TY - JOUR ID - 3836 TI - ارزشیابی جایگاه هوش فرهنگی در برنامه درسی رشته مطالعات اجتماعی دانشگاه فرهنگیان JO - پژوهش‌های برنامه درسی JA - JCR LA - fa SN - 2251-6794 AU - رستمی, رهام AU - نوشادی, ناصر AD - دانشجوی کارشناسی ارشد رشته تحقیقات آموزشی-دانشگاه یاسوج AD - دانشگاه یاسوج Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 5 IS - 2 SP - 73 EP - 95 KW - هوش فرهنگی KW - برنامه درسی قصد شده KW - دانشگاه فرهنگیان KW - استان فارس KW - مطالعات اجتماعی DO - 10.22099/jcr.2016.3836 N2 - هدف اصلی پژوهش حاضر ارزشیابی جایگاه هوش فرهنگی در برنامه درسی  قصد شده رشته مطالعات اجتماعی دانشگاه فرهنگیان بود. جامعه مورد پژوهش شامل تمامی دانشجویان و اعضای هیأت علمی رشته مطالعات اجتماعی دانشگاه فرهنگیان و نیز تمامی کتب این رشته بود. همچنین روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی بود. نمونه مورد پژوهش شامل 110 نفر از دانشجویان (29 دختر و 81 پسر) و تعداد 11 نفر از اعضای هیأت علمی رشته مطالعات اجتماعی دانشگاه فرهنگیان استان فارس در سال 92-93 و تعداد 8 جلد کتب تخصصی این رشته بود. همچنین کتاب‌های درسی با  روش تحلیل محتوای کمّی و بر اساس مؤلفه‌های مقیاس ارلی و انگ (2003) مورد سنجش قرار گرفتند. در تحلیل محتوا  نیز از پایاییِ کدگذار بیرونی استفاده گردید. نتایج تحلیل محتوا نشان داد که بیشترین فراوانی مؤلفه­های هوش فرهنگی در کتاب جامعه شناسی توسعه، نظریه‌های جامعه­شناسی، آسیب­شناسی اجتماعی و اصول علم سیاست بود. همچنین میزان توجه به مؤلفه‌های شناختی و رفتاری بیشتر از سایر مؤلفه­ها بود.   UR - https://jcr.shirazu.ac.ir/article_3836.html L1 - https://jcr.shirazu.ac.ir/article_3836_7b71ced609f0ee23d830e6fc3f620ae8.pdf ER -