TY - JOUR ID - 5213 TI - طراحی چارچوب برنامه‌ درسی تربیت مربی پیش‌دبستانی در نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران JO - پژوهش‌های برنامه درسی JA - JCR LA - fa SN - 2251-6794 AU - مرزوقی, رحمت اله AU - ترک زاده, جعفر AU - جباری, سوسن AU - نوروزی, نصراله AD - استاد مطالعات برنامه درسی، دانشگاه شیراز AD - دانشیار بخش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی- دانشگاه شیراز AD - استادیار مطالعات برنامه درسی، دانشگاه شیراز AD - دانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی دانشگاه شیراز Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 9 IS - 1 SP - 1 EP - 29 KW - چارچوب برنامه درسی KW - دوره کاردانی KW - تربیت مربی پیش‌دبستانی KW - نظام آموزش و پرورش DO - 10.22099/jcr.2019.5213 N2 - هدف این پژوهش کیفی از نوع مطالعه­ موردی، طراحی چارچوب برنامه درسی دوره­ کاردانی تربیت مربی پیش‌دبستانی در نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران بود. مشارکت‌کنندگان بالقوه، سه گروه شامل متخصصان موضوعی در حوزه­ پیش‌دبستانی، روان‌شناسان تربیتی آشنا با حوزه­ آموزش و پرورش پیش‌دبستانی؛ و متخصصان برنامه‌ درسی در حوزه آموزش و پرورش پیش‌دبستانی کشور بودند که به شیوه هدف‌مند و با استفاده از روش نمونه‌گیری افراد کانونیبا رعایت قاعده­ اشباع‌شدگی از بین آن­ها افرادی که بیش­ترین آشنایی و اطلاع را در زمینه­ برنامه درسی تربیت مربی پیش‌دبستانی داشتند جهت مصاحبه انتخاب گردیدند. پس از جمع‌آوری اطلاعات لازم از طریق مطالعه­ اسناد بالادستی و مصاحبه با متخصصان کلیدی، با استفاده از روش تحلیل مضمون داده‌های حاصل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که در این فرایند چارچوب برنامه درسی دوره­ کاردانی تربیت مربی پیش‌دبستانی با چهارده عنصر، تحت عناوین منطق و چرایی، اهداف، محتوا؛ مواد و منابع یادگیری، روش‌های تدریس، فعالیت‌های یادگیری، نقش مدرس، نقش یادگیرنده، مکان آموزش، زمان آموزش، گروه‌بندی یادگیرندگان، ارزشیابی، استلزامات و امکانات اجرایی، و اشاعه همراه با مؤلفه‌های مربوط به هر عنصر طراحی گردید. UR - https://jcr.shirazu.ac.ir/article_5213.html L1 - https://jcr.shirazu.ac.ir/article_5213_031563e7d99d72a784bd78b9f2752ff9.pdf ER -