TY - JOUR ID - 5224 TI - تجربیات زیسته‌ی دبیران عربی از دلایل ناکارآمدی آموزش زبان عربی: مطالعه‌ای پدیدارشناختی JO - پژوهش‌های برنامه درسی JA - JCR LA - fa SN - 2251-6794 AU - ایمان زاده, علی AU - عبادی, زهرا AD - دانشیار فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تبریز، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی AD - کارشناسی ارشد بهسازی منابع انسانی دانشگاه تبریز، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 9 IS - 2 SP - 1 EP - 26 KW - زبان عربی KW - ناکارآمدی آموزش زبان عربی KW - دبیران عربی KW - پدیدارشناختی DO - 10.22099/jcr.2019.5224 N2 - هدف پژوهش حاضر تبیین تجربیات زیسته­ی دبیران عربی از دلایل ناکارآمدی آموزش زبان عربی در مدارس است. پژوهش حاضر پژوهشی کیفی از نوع پدیدارشناسی است که با استفاده از نمونه­گیری هدفمند و مبتنی بر فرد ماهر و از طریق مصاحبه ژرف­نگر با 20 نفر از دبیران عربی انجام گرفت. مصاحبه­ها ضبط و به روش استرابرت و کارپتنر (2003) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته­های حاصل از تجربیات دبیران عربی در خصوص ناکارآمدی زبان عربی در 5 مضمون اصلی «موانع مرتبط با دانش­آموزان»، «موانع مرتبط با معلمان»، «موانع مربوط به جامعه و فرهنگ»، «موانع مربوط به نظام آموزشی و برنامه درسی» و «موانع مربوط به ارزشیابی آموزشی» و 11 مضمون فرعی شناسایی شد. رفع این موانع مستلزم بازنگری در اهداف، محتوا و روش­های برنامه درسی عربی و تغییر نگرش جامعه، والدین و دانش­آموزان نسبت به اهمیت این زبان خارجی است. UR - https://jcr.shirazu.ac.ir/article_5224.html L1 - https://jcr.shirazu.ac.ir/article_5224_3540d59e866425c56deb7583966552bd.pdf ER -