TY - JOUR ID - 5123 TI - شناسایی مدلی برای فعالیت‌های خلاقانه دانشجویان ریاضی: یک تحقیق کیفی JO - پژوهش‌های برنامه درسی JA - JCR LA - fa SN - 2251-6794 AU - یافتیان, نرگس AD - استادیار گروه ریاضی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 8 IS - 2 SP - 172 EP - 198 KW - آموزش ریاضی KW - فعالیت‌های‌‌ خلاقانه ریاضی KW - خلاقیت ریاضی KW - گراندد تئوری DO - 10.22099/jcr.2019.5123 N2 - هدف این پژوهش بررسی تجربة فعالیت­های­‌ خلاقانه دانشجویان کارشناسی ریاضی و شناسایی مدلی برای شناخت بهتر این فعالیت­ها است. داده­ها با استفاده از رویکرد کیفی به روش گراندد تئوری (نظریه ‌مبنایی یا نظریه ‌داده‌بنیاد) و ابزار مصاحبه‌های عمیق نیمه‌ساختار یافته جمع­آوری شده­اند. جامعة آماری، دانشجویانی می‌باشند که مشغول تحصیل رشته ریاضی در دانشگاه‌های دولتی واقع در شهر تهران هستند. سیزده دانشجوی ریاضی با روش نمونه‌گیری هدفمند و نظری به‌طور داوطلبانه دعوت به همکاری شدند. داده­ها از طریق فرآیند کدگذاری در دو مرحله آزاد و محوری تحلیل شد. برای کسب اطمینان از کیفیت پژوهش از معیارهای باورپذیری، اطمینان­پذیری، انتقال­پذیری و تأییدپذیری استفاده شد. مدل مفهومی استخراج شده از دل داده‌ها در قالب الگوی پارادایمی نظام­مند روش گراندد تئوری شامل پدیده، شرایط‌ علّی، استراتژی­ها، عوامل مداخله‌گر، شرایط زمینه‌ای، زمینه و پیامدها می‌باشد و مدل حاکی از آن است که عوامل متعددی بر پدیدة خلاقیت ‌ریاضی تأثیرگذارند. UR - https://jcr.shirazu.ac.ir/article_5123.html L1 - https://jcr.shirazu.ac.ir/article_5123_4004940cbb42e2709674a49c502effd2.pdf ER -