TY - JOUR ID - 4954 TI - اثربخشی ساخت گروهی نقشه مفهومی بر یادگیری معنی دار زبان انگلیسی دانش آموزان JO - پژوهش‌های برنامه درسی JA - JCR LA - fa SN - 2251-6794 AU - کلهر, منصوره AU - مهران, گلنار AD - دکتری روان شناسی تربیتی، مشاور مرکز مشاوره آموزش و پرورش شهریار AD - دانشیار دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه الزهرا Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 8 IS - 1 SP - 180 EP - 199 KW - نقشه مفهومی KW - یادگیری معنی‌دار KW - راهبرد یادگیری KW - مهارت خواندن و درک مطلب زبان انگلیسی DO - 10.22099/jcr.2018.4954 N2 - هدف این پژوهش تعیین تأثیر ساخت گروهی نقشة مفهومی بر پیشرفت و یادگیری معنی‌دار خواندن و درک مطلب انگلیسی دانش­آموزان است. به این منظور از یک طرح نیمه آزمایشی پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه کنترل استفاده شد. نمونه شامل 51 دانش­آموز دختر پایه سوم دبیرستان شهر کرج بود که به روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی در گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش با استفاده از نقشه مفهومی و گروه کنترل به شیوة مرسوم خواندن متن و توضیح آن، آموزش دیدند. ابزار اندازه­گیری یک آزمون معلم ساخته است که حیطه­های دانش و یادگیری معنی‌دار دانش­آموزان را در یادگیری خواندن و درک مطلب انگلیسی می‌سنجد. از سؤالات سطوح بالای شناختی (تحلیل، ترکیب، ارزشیابی) جهت ارزیابی یادگیری معنی­دار استفاده شد. نتایج تجزیه‌وتحلیل داده­ها با استفاده از آزمون t مستقل نشان داد راهبرد آموزشی نقشة مفهومی باعث پیشرفت و یادگیری معنی­دار خواندن و درک مطلب زبان انگلیسی در دانش­آموزان گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شده است. UR - https://jcr.shirazu.ac.ir/article_4954.html L1 - https://jcr.shirazu.ac.ir/article_4954_e3a22e368e30167c2cbaf775fcb5939c.pdf ER -