه مؤلفهها کمتر از حد میانگین است. در این بین بیشترین توجه به مؤلفه نظری و تخصصی و کمترین توجه به مؤلفه جهانی و بینالمللی و با اختلاف کمی مؤلفه کاربردی و عملی است. بر اساس نتایج این پژوهش پیشنهاد میشود که در طرحهای بازنگری برنامههای درسی علوم انسانی در دانشگاهها، توجه بیشتری به مؤلفههای جهانی و بینالمللی و کاربردی و عملی شود، جایگاه عنصر کارآفرینی در برنامههای درسی بازشناسی گردد، برنامهریزان درسی با شناسایی ظرفیتهای بومی کشور، مؤلفههای بومی را هم در محتوا و هم در شکل ارائه برنامههای درسی علوم انسانی مورد استفاده قرار دهند، در بازنگریهای آتی این برنامهها به فلسفه و تاریخ علوم مختلف توجه ویژهای گردد و برنامهریزان درسی ضمن توجه به خواست دانشحویان و همچنین نهادهای بیرونی، تا حد امکان برنامههای درسی را به شکل مشارکتی طراحی و تولید نمایند.
برنامهدرسی
علوم انسانی
آموزش عالی
دانشگاه کرمان
هیات علمی
مؤلفههای کاربردی
جهانی
ملی
2016
02
20
47
71
https://jcr.shirazu.ac.ir/article_3835_d7df6fef3ff2bee4757d27d3acfb9dac.pdf
پژوهشهای برنامه درسی
2251-6794
2251-6794
1394
5
2
ارزشیابی جایگاه هوش فرهنگی در برنامه درسی رشته مطالعات اجتماعی دانشگاه فرهنگیان
رهام
رستمی
ناصر
نوشادی
هدف اصلی پژوهش حاضر ارزشیابی جایگاه هوش فرهنگی در برنامه درسی قصد شده رشته مطالعات اجتماعی دانشگاه فرهنگیان بود. جامعه مورد پژوهش شامل تمامی دانشجویان و اعضای هیأت علمی رشته مطالعات اجتماعی دانشگاه فرهنگیان و نیز تمامی کتب این رشته بود. همچنین روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بود. نمونه مورد پژوهش شامل 110 نفر از دانشجویان (29 دختر و 81 پسر) و تعداد 11 نفر از اعضای هیأت علمی رشته مطالعات اجتماعی دانشگاه فرهنگیان استان فارس در سال 92-93 و تعداد 8 جلد کتب تخصصی این رشته بود. همچنین کتابهای درسی با روش تحلیل محتوای کمّی و بر اساس مؤلفههای مقیاس ارلی و انگ (2003) مورد سنجش قرار گرفتند. در تحلیل محتوا نیز از پایاییِ کدگذار بیرونی استفاده گردید. نتایج تحلیل محتوا نشان داد که بیشترین فراوانی مؤلفه­های هوش فرهنگی در کتاب جامعه شناسی توسعه، نظریههای جامعه­شناسی، آسیب­شناسی اجتماعی و اصول علم سیاست بود. همچنین میزان توجه به مؤلفههای شناختی و رفتاری بیشتر از سایر مؤلفه­ها بود.
هوش فرهنگی
برنامه درسی قصد شده
دانشگاه فرهنگیان
استان فارس
مطالعات اجتماعی
2016
02
20
73
95
https://jcr.shirazu.ac.ir/article_3836_7b71ced609f0ee23d830e6fc3f620ae8.pdf
پژوهشهای برنامه درسی
2251-6794
2251-6794
1394
5
2
تحلیل محتوای کتابهای درسی تاریخ مقطع متوسطه(رشتههای علوم پایه) از منظر ترسیم هویّت دینی از سال 58تا 92 ه.ش.
مرزبان
ادیب منش
فرهاد
پروانه
پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای کتابهای درسی تاریخ دوره متوسطه علوم پایه برای تعیین جایگاه مؤلفههای هویت دینی، مذهبی و انقلابی در محتوای این کتابها انجام شده است. مسألهی اصلی پژوهش پاسخ به این سؤال بوده است: آیا کتابهای درسی تاریخ دوره متوسطه رشتههای علوم پایه از سال 58 تا 92 ه. ش در شکل دهی هویّت دینی، مذهبی و انقلابی در دانش آموزان موفق بوده اند؟ روش پژوهش، اسنادی و مبتنی بر تحلیل محتواست. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیه کتابهای درسی تاریخ دوره متوسطه رشته علوم پایه ازسال 1358 تا 1392.ه.ش، تألیف دفتر برنامهریزی و کتب درسی وزارت آموزش و پرورش است. و از میان آنها تعداد 9 عنوان کتاب درسی تاریخ که به لحاظ محتوائی تکراری نبودند، به عنوان حجم نمونه انتخاب و مورد مطالعه و تجزیه وتحلیل قرار گرفتند. برای گردآوری اطلاعات از فهرست وارسی (چک لیست) سنجش مؤلفههای هویت دینی، مذهبی و انقلابی استفاده شده است. یافتههای این پژوهش حاکی از این است که: کتابهای درسی تاریخ متوسطه بعد از انقلاب اسلامی در شکل دهی و انتقال مفاهیم هویّت دینی، مذهبی و انقلابی سهم زیادی داشته اند. و توانسته اند وی‍ژگیها، بایدها و نبایدهای دینی، عقاید و هویّت اسلامی- انقلابی را در لابهلای مطالب خویش، به دانشآموزان انتقال دهند و در جهت درونی سازی آنها مؤثر عمل کنند.
کتابهای درسی تاریخ
دوره متوسّطه
علوم پایه
هویّت دینی
تحلیل محتوا
2016
02
20
97
120
https://jcr.shirazu.ac.ir/article_3837_4387613f064e633ca3954fc7404ebd3f.pdf
پژوهشهای برنامه درسی
2251-6794
2251-6794
1394
5
2
پیشبینی خلاقیت بر اساس ابعاد شخصیت با نقش واسطهای انگیزش تحصیلی در دانشآموزان
سمیه
ساداتی فیروزآبادی
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر پنج عاملی شخصیت بر خلاقیت، با واسطهگری انگیزشتحصیلی (بیانگیزشی، انگیزش بیرونی، تنظیم همانند شده و انگیزش درونی) در دانشآموزان انجام گرفته است. بدین منظور 472 دانشآموز (275دختر و197 پسر دوره متوسطه) دبیرستانهای شهر شیراز به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. شرکتکنندگان در پژوهش ابزارهای سنجش خلاقیت عابدی، ابزار پنچ عاملی نئو، ابزار انگیزه تحصیلی گی والرند و بلانچارد را تکمیل نمودند. پایایی این ابزارها بهوسیلهی روش آلفای کرونباخ و دوبارهسنجی محرز گردید. روایی این ابزارها نیز تأیید شدند. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که از میان پنج عامل شخصیت، برون گرایی، وجدانگرایی و باز بودن به تجربه به صورت مثبت خلاقیت را پیشبینی میکند. در صورتی که روان رنجورخویی به صورت منفی خلاقیت را پیش بینی میکند. دیگر یافته پژوهش نشان داد بین مؤلفههای شخصیت و انگیزش رابطه وجود دارد. بدین صورت که باز بودن به تجربه و وجدانگرایی به صورت مثبت و روان رنجورخویی به صورت منفی انگیزش درونی را پیش بینی میکرد. همچنین بیانگیزشی توسط عامل وجدانگرایی بهصورت منفی و روان رنجورخویی بهصورت مثبت پیشبینی میشد. در نهایت نتایج نشان داد که انگیزش توانسته بین پنج عامل شخصیت و انگیزش نقش واسطهای ایفا نماید. با توجه به یافتههای پژوهش میتوان گفت مکانیسم رابطه بین مؤلفههای شخصیت و خلاقیت ناشی از انگیزش تحصیلی دانشآموزان میباشد.
خلاقیت
روان رنجورخویی
گشودگی به تجربه
انگیزش درونی
2016
02
20
121
141
https://jcr.shirazu.ac.ir/article_3624_47ef908fb371f074b3ed989c5b9366da.pdf